CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
htm_tram

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door htm_tram »

West schreef: di 22 jul 2025, 23:31 Het rondje om de kerk schijnt een duurdere constructie te zijn dan hoe het nu is ingericht.
Waarom zou dit duurder zijn?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Meer personeel
Laatst gewijzigd door Re.tep op do 31 jul 2025, 01:16, 2 keer totaal gewijzigd.
West

Bericht door West »

htm_tram schreef: wo 23 jul 2025, 08:59
West schreef: di 22 jul 2025, 23:31 Het rondje om de kerk schijnt een duurdere constructie te zijn dan hoe het nu is ingericht.
Zie:
https://www.treinreiziger.nl/fabels-ove ... m-de-kerk/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

West schreef: di 22 jul 2025, 23:31 Het rondje om de kerk schijnt een duurdere constructie te zijn dan hoe het nu is ingericht. Daarnaast komt er terecht een groot deel van het personeelsbestand tegen in protest, omdat je daar een heel groot stuk van je variatie in het werk mee afsnoept.
Schijnt. En verder dan schijnen komt het niet hier. Voorts hoeft dat rondje niet iedere dag hetzelfde te zijn dus de variatie wordt niet "afgesnoept" zoals de vakbonden en schreeuwende leden graag doen geloven. Je kunt je gewoon per dag afwisselen, waarom moet al die variatie in 1 dienst?
Gr BasG
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Dit 'artikel' is meer dan 10 jaar oud. Wat is er de afgelopen 10 jaar met de lonen van machinisten en conducteurs gebeurd?
Gr BasG
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Er is ook daadwerkelijk intern onderzoek gedaan naar of het efficiënter zou zijn. Het antwoord was dat dit niet het geval zou zijn. De belangrijkste aanleiding om dit ooit te willen hebben zou de bijsturing zijn die eenvoudiger zou worden bij meerdere grote verstoringen maar de bijstuur-ICT is tegenwoordig zo goed dat dit ook niet meer het geval is.

Ondertussen is er wel een issue bij NS. De hele boel draait nu verlies ondanks de subsidie die vanaf '25 verstrekt wordt. De draagkracht in de samenleving voor het betalen van duurdere kaartjes neemt steeds verder af. Door een krimpende arbeidsmarkt zal het aantal reizigerskilometers wat per arbeidsuur geproduceerd wordt moeten stijgen om toekomstvast te kunnen opereren. En er zijn ook terechte klachten bij ingeroosterd personeel (o.a. monteurs en rijdend) dat vrij krijgen te ingewikkeld en onzeker is en roosters te vaak op het laatste moment flink over de kop gaan. En ja, Conducteurs en V&S maken teveel agressie mee.

Het is daarmee hoe dan ook nodig dat dingen anders georganiseerd gaan worden. Dat betekent ook dat de manier van roosters maken en de regels die daarbij horen over de kop gaan. Dat dit geven en nemen wordt over en weer tussen personeel en bedrijf. Dat betekent dus ook dat bij verbeteringen in een CAO daar ook minder positieve veranderingen daar tegenover staan. Dat alles zodat het bedrijf toekomstvast georganiseerd kan worden met een betere werk-privebalans voor o.a. rijdend personeel maar ook dat met dezelfde mensen meer werk gedaan kan worden.
West

Bericht door West »

BasGeluk schreef: wo 23 jul 2025, 09:59
Dit 'artikel' is meer dan 10 jaar oud. Wat is er de afgelopen 10 jaar met de lonen van machinisten en conducteurs gebeurd?
Dus omdat ik nu meer verdien dan 10 jaar geleden, is het rondje om de kerk opeens gerechtvaardigd en tevens geen duurdere kostenpost meer voor het bedrijf? Naast dat het dus gewoon wel een stukje variatie uit het werk haalt ? ;)
htm_tram

Bericht door htm_tram »

West schreef: wo 23 jul 2025, 09:55
htm_tram schreef: wo 23 jul 2025, 08:59
Zie:
https://www.treinreiziger.nl/fabels-ove ... m-de-kerk/
Een niets zeggend stukje uit 2015. Ik zie geen rapport, ik zie geen voorbeelden waaruit blijkt waarom het zo is. Je ziet niet wie het bedacht heeft. Je weet niet wiet of het rapport door iemand is geschreven die beïnvloed is door de vakbond of het rijdend personeel Je kan er helaas niks mee.
Re.tep schreef: wo 23 jul 2025, 09:51 Meer personeel = hogere kosten en daarnaast minder flexibiliteit (maar dat had ik al geschreven)

Dat is geen hogere wiskunde, maak maar eens wat diensten, en je ziet het meteen. Bereken dat even op landelijke schaal, dan is het huidige dienstregeling model niet te maken met het beperkte aantal conducteurs en machinisten.
Ik zou echt niet weten waarom het ineens meer zou moeten kosten, het lijkt me dat je mooie, betrouwbare diensten kan schrijven waar je echt niet meer kwijt ben dan zoals het nu gaat. Als je maar weet hoe je moet werken met dat programma. Zeker in de randstad waar dat oh zo "geweldige" ETMET is kan je best efficiënte diensten maken. Hoe wou de NS dat met de Airport sprinter doen qua personeel en het aflossen van elkaar?

In het normale OV wordt er veel gewerkt met Hastus. De eene vervoerder weet er wel goed mee om te gaan en de andere vervoerder totaal niet.

Maar wanneer is een dienst precies "rondje om de kerk"

Ook daar kan je denk ik nog wel mee spelen om er mooie en betrouwbare diensten mee te schrijven. Zeker als je straks het HRN gaat aanbesteden. Hopelijk in een paar logische lijnbundels.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re.tep

Bericht door Re.tep »

BasGeluk schreef: wo 23 jul 2025, 09:57 Schijnt. En verder dan schijnen komt het niet hier.
En dat is maar goed ook. Dat zijn gewoon interne processen waar buitenstaanders zich niet mee moeten bemoeien.
Een mening is prima, meer dan 10 jaar er over doorgaan minder, het kost tijd en energie, ergenis bij betrokkenen en het geschrijf op de diverse forums over HRRDK levert niets op.
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Als NS een efficiënt bijsturingsprogramma heeft, dan zullen de reguliere personeelsdiensten ook niet in een excelletje zijn bepaald. Voor een planning is het niet relevant of een machinist of conducteur uit Utrecht binnen 30 km van zijn standplaats blijft; hij moet eindigen waar hij is begonnen binnen een toegestane werktijd. Dat dure personeel wil je echt wel zoveel mogelijk aan het werk hebben. In een pakket met honderdduizend voorwaarden en een achterliggende dienstregeling met overstapknopen (dus ook stilstanden!) krijg je altijd wel een machinist met een dienstje van 5 uur en 34 minuten waarvan hij 2 uur in andermans trein zit te passagieren.

Personeel moet echter pauze houden, voertuigen niet, dus dan ga je aflossen op doorgaande ritten. Dat vloeit ook voort uit de wens om lange overstapvrije verbindingen te bieden, wat soms politiek gemotiveerd is en niet altijd geredeneerd vanuit een efficiënt en robuust netwerk. Ik denk dat je in een Venn-diagram een behoorlijke overlap krijgt van mensen die vinden dat personeel een rondje om de kerk moet rijden en mensen die vinden dat je zonder overstap van Amsterdam in Groningen of Maastricht moet kunnen komen. Die lange verbindingen worden ook steeds meer afgedwongen met 'doorstroomstations' als Utrecht Centraal.

Over de discussie in het algemeen, hier en elders: ik krijg er een beetje jeuk van als mensen zelf een educated guess doen en dan claimen dat de 'tegenpartij' dat dan moet ontkrachten met bewijzen, rapporten en onderzoeksverslagen. Zo werkt het niet.
Feed the childrens
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Over de discussie in het algemeen, hier en elders: ik krijg er een beetje jeuk van als mensen zelf een educated guess doen en dan claimen dat de 'tegenpartij' dat dan moet ontkrachten met bewijzen, rapporten en onderzoeksverslagen. Zo werkt het niet.
Ik krijg er wat jeuk van als de "tegenpartij" wel jaren lang beweringen roept dat het Rondje om de Kerk de uitkomst is voor veel spoorellende, maar dan nooit verder komt dan deze kreet. Kom maar op met je dienstenbestandje, dan kunnen we verder.
trolly

Bericht door trolly »

Ik ga mezelf hiermee verrassen, maar je hoeft natuurlijk ook niet overal op te reageren, Re.tep (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gorott

Bericht door Gorott »

Re.tep schreef: wo 23 jul 2025, 11:06
BasGeluk schreef: wo 23 jul 2025, 09:57 Schijnt. En verder dan schijnen komt het niet hier.
En dat is maar goed ook. Dat zijn gewoon interne processen waar buitenstaanders zich niet mee moeten bemoeien.
Een mening is prima, meer dan 10 jaar er over doorgaan minder, het kost tijd en energie, ergenis bij betrokkenen en het geschrijf op de diverse forums over HRRDK levert niets op.
Het is ook oké om niets te zeggen, meestal werkt dat beter dan er elke keer maar weer op in te gaan.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

West schreef: wo 23 jul 2025, 10:24
BasGeluk schreef: wo 23 jul 2025, 09:59
Dus omdat ik nu meer verdien dan 10 jaar geleden, is het rondje om de kerk opeens gerechtvaardigd en tevens geen duurdere kostenpost meer voor het bedrijf? Naast dat het dus gewoon wel een stukje variatie uit het werk haalt ? ;)
Eerder gaf ik aan dat wat mij betreft het hele land doorgewerkt mag worden. Maar niet perse op 1 dag omdat dit de roosters kwetsbaar maakt. Dus van mij hoeft er helemaal geen variatie uit het werk gehaald worden, zeker niet. Dat heb ik al vaker uitgelegd hier.
Gr BasG
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik weet nog even niet wat mijn standpunt is in het geval van rondje om de kerk; ik zie in beide kanten wel wat. Ik snap wel de angst van de variatie. Natuurlijk kan je elke dag twee trajecten en dan kom je ook op verschillende plekken in het land, maar dat zal vooral voor een machinist uit Utrecht gelden. Een machinist uit Maastricht zal denk ik niet meer in Roosendaal kunnen komen, die kan alleen richting Utrecht. Een machinist uit Zwolle kan wel in verschillende richtingen, terwijl voor Groningen alleen Zwolle, Utrecht (misschien Den Haag, ik weet niet of dat te ver is) en Schiphol overblijven, terwijl die nu nog in Dordrecht, Haarlem en Arnhem zou moeten kunnen komen.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Wát is nu die variatie precies? Wát maakt het dat het zo belangrijk is?

Is het (voor de machinist) rijden van divers materieel?

Als ik weleens een cabinerit op YT bekijk, dan is een machinist best druk met alle regeltjes etc. in de cabine, tijdens het rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel tijd is om eens rustig de omgeving te bekijken, door de ramen.

De conducteur heeft het ook druk genoeg met zijn controle danwel service rondje, toch?

Kortom, is die variatie in het werk er werkelijk OF is het toch vooral het mentale, dát je kan zeggen dat je vandaag vanaf je standplaats in Maastricht bent geweest en daarna nog even via Nijmegen terug naar huis gegaan..(bijvoorbeeld).
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Dat durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat je als machinist best naar buiten kijkt. Ik zag een keer een filmpje van een machinist die zei zoiets als: "Ik rijd de Koploper het liefst, want dan kijk je zo mooi over de geluidsschermen heen." Ook zie ik van sommige machinisten ook prachtige foto's vanuit de cabine, dus ik denk wel dat ze van het landschap kunnen genieten.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 23 jul 2025, 20:55 Een machinist uit Maastricht zal denk ik niet meer in Roosendaal kunnen komen, die kan alleen richting Utrecht. Een machinist uit Zwolle kan wel in verschillende richtingen, terwijl voor Groningen alleen Zwolle, Utrecht (misschien Den Haag, ik weet niet of dat te ver is) en Schiphol overblijven, terwijl die nu nog in Dordrecht, Haarlem en Arnhem zou moeten kunnen komen.
Maar waarom denk je dat. Met wat BasGeluk suggereert als optie die wel variatie mogelijk maakt maar niet meer gedurende dezelfde dag zou je in principe overal moeten kunnen komen waar je nu ook komt als personeel.
Sowieso is het natuurlijk geen oplossing voor alle problemen. Zelfs als een machinist binnen een bepaalde corridor zou blijven op een werkdag heb je nog steeds een probleem als bijvoorbeeld Zwolle-Meppel gestremd is, dan zullen treinen verderop in die corridor nog altijd bijgestuurd moeten worden. Mogelijk zit je zelfs met meer beperkingen dan, want de Groningse machinisten die dan ten zuiden van de stremming zitten kan je ook dan niet onbeperkt op die corridor inzetten. Ze zullen immers op een zeker moment toch weer terug op hun standplaats moeten komen. En machinisten van andere corridors halen gaat weer tegen de gedachte van een rondje om de kerk in.
Durashift schreef: wo 23 jul 2025, 21:03 Kortom, is die variatie in het werk er werkelijk OF is het toch vooral het mentale, dát je kan zeggen dat je vandaag vanaf je standplaats in Maastricht bent geweest en daarna nog even via Nijmegen terug naar huis gegaan..(bijvoorbeeld).
Ik zou nog eerder aan de veiligheid denken: als je dagelijks langs een bepaald sein rijdt en het is altijd groen, valt het sein je dan de ene keer dat 't wel rood is ook nog op? Je hoeft maar paar keer Air crash investigation gezien het hebben om te herkennen wat het gevaar van een "bias" is, dat zal voor treinen zeker ook gelden.
En een conducteur zal natuurlijk bij vaak hetzelfde rondje ook vaak dezelfde probleemreizigers tegen komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: wo 23 jul 2025, 21:32 Ik zou nog eerder aan de veiligheid denken: als je dagelijks langs een bepaald sein rijdt en het is altijd groen, valt het sein je dan de ene keer dat 't wel rood is ook nog op? Je hoeft maar paar keer Air crash investigation gezien het hebben om te herkennen wat het gevaar van een "bias" is, dat zal voor treinen zeker ook gelden.
Toch staat in het aangehaalde artikel van Treinreiziger dat Syntus machinisten op het saaie rechte stuk Arnhem-Winterswijk minder rode seinen missen dan NS-machinisten tijdens hun zeer gevarieerde werkpakket.
Gr BasG
West

Bericht door West »

En drie regels later:
"Ze wijst er verder op dat de Syntus spoorlijn is uitgerust met de ATB Nieuwe Generatie, waardoor treinen moeilijker stoptonend sein kunnen passeren."
West

Bericht door West »

Durashift schreef: wo 23 jul 2025, 21:03 ^^ Wát is nu die variatie precies? Wát maakt het dat het zo belangrijk is?
Als machinist zit ik voorin doorgaans alleen, ik hoef dus niet sociaal te zijn. Het werk vereist geen creativiteit en is -behoudens de focus die je vast moet kunnen houden- niet heel ingewikkeld. De variatie in trajecten en daarmee in omgeving en materieel maken het voor mij interessanter. De werkdagen met een leuk rondje Nederland kijk ik meer naar uit dan de werkdagen met buurtslagjes. Je zou vooral kunnen stellen dat het een gevoelskwestie is. Degenen die het willen veranderen of het aan banden willen leggen, zouden zelf waarschijnlijk ook niet graag een deel van hun eigen werkpakket in moeten leveren.
Overigens is het een misvatting dat we elke dag door heel Nederland rijden. Ongeveer de helft van de diensten bestaat louter uit ritten die ook de eigen standplaats aandoen, hetzij als begin-, eind-, of tussenstop.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

West schreef: wo 23 jul 2025, 21:41 En drie regels later:
"Ze wijst er verder op dat de Syntus spoorlijn is uitgerust met de ATB Nieuwe Generatie, waardoor treinen moeilijker stoptonend sein kunnen passeren."
NS-treinen hebben toch ook ATB of niet?
Gr BasG
cassie127

Bericht door cassie127 »

NS rijdt momenteel alleen op baanvakken met ATB-EG en heeft ook geen materieel meer wat geschikt is om op ATB-NG baanvakken te rijden. Op de meeste baanvakken buiten het HRN ligt ATB-NG, voornamelijk op diesentrajecten en daarnaast op Zwolle - Kampen en Zwolle - Wierden. Bij ATB-NG heb je een doelsnelheid, zit je boven de doelsnelheid dan grijpt de ATB automatisch in. Daardoor is een STS passage op baanvakken met ATB-NG een stuk moeilijker als een STS passage op een baanvak waar alleen ATB-EG ligt. Kom je tot stilstand voor een rood sein? Dan kun je tot het ATB baken slechts 5km/u rijden, rij je harder dan zet de ATB-NG je stil.
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 23 jul 2025, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
West

Bericht door West »

Jazeker, maar er zijn verschillende varianten. ATB-Eerste Generatie, wat nu nog op verreweg de meeste trajecten de vinden is, of ATB-Nieuwe Generatie, een variant die iets meer in de buurt komt van het (relatief) nieuwe ERTMS. Men is echter jaren terug al gestopt met het investeren in de upgrade van EG. Er zijn daarom geen NS-treinen of trajecten meer die erover beschikken. Alleen
het inmiddels afgevoerde Dm90 had een NG-module aan boord.

Edit Cassie was iets sneller :lol:
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Wat is dan je punt West?
Gr BasG
Plaats reactie