Pagina 42 van 49
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 14 apr 2022, 14:27
door tjoektjoek
Op het plaatje van pagina 8 zie je de blauwe lijn plus zwarte overloopwissels. Volg je die zwarte sporen dan kom je uit op de gele lijn en die komen weer uit op de hoge sporen. Je kruist het verkeer alleen als je van Schiphol naar de hoge sporen wilt terwijl de Airportsprinter (blauw) vanuit Amsterdam naar Schiphol wil.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 14 apr 2022, 16:20
door Gamma
Maar dan klopt mijn stelling toch dat de gehele A2-corridor (namelijk de gele lijnen) gekruist wordt door internationale treinen gedurende die fase?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 14 apr 2022, 18:01
door tjoektjoek
Nee, want er is een vrije kruising t.h.v. Singelgracht Aansluiting. Of we hebben een verschillende definitie over het 'kruisen'. De Eurostar maakt wel gebruik van de A2-corridor.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 14 apr 2022, 18:47
door Bemined
De Thalys/Eurostar hoeven natuurlijk alleen in zuidelijke richting vanaf spoor 15 te vertrekken, de andere kant op kunnen ze op spoor 8 arriveren en dan afgerangeerd worden naar de Watergraafsmeer. Dus dan kruis je niets, je rijdt alleen een stukje over de verkeerde corridor maar wel in de juiste rijrichting. In de eindfase was het wel de bedoeling dat de wissels bij de Singelgracht anders ingericht worden, dan vervalt de mogelijkheid om van corridor te wisselen hier en moet je bij de wissels op Amsterdam Centraal zelf oversteken waardoor je wel de A2 corridor in tegengestelde richting kruist.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 19 mei 2022, 13:59
door VIRM
Het tracébesluit PHS Nijmegen en de westentree van station Nijmegen zijn vastgesteld.
Zie voor meer informatie de
website van ProRail.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: vr 20 mei 2022, 16:54
door tjoektjoek
Is het de bedoeling dat de 5e en 6e IC naar Arnhem door wordt getrokken naar Nijmegen na de verbouwing en uitbreiding van het station? En wordt het niet eens tijd om het spoor tussen Lent en Arnhem Zuid te verdubbelen zodat de IC's niet hoeven te wachten op vertraagde sprinters?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: vr 20 mei 2022, 18:08
door Bemined
Nee, het aantal treinen per uur blijft gelijk, maar volgens mij was het de bedoeling ze beter te spreiden i.p.v. de huidige 3/12/15 ligging.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: vr 20 mei 2022, 19:00
door Daan!
Ja dat is juist.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 20:41
door Bemined
Uit de antwoorden op kamervragen blijkt dat men nog steeds inzet op een 3e en 4e IC Breda - Eindhoven per dienstregeling 2025. Eerder was hier ergens een discussie over of deze wel in te passen zouden zijn, aangezien de goederenboog bij Meteren en het 3e spoor in Duitsland nog niet klaar zouden zijn dan, maar blijkbaar ziet men dus nog ruimte ondanks dat de extra goederenpaden er in 2025 ook nog zullen liggen. Wel is tegen die tijd het extra perronspoor in Tilburg gereed, wat dan misschien net genoeg is voor die extra treinen.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... phs-2021-2
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 21:27
door Meltrain
Wordt dat dan een doorgetrokken Intercity Direct of wordt het een losse IC?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 21:38
door Bemined
Daar wordt in de voortgangsrapportages niet over gesproken, net zo min als er duidelijkheid is of het een kwartierdienst wordt of een ongelijke interval zoals bijvoorbeeld de huidige 8/22 dienst tussen Rotterdam en Breda.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:00
door MetroRET
De
900 of zijn opvolger uit
Lw/
Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar
Tb, want dan zit je de
3600 in de weg.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:04
door Suus
Houdt het extra perronspoor in Tilburg ook een vierde spoor tussen het station en de aansluiting in, of blijft dat gewoon driesporig?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:11
door JordiBrabant
Ik heb nog nooit concrete plannen voor een viersporige ongelijkvloerse Tilburg Aansluiting tot Tilburg gezien. Dus dat zal jammer genoeg nog niet erbij horen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:15
door DDietzen
MetroRET schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:00
De
900 of zijn opvolger uit
Lw/
Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar
Tb, want dan zit je de
3600 in de weg.
Uitgaande van de huidige tijdligging: met een haltering van 2 minuten in
Bd zou je juist perfect strak 3 minuten voor/achter de
3600 zitten. Dan zit je wel nog met de perroncapaciteit in
Tb; een perronopvolging van 3 minuten tussen intercity's is niet haalbaar. Oplossing is dan ofwel de
3600 in beide richtingen op hetzelfde perronspoor afhandelen (spoor 2 ligt voor de hand) met een strakke overkruising ten westen van
Tb, en de doorgetrokken
900 op de andere perronsporen (spoor 1 richting
Ehv, spoor 3 richting
Rtd); ofwel dat vierde perronspoor.
Een gewijzigde tijdligging verandert de zaak natuurlijk.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:34
door Bemined
Er zit wel een goederenpad naar Venlo kort voor de
3600 in Tilburg dat niet zomaar vervroegd kan worden vanwege de overkruisende
6400. Dus er moet wel wat verschoven worden als je de
900 wilt doortrekken.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:44
door RobertT
DDietzen schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:15
MetroRET schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:00
De
900 of zijn opvolger uit
Lw/
Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar
Tb, want dan zit je de
3600 in de weg.
Uitgaande van de huidige tijdligging: met een haltering van 2 minuten in
Bd zou je juist perfect strak 3 minuten voor/achter de
3600 zitten. Dan zit je wel nog met de perroncapaciteit in
Tb; een perronopvolging van 3 minuten tussen intercity's is niet haalbaar. Oplossing is dan ofwel de
3600 in beide richtingen op hetzelfde perronspoor afhandelen (spoor 2 ligt voor de hand) met een strakke overkruising ten westen van
Tb, en de doorgetrokken
900 op de andere perronsporen (spoor 1 richting
Ehv, spoor 3 richting
Rtd); ofwel dat vierde perronspoor.
Een gewijzigde tijdligging verandert de zaak natuurlijk.
Wat ik heb gezien in de plannen,wordt spoor 1 voor
Ehv,spoor 2
Ht,spoor 3 uit
Ehv en spoor 4(nieuw) uit
Ht
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:46
door RobertT
Bemined schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:34
Er zit wel een goederenpad naar Venlo kort voor de
3600 in Tilburg dat niet zomaar vervroegd kan worden vanwege de overkruisende
6400. Dus er moet wel wat verschoven worden als je de
900 wilt doortrekken.
De 3600 heeft nog wel wat ruimte om later te vertrekken uit Breda(stoptijd in
Ht),alleen moet je dan de 6600 ook meebewegen
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:48
door MetroRET
Die
3600 overkruist dan weer de
1100 bij Tba, en de
6400 zit ook achter de
3600.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 22:52
door RobertT
De 1100 is al eerder door
Tb aansluiting,bij later leggen 3600 wordt dat dus ruimer,de 6400 zit idd wel weer tussen 3600 en 6600 in.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 23:03
door Bemined
RobertT schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:46De 3600 heeft nog wel wat ruimte om later te vertrekken uit Breda(stoptijd in
Ht)
Die heeft te Vught aansluiting dan wel weer overkruisingen met de
3900 en het goederenpad uit Amsterdam.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 23:17
door MetroRET
En boort zich in de
2900 op de momenten dat die rijdt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: zo 12 jun 2022, 23:58
door Meltrain
Daarvoor is een simpele oplossing te bedenken: nooit meer de
2900 laten rijden.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 13 jun 2022, 00:54
door umbusko
Nee nee nee, want dan help je de aansluiting
Ehv ->
Ht ->
Nm helemáál om zeep.

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: ma 13 jun 2022, 05:43
door CamilleKreemers
MetroRET schreef: ↑zo 12 jun 2022, 22:00
De
900 of zijn opvolger uit
Lw/
Gn, zou je volgens mij niet eens zo makkelijk kunnen verlengen naar
Tb, want dan zit je de
3600 in de weg.
Waarom zou je de 900 willen verlengen? Is het plan niet het volgende:
ICD Den Haag - Eindhoven en Brusseltreinen sluiten op elkaar aan
ICD Groningen/ Leeuwarden - Breda (aansluiting op 3600)
ICD Lelystad - Breda - Eindhoven