Pagina 49 van 56

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 14:57
door Milco
Op Facebook las ik laatst een bericht dat de BYD's per 21 juli niet meer worden ingezet. Klopt het überhaupt wel en zo ja, wat moer daarvoor in de plaats komen?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:14
door ReisRanger
Het is mogelijk, maar ik twijfel eraan. Er worden inderdaad steeds meer Haarlemse Citeas gebruikt in Alkmaar. De 3205 is nu ook aan de beurt, maar ik verwacht niet dat deze Citeas uit het Gooi de BYD's al zullen vervangen, dat zouden er dan 21 moeten zijn namelijk. Ik las op het Haarlem forum dat de Citeas die uit het Gooi terugkomen, niet meer in Haarlem ingezet mogen worden.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 15:54
door Ovspotteralkmaar
Ik weet niet precies of het allemaal waren, alleen de 3205 niet meer ingezet mag worden, in afwachting van het om stickeren naar connexxion wit

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 16:15
door Frank93
Er is nog niks over gecommuniceerd dat de BYD's weg zullen gaan, dus ik denk dat het niet klopt.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 16:54
door IIVQ
CSA2 schreef: za 08 jun 2024, 12:33 En in die overige 45 minuten komen er geen treinen met reizigers aan? Het is prima te verdelen
Hoe zou jij het doen dan?

Beetje zonde dat sommige mensen alleen maar de negatieve kant zien. Ja, het is een bezuiniging (minder DRU) maar ik denk dat voor behoorlijk wat reisrelaties de reiziger er flink op vooruit gaat. Er zijn zelfs relaties waar nu alleen een scholierenlijn rijdt en straks (deels zelfs 2xpu) een vaste bus komt (Zoals Julianadorp-Schagen en rond Abbekerk).

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 17:05
door Ovspotteralkmaar
Frank93 schreef: za 08 jun 2024, 16:15 Er is nog niks over gecommuniceerd dat de BYD's weg zullen gaan, dus ik denk dat het niet klopt.
Ik heb wel gehoord/gelezen dat ze in Hoorn nog maar met 8 e citea omlopen gaan rijden, integendeel tot de huidige 14?
Dus er zal wel aardig wat diesel moeten komen, Den Helder krijgt een uitgebreider werkpakket dus ook meer omlopen.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 17:12
door BusFreakRotterdam
Naar welk gebied verhuizen de BYD's of gaan die er helemaal uit?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 19:00
door Milco
Zoals Frank93 zegt:
Frank93 schreef: za 08 jun 2024, 16:15 Er is nog niks over gecommuniceerd dat de BYD's weg zullen gaan, dus ik denk dat het niet klopt.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 22:42
door find_your_spot
Twee jaar geleden had BYD al een bod gedaan om de bussen terug te kopen. Die onderhandeling lijkt nu rond te zijn, waarmee alle voertuigen eventueel een tweede leven buiten Connexxion gaan verder zetten.
Of dat terug naar China wordt of binnen Europa blijft is onbekend.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 23:04
door Milco
Wat kan de reden zijn om eigen bussen terug te kopen? Zou Connexxion ze weg willen doen of kan er een andere reden voor zijn?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: za 08 jun 2024, 23:43
door Durashift
Een fabrikant/verkoper die zijn product terug koopt..da's meestal geen goed teken. Ik denk dat die BYD's niet functioneren zoals bij de koop en aflevering verwacht mocht worden.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 07:43
door Lijn4
Worden de BYD's dan tijdelijk vervangen door dieselbussen of tot het einde van de concessie?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 14:20
door ReisRanger
Beetje off-topic en klein dingetje, maar ik zie dat ze de lijnkleuren op de lijnframe al hebben aangepast aan de nieuwe dienstregeling (165 en 4 naar rood ipv groen). Doen ze dit altijd voor de nieuwe dienstregeling of wordt het past aangepast als de dienstregeling ingaat?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 16:06
door IIVQ
Het interne reisinformatiedatabeheersysteem van Connexxion kan maar één lijnkleur per systeemlijnnummer aan. Dat betekent dat als je dat aanpast, dat bij de eerstvolgende dataleverantie de nieuwe kleur gebruikt wordt.
Over het algemeen wordt binnen een concessie één systeemlijnnummer gebruikt voor één lijn, maar uiteraard zijn er uitzonderingen (zo heeft bijvoorbeeld lijn 300 Amsterdam Bijlmer-Haarlem nummer m300, maar de vroege rit(ten) lijn 300 Gaasperplas-Haarlem m301, en hadden de Almeerse lijnen 327/328 tot het einde van de CXX-concessie systeemlijnnummer f157/158).
Kennelijk is er in de Noord-Holland-Noordse concessie voor gekozen om sommige lijnkleuren aan te passen maar geen nieuwe systeemlijnnummers te gebruiken.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 17:10
door Frank93
Ik moet na een dag toch mijn eerdere reactie al even bijstellen :lol:.
Heb het nog niet via de officiële kanalen gehoord maar nu wel van iemand die het kan weten: de BYD's worden inderdaad niet meer ingezet vanaf 21 juli.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 17:43
door ReisRanger
Is er ook bekend wat er kwa vervanging is van de BYD's? Zou het bijvoorbeeld zo zijn dat alle diesels naar Den Helder en Hoorn gaan en in Alkmaar meer e-citeas (of juist meer diesel citeas) gaat rijden?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 17:54
door Frank93
Nee meer is er niet bekend omdat het nog niet rond is. Dus het is geen zekerheid ook dat het echt gaat gebeuren.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 07:51
door ThatPCDude
Frank93 schreef: zo 09 jun 2024, 17:10 Ik moet na een dag toch mijn eerdere reactie al even bijstellen :lol:.
Heb het nog niet via de officiële kanalen gehoord maar nu wel van iemand die het kan weten: de BYD's worden inderdaad niet meer ingezet vanaf 21 juli.
Gelukkig gaat niemand die kleine krappe hokken missen als ze eruit gaan :p

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 11:00
door teun
Ik zou maar oppassen wat je zegt, voor je het weet halen ze de midcity’s terug ter vervanging. :mrgreen:

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 12:37
door Station Luchtbal
Een eventuele vervanging van de BYD's door dieselbussen stuit niet op geboden of verboden in de concessievoorwaarden?

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 17:09
door Dionysusnu
Volgens de eisen onder 7.1.4 van het PvE (bron: CROW concessiedatabase) moeten vervangende voertuigen dezelfde of een recentere datum eerste toelating hebben, en aan dezelfde of een betere emissienorm voldoen. Dus dieselbussen zouden niet zomaar mogen.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 17:51
door Milco
We gaan het vanzelf meemaken wat er voor de BYD’s in de plaats komt. Ik weet niet of het aantal diensten na 21 juli (eigenlijk: na de zomervakantie) nog gelijk is aan nu. Dat heeft immers ook invloed op het aantal benodigde bussen.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 21:16
door omaylie
Nou ja, de vervangende Citea LLE-99 electric bussen die in de plaats van de MidCity's rijden kwamen ook een soort van stilzwijgend in dienst, dus het kan nog alle kanten op.

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 21:34
door ThatPCDude
Ik was wat verbaasd over de reactie over de midcity busjes, dus heb ik ff gekeken hoe dat nou zat. Waren ze nou echt van plan om heel veel lijnen met van die verschrikkelijke opgevoerde buurtbusjes te rijden? _O_

Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 21:41
door IIVQ
In 2018 was dat het plan ja, 83 midcitybusjes. Dat zijn er heel snel daarna 21 en toen 0 geworden, tot ze in Hoorn ze weer terugwilden voor specifiek lijn 14 omdat de huizen daar op koeienhuiden zijn gefundeerd. Daar rijden er nu 3.