Pagina 472 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 08:18
door Suus
Gisterenavond vanuit de
1182 zag ik de meer dan een uur vertraagde
9271 naar Amsterdam staan in Breda. De locomotief die de trein naar Nederland had getrokken had twee defecte koplampen, vervangen door van die noodlampen op de buitenkant. Hoelang mag zo'n trein eigenlijk in de normale dienst rijden als zoiets optreed, want het ziet er toch wat raar uit om een locomotief in deze technische staat de grens over te sturen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 09:38
door umbusko
Groeten uit wederom de RE18 naar
Luik. Die van 8:16 reed niet wegens “spoorproblemen in het buitenland”. Mijn vermoeden is: een defecte trein in
Luik (die reed namelijk ook niet) en geen Belgisch personeel in
Mt. Een verstoringsbericht kon ik in ieder geval nergens vinden.
Die van 9:16 kwam netjes aan uit Aachen, dus ik stap in, vervolgens gaan de deuren hermetisch dicht en de schermen op zwart met knipperende rode en groene lampjes en witte lettertjes... Pas na 4 minuten was het opgelost en kon de rest uitstappen. De vertrekprocedure wordt afwisselend doorgevoerd door bij de machinist naar binnen te lopen of door in de achterste cabine te bellen en duurt vrij lang.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 09:42
door Treintje1989
Ik zie dat vanwege de werkzaamheden bij
Amf nu in het weekend de treinen uit
Gn en
Lw om en om naar
Ut en
Gvc gaan. Maar vanaf maandag gaat alles uit
Lw naar
Ut en vanaf
Gn naar
Gvc. Het boeltje sluit tevens in beide richtingen in
Zl niet op elkaar aan tenzij je de 8100 neemt.
Komt dit omdat de 2400 doordeweeks wel rijdt en de boel anders niet inpasbaar is? De 500 en 600 (dus beiden uit
Lw) stoppen niet in
Lls, maar wel weer in Poort en
Ndb dus het lijkt een heel gepuzzel geweest te zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 09:55
door Milco
De
500 en
600 slaan Lelystad over om op tijd in Almere te zijn om ongeveer in het pad van de
4900 naar Utrecht te kunnen rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 10:14
door en-es
Door de werkzaamheden in Amersfoort beginnen/eindigen sprinters en intercity's naar/van Amsterdam/Schiphol in Baarn. Opvallend is dat die treinen een lange stop in Hilversum hebben. Sprinters staan 6 of 7 minuten stil en intercity's 9 minuten. Ook geeft de reisplanner voor Baarn-Amsterdam Centraal adviezen via Duivendrecht met trein/metro.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 10:28
door Daniel
Vind ik niet zo opvallend eerlijk gezegd: de kruising van treinen ligt in de reguliere dienstregeling vrij dicht op station Baarn (in elk geval voor de
5800 en de
1600 /
11600, zit in doorkomst maar 3 minuten tussen).
De ICs staan dus te wachten om op de wissels geen conflict met de vertrekkende Sprinter te hebben.
Perroncapaciteit zal ook wel meespelen: ik zie dat alles op spoor 2 keert dus met zes treinen per uur wil je ze daar dan ook niet al te lang hebben staan. Keren op spoor 1 zou technisch ook kunnen, maar gezien hoe de wissels liggen win je daar niet heel veel mee.
Ironisch overigens dat de actuele vertrektijden zowel stop- als snelbussen tussen Baarn en Amersfoort tonen, gezien er geen tussenstations zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 10:35
door Bemined
Op spoor 801 ligt geen detectie, hier kun je geen normale rijwegen naar instellen, alleen geel-knipper.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 10:53
door Daniel
Toch is het bij eerdere werkzaamheden wel gebruikt om de
5800 te laten keren (toen was er beperkte capaciteit in Amersfoort).
Maar je hebt er nu dus alleen iets aan als je meerdere treinen tegelijk wilt laten keren waarbij er eentje langer staat, wat juist niet het geval is: alles in Baarn is gericht op een mooie 10-minutendienst die goed op de bussen aansluit (die ook om de 10 minuten gaan).
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 10:58
door Treintje1989
Milco schreef: ↑zo 14 jul 2024, 09:55
De
500 en
600 slaan Lelystad over om op tijd in Almere te zijn om ongeveer in het pad van de
4900 naar Utrecht te kunnen rijden.
En dat hoeft in het weekend niet? Omdat er dan een 14900 ipv 4900 rijdt en de 5700 alleen doordeweeks? Ik probeer even te begrijpen waarom de dienstregeling in het weekend anders is dan doordeweeks terwijl de stremming (lees:
Amf plat) gelijk is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 11:36
door DDietzen
Daniel schreef: ↑zo 14 jul 2024, 10:53
Toch is het bij eerdere werkzaamheden wel gebruikt om de
5800 te laten keren (toen was er beperkte capaciteit in Amersfoort).
Maar je hebt er nu dus alleen iets aan als je meerdere treinen tegelijk wilt laten keren waarbij er eentje langer staat, wat juist niet het geval is: alles in Baarn is gericht op een mooie 10-minutendienst die goed op de bussen aansluit (die ook om de 10 minuten gaan).
Mwah, je zou maar vanuit Amersfoort komende je aansluitende trein in Baarn missen wegens een vertraagde bus, terwijl die trein vervolgens lang in Hilversum gaat wortelschieten
Als de IC's in 17 minuten op elkaar zouden keren (:59-:16, :14-:31 enz.) op afwisselend spoor 2 en 3, en de sprinter op spoor 1 (:54-:06 enz.), heb je geen lange stilstanden dus hebben reizigers extra tijd voor het busgedeelte van hun reis. Die busrit wil ook nog wel eens sterk variërende rijtijden hebben, dus om je treindienst daar nu op aan te willen passen vind ik ook wat twijfelachtig.
Bovendien zie ik (behalve voor lokaal vervoer) geen reden om dogmatisch strak elke 10 minuten een bus te rijden. De aansluitende bussen in Amersfoort rijden overigens ook niet allemaal in een tienminutenpatroon: richting Ede-Wageningen, Apeldoorn en Den Dolder elk halfuur, Putten twee scheve kwartierdiensten, en Driebergen-Zeist in een 5-5-10-10-patroon.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 12:29
door henrivanderweijden
Vanaf spoor 3 in Baarn zal je dan linkerspoor naar
Hvs moeten en denk dat dat niet zo handig is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 12:38
door Daniel
Alleen gaat afwisselend op spoor 2 en 3 keren 'm niet worden: vanaf spoor 3 moet je namelijk links rijdend terug naar Hilversum. En dan past jouw idee niet meer.
In de bustijd zit al 30% buffer: het is 20 minuten rijden van Piet Mondriaanplein naar station Baarn en de bus heeft er 26 minuten voor.
Die 10 minutendienst zal vooral zijn om de reizigers optimaal te spreiden zodat er niet voor twee treinen aan reizigers in één bus beland.
Edit: zojuist uitgetest. Ondanks een laat vertrek in Amersfoort waar de bocht op de P+R bij vertrek echt een onmogelijke is en een touristische route door Baarn waar een routebord voor de NS bussen genegeerd werd ruim op tijd in Baarn aangekomen voor de IC. De machinist moest zelfs nog maar de andere cabine lopen.
In Hilversum ook wel exotisch spoorgebruik met aankomst uit Baarn op spoor 3 en de volgende IC naar Baarn op 4. Daardoor is de overstap richting Zwolle ook niet cross platform (en die gaat voor de
1500 uit, dus dat is ook een afwijkend pad t.o.v. de
4900)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 14 jul 2024, 18:31
door sneltram
Spoor 1 in
Brn mag niet langdurig gebruikt worden. In het verleden is het wel eens een dagje of eventueel een weekend gebeurd, maar structureel twee weken gaat niet. Technisch verhaal met rijwegen, seinbeelden en dergelijke zoals Bemined aangeeft.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 08:21
door Suus
Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 10:25
door Treintje1989
Trein 734 vertrok met +12 uit
Gn ivm deurstoring. Het hele gebeuren wordt in
Zl opgeheven ivm teveel vertraging.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 10:48
door VIRM
De IC Groningen - Den Haag Centraal (nu elk halfuur i.v.m. de werkzaamheden bij Amersfoort) keert in Den Haag in 7 minuten i.p.v. 37.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 11:10
door Treintje1989
Ow ja mijn fout, dat verklaard dan inderdaad. Gelukkig niet opheffen om de cijfertjes.
Verder was ik ook in de veronderstelling dat we vertraging zouden inlopen. Doordat we laat waren zaten we echter achter een goederentrein en is de vertraging verder opgelopen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 12:51
door atroffa010
Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21
Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
De 5200 rijdt hierdoor enkel tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Centraal van maandag t/m vrijdag 20:00 uur.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 13:47
door Bemined
In de
2800 die ik vanmorgen had naar Driebergen-Zeist had ik vanaf Utrecht een heel rijtuig voor mezelf. Vanmiddag met de
3000 terug waren er bij binnenkomst al staanplaatsen en toen moesten alle overstappers uit de bussen er nog bij...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 14:39
door Michael
Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21
Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
Volgens
www.vaarweginformatie.nl is er sinds vanmorgen 7:00 tot morgenochtend 7:00 vanwege werkzaamheden geen brugbediening mogelijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 16:37
door MetroRET
atroffa010 schreef: ↑ma 15 jul 2024, 12:51
Suus schreef: ↑ma 15 jul 2024, 08:21
Blijkbaar wordt een van de twee spoorbruggen bij Dordrecht vandaag (deze week?) onderhouden en is dat een reden slechts 2x/uur een sprinter Dordrecht - Rotterdam Centraal te rijden, terwijl dat tijdens een normaal spitsuur 6x/uur is. Enig voordeel: de sprinter rijdt steeds door naar Roosendaal.
De 5200 rijdt hierdoor enkel tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Centraal van maandag t/m vrijdag 20:00 uur.
Vanaf zaterdag kan de
5000 wel weer rijden; maar de onderlinge interval met de
5100 is ook dan weer om te janken... 5/25.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 17:03
door Bemined
Niet vanaf zaterdag maar alleen zaterdag en zondag, volgende week is hetzelfde weer van toepassing met een opgeheven
5000 en een pendel
5200. Ik vermoed dat de
5000 dan alleen rijdt om het wegvallen van de
3700 op papier op te vangen. Pas vanaf 29 juli rijdt de
5000 weer doordeweeks, al zal deze dan nog wel enkele weken beperkt blijven tot Rotterdam <> Dordrecht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 19:55
door Meltrain
Waarom dat laatste?

De route via Delft is dan toch weer te berijden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 19:59
door MetroRET
Echter dan tijdelijk volledig tweesporig totaan
Gv.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 15 jul 2024, 20:51
door Meltrain
O, onhandig.
Rijden de
5100,
2200/
2300 en
2400 wel?