Pagina 5 van 6
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: wo 21 jan 2015, 12:59
door bobo17
Zugführer schreef:Je kan ook alvast onderdelen gebruiken die geschikt zijn voor 25 kV las ik, hoewel dat waarschijnlijk ook veel makkelijker klinkt dan het in de praktijk zal zijn
In principe zijn alle bovenleidingportalen die worden vernieuwd volgens mij geschikt voor 25 kv, gaat vooral om bruggen ed die men moet verhogen door de grotere afstand van de bovenleiding. Je krijgt wel interferentie met atb, maar als men nou slim is, vervangt men tegelijk met de aanleg van electriciteit ook de baanbeinvloeding veranderen naar ertms regional, twee vliegen in een klap enzo. Hybride zou een interessante optie zijn. lijkt me dan wel handiger om de sneltrein mss vanuit leeuwarden naar duitsland te laten vertrekken.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: wo 21 jan 2015, 13:18
door deadlock
Er zitten nog wel meer haken en ogen aan omschakelen naar 25KV dan alleen een grotere afstand. De aarding bijvoorbeeld.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: wo 21 jan 2015, 13:19
door deadlock
baladid schreef:Er mag dus tussen de grens en station Venlo maar 40 km/u gereden worden?
Dat gaat dan ook om een paar honderd meter

Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: wo 21 jan 2015, 13:59
door Suus
Als je een intercity wil naar Duitsland zal je inderdaad wel bovenleiding moeten hebben, ze zullen er in Duitsland niet zo veel voor voelen om opnieuw diesellocs naar de regio Leer-Emden te sturen, die zijn er juist net weg nadat het korte zijtakje naar Emden-Außenhafen is voorzien van een bovenleiding. Er zit bovendien een heel leuke brug over de Ems in die spoorlijn, als je die nu niet van een bovenleiding voorziet (die brug moet er nog wel eens uit namelijk voor cruiseschepen uit Papenburg) heb je ook meteen een mooie spanningssluis.
Zie, wat ben ik weer creatief en out-of-the-box vandaag *O*
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: wo 21 jan 2015, 14:35
door Klaasje
Als 3 kV het toekomstplan is, zou ik in dit geval lekker voor 3 kV met een enkele rijdraad gaan op de stukken waar we geen lange goederentreinen verwachten. Je hebt dan geen gezeur met de ATB bij de Hoofdrailnetsporen, wat er aan bestaande bovenleiding hangt kan je daar heel makkelijk naar ombouwen en je hebt minder weerstand dan onder 1,5 kV waardoor er makkelijker teruggeleverd kan worden. De enkele rijdraad zorgt voor minder slijtage aan zowel de bovenleiding als de treinen waardoor de onderhoudskosten minder zijn dan bij een dubbele rijdraad.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 17:48
door Karimbu
Leek me het melden wel even waard
De partijen in Provinciale Staten willen het spoor tussen Leeuwarden en Bad Nieuweschans zo snel mogelijk elektriciferen. Er rijden nu nog dieseltreinen van Arriva.
Eerder liet de Provincie al weten de dieseltreinen op dit stuk spoor te willen vervangen door elektrische treinen. De treinen in Groningen en Friesland gebruiken jaarlijks ongeveer acht miljoen liter diesel. Door de afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel is de brandstof duurder geworden. Ook is diesel slechter voor het milieu.
Lees verder op
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146334
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 17:53
door Suus
Wat moet er op die Oostboog gaan rijden? Goederentreinen?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 19:40
door groningen
Nee, schijnbaar ook treinen van Veendam naar Winschoten. Alsof dat niet met de bus kan gebeuren. Maar misschien meer goederentreinen over de grens. Zal druk worden dan op het enkelsporige baanvak.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 19:43
door SuperGhost
Een trein Veendam-Duitsland kan toch nooit rendabel zijn? Bovendien kun je daarvoor toch al prima overstappen te Zuidbroek?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 19:47
door Suus
Misschien ook wel een tactiek? Hoog inzetten, dan kan je het plan later goedkoper maken zonder dat er echt schade wordt geleden.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 19:58
door groningen
En toch staat het er; die betrouwbare VVD is dus de pleitbezorger.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 20:55
door Karimbu
Voor goederentreinen van de terminal in veendam naar Duitsland.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 21:01
door nielsie600
Helaas rijden er maar 3 treinen per week naar Veendam vanaf Onnen /Duitsland. :?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: do 12 mar 2015, 21:21
door Karimbu
nielsie600 schreef:Helaas rijden er maar 3 treinen per week naar Veendam vanaf Onnen /Duitsland. :?
ik las (ik zal het stukje weer opzoeken) dat in combi met het electrificiren voor de bedrijven die er rijden goedkoper word omdat ze niet meer met dieselocs moeten rijden en locwissels moeten doen. het is wat ik heb gelezen, heb er zelf niet echt verstand van wat waar rijd en wat niet
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 00:37
door Ardan
Ja en zouden er daarom ook meer goederentreinen gaan komen? Zo'n boog aanleggen voor die halve keer per week vind ik toch wel complete kapitaalvernietiging.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 10:18
door nielsie600
Sterker nog: Er is totaal geen ruimte voor goederentreinen naar Leer.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 10:50
door CamilleKreemers
die goederentrein rijdt toch altijd in de late avonduren?
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 10:51
door Karimbu
Ik post alleen wat ik hoorde heh, heb er de ballen verstand van
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 14:31
door Thom91
Je kan ruimte maken..
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 17:41
door nielsie600
CamilleKreemers schreef:die goederentrein rijdt toch altijd in de late avonduren?
Nou, daar zijn vervoerders zeker niet happy mee en de meeste goederentreinen rijden overdag gelukkig en laat nou net het grootste goederenvervoer bedrijf een tijdslot hebben van laden en lossen tussen 6 uur 's ochtends en 0 uur 's avonds (Niet 's nachts dus..)
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 18:51
door CamilleKreemers
dus rijdt de trein toch in de nacht:
0:00 vertrek en 6:00 aankomst.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:15
door Hainje
Met een tijdsslot word bedoeld van hoe laat tot hoe laat. Bijvoorbeeld het 8uur journaal zit in het tijdsslot 20:00u - 20:30u.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 19:44
door Daniel
Maar in dit geval is dat tijdslot voor laden en lossen. Het verhinderd natuurlijk niet dat een trein pas later vertrekt.
Echter zal dat in de praktijk desondanks niet snel gebeuren doordat de goederenvervoerder z'n materieel ook graag efficient inzet, aannemelijk zal het laden/lossen immers geen 18 uur duren.
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: vr 13 mar 2015, 23:28
door timtrein
Er rijden al een paar jaar gewoon 0 treinen van Veendam naar Duitsland. Momenteel rijden er überhaupt nog maar drie goederentreinen per week naar Veendam, en dat is de Nedmagtrein. En die heeft toch een dieselloc nodig voor het lossen bij Nedmag (of je moet het emplacement bij Nedmag én het spoor bij de losput van bovenleiding gaan voorzien, dat lijkt me wat onhandig...) dus je winst is ook met elektrificatie daar maar vrij beperkt. De vraag is gewoon 0 dus die boog heeft geen enkele zin.
En reizigerstreinen vanuit Veendam richting Winschoten? Tuurlijk, alles kan, maar volgens mij houdt het ergens op met het geld...
Re: 'Diesels vervangen door elektrische treinen'
Geplaatst: di 09 jun 2015, 19:59
door Grobrema
Wanneer ik deze discussie (elektrisch versus diesel) helemaal doorlees, dan is er maar 1 optie voor het Noorden, heel simpel:
Hou het gewoon bij Diesel-elektrisch, op z'n nuchter Gronings: "Deurdieselbroezen".
Prorail heeft het smoordruk in de randstad en omgeving, voor dat je een bovenleiding op de noordelijke diesellijnen hebt, ben je 20 jaren verder en kost een vermogen, gewoon niet aan beginnen.
De DB heeft 200 Dieselocs besteld, TRAXX ME, dat doen ze niet zomaar.
Daarvan kunnen er best een paar tussen Groningen en Bremen VV. rijden, in bvb. de vorm van een DE-ALEX-Trein,(Arriva Länder Express). Ze rijden ook tussen München en Praag.
Aangezien Arriva nu een DB-dochter is, lijkt mij samenwerking met DB-Regio niet zo'n probleem om een rechtstreekse verbinding Groningen-Bremen VV. te realiseren.
Zie ook het onderwerp: Groningen- Leer.
:)