Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 23 dec 2023, 20:05
Persoonlijk vind ik een 8/4 (of eigenlijk 4-4-4) ook een beter model, aangezien dat beter aansluit op de overige treinen die allen nog wel in een kwartiersdienst rijden. En Zwolle-Roosendaal wijzigen in Zwolle-Eindhoven (en dan ook ...-Utrecht-Roosendaal) lijkt me ook een logischere indeling (al is verder naar Venlo dan wat onlogischer, Eindhoven-Venlo is praktischer om of richting Utrecht of richting Den Haag door te koppelen). Maar dat even terzijde.Bemined schreef: ↑za 23 dec 2023, 18:00Gezien de nieuwe concessie vraag ik me af of we het ETMET eindbeeld ooit te zien gaan krijgen, het eindbeeld van de concessie is namelijk gebaseerd op het 8/4 model met vier intercity's en vier sneltreinen Utrecht - Arnhem in een kwartierligging (en een 3/12 ligging tussen de IC en sneltrein). De 3600 is in de referentie van dat model voorzien als Zwolle - Eindhoven - Venlo, maar de concessie laat dat open en schrijft geen specifieke lijnvoering voor.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.Juist sinds de "plan uw reis in de app" lijkt NS daar minder probleem mee te hebben. En als je het bijvoorbeeld alleen in het weekend doet is het zeker overzichtelijk genoeg.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van.
En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
In het weekend is het ook daadwerkelijk 4 minuten keren als eindpunt in Ah.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:10Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
Ja, dat bedoelde ik met lijnvoering aanpassen. Het is best logisch de 6400 achter een versnelde 3600 naar Bd aan te laten gaan. In de andere richting kan de 6400 na het pad van de 6600, dus 4 minuten later dan nu, door naar Ehv, en dan hoeft ie ook minder lang in Ehv te staan niksen. De huidige 6600 kan dan mooi in Tbu op zichzelf keren.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:10En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
De 6400 4 minuten vertragen betekend een conflict in Ehv met de 3500/3700 naar Vl.Deze in Ht vertragen levert weer problemen op met de 4400 naar Ehv/Dn.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 21:52In het weekend is het ook daadwerkelijk 4 minuten keren als eindpunt in Ah.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:10Er zit natuurlijk ook wel een verschil tussen kopmaken op de route (wat in Arnhem gebeurd) en keren op het eindpunt op een andere treinserie. Bij dat eerste zal een vertraging gewoon in dezelfde rit blijven (wat in feite niets anders is dan er in dezelfde richting verder gereden zou worden), terwijl bij dat laatste ook een andere treinrit vertraging zal oplopen en dit wellicht ook weer gaat doorwerken tot dat eindpunt. Daarnaast vind op eindpunten regelmatig ook een oppervlakkige schoonmaak (prullenbakjes snel leeghalen, een vlug doekje over de tafeltjes) plaats.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.Ja, dat bedoelde ik met lijnvoering aanpassen. Het is best logisch de 6400 achter een versnelde 3600 naar Bd aan te laten gaan. In de andere richting kan de 6400 na het pad van de 6600, dus 4 minuten later dan nu, door naar Ehv, en dan hoeft ie ook minder lang in Ehv te staan niksen. De huidige 6600 kan dan mooi in Tbu op zichzelf keren.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:10En de huidige 6600 hoef je natuurlijk niet te behouden in zijn huidige vorm, aangezien je zowel op 's-Hertogenbosch en Tilburg (Universiteit) je ook nog andere doorkoppelingen kunt maken. Op zich zit daar dus nog wel genoeg mogelijkheden tot inpassing, zeker wanneer de Brabantroute minder druk wordt met goederentreinen als die via de Betuweroute en de lijn Utrecht-Eindhoven naar Venlo (of zelfs naar Emmerich) kunnen worden gestuurd.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 19:21 Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
Welke historische woorden heb je uitgesproken bij het maken van de overstap? That's one small stap for (a) man, one giant leap for reizigers?Treintje1989 schreef: ↑zo 24 dec 2023, 01:04 De 1178 was namelijk gebombardeerd tot evacuatietren. Ik kon toevallig als eerste passagier overstappen. Al met al weer een nieuwe ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Je speekt uit wat ik zondagmiddag toen ik daar aankwam dacht.en-es schreef:Wat is Venlo een troosteloos station geworden nu de meeste winkels permanent gesloten zijn. .