Pagina 44 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 09 okt 2019, 07:16
door Nitein-Repart
Het zou misschien wel schelen als je Liers-Luxemburg met een enkele Desiro gaat exploiteren in plaats van getrokken treinen. Getrokken treinen zijn handiger voor verbindingen die wat drukker zijn. Voor echt hele rustige lijnen (waar schijnbaar Rivage-Troisvierges onder valt) moet je gewoon vrijwel altijd met treinstellen rijden, omdat dat efficiënter is.
RobertT schreef:Van de lijn Aalst-Burst kan ik nog iets voorstellen.Deze wordt alleen in de spitsuren bereden en al helemaal niet in vakantieperioden.
Hier dreigt al jaren sluiting en die keren dat ik er gebruik van maakte zaten er niet veel reizigers in
Aanbod kan ook vraag creëren. Als Aalst-Burst naar een uursdienst gaan, dan zullen de reizigersaantallen ook wel wat stijgen. In de late avond en op zondag kun je nog altijd de exploitatie stilleggen en vervangende bussen inzetten als het echt een zwakke lijn blijft.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 09 okt 2019, 21:57
door Z2N
De laatste Caledonian Sleeper-ritten met Mark 2 en 3-rijtuigen zijn momenteel onderweg naar Londen. De Highlander naar Schotland rijdt vanavond met het nieuwe
Mark 5-materieel. Gepland vertrek is
21:15 Londense tijd.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 09 okt 2019, 22:05
door Mikos
Ben ik toch blij dat ik twee weken geleden met de oude rijtuigen op pad ben geweest. Misschien dat ik in de toekomst de nieuwe ook nog eens uitprobeer :)
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: wo 09 okt 2019, 23:52
door RobertT
Nitein-Repart schreef:Het zou misschien wel schelen als je Liers-Luxemburg met een enkele Desiro gaat exploiteren in plaats van getrokken treinen. Getrokken treinen zijn handiger voor verbindingen die wat drukker zijn. Voor echt hele rustige lijnen (waar schijnbaar Rivage-Troisvierges onder valt) moet je gewoon vrijwel altijd met treinstellen rijden, omdat dat efficiënter is.
RobertT schreef:Van de lijn Aalst-Burst kan ik nog iets voorstellen.Deze wordt alleen in de spitsuren bereden en al helemaal niet in vakantieperioden.
Hier dreigt al jaren sluiting en die keren dat ik er gebruik van maakte zaten er niet veel reizigers in
Aanbod kan ook vraag creëren. Als Aalst-Burst naar een uursdienst gaan, dan zullen de reizigersaantallen ook wel wat stijgen. In de late avond en op zondag kun je nog altijd de exploitatie stilleggen en vervangende bussen inzetten als het echt een zwakke lijn blijft.
Zeker,aanbod creërt ook vraag.Feit is dat de NMBS hier al jaren een sterfconstructie toepast,ondanks verzet van de gemeentes langs de lijn die al jaren pleiten voor een vaste dagdienst
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 10 okt 2019, 20:00
door Nitein-Repart
DB wil vanaf 2022 ieder half uur tussen Hamburg en Berlijn een trein laten rijden. Nu rijdt er 1x/uur een ICE die enkel in B-Spandau stopt en 1x/2 uur een IC/EC die ook in Wittenberge, Ludwigslust en Büchen stoppen.
In einem weiteren Schritt wird die DB ab Ende 2021 erstmals einen 30-Minuten-Takt zwischen Hamburg und Berlin fahren. Damit entsteht zwischen den zwei größten deutschen Metropolen ein im Vergleich zur Straße in Sachen Reisezeit, Komfort und Klimabilanz unschlagbares Angebot.
Bron:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... 20-4512250
Verder gaan er vanaf december al meer treinen rijden vanaf Essen en Dortmund naar Hamburg. Een deel van deze treinen zijn snelle treinen die sowieso niet in Bremen stoppen en een deel ook niet in Osnabrück. Aangezien Flixtrain het aanbod op Essen-Hamburg ook uitbereid, zijn er in 2020 veel mogelijkheden voor prijsgunstige treinreizen naar Hamburg.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 17 okt 2019, 19:43
door Nitein-Repart
[SK] Regiojet is getting ready for double-deck train operation in Slovakia
To boost the capacity of its trains operated between Bratislava and Komárno in Slovakia, Regiojet will lease ER20 locomotives from Beacon Rail Leasing, that will be combined with former DB Regio double-decker DABz and DBz wagons. Two such sets are expected to start operation in September. This week, the coaches were spotted in Bratislava. The only thing missing? Regiojet’s characteristic yellow livery.
Bron:
https://railcolornews.com/2019/08/19/sk ... -slovakia/
Hoewel men in Duitsland het leuke dieselmaterieel (getrokken Dosto-stammen en BR612) steeds meer gaat vervangen door light-trains zoals Lints, zet men in Slowakije sinds september 2019 een Slovaakse equivalent van de BR223 met een paar DB-Dosto's in tussen Bratislava en Komarno *O*. Exploitant is trouwens niet de ZSSK (Slovaakse spoormaatschappij), maar RegioJet. De frequentie is over het algemeen een twee-uursdienst en op sommige momenten een uursdienst.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 17 okt 2019, 20:01
door Z2N
Veel boeiender is de reden erachter: op de lijn tussen Bratislava en Komárno/Komárom is het aantal reizigers op een jaar tijd met 50% gegroeid. De concessie van Regiojet loopt echter eind volgend jaar af, dus lang zal het materieel er niet rondrijden.
(Overigens ben je wel erg laat met dit nieuws: de treinen rijden al een maand rond).
In veel boeiender nieuws: De ÖBB heeft vandaag een marktverkenning
gepubliceerd voor het huren van slaap- en ligrijtuigen. Saillant detail: de aanbesteding vraagt om rijtuigen met toelating in onder andere België (geen groot nieuws), maar veel opvallender: Denemarken en Zweden. De aanbieder moet vier lig- en vier slaaprijtuigen aanbieden met onderhoudsmogelijkheden in Hamburg. Een bevestiging is dit dus niet (het is een martkverkenning), maar de ÖBB lijkt in ieder geval wel te kijken naar een nachttrein tussen Hamburg en Zweden. :o
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 17 okt 2019, 20:23
door Karl
Het is een totale verkenning voor 24 rijtuigen in verschillende configuraties. Dat klinkt toch als ontzettende kleine order? Willen bedrijven dat produceren?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 17 okt 2019, 20:25
door Suus
“Bestandsfahrzeugen”, dat zijn dus allemaal tweedehandsjes waar ze naar zoeken. Voor nieuwe treinen loopt een bestelling bij Siemens.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 00:40
door Cas
Enigszins buitenlands:
ProRail wil Europese treinen naar Songfestival
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doen een oproep aan de gehele Europese spoorsector om mee te denken over het opzetten van speciale internationale treinen rond grote internationale evenementen. Nederland neemt het voortouw rond het Europese Songfestival.
Lees meer
Natuurlijk wil ProRail wel meer en wordt toelating een dingetje, maar dit lijkt me toch een mooie kans voor interessante verbindingen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 07:52
door Nitein-Repart
Het lijkt mij het verstandigst dat ProRail kijkt naar hoe DB Netz het vervoer naar Düsseldorf regelde toen daar het Eurovisie Songfestival plaatsvond (weet alleen het jaar niet meer). Was er daar capaciteit voor extra internationale treinen? En hoe en waar naar toe reden deze extra internationale treinen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 08:05
door Suus
Het ESC in Düsseldorf was in 2011, denk je niet dat die kennis ondertussen een beetje verouderd is :')
Als er in 2011 al extra internationale treinen naar Düsseldorf reden, want de internationale trein was toen nog niet zo’n populair onderwerp als tegenwoordig. Onze TROS ging toen per boot bijvoorbeeld :')
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 10:01
door en-es
Maar waarvoor moeten die extra treinen rijden? Komt er een dusdanige volksverhuizing op gang richting Rotterdam? Ik neem aan dat de meesten per vliegtuig komen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 10:26
door Suus
ProRail wil die treinen om te voorkomen dat mensen met het vliegtuig komen. En ja, er worden enkele tienduizenden bezoekers verwacht voor de gehele week (ESC duurt 7 dagen) en in tegenstelling tot een normaal concert in Ahoy niet voornamelijk uit Nederland en België.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 10:40
door en-es
Okee, mooi dat prorail ook aan het mileu denkt. Nou maar hopen dat hun buitenlandse collega's meewerken.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:13
door Cas
Daarnaast: ik verwacht niet dat heel veel mensen zullen vliegen op Rotterdam, gezien de beperkte bestemmingen van dat vliegveld, dus zal de bulk via Schiphol of Eindhoven komen. Dat zal ook verwerkt moeten worden per trein om men in Rotterdam te krijgen, dus dan snap ik best dat er ingezet wordt op het hele stuk treinen. Daarnaast inderdaad milieu, algemene reclame voor het spoor, en proefdraaien voor treinverbindingen op de langere afstand nu er een enorme vraag richting Rotterdam is.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:34
door isadora
Is het niet slimmer, in het kader van het milieu, die hele poppenkast af te schaffen?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:39
door dennistd
Het doortrekken van de IC Berlijn van Amsterdam naar Rotterdam kan zonder problemen lijkt me. Liefst natuurlijk met een Traxx via de HSL (A)
Eventueel zou je ook nog kunnen denken aan het afbuigen van een paar ICE's vanuit Utrecht naar Rotterdam ipv Amsterdam, al moet je in Utrecht dan wel op het goede spoor terechtkomen natuurlijk.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:48
door en-es
Mooi dat iedereen meedenkt. Zou prorail ook dergelijke iedeeen hebben?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 11:56
door reisthijs
isadora schreef:Is het niet slimmer, in het kader van het milieu, die hele poppenkast af te schaffen?
Of doe het in elk geval zonder live publiek: het hele idee waar Eurovisie ooit voor is bedacht is juist dat niemand er voor op reis hoeft, alles is immers in heel Europa op TV te zien.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:06
door en-es
Ik heb geen idee hoeveel mensen erop afkomen. Ja, dat het er veel zijn en dat ze uit heel Europa komen snap ik. Er zijn verschillende categorieen mensen die komen. Allereerst het gewone publiek dat een kaartje aanschaft om erbij te zijn. Hoeveel zullen dat er zijn en waarvan komen ze? Ik denk toch dat het overgrote deel van deze bezoekers uit Nederland zal komen. Dan heb je de delegaties, medewerkers en journalisten. Dat zijn groepen waarvan de meerderheid uit het buitenland komt. Geen idee hoeveel mensen hiervan komen. Ik neem aan dat elke deelnemer een heel gevolg met zich meeneemt. Ik vraag me af hoeveel van die mensen uiteindelijk per trein komen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:18
door Z2N
Het songfestival is alleen niet een 'gewoon concert' waar je 'gewoon een kaartje voor koopt'. Het is het grootste tv-evenement van de planeet, met 200 miljoen kijkers. Als er zoveel vraag is zijn er vaak wel meerdere concerten, maar hier is er maar 1 van. Het overgrote deel van de bezoekers komt dan ook uit het buitenland, die er goed geld aan uitgeven.
dennistd schreef:Het doortrekken van de IC Berlijn van Amsterdam naar Rotterdam kan zonder problemen lijkt me. Liefst natuurlijk met een Traxx via de HSL (A)
Eventueel zou je ook nog kunnen denken aan het afbuigen van een paar ICE's vanuit Utrecht naar Rotterdam ipv Amsterdam, al moet je in Utrecht dan wel op het goede spoor terechtkomen natuurlijk.
Een afgebogen ICE is het meest waarschijnlijk, omdat dat binnen de bestaande toelatingen en materieelomlopen kan. Een doorgetrokken IC Berlijn ben ik niet zeker van of ILT dat wel zo leuk gaat vinden, maar daar kort je dan ook de keertijd mee in.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:22
door en-es
Zijn toch twee concerten? Voorronde en finale?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:26
door Lijn 45
Er zijn twee voorrondes.

Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: vr 18 okt 2019, 12:30
door Z2N
In totaal drie concerten, maar de laatste is de grootste show (want ruim 3 uur lang). Alledrie zijn trouwens vaak in enkele minuten uitverkocht.
Verder, buiten de speculaties en daadwerkelijk in het buitenlandse nieuws: Vanmorgen is een wilde staking uitgebroken bij de regionale treinen van de SNCF. Woensdag vond een botsing tussen een trein en een vrachtwagen
nabij Charleville-Mezières (Ardennen), en daarbij raakten 11 reizigers gewond. De vakbonden zijn nu echter woedend, omdat de trein (met circa 70 reizigers) geen conducteur mee had. De machinist had bij het ongeluk gewond kunnen raken, en moest alle gewonde reizigers nu zelf opvangen. In respons hierop hebben veel machinisten in het hele land het werk neergelegd. Geen regio lijkt er onderuit te komen, maar het ergst getroffen zijn de Champagne-Ardenne en de regio PACA, waar alle regionale treinen uitvallen.