Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Zo. Afscheid genomen van het oude station Ede-Wageningen. Op Utrecht Centraal nog de tweetalige omroep om niet naar ‘s-Hertogenbosch te gaan gehoord. Nu in luxueus lange (ICM10) intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal.
Ohja, en ik heb een kowa van 13 kilometer gemaakt van Hoevelaken naar Barneveld Noord, en een Eiffeltoren gezien
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gisterenavond is in Berghem een Sprinter op de carnavalsoptocht gebotst. Gezien de schade vind ik het een wonder dat alleen de machinist gewond is, en verder iedereen ongedeerd: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/441 ... rders-niet
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
In sommige plaatsen zijn er vergelijkbaar met Berghem carnavalsoptochten die 's avonds plaatsvinden. Maar een carnavalsoptocht die het spoor gelijkvloers passeert is voor mijn dan wel weer nieuw.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Suus schreef: ↑ma 12 feb 2024, 07:52
Ik wist niet dat ze die carnavalsoptochten in het holst van de nacht deden?
In Berghem heeft men een verlichte optocht, dat komt in de avond een stuk beter tot z'n recht. Net als in het Zwammegat Standdaarbuiten trouwens, die trekt jaarlijks 20.000 bezoekers.
JothamvW schreef: ↑ma 12 feb 2024, 08:10
Deed de optocht bij mij in het dorp ook altijd. Maar ja, ik ben boven de rivieren opgegroeid, mijn dorp had maar een paar wagens.
De Berghemse optocht telde 38 deelnemende acts en wagens. Voor Brabantse begrippen is dat redelijk bescheiden, gezien de grote optochten in bijvoorbeeld Tilburg en Prinsenbeek over de 100 komen. Wat mij op dezelfde site trouwens opvalt is dat de geplande route niet eens in de buurt van het spoor komt...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JothamvW schreef: ↑ma 12 feb 2024, 08:10
Deed de optocht bij mij in het dorp ook altijd. Maar ja, ik ben boven de rivieren opgegroeid, mijn dorp had maar een paar wagens.
Krijg je nou eenmaal als er alleen maar overwegen liggen en geen bruggen of tunnels/viaducten.
Zowel spoorwegovergangen (tenzij diesellijn) als tunnels zijn problematisch lijkt me i.v.m. de hoogte die sommige van die wagens kunnen hebben.
Ging dus inderdaad om na afloop van de optocht, en de wagens daar worden niet door een gemotoriseerd voertuig getrokken maar geduwd met spierkracht. Volgens ProRail moet je in eigenlijk een ontheffing aanvragen voor een voertuig dat niet binnen 21 seconden de overweg kan oversteken: https://www.prorail.nl/veelgestelde-vra ... g-passeren
Aan de ene kant, blijft triest dat er zo weinig besef lijkt te zijn van het gevaar van overwegen voor langzame voertuigen.
Aan de andere kant, als je die pagina van ProRail leest.. Tenminste 6 weken van tevoren aanvragen en "vaak" kosten aan verbonden, geen wonder dat men het maar op de koop toe neemt.
Vermoedelijk gaan de vrolijke vrienden van de carnavalsclub nog wel een douw krijgen, en terecht.
Dat verhaal met ontheffing is er niet voor niks en ongetwijfeld zal de verwachting van ProRail en RDW wel zijn dat mensen hopelijk zelf voor een slimmere oplossing kiezen: een tractor of vrachtwagen voor de kar zetten. Helaas zijn mensen heel goed in het zoeken van de kortste weg voor zichzelf.
Bijvoorbeeld: waarom de hoogwerker eerst op de vrachtwagen laden als je hem gewoon direct over de spoorbaan kunt laten kruipen? Nou, daarom niet.
De professionaliteit van carnavalsverenigingen, die wagens bouwen en in optocht lopen etc, is wisselend, maar carnavalsstichtingen, die het hele feest plannen en organiseren met wisselende medewerking van gemeentes, komen daar niet mee weg. Een bekende van mij zit daarbij een vertelde wat daar allemaal bij kwam kijken, best veel natuurlijk, waaronder evenementenvergunning en verzekering van de gevaren die normaal niets op de weg te zoeken hebben. Het lijkt me sterk dat dat ergens in dat proces stichting en vereniging niet op de 21-secondenregel gewezen is.
waldo79 schreef: ↑ma 12 feb 2024, 11:08
Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Ik denk dat de organisatie van de optocht zich niet bemoeit met hoe de verenigingen hun wagens na afloop van de optocht terugbrengen.
waldo79 schreef: ↑ma 12 feb 2024, 11:08
Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
waldo79 schreef: ↑ma 12 feb 2024, 11:08
Zou behoorlijk triest zijn als dit ongeval te wijten zou zijn aan gemakzucht bij de organisatie van de optocht.
Ik denk dat de organisatie van de optocht zich niet bemoeit met hoe de verenigingen hun wagens na afloop van de optocht terugbrengen.
Als de wagens ondanks verwijderen van koppen e.d. niet "gewoon" over straat kunnen naar de bouwplaats dan vaak wel, is veel handiger met vergunningen en verzekeringen.
De carnavalsclub schijnt van niks geweten te volgens Omroep Brabant, want «„"het is altijd goed gegaan"»”.
nvdw schreef: ↑ma 12 feb 2024, 10:56
Dat verhaal met ontheffing is er niet voor niks en ongetwijfeld zal de verwachting van ProRail en RDW wel zijn dat mensen hopelijk zelf voor een slimmere oplossing kiezen: een tractor of vrachtwagen voor de kar zetten. Helaas zijn mensen heel goed in het zoeken van de kortste weg voor zichzelf.
Laat ik voorop stellen dat er zeker gepast gestraft moet worden als blijkt dat dit ongeval verwijtbaar is. In steeds meer plaatsen (waaronder Berghem) is het niet toegestaan om met tractor voor de wagen te rijden uit veiligheidsoverwegingen van zowel de andere groepen als het publiek. Daarnaast ligt deze overweg naast het parcours (die draait van de Julianastraat de Kerkstraat in), waardoor ze niet de tijd hebben gehad om als ze dat zouden willen er een tractor voor te zetten aangezien ze daar nog in het voetgangersgebied van de optocht zitten, die is zo groot omdat er veel mensen op deze optocht af komen aangezien er niet veel verlichte optochten zijn. Ik vind het dus iets te kort door de bocht om te zeggen dat dit de makkelijkste weg was door er geen tractor voor te hangen, aangezien dat in andere dorpen juist weer voor ellende heeft gezorgd in andere plekken en andere jaren. Zeker als iets al jaren goed gaat en iedereen het zo doet is de kans zeker ook aanwezig dat de meeste mensen niet eens weten dat er een vergunning nodig is om het spoor over te gaan.
In Berghem is het niet uit veiligheidsoverwegingen, maar uit traditie al langer verboden om een gemotoriseerd voertuig voor de praalwagen te hangen. Maar aangezien het ongeluk vlak na de optocht gebeurde, lijkt mij het geen bezwaar als er dan wel een trekkend voertuig klaarstaat om het spulletje naar de club over te brengen. Ik vind het heel reëel dat de club nu meer geld kwijt is aan schade (in het slechtste geval zowel die van hunzelf als van NS) dan wanneer ze van tevoren goed ingelicht waren en tijdig een ontheffing aangevraagd hadden bij ProRail, of een gemotoriseerd voertuig hadden gehuurd voor het transport van en naar de loods waar de vereniging aan de wagen werkt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Vandaag zit ik voor het eerst sinds september 2022 weer eens in de 3200.
En voor de tweede dag op rij reisde ik met een SLT waarvan de kraan niet werkte. Is dat toeval of is er meer aan de hand?
Beide keren spoelde het toilet wel door.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
RnBn schreef: ↑ma 12 feb 2024, 18:28
Daarnaast ligt deze overweg naast het parcours (die draait van de Julianastraat de Kerkstraat in), waardoor ze niet de tijd hebben gehad om als ze dat zouden willen er een tractor voor te zetten aangezien ze daar nog in het voetgangersgebied van de optocht zitten,
Dit kan ik niet helemaal plaatsen. De route ging van de Julianastraat via de rotonde naar de Kerkstraat en van daaruit naar het eindpunt. Vanaf dat eindpunt zul je (als de optocht geëindigd is) weer via die rotonde naar de Zevenbergseweg moeten (en de enige route daarvoor is via de Julianastraat waar de optocht net langs kwam, dus dat kan pas als de optocht echt beëindigd is). De afstand van die rotonde naar de overweg in de Zevenbergseweg is 180 meter. De overweg is nog niet eens zichtbaar vanaf de rotonde.
Hoe heb je dan geen ruimte om er een traktor voor te zetten.
Het kan natuurlijk zijn dat omdat je het ding met de hand voort moet bewegen er ook geen mogelijkheid is om hem met een voertuig te trekken.
Maar goed, "omdat het altijd goed ging" is uiteraard een goed excuus.
Er was een aanrijding op het spoor tussen Delft en Schiedam, waardoor nagenoeg al het treinverkeer tussen Den Haag en Schiedam platligt, en dat midden in de spits...