Pagina 43 van 173

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 08:07
door rikthoff
Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 09:34
door en-es
Dit soort lange verbindingen zijn toch exclusief voor NS? Zou wel mooi zijn als Arriva voor wat reuring zorgt.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 09:54
door VIRM
rikthoff schreef: do 03 jun 2021, 08:07 Het lijkt me meer wat (papieren) gezaag aan stoelpoten. Dit jaar is juist de Europese wetgeving ingegaan die een concessiehouder verplicht ook andere vervoerders op hun spoortrajecten toe te laten (zolang dat maar niet nadelig is voor die concessiehouder). En Hettinga wil eens proeven of die paar kilometer van het Nachtnet naar Shl daar ook onder valt...
Kan mij voorstellen dat een nachttrein Maastricht - Schiphol de NS benadeelt tussen Utrecht en Schiphol. Wordt het dan niet eerder een nachttrein Maastricht - Utrecht?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 10:10
door Suus
Maar de nachttrein tussen Utrecht en Schiphol van NS gaat via Amsterdam Centraal en doet er drie kwartier over.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 10:26
door reisthijs
Is een trein van de concurrent, die er misschien maar een half uur over doet, daarom niet extra nadelig voor NS?

Maar er is nog nergens gezegd dat Arriva met die nachttrein ook reizigers tussen Utrecht en Schiphol wil vervoeren. Als ze dat niet doen benadelen ze NS ook niet.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 14:07
door CamilleKreemers
Selivio schreef: do 03 jun 2021, 01:26 https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/02/ar ... d-a4045921

Arriva wil een nachttrein per week laten rijden vanuit Groningen/Maastricht naar Schiphol en heedt hier ook een aanvraag voor ingediend bij de ACM(aankomst tussen 3.30 en 4.00 uur volgens bijbehorende interview met Anne Hettinga). Hoe kansrijk zal zo'n aanvraag zijn?
Ik kan me indenken dat er wellicht vraag is naar een nachtnetwerk voor mensen in een wisselende dienst. Is dat genoeg voor kostendekkend exploitatie is iets anders.

Vanuit Maastricht, Enschede, Groningen en Zeeland kan wellicht ook vraag zijn ernaar en je kan de treinen altijd zo kort mogelijk maken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 14:31
door waldo79
Er is zo'n 10 jaar geleden al een rechtstreekse nachttrein van Enschede naar Schiphol geweest. Daar is de stekker uitgetrokken, maar als Arriva potentieel ziet - mogen ze gerust een poging wagen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 15:03
door reisthijs
Arriva probeert blijkbaar op verschillende manieren toegang te krijgen tot delen van het hoofdrailnet. Ze willen ook in de daluren tussen Amersfoort en Apeldoorn gaan rijden:
Arriva wil directe trein Amersfoort – Zutphen

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 15:18
door jossevb
Het klink wat mij betreft een beetje als de 'Lage Landenlijn', ben benieuwd of die er ooit gaat komen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 17:02
door Meltrain
Als er hierdoor een frequentieverhoging tussen Amersfoort en Apeldoorn komt, lijkt me dat alleen maar mooi.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 18:36
door Wubbo
Ik ben heel benieuwd hoe ze dit chipkaarttechnisch willen gaan doen. Extra poortjes op Amersfoort? Lijkt me een aardige puzzel.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 20:00
door Hainje
Persoonlijke zou ik voor Groningen eerder via Lelystad kiezen dan via Amersfoort.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 20:02
door Daniel
Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 20:09
door teun
Of misschien wordt het toch een keertje tijd dat we gewoon een universeel poortje hebben...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 20:31
door Lijn 45
Daniel schreef: do 03 jun 2021, 20:02 Die poortjes in Amersfoort zijn voor de doorgetrokken stoptrein uit Zutphen, niet voor de nachttrein. Maar wellicht dat daar iets van samenwerking met Connexxion mogelijk is: op basis van waar uitgecheckt wordt weet je in dat geval immers met welke vervoerder er gereisd is. Tenminste, zolang die trein niet ook in Hoevelaken gaat stoppen.
Is het tegen die tijd niet allebei RRReis? Dan kan een Blauwnetsituatie ontstaan. :)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 20:51
door cassie127
Met RRReis van Zwolle naar Ede met één check in :trein:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 21:33
door ibodejoode
Dit is weer 1 van de vele proefballonnen die mijnheer Hettinga op laat stijgen. Geeft inderdaad wat reuring.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 21:40
door nvdw
Ja, wat rikthoff ook zegt: gaten schieten in het monopolie van NS op het hoofdrailnet. Of er dan daadwerkelijk een dieseltje uit Groningen op een donderdagnacht op en neer naar Schiphol gaat rijden - en hoe haalbaar dat is - lijkt niet zo relevant.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: do 03 jun 2021, 21:53
door Bemined
De WINK kan toch gewoon elektrisch rijden? Zit een pantograaf op tenslotte.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 06:47
door regenmaker
Ik vind het wel goed dat Arriva gaat opzoeken wat er met de nieuwe regels kan, dat houdt de NS scherp. Het hele onderhandsgunnen moeten ze sowieso eens mee stoppen, aangezien er nu geen prikkel is om te investeren in landelijke gebieden. Terwijl met een nieuwe dienstregeling best wat kan verbeteren. Kijk naar de Vechtdallijnen destijds of de IC Zwolle - Enschede.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 07:41
door PHS
IC Zwolle - Enschede is mogelijk gemaakt door investeringen in infrastructuur, niet doordat er nu Keolis rijdt in plaats van NS?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 08:26
door marvinkok
IC was geen voorwaarde in de aanbesteding. Er is uiteindelijk na de gunning nog aangepast om het mogelijk te maken. NS had (naar ik heb gehoord) bijvoorbeeld geen IC aangeboden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 21:44
door cassie127
Voor die IC waren toch alleen twee extra onderstations voor de stroomvoorziening nodig?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 21:59
door marvinkok
En een perronspoor in Zwolle.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 22:36
door Wubbo
En snelheidsverhoging op het baanvak. Eigenlijk alle werkzaamheden die zijn uitgevoerd buiten de elektrificatie zelf.