Pagina 5 van 7

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 16:46
door TomSteyl
Zou het niet beter zijn als dadelijk Vught een keer klaar is dat gewoon die hele corridor Utrecht - Eindhoven opnieuw ingericht gaat worden inclusief alle aanpalende treinseries? Ik denk dat het nu al vaak verwarrend voor reizigers is, als er zelfs op weekdagen verschillen zitten in treinseries.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 16:54
door sneltram
Dionysusnu schreef: zo 11 mei 2025, 14:54 Is dat ook nog zo met de TSB in Geleen, die voor kort keren in Maastricht zorgt? (Nou ja, 26 minuten, maar met maar 1 omloop tegelijk in Maastricht).
Klopt, alles kan nu op 1 lang spoor, maar het is pas recent dat die TSB weer wat minder tijdelijk is geworden. :N
Dionysusnu schreef: zo 11 mei 2025, 14:54 Het dubbel willen rijden op de 2900 staat wel haaks op de redenering "geen reizigersvraag voor ETMET".
Dat je lange treinen of ETMET nodig hebt tussen Utrecht en Amsterdam wil niet zeggen dat de reizigersvraag bij Wt voldoende is voor 4 stoppende IC's.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 17:11
door Dionysusnu
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 16:54 Klopt, alles kan nu op 1 lang spoor, maar het is pas recent dat die TSB weer wat minder tijdelijk is geworden.
:')
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 16:54 Dat je lange treinen of ETMET nodig hebt tussen Utrecht en Amsterdam wil niet zeggen dat de reizigersvraag bij Wt voldoende is voor 4 stoppende IC's.
Dat vind ik een raar argument, Weert krijgt nu immers ook al 4 ICs. Het is niet dat de bediening onnodig is, maar dat het niet past. Maar nu past het wel (met TSB Geleen). Dan is het raar als NS het alsnog niet doet, omdat er nu opeens geen reizigersvraag zou zijn.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 17:19
door sneltram
Nee, je zoekt argumenten. Weert kan prima uit de voeten met 3 IC's per uur. De reizigersvraag van Wt rechtvaardigt niet dat je ETMET rijdt alleen maar om Wt op 4 IC's te houden. Dat je misschien ETMET wil vanwege de reizigersvraag elders (Amsterdam - Utrecht of Utrecht - Den Bosch), is mooi meegenomen voor Wt, omdat die opeens 4 IC's terugkrijgen, maar de keuze voor ETMET moet echt elders op het traject gemaakt worden, niet voor Wt separaat.

En dan is nog het aspect van kosten, materieel, enzovoorts. Als je altijd 10 bakken naar Mt sleept, omdat je Wt per se 4x wil bedienen, heb je ook nog iets voor Hrl nodig. Nu kun je Ehv-Mt en Ehv-Hrl beter op maat rijden door te splitsen in Ehv.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 17:27
door Negen
Ik snap ook niet waarom mensen klagen om 1x een IC minder te hebben dan 4x per uur, kom op zeg, 3x per uur een IC mét daarnaast een sprinter is al veel...

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 17:37
door Dionysusnu
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 17:19 Nee, je zoekt argumenten. Weert kan prima uit de voeten met 3 IC's per uur.
Zoals in mijn vorige post uitlegde: Dit is een raar argument voor de wijziging, want dat is helemaal niet waarom Weert overgeslagen wordt. Dat is omdat het niet past. Maar het past wel. Dus hoef je het niet over te slaan. Dan is het raar om nu opeens te komen met "ja maar ze hoeven toch maar 3 ICs".
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 17:19De reizigersvraag van Wt rechtvaardigt niet dat je ETMET rijdt alleen maar om Wt op 4 IC's te houden. Dat je misschien ETMET wil vanwege de reizigersvraag elders (Amsterdam - Utrecht of Utrecht - Den Bosch), is mooi meegenomen voor Wt, omdat die opeens 4 IC's terugkrijgen, maar de keuze voor ETMET moet echt elders op het traject gemaakt worden, niet voor Wt separaat.
Dat heb ik ook niet gezegd, ETMET is inderdaad voor Utrecht-Amsterdam. Mijn punt is dat er op dat traject, in tegenstelling tot wat NS in zijn besluit zegt, wél reizigersvraag voor is, anders zou de 2900 niet dubbele stellen nodig hebben. En dat het een goede oplossing voor Weert is, is een mooie bijkomstigheid.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 17:53
door cassie127
Dionysusnu schreef: zo 11 mei 2025, 17:11
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 16:54 Klopt, alles kan nu op 1 lang spoor, maar het is pas recent dat die TSB weer wat minder tijdelijk is geworden.
:')
sneltram schreef: zo 11 mei 2025, 16:54 Dat je lange treinen of ETMET nodig hebt tussen Utrecht en Amsterdam wil niet zeggen dat de reizigersvraag bij Wt voldoende is voor 4 stoppende IC's.
Dat vind ik een raar argument, Weert krijgt nu immers ook al 4 ICs. Het is niet dat de bediening onnodig is, maar dat het niet past. Maar nu past het wel (met TSB Geleen). Dan is het raar als NS het alsnog niet doet, omdat er nu opeens geen reizigersvraag zou zijn.
Dat komt zoals ook al is uitgelegd door de werkzaamheden bij Vught daardoor komen de treinen uit Utrecht iets later in Eindhoven aan en vertrekken de treinen naar Utrecht iets eerder uit Eindhoven. Omdat men echter ook de mogelijkheid wil houden om in Eindhoven te splitsen/combineren moet de stop daar minimaal 3 minuten zijn en door deze samenloop is het dus maar mogelijk om 3× per uur in Weert te stoppen. Niet de mooiste oplossing, maar de andere oplossing was niets combineren/splitsen in Eindhoven maar dan had je daar waarschijnlijk alleen nog maar losse stellen gehad omdat er niet voldoende VIRM is om alles onder Eindhoven met dubbele stellen te rijden zonder dat je elders in het land met kortere treinen moet gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 18:32
door Nitein-Repart
Negen schreef: zo 11 mei 2025, 17:27 Ik snap ook niet waarom mensen klagen om 1x een IC minder te hebben dan 4x per uur, kom op zeg, 3x per uur een IC mét daarnaast een sprinter is al veel...
Probleem is alleen dat de 3900 in Eindhoven vrijwel nergens op aansluit en de 6400 enkel goede aansluiting biedt op de 3500 en niet op de 1100. Het zijn niet de 3 IC's per uur, maar vooral het gebrek aan aansluitingen op de 3900, doordat ook al het busvervoer is afgestemd op de 2700/2900.
Wubbo schreef: zo 11 mei 2025, 16:36 De 3500 en de 3900 sluiten nu niet op elkaar aan in Eindhoven, dus dan zul je nog wat in je dienstregeling moeten doen om een verbinding Heerlen - Schiphol te kunnen maken.
Ik denk toch dat je moet kijken of je in Limburg niet wat kan schuiven in de dienstregeling. Vroeger reden de Intercities tussen Eindhoven en Sittard toch ook in een strakke kwartiersdienst in plaats van de huidige 20/10-verhouding?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 19:31
door henrivanderweijden
"Vroeger" reed de 800 1 x per uur Zvt - Mt en de 900 1 x per uur Zvt -Hrl samen een keurige halfuursdienst vormend. 😉

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 20:33
door Suus
Er is van dienstregeling 2013 tot met dienstregeling 2017 een redelijk strakke kwartierdienst gereden onder Eindhoven, daarna is ETMET ingevoerd en is dat verdwenen. Dat is ook logisch, want als je een tienminutendienst naar een kwartierdienst wil ombuigen, moeten treinen ergens lang stilstaan, en de meest voor de hand liggende plaats daarvoor is Eindhoven waar men nu al tegen capaciteitsproblemen aanloopt. Daarnaast kost de trein naar Heerlen vijf minuten verschuiven een extra treinstel, er wordt nu in 8 minuten gekeerd in Heerlen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 21:07
door Bemined
cassie127 schreef: zo 11 mei 2025, 17:53 Niet de mooiste oplossing, maar de andere oplossing was niets combineren/splitsen in Eindhoven maar dan had je daar waarschijnlijk alleen nog maar losse stellen gehad omdat er niet voldoende VIRM is om alles onder Eindhoven met dubbele stellen te rijden zonder dat je elders in het land met kortere treinen moet gaan rijden.
Onvoldoende VIRM lijkt me sterk in het weekend, zelfs als je de doorgaande series integraal met 2xVIRM laat rijden heb je volgens mij niet meer VIRM nodig dan op een dinsdag ingezet wordt. En als de reizigersaantallen echt dusdanig gegroeid zijn dat dit nodig zou zijn dan zou je verwachten dat men gewoon weer ETMET gaat rijden in het weekend.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 22:03
door cassie127
Her materieelonderhoud van voornamelijk VIRM is steeds meer gefocust op de weekenden (en wat meer op woensdagen en vrijdagen). Van de VIRM vloot zijn gemiddeld zo'n 14 stellen dagelijks onttrokken uit de treindienst. Op het moment van schrijven zijn het er 20.

En wetende wat er voor september nog aan materieel uit dienst gaat (NS breed) wordt het alleen maar krapper met de materieelinzet :X

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: zo 11 mei 2025, 23:05
door Hainje
Ik ben nu zo'n 25 jaar frequente treinreiziger en ik kan me maar heel weinig lustrums herinneren waarin er geen tekort was aan materieel bij NS. Alleen begin jaren '10 was het allemaal wel in orde geloof ik.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 08:12
door Nitein-Repart
cassie127 schreef: zo 11 mei 2025, 22:03 Her materieelonderhoud van voornamelijk VIRM is steeds meer gefocust op de weekenden (en wat meer op woensdagen en vrijdagen). Van de VIRM vloot zijn gemiddeld zo'n 14 stellen dagelijks onttrokken uit de treindienst. Op het moment van schrijven zijn het er 20.

En wetende wat er voor september nog aan materieel uit dienst gaat (NS breed) wordt het alleen maar krapper met de materieelinzet :X
Wat gaat er dan nog uit dienst? Enkel de drie ICR-stammen toch? Of gaat er nog meer materieel uit dienst?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 09:03
door Negen
Hainje schreef: zo 11 mei 2025, 23:05 Ik ben nu zo'n 25 jaar frequente treinreiziger en ik kan me maar heel weinig lustrums herinneren waarin er geen tekort was aan materieel bij NS. Alleen begin jaren '10 was het allemaal wel in orde geloof ik.
Volgens mij is er nu 'slechts' een tekort aan (beschikbare) intercitymaterieel. Sprintermaterieel is wel voldoende dacht ik.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 09:26
door erwinraasveld
Dacht dat er eind 2004 zelfs een licht overschot was waardoor er ook standaard een VIRM-6 reed tussen Utrecht en Rhenen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 13:11
door henrivanderweijden
Een planmatige inzet van VIRM naar Rhenen kan ik me niet herinneren terwijl ik toch tussen 2000 en 2019 vrijwel dagelijks heen en weer ging tussen Vndc en Rhn. Wel eens dat er door werkzaamheden elders een serie werd doorgekoppeld naar Rhn waardoor er VIRM naar Rhn kwam.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 14:00
door waldo79
Mij staat ook geen structurele inzet van VIRM bij.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 15:37
door erwinraasveld
Afbeelding

Heb het nog even nagezocht....
Een vriend van me destijds had het ooit eens op het Somda forum geplaatst.
Heb het zelf ook waargenomen: was in de periode september - december 2004.
Voor Utrecht - Rhenen waren destijds 3 treinen nodig, één daarvan reed met VIRM-VI,
Het was -dacht ik- de omloop met de rit die -destijds- om 7:33 uur uit Rhenen vertrok.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 19:28
door waldo79
In die tijd kwam ik minder vaak in Utrecht, dus het zou goed kunnen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 18:49
door Thriller
Nitein-Repart schreef: zo 11 mei 2025, 18:32
Negen schreef: zo 11 mei 2025, 17:27 Ik snap ook niet waarom mensen klagen om 1x een IC minder te hebben dan 4x per uur, kom op zeg, 3x per uur een IC mét daarnaast een sprinter is al veel...
Probleem is alleen dat de 3900 in Eindhoven vrijwel nergens op aansluit en de 6400 enkel goede aansluiting biedt op de 3500 en niet op de 1100. Het zijn niet de 3 IC's per uur, maar vooral het gebrek aan aansluitingen op de 3900, doordat ook al het busvervoer is afgestemd op de 2700/2900.
Wubbo schreef: zo 11 mei 2025, 16:36 De 3500 en de 3900 sluiten nu niet op elkaar aan in Eindhoven, dus dan zul je nog wat in je dienstregeling moeten doen om een verbinding Heerlen - Schiphol te kunnen maken.
Ik denk toch dat je moet kijken of je in Limburg niet wat kan schuiven in de dienstregeling. Vroeger reden de Intercities tussen Eindhoven en Sittard toch ook in een strakke kwartiersdienst in plaats van de huidige 20/10-verhouding?
Ik denk eigenlijk dat dat hele ETMET geneuzel nadelig is voor alles ten zuiden van Limburg. Er is nauwelijks een dienstregeling meer, dingen veranderen dagelijks en uurlijks. Dan wel naar Heerlen, dan niet, dan wel door voorbij Eindhoven, dan niet, en nu soms wel/niet Weert aan doen. Een strakke dienstregeling die voorspelbaar is, is gelangrijk voor de betrouwbaarheid. Niet overal rijdt "binnen no time wel de volgende trein". Ik zou haast durven stellen dat Limburg beter af is met een stabiele halfuursdienst dan deze dronken man's-dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 18:57
door MdJ
Het is juist buiten ETMET dat het anders rijdt...

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 18:58
door DPDelft
Thriller schreef: ma 02 jun 2025, 18:49 Ik denk eigenlijk dat dat hele ETMET geneuzel nadelig is voor alles ten zuiden van Limburg.
Is er nog meer ten zuiden van Limburg? _O-

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 19:11
door JothamvW
Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 19:18
door waldo79
DPDelft schreef: ma 02 jun 2025, 18:58
Thriller schreef: ma 02 jun 2025, 18:49 Ik denk eigenlijk dat dat hele ETMET geneuzel nadelig is voor alles ten zuiden van Limburg.
Is er nog meer ten zuiden van Limburg? _O-
Luik :mrgreen: