Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Treintje1989

Re: Korte vragen

Bericht door Treintje1989 »

Heeft iemand zicht op de afschaling van ICR en wanneer bijv de 9500 ook in Dvd gaat / kan stoppen? Al is het maar indicatie want je weet het maar nooit met die trage instroom van ICNG.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

IIVQ schreef: do 02 jan 2025, 16:03 Zit er een logica in welke ICNG-stellen in "Zorro"-look zijn en welke in "Flow"? Uiteindelijk gaat alles naar Flow-look toch?
En zijn de ICNG-D stellen al in dienst of worden die als laatste geleverd?
Lijn 45 schreef: za 04 jan 2025, 13:00...
Bemined schreef: do 02 jan 2025, 16:12...
Matt schreef: do 02 jan 2025, 16:11...
Thx, ik heb jullie antwoorden verwerkt in https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interci ... _Generatie. Hoop dat anderen daar ook van kunnen profiteren.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dit geeft inderdaad wel een beetje het niveau van Wikipedia aan.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Wat bedoel je daarmee? (oprechte vraag, niet negatief bedoeld)
Jultar

Bericht door Jultar »

Lijn 45 schreef:
IIVQ schreef: do 02 jan 2025, 16:34 Thx! En die NL-stellen, worden die nog omgespoten of gestickerd of zit dat nog niet in de planning?
Die zullen pas bij een grote revisie de flow krijgen, net als alle andere treinstellen die nog een grote revisie te wachten staat.
De midliferevisie is nog zodanig ver weg dat er nog helemaal geen besluit genomen is over het al dan niet omstickeren.
Het kan net zo goed zijn dat tegen die tijd er weer een nieuwe huisstijl is ontwikkeld, of dat een andere vervoerder de treinen heeft overgenomen, of dat men het te duur vind tegen die tijd, of nog iets heel anders waar ik zelf nu niet aan denk.
Het is dus onmogelijk om op dit moment met ook maar enige zekerheid daar iets over te zeggen. Het enige wat je wél kan zeggen is dat er op dit moment geen plannen zijn de binnenlandse ICNGs om te stickeren naar de Flow-livery.
trolly

Bericht door trolly »

Behalve dan dat treinen bij een grote revisie sowieso wel een likje verf krijgen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Jultar

Bericht door Jultar »

De treinen hebben enkel bestickering, buiten de zwarte grondlaag.
Maar wat ik vooral probeerde te zeggen was simpelweg: ga Wikipedia niet aanpassen op basis van een post met aannames van iemand op een forum.
Het is op dit moment helemaal niet aan de orde en hoe de toekomst eruit ziet zullen we moeten afwachten. Tot er een besluit genomen is, is het alleen maar koffiedik kijken.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dit. Maar hearsay als feit presenteren is vooral bij artikelen met een hoog hobbygehalte schering en inslag.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik baseer me op een bron, zoals dat hoort bij Wikipedia. Als er betere bronnen zijn dan staat het iedereen vrij om dat aan te passen.

Overigens was de hoofdmoot van mijn wijziging het verduidelijken vannde aantallen en het exterieur van de typen.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dit forum kan wel een bron zijn, maar niet een betrouwbare. Of in Wikipediapraat: zie WP:UGC.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik ben al 20 jaar actief op Wikipedia en zelfs moderator geweest. Ik weet heus wel dat dit geen superbetrouwbare bron is. Maar het is beter dan niets.
Dionysusnu

Dat zou ik niet zo simpel zeggen. Geruchten op forums kunnen slechter zijn dat niets. Als iets bijvoorbeeld alleen maar speculatie is, is er weinig verloren door het gewoon niet op Wikipedia erbij te zetten.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Maar ja, het hep op feesboek OVinNL gestaan...

Bij meer van dit soort hobby-artikelen zie je dat ze op den duur een vergaarbak aan obscure feitjes en weetjes worden, zonder dat duidelijk is waar ze op zijn gebaseerd en het waarheidsgehalte dus ook lastig te bepalen is. Ook leidt het af van de hoofdlijnen van het artikel, wat de leesbaarheid ook weer niet ten goede komt.

Je kunt je afvragen voor wie deze informatie nu zo relevant is: de argeloze lezer die gewoon wat over het onderwerp wil weten, of de hobbyist die het zoveelste detail aan het artikel heeft toegevoegd.

Ik zou het in dit geval dus ook lekker weglaten.
Hainje

Bericht door Hainje »

Idd, als NS zelf niet met een dergelijke mededeling komt daarover, dan zie ik het liever ook niet op de wiki verschijnen.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

De toekomstige nieuwe en gemoderniseerde treinen krijgen deze zelfde uitstraling.
https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-gem ... euw-jasje/ ;)
Hainje

Bericht door Hainje »

Ja, prima. Alleen de discussie hierboven ging over ICNG, het artikel over VIRM. Alleen onderaan in het tabelletje staat de ICNG genoemd. Dus ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat alle ICNG-stellen de flow-livery krijgen in de komende 5 jaar.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Bemined

Bericht door Bemined »

De komende 5 jaar sowieso niet, zo'n modernisering zal pas enkele jaren na afloop van de huidige concessieperiode nodig zijn. En het is nog maar de vraag of de NS dan nog het alleenrecht op het hoofdrailnet mag houden met hun gele 'flow' treinen.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Na de ontsporing op de Nordlandsbanen (Trondheim-Bodoe) in oktober die de machinist het leven kostte, rijden er inmiddels weer treinen op het traject, maar de nachttrein is nog altijd spoorloos verdwenen. Weet iemand of, en zo ja, wanneer die terugkeert? Op de pagina over werkzaamheden bij vervoerder SJ Nord is niets te vinden, in de reisplanners ook geen bijzondere melding, en in de pdf-dienstregelingstabel op hun site staat de nachttrein nog ijskoud ingetekend.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Zie dit bericht: er zijn geen locs om de nachttreinen te rijden, dus tot ergens in de eerste helft van 2025 rijdt de nachttrein niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Weet iemand waarom de ICE Amsterdam-München in beide richtingen niet op Oberhausen Hbf stopt?
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: ma 06 jan 2025, 20:52 Zie dit bericht: er zijn geen locs om de nachttreinen te rijden, dus tot ergens in de eerste helft van 2025 rijdt de nachttrein niet.
Maar waarom zijn er dan (ineens) geen locomotieven meer?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
cassie127

Bericht door cassie127 »

verfmeer schreef: ma 06 jan 2025, 21:04 Weet iemand waarom de ICE Amsterdam-München in beide richtingen niet op Oberhausen Hbf stopt?
Dat komt omdat dit niet past in het pad van deze trein:
Vanuit Nederland moet de ICE het pad halen van ICE 917 (uit dienstregeling 2024) in Duisburg en die ligt ongeveer 5 minuten eerder. De andere kant op rijdt de trein in het pad van ICE 912 die zo'n 5 minuten achter het pad van de tot 2024 op dat tijdstip nog rijdende 120. Omdat er vervolgens ook nog in Duisburg gesplitst moet worden blijft er geen ruimte meer over binnen het pad om in Oberhausen te stoppen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dionysusnu

Meltrain schreef: ma 06 jan 2025, 21:11
Z2N schreef: ma 06 jan 2025, 20:52 Zie dit bericht: er zijn geen locs om de nachttreinen te rijden, dus tot ergens in de eerste helft van 2025 rijdt de nachttrein niet.
Maar waarom zijn er dan (ineens) geen locomotieven meer?
Onder andere omdat die loc bij het ongeluk zo beschadigd is geraakt, dat die gesloopt wordt. Aangezien er maar 5 locs waren, nu dus 4, heeft dat al snel gevolgen voor de dienstuitvoering.
gpvos

Nieuwe kaartjes Parijs

Bericht door gpvos »

Een paar maanden geleden was mijn voorraad papieren kaartjes voor de Parijse metro op en heb ik een Navigo Easy-kaart aangeschaft, waar nu een paar digitale t+kaartjes op staan. Sinds kort zijn die echter vervangen door nieuwe digitale kaartjes in twee smaken: één van € 2,50 voor metro/RER/trein en één van € 2 voor bus en overige tramlijnen. Die nieuwe kaartjes zijn in heel Ile-de-France geldig, de oude t+-kaartjes, die tot eind 2025 blijven werken, in heel IdF in bus, tram en metro, maar alleen in zone 1 voor RER en trein. Ook de billets origine-destination voor trein en RER worden niet meer verkocht (maar reeds gekochte exemplaren blijven geldig tot eind 2025).

Nou wil ik binnenkort met trein of RER buiten zone 1 reizen. Mijn vraag is: kan ik op dezelfde Navigo Easy-kaart waar mijn t+-kaartjes op staan ook een of meer nieuwe metro/RER/trein-kaartjes laden, en weten de diverse check-in- en check-uit-poortjes goed hoe ze de juiste moeten kiezen? (Ik kan me voorstellen dat dit technisch lastig is aangezien het pas bij het verlaten van het systeem duidelijk is welk van de twee kaartsoorten gebruikt moet worden, en daar is het Parijse systeem niet op gebouwd met op veel plaatsen deuren zonder uitcheckpoortjes.) Het zou een beetje jammer zijn als ik speciaal voor zulke ritjes een tweede kaart moet nemen.

Ik heb geen zin om een app hiervoor op mijn telefoon te installeren.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

gpvos schreef: di 07 jan 2025, 01:21 kan ik op dezelfde Navigo Easy-kaart waar mijn t+-kaartjes op staan ook een of meer nieuwe metro/RER/trein-kaartjes laden?
Nee:
https://www.iledefrance-mobilites.fr/aide-et-contacts/passe-navigo-easy/quels-titres-de-transports-puis-je-charger-sur-mon-passe-navigo-easy schreef:Si il vous reste des tickets t+, vous ne pouvez achetez des tickets Métro-Train-RER ou des tickets Paris Région<>Aéroports.
"Als u nog tickets t+ heeft, kunt u geen MTR-tickets of luchthaventickets kopen."

Als je tickets t+ op zijn, kan je tot 20 tickets van elk tickettype op je kaart zetten:
Vous pouvez acheter jusqu’à 20 tickets de chaque type de tickets : ticket Métro-Train-RER et Tickets Bus-Tram
Laatst gewijzigd door IIVQ op wo 08 jan 2025, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie