Pagina 42 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 11:26
door Z2N
Dat is inderdaad het idee.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 13:16
door Aking
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 14:23
door Selivio
Lijkt mij een beetje een vernietiging van twee redelijk bekende en sterke merken, of denk ik nu te simpel? :?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 14:30
door marvinkok
Misschien dat ze "Green Speed" als moedernaam nemen, maar wel gewoon de namen Eurostar en Thalys aanhouden?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 14:57
door Z2N
Dat lijkt mij het meest waarschijnlijke ja. Eurostar en Thalys zijn ijzersterke namen, die geef je voor geen goud op.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 18:07
door Nitein-Repart
Bahnreisende sollen in absehbarer Zeit komfortabler als bisher mit dem Regionalexpress zwischen Chemnitz und Leipzig fahren. Der «Museumszug» wird von 2023 an durch Elektrozüge abgelöst. Dafür greift der Zweckverband tief in die Tasche.
Chemnitz (dpa/sn) - Das Ende von DDR-Zügen auf der Fahrt von Chemnitz nach Leipzig ist in Sicht. Von 2023 an sollen zwischen den beiden sächsischen Großstädten moderne Elektrozüge fahren. Der Zweckverband Verkehrsverbund Mittelsachsen (ZVMS) hat am Freitag auf seiner Verbandsversammlung den Kauf von elf batteriebetriebenen Zügen vom Typ Alstom Coradia Continental beschlossen. Für die Beschaffung der Züge nimmt der Zweckverband einen Kredit in Höhe von 50 Millionen Euro auf, teilte der ZVMS mit.
Bron:
https://www.freiepresse.de/nachrichten/ ... el10623665
Slecht nieuws voor alle treinliefhebbers: vanaf 2023 worden de BR223 met oude DDR-rijtuigen die op de RE Leipzig-Chemnitz rijden vervangen door Alstom Coradia Continentals die met batterijen worden gevoedt. Daarmee komt er een einde aan één van de leukste treinverbindingen in de voormalige DDR.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 18:19
door Suus
Prima dat de VMS hardhandig ingrijpt en nog meer jaren aan ellende voorkomt, want het is nu al een jaar lang waardeloos op die lijn.
Maar of het beter wordt met deze treinen, de batterijtechniek is niet echt beproefd...
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 18:31
door Nitein-Repart
Is er veel vertraging en uitval op de lijn Leipzig-Chemnitz dan?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 19:59
door Post
Een directeur die een smile gebruikt in officiële communicatie, waar gaat het heen met deze wereld? :N
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:00
door Suus
Nitein-Repart schreef:Is er veel vertraging en uitval op de lijn Leipzig-Chemnitz dan?
Ja. Waarom denk je dat er nu een Ludmilla rijdt en er een reservetrein bestaande uit twee LINT-treinstellen is verordeneerd door de opdrachtgever.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:01
door Aking
Post schreef:
Een directeur die een smile gebruikt in officiële communicatie, waar gaat het heen met deze wereld? :N
Naar de kleaute! *O* maar dat roep ik al een flinke tijd (A)
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:44
door Nitein-Repart
Suus schreef:Nitein-Repart schreef:Is er veel vertraging en uitval op de lijn Leipzig-Chemnitz dan?
Ja. Waarom denk je dat er nu een Ludmilla rijdt en er een reservetrein bestaande uit twee LINT-treinstellen is verordeneerd door de opdrachtgever.
De Alex (zowel Nord als Süd) rijdt ook met BR223 en daar zijn geen problemen met het materieel (wel met personeel). Dat in het ene gebied de BR223 het laat afweten (anders zet men geen Ludmilla in), terwijl hetzelfde materieel het in een ander gebied uitstekend functioneert is mij een raadsel. Of zijn de rijtuigen een probleem?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 20:54
door Z2N
Dat sowieso. Die rijtuigen zijn niet goed toegankelijk voor alle reizigers, en daarmee achterhaald. Niet alles wat oud is is goed en nieuw is is slecht, de Alvra-rijtuigen van de RhB hebben bijvoorbeeld een speciale afdeling met opengaande ramen.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 21:20
door Cas
Er is een groot verschil tussen beter voor treinfappers op oude diesels uit het buitenland en beter voor de reiziger.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 27 sep 2019, 21:22
door Z2N
Gelukkig rijden die treinen er met name voor de treinfappers.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 16:26
door Z2N
Caledonian Sleeper services cancelled as staff walk out on strike
Services on one of Britain's two remaining sleeper services will be halted after union talks hit the buffers. The RMT Union has told its members working on the Caledonian Sleeper service, which runs between London Euston and destinations in Scotland, not to book on for shifts from midday on Sunday for 48 hours. The union has accused Serco, which runs the services, of "choosing to retreat to their bunker rather than engaging in serious negotiations".
Bron en meer:
ITV News
De problemen bij Caledonian Sleeper hebben geleid tot stakingen. Vanavond en morgenavond vervallen alle ritten, omdat het personeel de problemen met het materieel en de nieuwe werkprocedures zat is. Reizigers kunnen geld terug krijgen, of met dagtreinen reizen (muv enkele anders sowieso drukke LNER en Virgin-treinen).
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 02:01
door Ardan
Vandaag is de Cityringen in Kopenhagen geopend. Deze volledig ondergrondse en net zoals de lijnen 1 en 2 automagisch rijdende metrolijn 3 rijdt een ringlijn vanaf het Hovedbanegård door het centrum, via Østerport, Nørrebro en Frederiksberg en weer terug. En omgekeerd natuurlijk.
Er zijn twee aftakkingen van deze lijn die later door lijn 4 zullen worden bediend. De noordelijke tak naar Orientkaj gaat volgend jaar open, en wordt later uitgebreid met de zuidelijke tak naar S-Togstation Ny Ellebjerg.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 04 okt 2019, 20:37
door Nitein-Repart
Neue tägliche Verbindung zwischen Berlin, Dresden, Prag,
Wien und Graz • Start am 4. Mai 2020
Kooperation von DB, ÖBB und CD
Die europäischen Eisenbahnunternehmen DB, ÖBB und CD bringen ab dem kommenden Frühjahr eine neue Zugverbindung an den Start und schicken den Railjet auf die Reise.
Morgens gegen 6 Uhr ab Berlin und um 8 Uhr ab Dresden, erreicht der Zug bereits um 10.30 Uhr Prag. Ideal für einen Tagesausflug in die tschechische Hauptstadt. Nach siebenstündigem Aufenthalt ist die Rückfahrt um 17.30 Uhr möglich. Start ist am 4. Mai auf der Strecke Graz -
Wien nach Berlin. In der Gegenrichtung startet der Zug am 5. Mai 2020 von Berlin nach
Wien - Graz.
Bron:
https://www.deutschebahn.com/pr-leipzig ... 20-4468454
Vanaf 4/5 mei wordt er 1x/dag een Railjet Graz-
Wien-Brno-Praha doorgetrokken naar Dresden en Berlin. Er wordt ook gestopt in Usti nad Labem en Decin.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:45
door Alargule
Ardan schreef:Vandaag is de Cityringen in Kopenhagen geopend. Deze volledig ondergrondse en net zoals de lijnen 1 en 2 automagisch rijdende metrolijn 3 rijdt een ringlijn vanaf het Hovedbanegård door het centrum, via Østerport, Nørrebro en Frederiksberg en weer terug. En omgekeerd natuurlijk.
Er zijn twee aftakkingen van deze lijn die later door lijn 4 zullen worden bediend. De noordelijke tak naar Orientkaj gaat volgend jaar open, en wordt later uitgebreid met de zuidelijke tak naar S-Togstation Ny Ellebjerg.
Robert Schwandl van Urbanrail.net heeft er een uitgebreid artikel over geschreven:
https://schwandl.blogspot.com/2019/10/c ... 3.html?m=1
Hij is behoorlijk kritisch, met name over de wayfinding en de overstappen. Maakt me toch nieuwsgierig...
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 09:54
door Nitein-Repart
Jammer van die afsluiting op de perrons. Ik snap dat het voor de veiligheid belangrijk is (al hoewel er in Nürnberg ook automatische metro's rijden op de U2/U3 en daar zijn er geen afsluitingen op de perrons) is het wel erg lastig om fatsoenlijke foto's te maken van de metro's als er afsluitingen zijn op de perrons. Wel mooi dat er toch steden zijn die hun metronetwerk uitbereiden en de uitbereidingen binnen een fatsoenlijk tijdsbestek gereed zijn en dus niet ellende lange vertragingen zijn bij de bouw.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 12:44
door Z2N
Dus alleen om de fotogelegenheden is het 'jammer' dat er schermen zijn op de perrons? Alleen al vanwege dit argument zouden alle trein- en metroperrons in heel de wereld perrondeuren moeten krijgen... (A)
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 12:47
door en-es
En graag ook antiek materiaal voor de fappers *O*
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 14:46
door gpvos
Per januari komt er weer een nachttrein naar Brussel, en in 2021 naar Amsterdam:
https://www.wienerzeitung.at/nachrichte ... -Witz.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 14:52
door Suus
Nitein-Repart schreef:Jammer van die afsluiting op de perrons. Ik snap dat het voor de veiligheid belangrijk is (al hoewel er in Nürnberg ook automatische metro's rijden op de U2/U3 en daar zijn er geen afsluitingen op de perrons) is het wel erg lastig om fatsoenlijke foto's te maken van de metro's als er afsluitingen zijn op de perrons.
Op het bovengrondse gedeelte van lijn 1 en 2 kan je zonder deuren foto’s maken van metro’s, en volgend jaar waarschijnlijk ook op het bovengrondse gedeelte van lijn 4.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 05 okt 2019, 17:55
door Suus
Totdat een trein naar Amsterdam gaat rijden lijkt het om twee treinparen per week te gaan (wo en zo Wenen - Brussel, ma en do Brussel - Wenen), op deze dagen wordt Düsseldorf dan niet bediend. Omdat de rijtuigen van ÖBB een UIC-deursluiting hebben en dit in België volgens richtlijnen van de Belgische spoorveiligheidsautoriteit alleen met extra perronopzichters mag worden toegepast, wordt er geen directe verbinding Innsbrück - Brussel aangeboden (deze rijtuigen zijn in België afgesloten) zodat het aantal deuren waarop toezicht gehouden moet worden beperkt is. Tussen Brussel en Aken zal de NMBS een HLE 18 voor de trein inzetten.