Pagina 437 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 17:07
door Daniel
Ja en ook tussen Utrecht en Leeuwarden... Via Almere
Waarom stoppen die niet in Lelystad trouwens, dat viel me nogal op op de TBP in Hilversum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 17:17
door Bemined
Te weinig tijd denk ik, de 28500 doet 38 minuten over Almere - Zwolle, de 700/1800 met stop in Lelystad 41 minuten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 17:28
door Daniel
Hmm ja, ik zie nu 6 minuten later vertrek in Almere en 3 minuten latere aankomst in Zwolle vergeleken met normaal inderdaad. Past net niet dus door vooral die twee stops om aan de concessie te voldoen (alleen Almere Poort en Naarden-Bussum, zodat die 2x/uur per richting bediend worden)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 17:42
door Meltrain
Ook wel bijzonder dat die trein altijd van/naar Leeuwarden rijdt en dat de
1800 (net als de
700) van/naar Groningen rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 18:11
door Z2N
De 28500 rijdt ook maar van/naar Utrecht, dus die tak is beduidend rustiger dan normaal. Dan is het oplooptechnisch logisch om naar Leeuwarden te rijden, dat is de rustigere van de twee takken boven Zwolle en door dat te combineren hoef je minder te combineren/splitsen onderweg.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 03 mar 2024, 18:15
door Bemined
Het heeft denk ik meer te maken met dat het tijdpad van de 28500 pas na vertrek van de Groninger in Zwolle aankomt. Er is dus ook geen overstap Utrecht > Groningen, reizigers tussen die stations worden of met de 28500/8100 met overstap Meppel of met de 3700/700 met overstap Amsterdam Zuid gestuurd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 04 mar 2024, 21:10
door ArrivaBas
Vanuit trein
6622 waren tussen Lage Zwaluwe en Breda vanochtend grote rookwolken te zien van de grote stalbrand die in Terheijden woedde. In tegenstelling tot het wegverkeer op de A59 heeft het treinverkeer geen hinder gehad van de rook.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 04 mar 2024, 21:49
door VIRM
Vanmiddag wilde ik op Utrecht Centraal overstappen op de vertraagde
657. Die kwam met +14 binnenrijden met een penetrante walm van verschroeid rubber (die in de trein ook zeer sterk aanwezig was).
Na de vertrekprocedure werd er omgeroepen dat de trein toch defect was en dat ze bezig waren om de deuren te ontgrendelen. Dit veroorzaakte weer een vertraagde IC naar Enschede en vertraagde
559 (de trein die ik uiteindelijk naar Zwolle nam).
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 mar 2024, 16:58
door Suus
Trein t2363 rijdt met meer dan een kwartier vertraging rond, en kwam zodoende achter de t5956 terecht. Om dat probleem op te lossen werd de trein op Lage Zwaluwe naar spoor 3 gestuurd, en daarna via de fly-over die normaal de treinen van de Moerdijkbrug naar Breda gebruiken gestuurd, om daarna achter de intercity via het wissel het juiste spoor op te gaan. De t5959 moest op de brug wachten totdat wij deze actie voltooid hadden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 13:18
door April064
Trein
2036 reed met +3 weg uit Gouda vanwege een brugopening. Voor Lansingerland-Zoetermeer remde wij af. Ik vreesde het ergste al, en ja hoor, de
6934 heeft een vertraging van 15 minuten, het meeste tussen Gouda en Lansingerland opgelopen, mogelijk door die brugopening. Tot aan
Gvc hebben wij dus daarachter gezeten. De uiteindelijke schade in Den Haag was dus +15.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 13:43
door Bemined
Dat was iets anders dan een brugopening, de 6932, 2034 en 11736 hadden ook allemaal rond de 20min vertraging en hebben enige tijd bij Zoetermeer in een treinenfile gestaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 20:01
door IIVQ
4060 bestond uit SLT-4. Te
Rtn vergat de mcn de deuren te openen tot ik op z'n raam klopte.
Dat was een slecht voorteken, want te
Rta wilden de deuren juist niet meer dicht.
Na een grote meute naar de IC die ons op het andere spoor inhaalde verwezen te hebben wilde het nog niet. Ondertussen hoorde ik Mcn en Hc tegen elkaar klagen "En dan sturen ze ons de volle spits in met maar één stelletje".
Na de trein volledig dood gemaakt te hebben lukte het wel, met +24.
Te
Gd ... wéér een deurstoring. Ik ben maar in de
6969 (treinstel 2435, mooie nummercombinaties) naar Tiel gesprongen, en even later zie ik de rest ook de trein uit komen en het licht binnen uit gaan. Te
Wd heb ik de volgende
4062 genomen. Ondanks +3 te
Wd hadden we -1 te
Asb, voor mij dus +29 (of eigenlijk +1:29, was al een uur langer op school gebleven).
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 20:19
door Etienne
Gelukkig dat ik de
2865 nog net kon halen dus.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 21:14
door Negen
IIVQ schreef: ↑do 07 mar 2024, 20:01
4060 bestond uit SLT-4. Te
Rtn vergat de mcn de deuren te openen tot ik op z'n raam klopte.
Dat was een slecht voorteken, want te
Rta wilden de deuren juist niet meer dicht.
Na een grote meute naar de IC die ons op het andere spoor inhaalde verwezen te hebben wilde het nog niet. Ondertussen hoorde ik Mcn en Hc tegen elkaar klagen "En dan sturen ze ons de volle spits in met maar één stelletje".
Na de trein volledig dood gemaakt te hebben lukte het wel, met +24.
Te
Gd ... wéér een deurstoring. Ik ben maar in de
6969 (treinstel 2435, mooie nummercombinaties) naar Tiel gesprongen, en even later zie ik de rest ook de trein uit komen en het licht binnen uit gaan. Te
Wd heb ik de volgende
4062 genomen. Ondanks +3 te
Wd hadden we -1 te
Asb, voor mij dus +29 (of eigenlijk +1:29, was al een uur langer op school gebleven).
Heb vandaag ook buiten de spits een losse SLT-4 in de 4000 gezien op Amsterdam Centraal. Trein 4051 was het geloof ik met stel 2418 en het zag er ook nogal druk uit. Eerst was die trein gepland met 10 bakken SLT, later 4 bakken SLT en dat is het ook gebleven. Onbegrijpelijk..
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 21:28
door ITF
Het viel mij vandaag en vorige week maandag op dat de
7600 midden op de dag best druk kan zijn. Volgens treinposities rijden de meeste treinen in de spits met 6 of 7 bakken, alleen in de daluren wordt de helft afgekoppeld. Met als resultaat flink aantal staanplaatsen tussen Arnhem en Nijmegen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 22:06
door Milco
Morgen aangepaste dienstregeling van en naar Schiphol aldus een bericht op de website van NS:
Om zaterdag de sporen van Schiphol Airport in dienst te kunnen nemen is het nodig om de roest te verwijderen van de sporen waar langere tijd geen treinen hebben gereden door de werkzaamheden. Om dit te realiseren moet de dienstregeling fors aangepast worden. Dit duurt van 05:20 tot 15:15 en zal plaatsvinden op verschillende trajecten rond Schiphol. De reisplanner is bijgewerkt tot 09:00 uur.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 mar 2024, 22:11
door Meltrain
Ik zag het ook, maar in snap het niet helemaal.
De dienstregeling is al twee weken aangepast o dat er drie sporen buiten dienst zijn, maar nu moet de dienstregeling nog verder aangepast worden omdat er roest op die sporen zit?
De vorige keren hoefde de dienstregeling niet nog verder aangepast te worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 03:19
door Stadsbus
Het gaat om het ontroesten van stukken spoor (en wissels) die liggen tussen de nu wel en nu niet in dienst zijnde sporen.
Ook enkele sporen die wel in dienst zijn, maar niet door NS worden gebruikt vanwege de werkzaamheden moeten nog worden ontroest.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 06:32
door Chrysa
De eerste Brusselaar wordt omgeleid en rijdt met +26.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 08:11
door Suus
Nu op Dordrecht. Op spoor 3b staat een losse FLIRT naar Den Haag Centraal klaar. Op spoor 3a staat een dubbele SNG naar Roosendaal klaar. Beetje rare actie dit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 09:09
door VIRM
Hoezo is roestrijden bij Schiphol ineens een ding bij deze werkzaamheden? Dit is niet de eerste keer dat half Schiphol er uit ligt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 09:13
door VIRM
En
dit artikel van de NOS blijkt dat ze vergeten waren het roestrijden mee te nemen in de planning van de werkzaamheden... Nu kunnen er altijd fouten worden gemaakt waar mensen werken, maar hebben ze hier niet een checklist ofzo voor?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 09:54
door MaartenD
Zelfs als ze geen checklist hebben, is er werkelijk niemand die het niet opgevallen is dat er geen roestrijden is ingepland? Echt niemand? Dit is toch zo standaard als zorgen dat je schaftkeet op locatie is?
Ik vind het ongelofelijk dat Prorail dit kan overkomen.
Op die manier begrijp je waarom ROVER Prorail onder curatele wil stellen. Dit is diep, diep, diep triest.
En in het NOS artikel staat ook nog dat ze het twee weken eerder al wisten maar er niets over communiceerden. Waarom niet? Eerst vergaderen om er dan op de laatste dag achter te komen dat je niets anders kunt doen dan in de reizigersdienst te gaan roestrijden en het dan pas te communiceren.
Ofwel: twee weken geleden dachten ze dat er nog een mogelijkheid was om dit anders te doen. Waarom moet je daar dan twee weken over vergaderen en waarom kun je niet gewoon twee weken geleden zeggen "sorry, de werkzaamheden duren een dag langer".
Echt totaal onbegrijpelijk. Hier zal toch iets meer vanuit Prorail moeten komen dan "sorry, niet aan gedacht".
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 10:25
door Chrysa
Ik ben maar vanaf Brussel naar Schiphol gevlogen, scheelt flink wat gedoe vandaag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 mar 2024, 10:26
door Meltrain
Ze hadden toch ook gewoon afgelopen nacht en/of komende nacht kunnen roestrijden?
Maar in de praktijk heb ik (tijdens mijn heenreis) 0% overlast ervaren. De trein reed voor zo'n beetje de eerste keer deze week op tijd en was ook (overdreven) lang.