Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Suus
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gisterenavond vanuit de 1182 zag ik de meer dan een uur vertraagde 9271 naar Amsterdam staan in Breda. De locomotief die de trein naar Nederland had getrokken had twee defecte koplampen, vervangen door van die noodlampen op de buitenkant. Hoelang mag zo'n trein eigenlijk in de normale dienst rijden als zoiets optreed, want het ziet er toch wat raar uit om een locomotief in deze technische staat de grens over te sturen 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
Groeten uit wederom de RE18 naar Luik. Die van 8:16 reed niet wegens “spoorproblemen in het buitenland”. Mijn vermoeden is: een defecte trein in Luik (die reed namelijk ook niet) en geen Belgisch personeel in Mt. Een verstoringsbericht kon ik in ieder geval nergens vinden.
Die van 9:16 kwam netjes aan uit Aachen, dus ik stap in, vervolgens gaan de deuren hermetisch dicht en de schermen op zwart met knipperende rode en groene lampjes en witte lettertjes... Pas na 4 minuten was het opgelost en kon de rest uitstappen. De vertrekprocedure wordt afwisselend doorgevoerd door bij de machinist naar binnen te lopen of door in de achterste cabine te bellen en duurt vrij lang.
Die van 9:16 kwam netjes aan uit Aachen, dus ik stap in, vervolgens gaan de deuren hermetisch dicht en de schermen op zwart met knipperende rode en groene lampjes en witte lettertjes... Pas na 4 minuten was het opgelost en kon de rest uitstappen. De vertrekprocedure wordt afwisselend doorgevoerd door bij de machinist naar binnen te lopen of door in de achterste cabine te bellen en duurt vrij lang.
-
Ik zie dat vanwege de werkzaamheden bij Amf nu in het weekend de treinen uit Gn en Lw om en om naar Ut en Gvc gaan. Maar vanaf maandag gaat alles uit Lw naar Ut en vanaf Gn naar Gvc. Het boeltje sluit tevens in beide richtingen in Zl niet op elkaar aan tenzij je de 8100 neemt.
Komt dit omdat de 2400 doordeweeks wel rijdt en de boel anders niet inpasbaar is? De 500 en 600 (dus beiden uit Lw) stoppen niet in Lls, maar wel weer in Poort en Ndb dus het lijkt een heel gepuzzel geweest te zijn.
Komt dit omdat de 2400 doordeweeks wel rijdt en de boel anders niet inpasbaar is? De 500 en 600 (dus beiden uit Lw) stoppen niet in Lls, maar wel weer in Poort en Ndb dus het lijkt een heel gepuzzel geweest te zijn.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De 500 en 600 slaan Lelystad over om op tijd in Almere te zijn om ongeveer in het pad van de 4900 naar Utrecht te kunnen rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
Door de werkzaamheden in Amersfoort beginnen/eindigen sprinters en intercity's naar/van Amsterdam/Schiphol in Baarn. Opvallend is dat die treinen een lange stop in Hilversum hebben. Sprinters staan 6 of 7 minuten stil en intercity's 9 minuten. Ook geeft de reisplanner voor Baarn-Amsterdam Centraal adviezen via Duivendrecht met trein/metro.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Vind ik niet zo opvallend eerlijk gezegd: de kruising van treinen ligt in de reguliere dienstregeling vrij dicht op station Baarn (in elk geval voor de 5800 en de 1600 / 11600, zit in doorkomst maar 3 minuten tussen).
De ICs staan dus te wachten om op de wissels geen conflict met de vertrekkende Sprinter te hebben.
Perroncapaciteit zal ook wel meespelen: ik zie dat alles op spoor 2 keert dus met zes treinen per uur wil je ze daar dan ook niet al te lang hebben staan. Keren op spoor 1 zou technisch ook kunnen, maar gezien hoe de wissels liggen win je daar niet heel veel mee.
Ironisch overigens dat de actuele vertrektijden zowel stop- als snelbussen tussen Baarn en Amersfoort tonen, gezien er geen tussenstations zijn.
De ICs staan dus te wachten om op de wissels geen conflict met de vertrekkende Sprinter te hebben.
Perroncapaciteit zal ook wel meespelen: ik zie dat alles op spoor 2 keert dus met zes treinen per uur wil je ze daar dan ook niet al te lang hebben staan. Keren op spoor 1 zou technisch ook kunnen, maar gezien hoe de wissels liggen win je daar niet heel veel mee.
Ironisch overigens dat de actuele vertrektijden zowel stop- als snelbussen tussen Baarn en Amersfoort tonen, gezien er geen tussenstations zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Op spoor 801 ligt geen detectie, hier kun je geen normale rijwegen naar instellen, alleen geel-knipper.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Toch is het bij eerdere werkzaamheden wel gebruikt om de 5800 te laten keren (toen was er beperkte capaciteit in Amersfoort).
Maar je hebt er nu dus alleen iets aan als je meerdere treinen tegelijk wilt laten keren waarbij er eentje langer staat, wat juist niet het geval is: alles in Baarn is gericht op een mooie 10-minutendienst die goed op de bussen aansluit (die ook om de 10 minuten gaan).
Maar je hebt er nu dus alleen iets aan als je meerdere treinen tegelijk wilt laten keren waarbij er eentje langer staat, wat juist niet het geval is: alles in Baarn is gericht op een mooie 10-minutendienst die goed op de bussen aansluit (die ook om de 10 minuten gaan).
Schapekop in de Keistad
-
En dat hoeft in het weekend niet? Omdat er dan een 14900 ipv 4900 rijdt en de 5700 alleen doordeweeks? Ik probeer even te begrijpen waarom de dienstregeling in het weekend anders is dan doordeweeks terwijl de stremming (lees: Amf plat) gelijk is.
-
Mwah, je zou maar vanuit Amersfoort komende je aansluitende trein in Baarn missen wegens een vertraagde bus, terwijl die trein vervolgens lang in Hilversum gaat wortelschietenDaniel schreef: ↑zo 14 jul 2024, 10:53 Toch is het bij eerdere werkzaamheden wel gebruikt om de 5800 te laten keren (toen was er beperkte capaciteit in Amersfoort).

Als de IC's in 17 minuten op elkaar zouden keren (:59-:16, :14-:31 enz.) op afwisselend spoor 2 en 3, en de sprinter op spoor 1 (:54-:06 enz.), heb je geen lange stilstanden dus hebben reizigers extra tijd voor het busgedeelte van hun reis. Die busrit wil ook nog wel eens sterk variërende rijtijden hebben, dus om je treindienst daar nu op aan te willen passen vind ik ook wat twijfelachtig.
Bovendien zie ik (behalve voor lokaal vervoer) geen reden om dogmatisch strak elke 10 minuten een bus te rijden. De aansluitende bussen in Amersfoort rijden overigens ook niet allemaal in een tienminutenpatroon: richting Ede-Wageningen, Apeldoorn en Den Dolder elk halfuur, Putten twee scheve kwartierdiensten, en Driebergen-Zeist in een 5-5-10-10-patroon.
-
Vanaf spoor 3 in Baarn zal je dan linkerspoor naar Hvs moeten en denk dat dat niet zo handig is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Alleen gaat afwisselend op spoor 2 en 3 keren 'm niet worden: vanaf spoor 3 moet je namelijk links rijdend terug naar Hilversum. En dan past jouw idee niet meer.
In de bustijd zit al 30% buffer: het is 20 minuten rijden van Piet Mondriaanplein naar station Baarn en de bus heeft er 26 minuten voor.
Die 10 minutendienst zal vooral zijn om de reizigers optimaal te spreiden zodat er niet voor twee treinen aan reizigers in één bus beland.
Edit: zojuist uitgetest. Ondanks een laat vertrek in Amersfoort waar de bocht op de P+R bij vertrek echt een onmogelijke is en een touristische route door Baarn waar een routebord voor de NS bussen genegeerd werd ruim op tijd in Baarn aangekomen voor de IC. De machinist moest zelfs nog maar de andere cabine lopen.
In Hilversum ook wel exotisch spoorgebruik met aankomst uit Baarn op spoor 3 en de volgende IC naar Baarn op 4. Daardoor is de overstap richting Zwolle ook niet cross platform (en die gaat voor de 1500 uit, dus dat is ook een afwijkend pad t.o.v. de 4900)
In de bustijd zit al 30% buffer: het is 20 minuten rijden van Piet Mondriaanplein naar station Baarn en de bus heeft er 26 minuten voor.
Die 10 minutendienst zal vooral zijn om de reizigers optimaal te spreiden zodat er niet voor twee treinen aan reizigers in één bus beland.
Edit: zojuist uitgetest. Ondanks een laat vertrek in Amersfoort waar de bocht op de P+R bij vertrek echt een onmogelijke is en een touristische route door Baarn waar een routebord voor de NS bussen genegeerd werd ruim op tijd in Baarn aangekomen voor de IC. De machinist moest zelfs nog maar de andere cabine lopen.
In Hilversum ook wel exotisch spoorgebruik met aankomst uit Baarn op spoor 3 en de volgende IC naar Baarn op 4. Daardoor is de overstap richting Zwolle ook niet cross platform (en die gaat voor de 1500 uit, dus dat is ook een afwijkend pad t.o.v. de 4900)
Schapekop in de Keistad
-
Spoor 1 in Brn mag niet langdurig gebruikt worden. In het verleden is het wel eens een dagje of eventueel een weekend gebeurd, maar structureel twee weken gaat niet. Technisch verhaal met rijwegen, seinbeelden en dergelijke zoals Bemined aangeeft.
- Suus
- Contacteer:
Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Trein 734 vertrok met +12 uit Gn ivm deurstoring. Het hele gebeuren wordt in Zl opgeheven ivm teveel vertraging.
Laatst gewijzigd door Treintje1989 op ma 15 jul 2024, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De IC Groningen - Den Haag Centraal (nu elk halfuur i.v.m. de werkzaamheden bij Amersfoort) keert in Den Haag in 7 minuten i.p.v. 37.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Ow ja mijn fout, dat verklaard dan inderdaad. Gelukkig niet opheffen om de cijfertjes.
Verder was ik ook in de veronderstelling dat we vertraging zouden inlopen. Doordat we laat waren zaten we echter achter een goederentrein en is de vertraging verder opgelopen.
Verder was ik ook in de veronderstelling dat we vertraging zouden inlopen. Doordat we laat waren zaten we echter achter een goederentrein en is de vertraging verder opgelopen.
-
De 5200 rijdt hierdoor enkel tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Centraal van maandag t/m vrijdag 20:00 uur.Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21 Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
-
-
- Contacteer:
Volgens www.vaarweginformatie.nl is er sinds vanmorgen 7:00 tot morgenochtend 7:00 vanwege werkzaamheden geen brugbediening mogelijk.Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21 Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
-
Vanaf zaterdag kan de 5000 wel weer rijden; maar de onderlinge interval met de 5100 is ook dan weer om te janken... 5/25.atroffa010 schreef: ↑ma 15 jul 2024, 12:51De 5200 rijdt hierdoor enkel tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Centraal van maandag t/m vrijdag 20:00 uur.Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21 Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
-
Niet vanaf zaterdag maar alleen zaterdag en zondag, volgende week is hetzelfde weer van toepassing met een opgeheven 5000 en een pendel 5200. Ik vermoed dat de 5000 dan alleen rijdt om het wegvallen van de 3700 op papier op te vangen. Pas vanaf 29 juli rijdt de 5000 weer doordeweeks, al zal deze dan nog wel enkele weken beperkt blijven tot Rotterdam <> Dordrecht.
- Meltrain
- Donateur
Waarom dat laatste? 
De route via Delft is dan toch weer te berijden?

De route via Delft is dan toch weer te berijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Echter dan tijdelijk volledig tweesporig totaan Gv.