Pagina 415 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 11:01
door Gamma
In de categorie: hoe houd je vertraging erin. IC 3026 Nijmegen - Den Helder had vanaf Ede-Wageningen +7. Bij de Haar aansluiting mocht de Sprinter ervoor, opzich begrijpelijk maar die +7 werd +9 te Utrecht Centraal.

- Bij Asb mocht de Sprinter naar Uitgeest ervoor, IC reed er achteraan.
- Te Asd werd de Sprinter niet ingehaald.
- Te Ass of Zd werd de Sprinter niet ingehaald.
- De IC hobbelde er vrolijk achteraan.
- Te Wmv werd de Sprinter niet ingehaald: waar is dat inhaalspoor dan voor?
- In Utg uiteindelijk wel, resultaat +13.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 11:11
door MaartenD
Ik vind het eerder opmerkelijk dat een IC die 100 km achter een stoptrein aan hobbelt maar 6 minuten extra vertraging krijgt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 03 jan 2024, 11:26
door Gamma
Dat heeft te maken met speling (o.a. halteringen).

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 04 jan 2024, 07:48
door VIRM
Die speling heb je toch alleen op Amsterdam Centraal in de 3000?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 04 jan 2024, 07:59
door SuperGhost
Als je alleen naar de wachttijden op stations kijkt wel ja. Maar er zit natuurlijk ook wat speling in de rijtijden tussen de stations, met name richting een knoopstation. Dit is bijvoorbeeld ook waarom voor de 3000 Ede->Arnhem en De Klomp->Utrecht net iets langer duren dan Arnhem->Ede en Utrecht->De Klomp.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 06 jan 2024, 20:03
door Suus
Vanmiddag was ik onderweg met de t8652. Bij aankomst in Waddinxveen hoorde ik iemand achter mij via de SOS-knop contact zoeken met de machinist omdat een persoon was flauwgevallen. Nadat de machinist EHBO had verleend is deze persoon door een ambulance opgehaald. De trein is daarna met een kwartier vertraging verder gereden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 08:33
door Suus
Trein t9212 heeft er de geest aan gegeven op Breda :(

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 17:36
door en-es
In Amersfoort Vathorst kwam ik erachter dat de sprinter van 16.53 naar Amsterdam Centraal gecanceld was. Ik besloot de sprinter van 16.39 naar Utrecht Centraal te nemen. De sprinter naar Amsterdam Centraal bleek wel vanaf Amersfoort Centraal te rijden vanaf het afwijkende spoor 4a. Ik zag ook dat een IC naar Groningen gecanceld was wegens aanpassingen in de dienstregeling.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 20:30
door Milco
Momenteel lijken veel treinen die in Lelystad aankomen in de serie 9000 te keren op de terugrit van niet (ongeveer) 15, maar 45 minuten later. De trein van 20:24 uit Lelystad kwam pas zeer kort voor vertrek aanrijden vanuit zuidelijke richting, maar daar liggen geen keersporen.

Weet iemand of dit planmatig is zo’n lange kering en waar er dan gekeerd wordt?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 20:32
door MetroRET
IC's naar Asd gaan ook via spoor 3, wat de lange keertijd wellicht veroorzaakt, vermoedelijk wordt er dus op Almo te gekeerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 20:36
door Milco
Ja, die spoorwijziging had ik gezien, maar niet bedacht dat dat de reden kan zijn. Het is dus tijdelijk die lange kering begrijp ik? Vond het al zo inefficiënt…

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 07 jan 2024, 20:49
door Daniel
Sowieso is die kering in Lelystad komend uit Zwolle niet heel ideaal: je moet ofwel bij aankomst ofwel bij vertrek liefst 3 km links rijden want er liggen pas wissels bij de aansluiting van Lelystad Opstel.
De overstappen vanuit/naar die Sprinter kan je dus ook maar in één richting cross-platform aanbieden, de andere kant uit moet je altijd via de stationshal en dus door de poortjes. Voor wie nog een kortingsabonnement op saldo heeft kan dat rond spitstijden een dure overstap worden die je ook alleen kunt vermijden door via Zwolle om te reizen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 16:38
door IIVQ
Wat is er aan de hand dat er door defect spoor tussen zowel Asd-Ht als Ht-Btl(-Ehv) minder treinen rijden, al de hele dag, tot dinsdag 13:30?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 16:55
door Bemined
Dubbele spoorstaafbreuk in Vught.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 17:06
door IIVQ
Thx. Dat daarvoor tussen Asd en Ht treinen opgeheven worden...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 17:20
door Bemined
De ETMET dienstregeling leent zich helaas niet goed voor het uitdunnen bij een verstoring.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 18:00
door Suus
Sinds 17:00 is het een zooitje tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe, ik heb geen storingsmelding gezien wat er aan de hand is maar bij één trein stond als reden “noodzakelijke aanpassing van de dienstregeling” en bij de uiteindelijk 27 minuten na vertrektijd te Dordrecht opgeheven 2367 stond “Defecte trein”.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 18:51
door henrivanderweijden
Daniel schreef: zo 07 jan 2024, 20:49 Sowieso is die kering in Lelystad komend uit Zwolle niet heel ideaal: je moet ofwel bij aankomst ofwel bij vertrek liefst 3 km links rijden want er liggen pas wissels bij de aansluiting van Lelystad Opstel.
De overstappen vanuit/naar die Sprinter kan je dus ook maar in één richting cross-platform aanbieden, de andere kant uit moet je altijd via de stationshal en dus door de poortjes. Voor wie nog een kortingsabonnement op saldo heeft kan dat rond spitstijden een dure overstap worden die je ook alleen kunt vermijden door via Zwolle om te reizen.
Als je binnen 35 minuten uit en weer incheckt bij het korting tarief toch geldig? Of is dat ook al niet meer?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:25
door Suus
Dat is alleen bij Flex, niet bij reizen op saldo.

Vroegâh voordat NS Flex een ding was begon ik een treinreis voor 9:00, en kwam ik na 9:00 aan in Dordrecht. Daar stapte ik over op de trein van toen nog Arriva, en daar betaalde ik dan wel het kortingstarief.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:29
door Tochjo
Bij reizen op saldo blijft het oude kortingstarief gelden als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt en niet van vervoerder wisselt. Bij reizen op rekening (NS Flex) blijft het oude kortingstarief altijd gelden als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, zelfs als je van vervoerder wisselt. Aangezien er in Lelystad niet kan worden overgestapt op een andere vervoerder (en er geen sprake is van een omweg) leidt in- en uitchecken niet tot extra kosten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:48
door MetroRET
Bemined schreef: ma 08 jan 2024, 17:20 De ETMET dienstregeling leent zich helaas niet goed voor het uitdunnen bij een verstoring.
En hoezo had de 3900 niet kunnen keren, die keert tenslotte maar in 8 minuten te Ht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:52
door Z2N
Dat kan niet conflictvrij, de 800 zit in de weg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 19:55
door MetroRET
De 800 is er :02-:06 & :25-:28
De 3900 keert er :10-:18, ik zie dan niet hoe dat in conflict is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 08 jan 2024, 23:15
door Daelea
Het valt me net op dat de 1900 weer nieuw leven in geblazen is - als treinserienummer dan. Met wel één hele rit, de 1986 van Eindhoven naar Rotterdam. https://treinposities.nl/treinseries/1900/2024-01-08

Tot en met gisteren reed deze nog als 1186. Foutje, bedankt? Of zit hier een verklaarbare reden achter?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 09 jan 2024, 01:27
door Dionysusnu
Deze rit reed zo-do via Ddr ipv de HSL. Dit lijkt sinds Drgl 2024 zelfs elke dag te zijn. De s1900 was IC Ehv-Ddr (maar niet Rtd). Niet geheel onlogisch dus, dat deze rit nu bij de 1100 weg is en in de s1900 terecht kan.