Pagina 42 van 92

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 19:15
door SuperGhost
Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 20:38
door PHS
-

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 21:44
door Philip
SuperGhost schreef: wo 04 okt 2023, 19:15
Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.
Ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met lijn 101, maar voor mijn idee worden de haltes in Ermelo-West nauwelijks gebruikt, juist door de aanwezigheid van het station. Met uitzondering van het ziekenhuis zijn de overige haltes in Harderwijk vrijwel uitsluitend gericht op bewoners. Het meeste vervoer lijkt te zitten op Amersfoort Vathorst/Corlaer College richting Nijkerk Oost/Putten/Ermelo (middag) en ochtend vice versa. Vanaf/naar Harderwijk is de bezetting mager.

De snelheid tussen Ermelo en Harderwijk lijkt mij daarom eerder het probleem dan de paralleliteit.

Toch zijn al met al de reizigersaantallen voldoende om de halfuursdienst in de spits te handhaven, terwijl die op lijn 111 wel verdwijnt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 21:49
door CamilleKreemers
Zou de 101 via de 205 route een oplossing kunnen zijn?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 21:59
door Philip
Ja, maar dan is Harderwijk Drielanden onbereikbaar met het OV, terwijl daar wel vervoervraag is. Het aantal reizigers voor Ermelo is door de nabijheid van het station en de afstand tot Harderwijk overigens een fractie van het aantal reizigers voor Putten.

De 101 moet het volledig hebben van reizigers van/naar haltes waar geen station op loopafstand ligt. Daarom ook mijn voorstel om de route in Putten te wijzigen.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 22:00
door CamilleKreemers
Ik dacht aan een stadsdienst Station - Drielanden - Strand

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 04 okt 2023, 22:04
door MdJ
Drielanden Triasplein is de drukste halte van Harderwijk, na het station. De oude lijn 3 reed echter voor niemand, dus neemt iedereen daar de 101.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 01:04
door SuperGhost
Philip schreef: wo 04 okt 2023, 21:44
SuperGhost schreef: wo 04 okt 2023, 19:15
Philip schreef: di 03 okt 2023, 22:04 Is in beeld hoe vaak de halte Putten, Dorpsstraat wordt gebruikt door reizigers van lijn 101 (Harderwijk - Amersfoort). Anders zou je lijn 101 kunnen leiden via de Van Geenstraat. De haltes Dorpsstraat en Kerkstraat vervallen dan en kunnen worden vervangen door haltes aan de Van Geenstraat. De halte Kerkstraat ligt vlakbij de halte Centrum, dus die heeft niet veel meerwaarde.

Dit vanwege de geplande 30-kilometerzone op de Engweg en de bouw van de nieuwe woonwijk Putten-Zuid, die nu slecht wordt bediend.
Je kunt je net zo goed afvragen of lijn 101 wel nodig is tussen Ermelo en Nijkerk. Tussen Nijkerk en Putten is de paraleliteit met de trein enorm en er zijn nu ook weer niet woonwijken die ertussen liggen... Tussen Putten en Ermelo heb je bovendien ook nog lijn 205. Allen op Vathorst-Nijkerk (maar daar kan lijn 142 het ook overnemen) en tussen Harderwijk en Ermelo lijkt me lijn 101 meerwaarde hebben. Waarbij voor dat laatste het me logischer lijkt als die bus in Ermelo zou eindigen met een lusroute door Ermelo-West (huidige route t/m Dr. Van Dalelaan, dan afslaan naar het station en vervolgens via de Horsterweg weer terug naar de Kolbaanweg), zodat Drielanden (Harderwijk) en Ermelo-West snel op de trein naar Amersfoort kunnen stappen. Het rondje dan 's ochtends eerst via Ermelo-West en dan het station (tegen de klok in) en 's middags andersom. Die DRU's op Ermelo-Nijkerk kun je vast beter elders gebruiken lijkt me.
Ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met lijn 101, maar voor mijn idee worden de haltes in Ermelo-West nauwelijks gebruikt, juist door de aanwezigheid van het station. Met uitzondering van het ziekenhuis zijn de overige haltes in Harderwijk vrijwel uitsluitend gericht op bewoners. Het meeste vervoer lijkt te zitten op Amersfoort Vathorst/Corlaer College richting Nijkerk Oost/Putten/Ermelo (middag) en ochtend vice versa. Vanaf/naar Harderwijk is de bezetting mager.

De snelheid tussen Ermelo en Harderwijk lijkt mij daarom eerder het probleem dan de paralleliteit.

Toch zijn al met al de reizigersaantallen voldoende om de halfuursdienst in de spits te handhaven, terwijl die op lijn 111 wel verdwijnt.
Het ging me ook niet zozeer om Ermelo-West, maar om Drielanden dan een verbinding met het station in Ermelo te geven, wat voor de verbinding Drielanden-Amersfoort/Utrecht gunstiger is dan omreizen via station Harderwijk. Je zou dan voor zo'n restlijn kunnen kijken of je in Ermelo goed kan aansluiten van/naar Amersfoort en op Harderwijk van/naar Zwolle. Aangezien je bij station Ermelo niet kunt keren geloof ik, is een rondje via Ermelo-West sowieso het meest praktisch en kun je die dus net zo goed meenemen in de verbinding naar het station.

En ik ben bekend met de school in Nijkerk, aangezien ik daar een paar jaar heb lesgegeven. Hoewel er leerlingen vanuit Putten waren, ging dat ook weer niet om enorme aantallen (er waren er bijv. veel meer die uit Bunschoten-Spakenburg kwamen).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 03:27
door CamilleKreemers
Is er een schoolbus Nijkerk - Bunschoten? Het kan zijn dat er fors vraag kan zijn, ook omdat er een industrieterrein ligt op de potentiele route. Ook doorkoppelen op de 687 kan potentie hebben tot meer klanten.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 04:00
door SuperGhost
Alleen in de in de 'gure maanden'

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 07:10
door erjeebee
Met de huidige klimaattrends zullen we die niet lang meer hebben :(

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 08:59
door VIRM
Vanochtend de tweede keer in de ochtendspits deze week dat mijn bus in Zwolle niet komt opdagen. Plan B is altijd dan even haasten en een bus een kwartier eerder nemen, maar fijn is het niet.
PHS schreef: wo 04 okt 2023, 20:38 Twee nieuwe treinstations Nijkerk Corlaer en Harderwijk Drielanden zou ook een oplossing zijn. Qua inwoners zou het wel gerechtvaardigd zijn. Maar ja, twee nieuwe stations kost een hoop geld, dat er niet is.

In de dienstregeling zou het overigens wel moeten passen, de 5600 heeft vrij veel speling. Een probleem zou kunnen zijn de 5600 in de spits soms tegen de capaciteitsgrens aan zit, al zou je dat kunnen oplossen door de 500/600 voortaan in Harderwijk te laten stoppen. Ook de 500 en 600 hebben flink wat speling namelijk tussen Amersfoort en Zwolle.
Vergeet niet dat je ook nog een spitstrein Harderwijk - Amersfoort hebt. Overigens wordt er ook iets in de provinciale politiek geroepen over een station Hattem.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 05 okt 2023, 10:00
door Roeland
Drielanden ligt niet verder bij station Harderwijk vandaan dan bijv. de wijk Frankrijk. Een station in Drielanden lijkt mij niet echt kansrijk (te dicht bij station Harderwijk).
Een station in Nijkerk Corlaer lijkt mij dan kansrijker.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 10 okt 2023, 08:43
door Dennenboom
De halte Sparrenlaan van lijn 101/687 in Nijkerk is spoorloos verdwenen na de reconstructie van de Hoefslag aldaar. In de reisinfo wordt deze halte nog gewoon vermeld. Ik kan ook geen info vinden waarin wordt aangekondigd dat deze halte ging/gaat verdwijnen. Halte was vlak bij het station, dus geen grote ramp, maar de situatie is nu wat onduidelijk.
https://reisinfo.rrreis.nl/nl/rrreis/haltes/50637013

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 17 okt 2023, 22:06
door Philip
EBS hanteert - m.u.v. een enkele scholierenlijn - blijkbaar de herfstvakantie van regio Noord. Daar gaat misschien nu nog goed op de Veluwe, maar volgend jaar hoop ik dat ze geen herfstvakantie op de bussen vanuit Flevoland naar Harderwijk introduceren als de scholen gewoon open zijn. Dat gaat nooit passen namelijk

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: di 17 okt 2023, 22:38
door Milco
Ik denk dat het wel zal meevallen. Momenteel rijden enkel de scholierenlijnen van de regio Veluwe-Noord niet. De reguliere lijnen rijden de gewone dienstregeling.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: wo 18 okt 2023, 11:28
door iamthedutchdude
Volgend jaar hebben regio Noord en Midden tegelijk herfstvakantie, dus dat is dan nog geen probleem.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 18:43
door Milco
Heeft iemand trouwens enig idee welke tijdelijke bussen in deze concessie gaan rijden tot in april de Ebusco's worden geleverd? EBS heeft volgens mij al het huidig materieel al nodig voor Zaanstreek-Waterland, dus dat worden gok ik bussen van andere vervoerders?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: do 19 okt 2023, 22:31
door ovVeluwe
ZaWa krijgt 20 extra Citea's, dus wellicht IJssel-Vecht ook(?) Die details zijn nog niet bekend gemaakt helaas, evenals op welke lijnen die tijdelijke bussen zullen rijden. Alleen dat ze ingezet worden op lijnen waar laden niet zo snel nodig is.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 08:26
door Petert87
De Ebusco's zouden bedoeld zijn voor de langere streeklijnen. Dus ik heb begrepen dat de tijdelijke bussen dan ook gaan rijden op deze lijnen. Lijn 71 zou bijvoorbeeld zo'n lijn kunnen zijn

Ik geloof ook dat ze destijds een plaatje lieten zien van Ebusco's in de snelRRReis kleurstelling, wat geloof ik precies omgekeerd is van de comfortRRReis.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 09:57
door Lijn 45
Zullen de Ebusco's planmatig alleen in het gebied wat nu IJsselmond is gaan rijden?

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 10:46
door ovVeluwe
In de presentatie die EBS vorig jaar aan chauffeurs heeft gehouden werd gesproken over lijn 201, 210 en 217. De kleurstelling zal gewoon hetzelfde worden als de andere bussen, alleen dan met de tekst SnelRRReis (net zoals de 27xx serie).

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 18:22
door VIRM
Lekker als je plaatsneemt in een bus, om vervolgens nog twee keer naar een andere bus te moeten verhuizen. Mocht Sinterklaas meelezen: graag een dak op het busstation van Zwolle, want het was prutweer.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 19:02
door ovVeluwe
Bijna geen enkel busstation is overdekt... en daarnaast zijn er nog redelijk wat abri's en het gebied rondom de trappen is overdekt.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Geplaatst: vr 20 okt 2023, 19:10
door cassie127
In het oosten niet, maar in het westen zijn ze veel vaker wel volledig overdekt