Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Dj.Dj

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Dj.Dj »

top bedankt Milco!
leeuwardenbus

Bericht door leeuwardenbus »

Noord152 schreef: do 21 nov 2024, 07:54 7 december gaat niet door. Bussen dus niet naar het WTC die dag.
Nu per stalling een welkomstevenement :) Datums volgen nog
leeuwardenbus

Bericht door leeuwardenbus »

Paar kiekjes van de Iveco's :Y

Afbeelding

Afbeelding
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

leeuwardenbus schreef: do 21 nov 2024, 14:14
Noord152 schreef: do 21 nov 2024, 07:54 7 december gaat niet door. Bussen dus niet naar het WTC die dag.
Nu per stalling een welkomstevenement :) Datums volgen nog
Veel mensen vinden dat raar en er zal wel een rede voor zijn
Noord152

Bericht door Noord152 »

Vind het niet zo raar. Zo kan je toch ook even kennismaken op je nieuwe werklocatie.
Finley1965

Dat gaan ze nu toch ook doen ,öp eigen locatie"alleen niet in Leeuwarden samen
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Noord152 schreef: do 21 nov 2024, 14:45 Vind het niet zo raar. Zo kan je toch ook even kennismaken op je nieuwe werklocatie.
Dit grapje hebben ze in ZHN ook gedaan, alleen beetje jammer dat ze al twee maanden zeggen dat het op datum X is en anderhalve week voor datum X ineens zeggen "haha nee", terwijl er net allemaal kaartjes verstuurd waren met een uitnodiging voor datum X...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
isadora

Bericht door isadora »

De eerste drie weken reizen voor half geld. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Hans

Bericht door Hans »

iamthedutchdude schreef: do 21 nov 2024, 11:57 De site lijkt iedere dag met meer informatie gevuld te worden. Zo staan nu ook de ritkaarten en (dal-)dagkaarten op de site (die laatsten wel nog zonder tarieven).
De tarieven kun je vinden onder menu optie Producten-Tarieven.

Dal- en dagkaarten
Dal dagkaart Leeuwarden - € 4,15
Dagkaart Leeuwarden - € 5,25
Dal dagkaart Fryslân - € 12,90
Dagkaart Fryslân stad & streek - € 19,95
Dagkaart Fryslân stad & streek, inclusief Qliner - € 22,50
Dal dagkaart Fryslân bus + trein - volgt

Alle andere tarieven zoals kilometertarief, buurtbus, opstapper e.d. staan ook op die pagina.
Vinny

Bericht door Vinny »

Gartlin9 schreef: do 21 nov 2024, 11:41 Voor de liefhebbers, de lijnnetkaart staat online
Het is een mooie rustige kaart, maar ik mis wel duidelijk aangegeven tussenstops van de Q-liners. Verder is op de kaart duidelijk te zien dat de lijn 390 gewoon door het centrum van Sneek gaat. Voor reizigers naar Heerenveen lijkt me dat dus prima (ook vanaf Sneek-Zuid kun je rechtstreeks reizen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Hans schreef: do 21 nov 2024, 20:25
iamthedutchdude schreef: do 21 nov 2024, 11:57 De site lijkt iedere dag met meer informatie gevuld te worden. Zo staan nu ook de ritkaarten en (dal-)dagkaarten op de site (die laatsten wel nog zonder tarieven).
De tarieven kun je vinden onder menu optie Producten-Tarieven.

Dal- en dagkaarten
Dal dagkaart Leeuwarden - € 4,15
Dagkaart Leeuwarden - € 5,25
Dal dagkaart Fryslân - € 12,90
Dagkaart Fryslân stad & streek - € 19,95
Dagkaart Fryslân stad & streek, inclusief Qliner - € 22,50
Dal dagkaart Fryslân bus + trein - volgt

Alle andere tarieven zoals kilometertarief, buurtbus, opstapper e.d. staan ook op die pagina.
Dat bedoel ik dus met dat er dagelijks nieuwe info geplaatst wordt: dat stond er vanmorgen nog niet op.

Dank voor de heads-up!
JacobTrainsNL

Bericht door JacobTrainsNL »

Vinny schreef: do 21 nov 2024, 20:27
Gartlin9 schreef: do 21 nov 2024, 11:41 Voor de liefhebbers, de lijnnetkaart staat online
Het is een mooie rustige kaart, maar ik mis wel duidelijk aangegeven tussenstops van de Q-liners. Verder is op de kaart duidelijk te zien dat de lijn 390 gewoon door het centrum van Sneek gaat. Voor reizigers naar Heerenveen lijkt me dat dus prima (ook vanaf Sneek-Zuid kun je rechtstreeks reizen).
Mag ook wel even vermeld worden dat het bordevol fouten zit.. Vooral op plekken waar meerdere lijnen vlak bij mekaar rijden. In Leeuwarden klopt de 10, 13, 70, 151 niet, in Stiens gaat de 60 niet door het dorp aldus de kaart en de 14 en 84 rijden zowel de nieuwe als oude route, lekker duidelijk voor de reiziger. En ik kan nog wel even doorgaan.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Wat let het je om je opmerkingen door te geven aan Qbuzz ? Denk dat ze blij zijn met de input.
UtrechtOV

Bericht door UtrechtOV »

Gezien alle foto's hier krijg ik de indruk dat Iveco aanzienlijk meer heeft voor Friesland dan voor Zuid Holland Noord tot nu.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

De overstap in Lemmer van de 315 uit Emmeloord op een bus naar Sneek wordt nog langer nl 30 min.
Als je dus pech hebt en de 315 is vroeg en de bus naar Sneek te laat dan kost je dat dus een extra opstap-tarief.

De 41 tussen Lemmer en Sondel rijdt na 10 uur 's avonds niet en start in het weekend later op.

Geen verdeling over het uur van de ritten tussen Woudsend-Welleburg en Sneek (rijden achter elkaar aan).
Hierdoor heb je feitelijk maar 1 reisoptie per uur.

Sneek - Joure gaat er behoorlijk op achteruit.
Joure - Heerenveen gaat er behoorlijk op achteruit.
Alleen het trajectdeel Sneek - Heerenveen gaat er qua reistijd op vooruit

De nummering van spitslijnen rond Sneek is aangepast.
Hierdoor is het minder duidelijk dat dit alleen (school-)spitslijnen zijn.

Qbuzz heeft recent nog aangegeven 1 bus per uur is geen bus.
Dan rijden er dus, zeker in het weekend, geen bussen!!
Laatst gewijzigd door Zonnig op vr 22 nov 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De overstap 315 -> 42 wordt inderdaad straks 32 minuten; op lijn 41 is de overstap zo'n 14 minuten. Momenteel is de enige overstap die te maken is echter 324 -> 47 en dat is ook 14 minuten. Andere lijnen rijden nu immers juist niet 's avonds.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Zonnig schreef: vr 22 nov 2024, 08:41 De overstap in Lemmer van de 315 uit Emmeloord op een bus naar Lemmer wordt nog langer nl 30 min.
Waarom zou je in Lemmer overstappen op een bus naar Lemmer? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Lemmer moet Sneek zijn.
In Lemmer op de bus naar Sneek.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

De tekst die op qbuzz.frl/toegankelijkheid staat lijkt letterlijk gekopieerd van Qbuzz DMG:
Haltetoegankelijkheid
Provincie Zuid-Holland en de gemeenten werken hard aan de vernieuwing van bushaltes. Bekijk de toegankelijkheid van haltes via de Haltescan.
Scootmobielen
Scootmobielen zijn helaas niet toegestaan in onze bussen, maar wel in de trein. Je kunt tot 2 uur van tevoren reisbegeleiding aanvragen via 0900 0109. Een steward helpt je met in- en uitstappen.
Kampeerder

Bericht door Kampeerder »

Zonnig schreef: vr 22 nov 2024, 08:41 De overstap in Lemmer van de 315 uit Emmeloord op een bus naar Sneek wordt nog langer nl 30 min.
Als je dus pech hebt en de 315 is vroeg en de bus naar Sneek te laat dan kost je dat dus een extra opstap-tarief.

De 41 tussen Lemmer en Sondel rijdt na 10 uur 's avonds niet en start in het weekend later op.

Geen verdeling over het uur van de ritten tussen Woudsend-Welleburg en Sneek (rijden achter elkaar aan).

Joure - Heerenveen gaat er behoorlijk op achteruit.
Alleen het trajectdeel Sneek - Heerenveen gaat er qua reistijd op vooruit

De nummering van spitslijnen rond Sneek is aangepast.
Hierdoor is het minder duidelijk dat dit alleen (school-)spitslijnen zijn.

Qbuzz heeft recent nog aangegeven 1 bus per uur is geen bus.
Dan rijden er dus, zeker in het weekend, geen bussen!!
Kun jij ook een keer stoppen met dit eeuwige gejank? Je hebt werkelijk waar nog niet één positief bericht in dit topic gezet en je voegt vrij weinig toe hier.

De aansluitingen in Lemmer blijven doordeweeks overdag gelijk aan nu, dus van/naar Emmeloord ook elk halfuur een goede aansluiting op lijn 42. In de avond zijn de aansluitingen nu niet veel beter dan ze straks worden, want zoals Milco ook al aangeeft is de overstap 324-47 maar in één richting te maken. Lijn 41 en 42 kunnen in de avond ook niet schuiven, want ze zitten vast aan de knoop Spannenburg.

Tussen Sneek en Woudsend Wellebrug rijdt overdag elk halfuur een bus en in de avond elk uur. De reden daarvoor is simpelweg dat zowel lijn 42 als lijn 44 in Sneek aansluiten op de treinknoop. In de ochtendspits rijdt lijn 44 een kwartiersdienst richting Sneek, in de daluren/middagspits gaan Jutrijp/Hommerts/Wellebrug van 3-4 naar 2 reismogelijkheden per uur, dus alleen daar zit een kleine verslechtering. Maar daar staat tegenover dat Woudsend en Balk de hele dag een fatsoenlijke aansluiting krijgen op de trein. Binnen Sneek blijft in combinatie met lijn 390 nog wel elk kwartier een reismogelijkheid. In de avond/weekend wordt het niet slechter dan nu, want lijn 42 rijdt nu helemaal niet in die periodes. Dus ook daar zie ik het probleem niet, want het lijkt me logisch dat je ook met lijn 42 wilt aansluiten op de trein en op lijn 99.

Sneek - Joure gaat er helemaal niet op achteruit en je geeft ook geen enkel argument waarom, want lijn 99 blijft volgens precies dezelfde route en frequentie rijden als nu. Het gaat er zelfs op vooruit omdat er vanuit Joure weer een rechtstreekse verbinding met Bolsward ontstaat door opheffen van de knip 91/99 in Sneek.
Joure - Heerenveen gaat alleen de bediening van Oudehaske/Haskerhorne er sterk op achteruit door het vervallen van de bediening in de late avond en op zondag. Maar voor de relatie Joure - Heerenveen zelf gaat het er juist weer sterk op vooruit, want lijn 41 (dal) en 95 (avond/zaterdag) rijden vaker en lijn 99 biedt een snellere verbinding in de avond en weekend. Daarnaast worden lijn 99 en 41 beter gespreid zodat ze niet meer tegelijk in Heerenveen aankomen in de avond/weekend.

Verder moet ik je gelijk geven in het vervallen van lijn 41 op sommige momenten; echter was dit in de dienstregeling 2023 ook al zo, en Qbuzz heeft haar inschrijving op die dienstregeling gebaseerd. De extra ritten van lijn 41 aan de dagranden zijn er per 31 maart dit jaar bij gekomen met extra geld van de provincie, en staan dus volledig los van de bieding die Qbuzz vorig jaar heeft gedaan.
Qua lijnnummering had ik de 38, 39 en 61 ook als 5xx gehouden denk ik, of 6xx genummerd. Maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Ik krijg sterk de indruk dat Qbuzz het niet zo op driecijferige lijnnummers heeft.
ffk27

Bericht door ffk27 »

Zonnig schreef: vr 22 nov 2024, 08:41 De overstap in Lemmer van de 315 uit Emmeloord op een bus naar Sneek wordt nog langer nl 30 min.

Zou je misschien concrete voorbeelden kunnen geven van hoe de situatie nu is en hoe het gaat worden? Het kost namelijk ontzettend veel tijd om te controleren of jouw beweringen kloppen.

1) De overstap van lijn 42 op 315 (Emmeloord) en vice versa in Lemmer lijkt (weliswaar tenenkrommend kort) gewoon te lukken?

2) Uitgangspunt van lijn 42, 44 en 45 is een strakke overstap van rond de 5 minuten op de trein naar Leeuwarden. Wat stel jij voor? Een kwartierdienst voor een klein dorp als Woudsend?

3) Joure - Sneek rijdt momenteel toch ook gewoon een halfuursdienst? Ik kan me nog herinneren van vroeger dat lijn 98 zorgde voor een hogere frequentie. Daarna heeft Arriva er raar in om zitten knippen.

Graag wil ik nogmaals benadrukken dat het OV in Zuidwest Friesland in de avonduren en buiten de schoolperiodes door en door onrendabel is: de laatste keer dat ik de trein naar Leeuwarden pakte kon je bewijze van spreke een Panzerhaubitze afvuren. Ik pleit daarom al lang voor gratis OV in (super)daluren en tegenspitsrichtingen. Ook zouden toeristen die toeristenbelasting betalen gratis gebruik ervan moeten kunnen maken.

Als laatste wil ik nog de volgende afbeelding delen om een perspectief te creëren:

Afbeelding
Kampeerder schreef: di 29 okt 2024, 21:09 Lijn 44 via Wijckel laten rijden biedt twee voordelen: een rechtstreekse en veel snellere verbinding van Wijckel naar Sneek, en ten tweede een kwartier reistijdbesparing door lijn 44 Bolsward te laten aansluiten op lijn 41 Heerenveen (in plaats van de koppeling op Balk Harich Rotonde). Nadeel is denk ik wel dat dit ten koste gaat van de aansluiting naar Lemmer op Vinkebuorren, want ik ben bang dat daar straks een kwartier wachttijd is vanaf lijn 44. Dus de reis naar Heerenveen zal er niet sneller op worden, want die is vanaf Wijckel 50 minuten en vanaf De Vinkebuorren via Lemmer iets meer dan 40 minuten.
Ik weet niet precies waar reizigers het meest naartoe gaan, maar mijn ervaring is (ik kom er niet heel vaak) dat er op de Vinkebuorren altijd veel overstappers zijn, zowel naar Lemmer als naar Sneek. Ik denk dat de meesten naar Lemmer gaan maar pin me daar niet op vast.
Ik schat dat de meeste reizigers de voorkeur geven aan een reistijdverlenging van 20% om één overstap te besparen. Waar precies het omslagpunt ligt, zou ik niet weten. Als forens zou ik persoonlijk (bij laagfrequent OV) maximaal 1 keer willen overstappen: ik heb meermaals meegemaakt dat de bus naar Groningen in Lemmer voor mijn neus wegreed. Iedere overstap brengt extra risico met zich mee.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Met toeristen ga je bussen in de avond niet volkrijgen.
Ik heb geen onderschrift
Finley1965

Nee voor de touristen moet je in Amsterdam en omgeving zijn
ffk27

Bericht door ffk27 »

sirvinniei schreef: za 23 nov 2024, 11:29 Met toeristen ga je bussen in de avond niet volkrijgen.
Ik roep maar wat ideeën. Onderschat trouwens niet de hoeveelheid toeristen in de Zuidwesthoek; het zou mij niets verbazen dat dit een van de populairste bestemming van Duitse toeristen in Nederland is, waarbij deze voornamelijk in de streek tussen Makkum en Lemmer geconcentreerd zijn.

Gratis OV in tegenspitsrichting is misschien niet een slecht idee. Het voordeel hiervan is dat dit er (bijna) niet voor zorgt dat reizigers hun reis uit gaan stellen. Argumenten dat het geld zou kosten begrijp ik ook niet volledig: als er een 12-meter-bus rijdt, dan rijdt deze ongeacht. Het zou een ander verhaal worden wanneer er een 8-persoons bus op een lijn rijdt. Dat de vervoerder het volle tarief van de provincie wil hebben van een reiziger die anders nooit de bus zou nemen, vind ik onredelijk.

Ik zal een voorbeeld geven van mijn reis afgelopen dinsdag. De trein die ik nam vertrok om 19u vanaf station Workum. Vanuit de tegentrein stapte nog behoorlijk wat volk uit (ik schat zo'n 20 mensen). Mijn trein daarentegen telde misschien niet eens 5 passagiers.
Leeuwarden heeft ook een hele duidelijke tegenspits in de avond: na 19u stappen er naar schatting nog 100-200 mensen uit die vanuit Zwolle komen. De intercity richting Zwolle daarentegen heeft (afhankelijk van het materieel) een bezettingsgraad van 5% en vanaf Meppel neemt dit toe tot ongeveer 10-20%.
Kampeerder

Bericht door Kampeerder »

ffk27 schreef: za 23 nov 2024, 11:04 Ik schat dat de meeste reizigers de voorkeur geven aan een reistijdverlenging van 20% om één overstap te besparen. Waar precies het omslagpunt ligt, zou ik niet weten. Als forens zou ik persoonlijk (bij laagfrequent OV) maximaal 1 keer willen overstappen: ik heb meermaals meegemaakt dat de bus naar Groningen in Lemmer voor mijn neus wegreed. Iedere overstap brengt extra risico met zich mee.
Dan moet je je afvragen waar de meeste reizigers naartoe willen. De koppeling met lijn 41 is leuk, maar ik denk dat er veel meer reizigers naar Sneek en Lemmer willen. Dat lijn 44 nu doorrijdt naar Sneek vind ik daarom veel beter dan de huidige situatie. Het is alleen jammer dat het ten koste gaat van een goede overstap in Lemmer. Ik ben het wel met je eens dat een overstap een risico is, en zeker de overstap bij Wijckel wordt wel erg krap op deze manier.

OV gratis maken in de tegenspits is leuk, maar dat levert een vervoerder vrijwel niks op. Ik zou er dan eerder voor kiezen om lagere tarieven te hanteren. Ook proeven met gratis OV voor minima zijn een succes gebleken, betaald door de gemeente. Daar verdienen vervoerders aan en het helpt om minder rendabele lijnen in stand te houden. Maar dan zit de gemeente wel met de kosten.

Eens dat er meer gedaan moet worden om toeristen in het OV te krijgen, maar ook dat moet gefinancierd worden.
Plaats reactie