Pagina 5 van 7
Re: OV grote steden drie dagen plat
Geplaatst: do 09 jun 2011, 16:50
door robert55
Ik begin maar geen nieuw draadje :N
Volgende
actiedag 29 juni
Medewerkers van vervoersbedrijven GVB in Amsterdam, RET in Rotterdam en HTM in Den Haag leggen 29 juni gezamenlijk het werk neer buiten de spitsen. Direct na de ochtendspits wordt het werk neergelegd en gaat het ov-personeel naar Den Haag om daar te demonstreren tegen de aangekondigde kabinetsbezuinigingen.
In de avondspits moet er weer gereden worden. Het openbaar vervoer is die dag voor de reizigers gratis. Dat heeft vakbondsbestuurder Eric Vermeulen van Abvakabo FNV vandaag laten weten tijdens de staking van het Rotterdamse openbaar vervoer.
Reizigers 'gratis' laten rijden is tot nu toe voor zover ik weet altijd door de rechter verboden
edit: datum gecorrigeerd -met dank aan Hbf- om verwarring te voorkomen
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: do 09 jun 2011, 17:40
door Cygnum
Ik dacht dat lange tijd gratis laten reizen niet is toegestaan.
Re: OV grote steden drie dagen plat
Geplaatst: do 09 jun 2011, 17:57
door hauptbahnhof
robert55 schreef:
Volgende
actiedag 28 juni
29 juni dus.
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: do 09 jun 2011, 18:23
door Vinny
Misschien is het aardig om de volgende stakingsdag in de topictitel op te nemen?
Ik snap dat het een beetje werk is voor de moderatoren - maar het is voor de gemiddelde forumgebruiker wel meteen de datum duidelijk zodat het niet ondergesneeuwd raakt in de discussie.
Afijn heel vervelend dus. En dat de CAO onderhandelingen vast liggen bij het streekvervoer snap ik ook wel. Er is op dit moment geen geld voor wat dan ook aan "extratjes", sterker nog: eigenlijk moet er ook in deze sector nog flink gesaneerd worden...
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:22
door willy84
De ritprijs kan toch gewoon verhoogd worden en de (bijna) lege ritten geschrapt. Simpel!
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:31
door Daantje
Maar als er dan minder mensen met de bus gaan levert het uiteindelijk nog niets op.
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:40
door Geert
Vinny schreef:Misschien is het aardig om de volgende stakingsdag in de topictitel op te nemen?
Ik snap dat het een beetje werk is voor de moderatoren - maar het is voor de gemiddelde forumgebruiker wel meteen de datum duidelijk zodat het niet ondergesneeuwd raakt in de discussie.
Ik heb de datum van de volgende stakingsdag in de topictitel gezet.
willy84 schreef:De ritprijs kan toch gewoon verhoogd worden en de (bijna) lege ritten geschrapt. Simpel!
En is alleen daarmee de beoogde bezuiniging te realiseren?
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:51
door Wubbo
In de krant stond dat er weinig mensen klaagden dat er geen openbaar vervoer in Den Haag was gisteren. Kennelijk kan de stad dus ook prima zonder openbaar vervoer, dus kunnen we dat ook wel geheel wegbezuinigen. Dat is toch wat de stakers duidelijk willen maken?
[/sarcasme]
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 21:01
door Abracadabram
Ben toch benieuwd hoe ze het in Rotterdam hebben gevonden. Toen ik rond zeven uur door de stad heen fietste stond het overal vast.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 21:16
door Daantje
Ook als er wél OV rijdt staat het rond die tijd helemaal vast sinds de Maastunnel dicht is ;)
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 21:37
door Vinny
Ik heb de datum van de volgende stakingsdag in de topictitel gezet
Mooi, super, dank je wel :D
In de krant stond dat er weinig mensen klaagden dat er geen openbaar vervoer in Den Haag was gisteren. Kennelijk kan de stad dus ook prima zonder openbaar vervoer, dus kunnen we dat ook wel geheel wegbezuinigen. Dat is toch wat de stakers duidelijk willen maken?
Dat viel me in Amsterdam ook enorm op. Als alle subsidies worden afgeschaft, dan is het vooral een sociale ramp voor buschauffeurs en tramconducteurs die werkloos worden, maar de gemiddelde Amsterdammer, Hagenees of Rotterdammer zal er geen dag minder door slapen schat ik zo in. Ik hoop dat er nu wat mensen het inzicht gaan krijgen dat een beetje efficienter werken helemaal geen kwaad kan: de kosten moeten omlaag en de opbrengensten omhoog.

Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 23:26
door Chauf21
Wubbo schreef:In de krant stond dat er weinig mensen klaagden dat er geen openbaar vervoer in Den Haag was gisteren. Kennelijk kan de stad dus ook prima zonder openbaar vervoer, dus kunnen we dat ook wel geheel wegbezuinigen. Dat is toch wat de stakers duidelijk willen maken?
[/sarcasme]
Voor zover je daar een serieuze reactie op wilt: veel mensen hebben nu hun reis eerder, later of met ander OV afgelegd, anderen hebben een vrije dag genomen, thuis gewerkt of zijn met collega's meegereden. Weer anderen zijn gaan fietsen, lopen of hebben een taxi vergoed gekregen. Kost misschien wat meer reistijd of -kosten, maar het is allemaal prima te doen voor een keertje (of voor een aantal keren). Het wordt anders indien het structureel zou zijn en mensen hun belissingen voor de langere termijn op het verminderde OV-aanbod gaan afstemmen. Je kan dus niet zeggen dat de steden prima zonder OV kunnen omdat de gevolgen van OV-bezuinigingen niet van de ene op de andere dag zichtbaar zijn.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: do 09 jun 2011, 23:49
door Stefan
Daantje schreef:Ook als er wél OV rijdt staat het rond die tijd helemaal vast sinds de Maastunnel dicht is ;)
Inderdaad. Was blij dat ik vandaag met de scooter was, in iets meer dan 40 minuten was ik thuis. Als ik met het OV ga ben ik minimaal een uur onderweg.

Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 20:07
door willy84
Geert schreef:Vinny schreef:Misschien is het aardig om de volgende stakingsdag in de topictitel op te nemen?
Ik snap dat het een beetje werk is voor de moderatoren - maar het is voor de gemiddelde forumgebruiker wel meteen de datum duidelijk zodat het niet ondergesneeuwd raakt in de discussie.
Ik heb de datum van de volgende stakingsdag in de topictitel gezet.
willy84 schreef:De ritprijs kan toch gewoon verhoogd worden en de (bijna) lege ritten geschrapt. Simpel!
En is alleen daarmee de beoogde bezuiniging te realiseren?
Nee, dat is niet voldoende.
Het gaat om verschillende manieren om de subsidie omlaag te brengen.
1. Efficienter werken.
2. De allerzwakste lijnen opheffen en frequenties verlagen om de zwakke uren.
3. Ritprijs verhogen.
Vergeet niet dat er van iedere euro die aan OV wordt besteed, 65 cent subsidie is.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 20:25
door Suus
Zo dramatisch is het ook niet, de HTM presteert het slechste en daar is van elke euro slechts 57 cent subsidie. Niet overdrijven graag.
Re: OV-stakingen grote steden
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 20:44
door Klaasje
willy84 schreef:
Nee, dat is niet voldoende.
Het gaat om verschillende manieren om de subsidie omlaag te brengen.
1. Efficienter werken.
2. De allerzwakste lijnen opheffen en frequenties verlagen om de zwakke uren.
3. Ritprijs verhogen.
Vergeet niet dat er van iedere euro die aan OV wordt besteed, 65 cent subsidie is.
In Amsterdam gaat het om ongeveer het halveren van het budget. Nu zit de kostendekkingsgraad gelukkig over de 50% heen. Dat moet dus kennelijk naar 75 %. Die waarde wordt in Almere en Waterland niet eens gehaald. (Die twee doen traditiegetrouw aan stuivertje wisselen op dat gebied.) Dat betekend dus dat er dermate veel minder ov gereden kan gereden worden dat er reizigers letterlijk weggejaagd moeten worden.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 20:54
door Suus
Get GVB zit nu op 47%, dat is dus net iets minder dan de helft.
Waterland zit op 65% en doet het beste van de concessies van de SRA. Zelfs daar zou dus behoorlijk gesaneerd moeten worden om die 75% te halen en daar zitten de meeste bussen toch echt NIET leeg. De concessies van Connexxion in de SRA doen het overigens slechter dan het GVB, die halen de 40% niet eens.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 20:56
door Vinny
Een aantal jaar geleden zat het GVB nog op 34% kostendekking, terwijl het aanbod de afgelopen 10 jaar toch niet verslechterd is. Er is dus vooruitgang geboekt. Naast al het cynisme van de afgelopen tijd, mag dat ook wel eens gezegd worden :D
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: vr 10 jun 2011, 21:47
door willy84
Ja, dat mag gezegd worden!
Op het platteland en de meer periferie gebieden heeft het OV een meer ontsluitende functie. In Amsterdam is er veel meer een verbindende functie. De metro's op lijn 50 puilten regelmatig uit. In die zien zou je verwachten dat de kostendekkingsgraag een stuk hoger zou zijn.
Bee schreef:Zo dramatisch is het ook niet, de HTM presteert het slechste en daar is van elke euro slechts 57 cent subsidie. Niet overdrijven graag.
Slechts(???) 57 cent subsdie? De vervuiler betaald was toch het credo.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: za 11 jun 2011, 18:00
door Klaasje
Bedenk je wel dat de kostendekkingsgraad grotendeels afhangt van de "productie" van het aantal reizigerskilometers die een personeelsuur biedt. Reizigerskilometers zijn opbrengsten en personeelsuren vormen meer dan de helft van de kosten. In steden die groot zijn en waar er over een grote oppervlakte erg dicht bebouwd is, is het lastig om ov snel te maken door het "vrij baan" te geven. Voetgangers, lastige toeristen, autoverkeer en fietsers werken allemaal niet bepaald mee om het ov daar snel te maken. Daardoor worden er erg weinig reizigerskilometers geproduceerd door een personeelsuur. Dan is een score van 47% kostendekkend in Amsterdam echt niet slecht.
Als je naar de twee "beste" concessies van Nederland kijkt dan zie je dat er aan de voorwaarden die ik net opnoemde voldaan wordt. Zowel in Waterland als in Almere zijn de rijsnelheden van het ov hoog te noemen terwijl de bussen allemaal best redelijk tot goed gevuld zijn. De infrastructuur is er ook voor: In Almere en in Waterland binnenstedelijk Busbanen en -stroken en daarbuiten (voor zover van toepassing dan) goed doorrijden over een combinatie van snelle wegen en vrije busbanen.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: za 11 jun 2011, 19:14
door Suus
Wat het wel lastig maakt is dat van het GVB slechts een algemeen cijfer bekend is, van de HTM en de RET is duidelijker hoe elk bedrijfsonderdeel presteert. Ik denk dat als de cijfers van het GVB opgesplitst zouden zijn in tram, metro en bus dat de metro beter zal presteren dan de rest en de tram ongeveer gelijk met de bus (in tegenstelling tot de andere steden kan de bus gebruik maken van de trambanen in Amsterdam waardoor ze binnen de ring redelijk snel door kunnen rijden en de tram is duurder dan elders door de dubbele bemanning)
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: za 11 jun 2011, 19:26
door Klaasje
Daar kan je nog wel eens gelijk in hebben. De bus rijdt ook veel routes buiten de hoogstedelijke gebieden en kan daar goed snelheid maken. Daarentegen zijn er ook zielige ontsluitende busjes in gebieden waar minstens twee auto's voor de deur staan.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: di 14 jun 2011, 17:08
door robert55
Haaglanden bespreekt [commissie VVEZ, 15 juni] en vraagt het DB [29 juni] te besluiten over:
wijziging dienstregeling 2012
Grotendeels conform voorstellen HTM en Veolia. Na 20 uur halfuurdienst op de stadsbuslijnen [inclusief 23], en
actualisatie PvE buskavel stad
Geconstateerd wordt
De belangrijkste conclusie uit deze recente brieven is dat de Minister van Infrastructuur en
Milieu vast besloten lijkt tot het invoeren van de aanbestedingsverplichting voor al het openbaar vervoer, dus ook in de grote steden. Anderzijds is er perspectief geboden voor uitstel van aanbestedingsverplichting voor de stadskavel bus tot 1 januari 2013. Dat hoeft echter niet volledig benut te worden. Het biedt ook wat ruimte om alsnog een marktconsultatie onder potentiële inschrijvers te houden naar diverse aspecten van deze eerste openbare aanbesteding van een “GVB”-concessie. Daarbij kan gedacht worden aan vragen op het gebied van busexploitatie in een groot stedelijk gebied (veel evenementen, manifestaties op de openbare weg, de aardgasvestigingsproblematiek, problematiek OVchipkaart,
etc).
De marktconsultatie is gesloten op 29 april 2011. Het marktconsultatiedocument is opgevraagd door zeven
vervoerders. Daarvan zijn vier vervoerders momenteel actief op de Nederlandse markt. Eén in Nederland gevestigde vervoerder is momenteel alleen in het buitenland actief als busvervoerder. Ook twee in het buitenland actieve vervoerders hebben het document opgevraagd. Zij hebben allen een reactie ingediend.
De vervoerders geven zonder uitzondering aan dat er geen goede calculatie te maken is. Zij wijzen hierbij op de forse bezuinigingen in net, de mogelijke forse verhoging van OVchipkaarttarieven door Haaglanden na de periode van tariefrust tot medio 2012, de onzekere data van vervoersopbrengsten in duale fase met bevroren WROOV-opbrengstverdeelsleutels, en nog niet stabiele OV-chipkaartopbrengsten, Als de opbrengstverantwoordelijkheid bij de
vervoerder wordt gelegd, is de inschatting dat het Stadsgewest óf geen aanbiedingen of slechts één aanbieding ontvangt, óf dat het opbrengstrisico in de kostprijs ingecalculeerd wordt en dus tot een onnodige dure aanbiedingen zal leiden. Daarnaast geven de meeste vervoerders aan dat het loskoppelen van de stadsbusconcessie van het railnet met prioriteit voor de rail gegeven de BDU-taakstelling leidt tot een situatie dat het aanvullend busnet ook als sluitpost in de netwerkontwikkeling wordt beschouwd met alle gevolgen voor de vervoersopbrengsten. Pas als mogelijk in 2017 een geïntegreerd railen busnet op de markt komt, pleiten vervoerders voor het leggen van opbrengstverantwoordelijkheid
bij de vervoerders. Alles afwegend is dat nu ook het besluit dat voorligt. Gelet op de zeer onzekere situatie qua opbrengstontwikkeling wordt voorgesteld de opbrengstverantwoordelijk tijdelijk voor de relatief korte duur van deze busconcessie van 5 jaar bij het Stadsgewest te leggen.
Uitgangspunt wordt dat de winnende vervoerder de aardgasbussen van HTM verplicht overneemt en ook verplicht wordt om van de HTM-vestiging aan de Telexstraat en van het daar gevestigde aardgasvulpunt (dat overigens geen eigendom is van HTM) gebruikt te maken. In de marktconsultatie geven vervoerders aan dat dit een wenselijke situatie is.
Volledige transparantie en “gelijk speelveld”, ook voor de zittende vervoerder HTM, is daarbij noodzaak.
De verdere planning:
• 29 juni 2011: (eventueel) behandeling AB
• 11 juli 2011: Verzending publicatie TED EU, Bestek beschikbaar voor de markt
• 14 november 2011: Sluiting inschrijving
• 21 december 2011: Besluitvorming gunning DB
• 1 februari 2012: Einde bezwaartermijn (6 weken)
• 26 augustus 2012: Start exploitatie
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: di 14 jun 2011, 21:40
door Vinny
Ik zou sowieso liever zien dat rail+bus samen wordt aanbesteed en eigenlijk ook gewoon dat het simpel wordt gehouden: Stadsgewest legt nauwkeurig dienstregeling en materieel vast, vervoerder rijdt de diensten voor de overééngekomen prijs. Voor zaken als werkzaamheden/evenementen etc, moet de vervoerder per keer door het stadsgewest om compensatie vragen (liefst voor rekening van de veroorzaker van het ongemak van de vervoerder).
Na ervaring opgedaan te hebben kun je vervoerders in een later stadium meer vrijheid geven.
Re: OV-stakingen grote steden (29 juni)
Geplaatst: di 14 jun 2011, 21:46
door Klaasje
Vinny schreef: Stadsgewest legt nauwkeurig dienstregeling en materieel vast, vervoerder rijdt de diensten voor de overééngekomen prijs.
Daar is marktwerking niet voor bedoeld hoor... :neg: