Pagina 5 van 11

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 18:36
door cassie127
Arriva heeft in de laatste jaren juist alleen maar meer geschrapt of routes gestrekt (langs ipv door de dorpskernen) waar veel reizigers nogal ontevreden over zijn.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 19:06
door bartjemestrom
Vergeet niet dat steeds drukker wordt op de weg en steeds meer gemeenten wegen inrichten op 30-zones en andere weginrichtingen waardoor het OV minder ruimte krijgt waardoor ze weer langer onderweg zijn. En dat gaat meer voertuigen kosten, dus meer personeel kost.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: zo 29 sep 2024, 20:15
door Daniel
Je ziet echter wel behoorlijk grote verschillen in hoe vervoerders daarmee omgaan. Die enorme ringlijnen zoals je ze in de Achterhoek hebt lijken me niet de meest reizigersvriendelijke oplossing, wel de goedkoopste om aan de bedieningseisen te blijven voldoen.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 13:05
door Gamma
cassie127 schreef: zo 29 sep 2024, 18:36 Arriva heeft in de laatste jaren juist alleen maar meer geschrapt of routes gestrekt (langs ipv door de dorpskernen) waar veel reizigers nogal ontevreden over zijn.
Ik zie de afgelopen 2-4 jaren enkele forse verbeteringen:
1) Lijn 74 rijdt ook in de rustige uren en in het weekend tussen Varsseveld en Enschede. Dat levert echt reistijdwinsten op. Sowieso het feit dat lijn 74 altijd Varsseveld aandoet is belangrijk, gezien de overstapknoop met de trein.
2) De frequenties Doetinchem - Winterswijk en Winterswijk - Zutphen in de avonduren / weekend zijn in de afgelopen jaren van 1x/uur naar 2x/uur gegroeid naar bijna einde dienst.
3) Over de sneltrein Apeldoorn - Winterswijk kun je discussiëren, gezien de extreme verslechteringen voor Apeldoorn De Maten, Klarenbeek, Voorst-Empe en knoop Zutphen maar feit is wel dat er reizigersgroepen op vooruit zijn gegaan.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: ma 30 sep 2024, 15:13
door dennistd
Lijn 74 heeft helemaal niet zo'n grote winst: Eibergen Viersprong tot Enschede CS is 33 minuten. Vanaf Haaksbergen Busstation is het 20 minuten tot Enschede CS, en Eibergen Viersprong tot Haaksbergen Busstation is met lijn 53 overdag 11 minuten. Tel daar 2 minuten overstaptijd bij op en de reistijd is nu met de 74 exact gelijk aan vroeger met 470 + 62.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 16:03
door bartjemestrom
Arriva behoudt de concessie Achterhoek-Rivierenland!

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 16:09
door Nitein-Repart
Had het ook wel een beetje verwacht, aangezien alleen Arriva en QBuzz de exploitanten van de multimodale concessies zijn en QBuzz deed niet mee met Achterhoek-Rivierenland. EBS zou ook meer kans maken bij pure busconcessies en Keolis wil denk ik fors inzetten op het winnen van de Vechtdallijnen. Verder wel mooi nieuws.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 16:26
door marvinkok
Keolis is juist de uitvinder zo ongeveer van multimodaliteit :Y

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 16:33
door omaylie
Nu ook met een bericht vanuit de provincie Gelderland: https://www.gelderland.nl/nieuws/arriva ... vierenland

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 17:03
door Rikkel
In 2028 met de RegioExpess 4 extra treinstellen. Ben benieuwd waar die vandaan gaan komen. Einde van Twente of van de Maaslijn?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 17:46
door bartjemestrom
Laat toevallig zijn dat medio 2027 de Maaslijn (hopelijk) eens geelekficeerd is en er genoeg dieseltreinstellen vrijkomen die met een opknapbeurt nog wel even meekunnen, dus je idee kan best eens kloppen

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 17:49
door cassie127
Twente loopt ook eind 2027 af dus ook daar zou je materieel vandaan kunnen halen

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 17:53
door marvinkok
Nou, die Lintjes zijn wel aardig op zo langzaamaan....

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 17:57
door Lijn 45
Is er anders een kans dat er rond die tijd nog GTW's uit het noorden vrijkomen?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 18:29
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: di 15 okt 2024, 16:09 aangezien alleen Arriva en QBuzz de exploitanten van de multimodale concessies zijn
Hermes (Transdev) heeft ook een multimodale concessie (maar deed ook niet mee)
en Keolis wil denk ik fors inzetten op het winnen van de Vechtdallijnen.
Ik denk dat Keolis deze concessie ook heel heel graag had willen winnen.
Verder wel mooi nieuws.
Als Arriva lijnen de tijd geeft om te groeien wel.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 18:32
door Anderzam
Felicitaties aan Arriva.
Dat alineaatje over reserveerRRReis
Alle kernen in Achterhoek-Rivierenland, die nu geen vast openbaar vervoer hebben, krijgen met deze nieuwe concessie (via reserveerRRReis) openbaar vervoer. Tot 21.00 uur in de avond.
Dat doet me denken aan de Friese Opstappers.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 18:33
door gkw1969
Rikkel schreef: di 15 okt 2024, 17:03 In 2028 met de RegioExpess 4 extra treinstellen. Ben benieuwd waar die vandaan gaan komen. Einde van Twente of van de Maaslijn?
Ehm. Nieuw bestellen?

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 18:36
door ovVeluwe
Meltrain schreef: di 15 okt 2024, 18:29
Nitein-Repart schreef: di 15 okt 2024, 16:09 en Keolis wil denk ik fors inzetten op het winnen van de Vechtdallijnen.
Ik denk dat Keolis deze concessie ook heel heel graag had willen winnen.
Correct, Keolis had de Achterhoek afgelopen jaar als eerste prioriteit na de inschrijving van Utrecht.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 18:44
door Nitein-Repart
marvinkok schreef: di 15 okt 2024, 16:26 Keolis is juist de uitvinder zo ongeveer van multimodaliteit :Y
Ik heb zo'n gevoel dat sinds Syntus is omgedoopt tot Keolis de kwaliteit toch wel achteruit is gegaan. Wat iemand hier een paar pagina's terug heeft geschreven: Arriva is wat behoudender dan EBS en Keolis, maar misschien moet je voor plattelandsvervoerders toch ook meer op zekerheid spelen. Uitbreidingen zijn leuk, maar wat fijner is, is een betrouwbare dienstregeling zonder uitval. Ben wel benieuwd of de weekendsneltrein Apeldoorn-Winterswijk blijft rijden. Arriva was hierin wel ambitieus en dacht bij de introductie van de weekendsneltrein Apeldoorn-Winterswijk echt buiten de doos, wat ik wel waardeer en de uitwerking is ook prima geslaagd.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:08
door Rikkel
gkw1969 schreef: di 15 okt 2024, 18:33
Rikkel schreef: di 15 okt 2024, 17:03 In 2028 met de RegioExpess 4 extra treinstellen. Ben benieuwd waar die vandaan gaan komen. Einde van Twente of van de Maaslijn?
Ehm. Nieuw bestellen?
Dit staat op de site van de provincie van een paar links terug:
Bij de start van de RegioExpres (de sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem) in 2028 zet de vervoerder 4 extra treinen in. Zodat er ook bij verdere groei van het aantal reizigers genoeg plek is. Ook deze treinen zijn opgeknapt en hebben een toilet.

Een nieuwe trein direct opknappen is heel fanatiek :)

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:10
door SteveJobs
Ben benieuwd welke bussen er gaan rijden. Ik verwacht wel het nodige spektakel!

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:24
door willie
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 16:33 Nu ook met een bericht vanuit de provincie Gelderland: https://www.gelderland.nl/nieuws/arriva ... vierenland
Is het bod van Arriva ook ergens op het internet te vinden? Toch wel benieuwd naar de details...

- willie

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:26
door omaylie
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:10 Ben benieuwd welke bussen er gaan rijden. Ik verwacht wel het nodige spektakel!
Ik denk - wat Arriva over gaat nemen uit de nog lopende concessie - sowieso alle Solaris Urbino 12 waterstofbussen en de buurtbussen uit de 68xx serie.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:37
door regenmaker
Grote kans dat Arriva extra Solarissen gaat bestellen gezien de orders in West-Brabant.

Re: Concessie Achterhoek-Rivierenland (2026-2035)

Geplaatst: di 15 okt 2024, 20:49
door SteveJobs
omaylie schreef: di 15 okt 2024, 20:26
SteveJobs schreef: di 15 okt 2024, 20:10 Ben benieuwd welke bussen er gaan rijden. Ik verwacht wel het nodige spektakel!
Ik denk - wat Arriva over gaat nemen uit de nog lopende concessie - sowieso alle Solaris Urbino 12 waterstofbussen en de buurtbussen uit de 68xx serie.
12? 9 Urbino h2 neem ik aan.