Pagina 46 van 49

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 25 apr 2025, 23:14
door gkw1969
MichOV schreef: vr 25 apr 2025, 16:53 Wat is er aan de hand met die display's of hoe die dingen ook heten van sommige bussen? Die tekst van waar de bus naartoe gaat en lijnnummer staat of op zwart of de tekst beweegd helemaal van linkd naar rechts ipv stilstaand? Is dat een defect of zijn ze wat aan het uitvogelen bij Hermes?
Dat is dan de 5863 geweest. Daar is wat mee gebeurd tussen AML en terugkomst in VZ

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 25 apr 2025, 23:31
door MichOV
Nee juist de 5852 is teruggekomen vanuit AML naar VZ maar die staat sinds een paar dagen na een paar diensten in VZ in de stalling dus die kan het niet zijn geweest.

Zou het dus gewoon een storing zijn in die filmbak bij die 5853 of de 5863(als het die bus was die op de buffer in Apeldoorn stond)? Want op de vooruit stond 302 met een 'papiertje' om het enigszins voor de passagiers duidelijk te maken welke lijn deze bus zou gaan rijden. Kon het helaas niet zo snel zien vanuit de BYD waarin ik zat. :D

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 16:30
door Heel_Holland_Spot
Jurre schreef: do 08 mei 2025, 16:27 Uiteindelijk komen er 16 in Zeeland te rijden en gaan er 7 naar Veluwe Zuid. De rest blijft in Brabant.
Ik lees dit in Zeeland: alledaagse gebeurtenissen, over VDL Citea SLE-129-bussen uit Zuid-Oost Brabant. Ten koste van welke bussen zal dit gaan?

Het lijkt mij in ieder geval geen aanvulling, dus misschien de VDL en Volvo? Of juist de Citaro's?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 17:36
door MichOV
Ik vermoed de Volvo's en Citea's. Hoe oud zijn die Citaro's dan?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 17:40
door Lijn 45
Ik weet niet in hoeverre de Citaro's nog rijden omdat ze een grote capateit hebben die nodig is, maar als ze alleen rijden omdat er geen andere wagens beschikbaar waren zie ik ze eerder verdwijnen dan de VDL's.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 17:45
door Heel_Holland_Spot
gkw1969 schreef: di 21 mei 2024, 12:10 Wat ik begrepen heb wordt er eerst afscheid genomen van de Citaro's, helaas. Deze zijn wat ouder dan de Citea's en geleed is op de meeste lijnen enigszins overbodig
Dit berichtje over de Haarlemse Crossways suggereert wat anders. Ik denk dat de Citea's uit Zuidoost-Brabant een soort vervanging zijn van de Crossways uit Haarlem-IJmond.

Dit berichtje is al even oud, dus het kan ook best zijn dat de staat van de Citea's en Volvo's harder achteruit is gegaan dan die van de Citaro's en die dus nu beter behouden kunnen worden, maar dat lijkt me niet.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 18:14
door MichOV
Denk dat iemand van de technische dienst van VZ of iemand die er nauw mee in contact is deze vraag hier over de staat van huidige materieel ongetwijfeld kan beantwoorden cq bevestigen. :Y

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 19:19
door Jurre
Het zit nog weer anders. De zeven 13m Crossways worden doorgeschoven naar de Academy.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 19:21
door Heel_Holland_Spot
De achtste neem ik aan ook?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 20:04
door MichOV
Heeft die Academy er dan zoveel te kort of zit het 'm meer in dat er de komende tijd veel aankomende nieuwe buschaffeurs gaan worden opgeleid?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 20:58
door Lijn 45
Heel_Holland_Spot schreef: do 08 mei 2025, 19:21 De achtste neem ik aan ook?
Het gaat over de zeven uit H-IJ, niet de acht van VZ. ;)

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 06:50
door Heel_Holland_Spot
Dus we weten nu toch niet wat er in Veluwe-Zuid uit gaat?

Edit: in Haarlem-IJmond zijn toch maar zes Crossways? Dus dan kunnen er ook geen zeven naar de Academy.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 08:25
door Jurre
Haarlem-IJmond heeft hier niks mee te maken. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte. Er komen zes Citea's 13m voor zes Crossways 13m.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 09:52
door Heel_Holland_Spot
Dus er blijven dan wel twee Crossways van 13 meter in Veluwe-Zuid?

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 11:39
door maurits-07
MichOV schreef: do 08 mei 2025, 20:04 Heeft die Academy er dan zoveel te kort of zit het 'm meer in dat er de komende tijd veel aankomende nieuwe buschaffeurs gaan worden opgeleid?
Ik denk een mix van beide. Transdev maakt op dit moment ook gebruik van externe partijen voor de opleiding.

Met het oog op de nieuwe concessie Utrecht Binnen en het vergrote aanbod ligt het denk ik in de lijn der verwachting dat er daar komende periode (en waarschijnlijk nu ook al) veel chauffeur opgeleid worden. Ik zie op mijn Instagram tijdlijn ook veel wervingsadvertenties van transdev voor U-OV voorbijkomen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 12:39
door gkw1969
Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe. Ze hebben betere zitpositie voor de chauffeur, vlottere deuren en voor mijn gevoel iets wendbaarder dan de Iveco's. Hierdoor zullen ze naar verwachting prettiger rijden op de stadsdienst in Ede.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 13:36
door Philip
Voor mij als passagier zijn die Iveco's wel comfortabel, zolang je niet teveel bagage bij je hebt tenminste, want de gangpaden zijn nauw.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 13:46
door MichOV
gkw1969 schreef: vr 09 mei 2025, 12:39 Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe. Ze hebben betere zitpositie voor de chauffeur, vlottere deuren en voor mijn gevoel iets wendbaarder dan de Iveco's. Hierdoor zullen ze naar verwachting prettiger rijden op de stadsdienst in Ede.
Ergonomisch zijn die VDL's doorgaans vrij goed ontwikkelt voor de chauffeur want die moet er dag in dag uit mee rijden dus snap dat zeker dus ja zeker heel erg belangrijk dat het dan ook echt comfortabel is.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 13:51
door MichOV
Philip schreef: vr 09 mei 2025, 13:36 Voor mij als passagier zijn die Iveco's wel comfortabel, zolang je niet teveel bagage bij je hebt tenminste, want de gangpaden zijn nauw.
Nadeel bij die Iveco's is dat passagiers sneller en makkelijker hun hoofd stoten tegen aan die stangen aan de zijkanten van de voetpaden vooral als iemand een beetje lang is qua lengte dat is wel iets waar ze bij die bussen beter over na hadden kunnen denken toen ze werden ontworpen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 14:06
door gkw1969
Italianen zijn kleiner dan Nederlanders. Nederlanders zijn statistische gezien de langste mensen

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 15:32
door Tom024
gkw1969 schreef: vr 09 mei 2025, 12:39 Ik kan je wel zeggen dat de VDL's met gejuich ontvangen gaan worden op de Veluwe.
Populairder dan de Iveco´s is ook niet zo ingewikkeld. :mrgreen:

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 18:49
door maurits-07
Ik denk dat de passagiers het ook niet verkeerd vinden. In rijrichting links achteraan kunnen de stoelen in de VDL SLE’s zowat in ligstand. En de stoelen zelf zijn ook goed comfortabel

Als dagelijks gebruiker van de bus in en rond Eindhoven is het mijn favoriete type van alles wat er hier rijdt. Jammer dat er een derde van die wagens naar Zeeland /VZ verdwijnen

De crossways in ZOB die zijn deels vergelijkbaar en deels helemaal gelijk aan de crossways op de Veluwe en die zijn zeker ook niet oncomfortabel maar de smalle gangpaden en de slome deuren kan ik beamen.

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 18:52
door maurits-07
MichOV schreef: vr 09 mei 2025, 13:46 Ergonomisch zijn die VDL's doorgaans vrij goed ontwikkelt voor de chauffeur want die moet er dag in dag uit mee rijden dus snap dat zeker dus ja zeker heel erg belangrijk dat het dan ook echt comfortabel is.
Moet een chauffeur dat niet met pak ‘m beet een Citaro of een crossway? Of bedoel je dat niet

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 18:55
door Tom98
Nee juist dat VDL een fantastische bus is voor de chauffeur qua zithouding en dergelijke, zo lees ik het. En ik kan dat ook beamen uit eigen ervaring. Prachtig spul is het!

Re: Concessie Veluwe-Zuid (2023-2026)

Geplaatst: vr 09 mei 2025, 19:53
door omaylie
maurits-07 schreef: vr 09 mei 2025, 18:49 Ik denk dat de passagiers het ook niet verkeerd vinden. In rijrichting links achteraan kunnen de stoelen in de VDL SLE’s zowat in ligstand. En de stoelen zelf zijn ook goed comfortabel

Als dagelijks gebruiker van de bus in en rond Eindhoven is het mijn favoriete type van alles wat er hier rijdt. Jammer dat er een derde van die wagens naar Zeeland /VZ verdwijnen

De crossways in ZOB die zijn deels vergelijkbaar en deels helemaal gelijk aan de crossways op de Veluwe en die zijn zeker ook niet oncomfortabel maar de smalle gangpaden en de slome deuren kan ik beamen.
Dat een deel van de ZOB Crossway's helemaal gelijk aan die in VZ komt dus omdat al die Crossway's oorspronkelijk in IJsselmond werden ingezet. Daarna ging de ene helft van de 39 bussen naar ZOB en de andere helft naar VZ.