Pagina 49 van 201
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 02 nov 2019, 18:07
door Willem
Waarom is juist in Romandie de punctualiteit minder?
Toch de Franse slag versus Duitse degelijkheid? En hoe zit het dan in Tessin?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 02 nov 2019, 18:18
door Z2N
Vooral een ongelijk speelveld: de spoorlijnen Bern - Lausanne - Genève en de lijn door het Rhônedal zijn grotendeels tweesporig, waardoor vertragingen snel uitwerken op andere treinen. Het spoor in Duitstalig Zwitserland is beter uitgebouwd. Dat Olten er dan toch bijstaat komt door de tweesporigheid tussen Aarau en Olten, maar dat wordt wel aangepakt (m.b.v. de Eppenbergtunnel). Ticino heeft ook een gebrek aan infrastructuur, daar is de punctualiteit ook lager dan gemiddeld. De uitwerkingen daarvan zijn echter niet in de IC-treinen, maar bij de treinen van TiLo te zien.
Voor de dataliefhebbers:
puenktlichkeit.ch houdt voor alle trajecten en alle treincategorieën de punctualiteit bij.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: za 02 nov 2019, 21:49
door Suus
Ik heb het idee dat de SBB nog steeds een zeer ambtelijke organisatie is waar heilig wordt geloofd in de bedachte systemen waardoor de klant soms op de tweede plaats komt. Dat gaat prima zolang de techniek ook doet wat het belooft, maar als dat niet het geval is heb je meteen twee problemen, want dan gaat de klant ook klagen.
De kaartautomaten van de SBB zijn te ingewikkeld voor de normale klant. De nieuwe beeldschermen op de stations zijn op een onmogelijke manier vormgegeven (je hebt bijna een vergrootglas nodig om het spoornummer te kunnen lezen). De FV Dosto treinen zijn technisch zo ingewikkeld dat Bombardier ze amper aan de praat krijgt, mede omdat de SBB een schaap met vijf poten wou hebben. Er is geen actief personeelsbeleid gevoerd terwijl het aantal treinen per dag wel bleef groeien, waardoor enorme personeelstekorten ontstonden. Het online boekingssysteem van de SBB komt nog uit de steentijd. Terwijl je bij Trenitalia online zelf een zitplaats kan kiezen voor veel Zwitserse treinen, moeten de Zwitsers het zelf zonder zulke opties doen. En het probleem waardoor een conducteur die afgelopen zomer dodelijk gewond raakte toen hij vast kwam te zitten in een treindeur en werd meegesleept bleek ook al bekend bij de technische dienst.
In alles lijkt het bedrijf teveel op hun lauweren gerust te hebben, en nu gaat het mis.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 08:43
door Klaasje
Maar het is nog niet het nieuwe België van Europa toch?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 09:26
door Suus
Nee, dat is Polen al.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 15:18
door Nitein-Repart
Polen is eentalig. België en Zwitserland zijn meertalig.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 15:34
door Post
En hoezo is dat relevant?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 15:51
door Suus
Ik maakte de Polen is het nieuwe België-opmerking vooral omdat ik het idee heb dat er in Polen bij de spoorwegen veel geld gaat naar prestige-projecten die het vaak toch net niet zijn, maar dat wat echt belangrijk is voor de reiziger af en toe wat vergeten wordt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: zo 03 nov 2019, 22:16
door gpvos
Dat klinkt meer als Spanje...
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: ma 04 nov 2019, 19:55
door Post
Suus schreef:Ik maakte de Polen is het nieuwe België-opmerking vooral omdat ik het idee heb dat er in Polen bij de spoorwegen veel geld gaat naar prestige-projecten die het vaak toch net niet zijn, maar dat wat echt belangrijk is voor de reiziger af en toe wat vergeten wordt.
Ik weet niet of dit als antwoord op mijn vraag bedoeld was. Maar de vraag was eigenlijk niet aan jou gericht, sorry Suus.
Ik was vooral nieuwsgierig waarom tweetaligheid invloed heeft op het treinvervoer.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 02:00
door Z2N
Kampf gegen Schwarzfahrer: ÖV-Betriebe machen ernst
Verkehrsbetriebe haben Schwarzfahrern den Kampf angesagt: Wer im öffentlichen Verkehr ohne gültiges Ticket unterwegs ist, landet seit April im Schwarzfahrerregister. Nach sieben Monaten Betrieb sind darin bereits 400'000 Personen erfasst - auch tausende Kinder. Das Register – ein Mittel im vernetzten Kampf der ÖV-Betriebe gegen schweizweit zehntausende Schwarzfahrten täglich. Die «Rundschau» begleitet Kontrolleure in den Städten Zürich und Genf.
Bron en meer:
SRF Rundschau
Het Zwitserse OV is een offensief begonnen tegen reizigers zonder vervoersbewijs. Deel daarvan is een nieuw, vervoerderoverschrijdend register waarin zwartrijders geregistreerd worden. Dit moet helpen tegen het hoge aantal zwartrijders (naar schatting 160.000 per dag), maar stuit op kritiek van privacywaakhonden in de Confederatie. SRF Rundschau volgt het werk van controleurs in Zürich en Genève.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 07:59
door Suus
Zwitserland doet niet meer aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Liechtenstein wel), maar is bezig met de implementatie van een nieuwe federale wet voor gegevensbescherming in de geest van de AVG. Een nationaal zwartrijdersregister lijkt mij niet helemaal in de geest van de AVG en daarmee ook niet voor de nieuwe Zwitserse wet, dus ik snap de kritiek zeer goed.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 08:35
door ArrivaBas
Maar hier komt vast wel weer een nationaal referendum over. :') :Y
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 09:41
door isadora
Ik zal jullie op de hoogte houden. :D
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 18:46
door Nitein-Repart
Suus schreef:Zwitserland doet niet meer aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Liechtenstein wel), maar is bezig met de implementatie van een nieuwe federale wet voor gegevensbescherming in de geest van de AVG. Een nationaal zwartrijdersregister lijkt mij niet helemaal in de geest van de AVG en daarmee ook niet voor de nieuwe Zwitserse wet, dus ik snap de kritiek zeer goed.
Een nationaal zwartrijdersregister lijkt mij best wel een goed idee om zo de veiligheid in treinen en bussen te vergroten. Veiligheid gaat in mijn ogen boven privacy en als je door zo'n register hardnekkige overtreders aan kan pakken dan is zo'n register in mijn ogen alleen maar positief. Zo'n zwartrijdersregister mag wat mij betreft zo in Nederland ingevoerd worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 18:59
door Suus
Heb je ook argumenten hoe het de veiligheid kan verbeteren of hoe je de toepasbaarheid van een zwarte lijst in de praktijk ziet?
En je argument dat X belangrijker is dan Y is ook raar. Er zijn strenge regels over zwarte lijsten, en zwarte lijsten die door meer dan een rechtspersoon worden gebruikt zijn tegenwoordig vergunningsplichtig door de AP. Sinds de introductie van de AVG zijn er nog geen vergunningen verstrekt voor nieuwe zwarte lijsten, omdat alle deelnemers ook een DPIA moeten ondergaan.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:04
door isadora
AVG weet ik dan nog wel, iets met antivirus, en AP is een persbureau, maar DPIA?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:06
door Nitein-Repart
Door zo'n register wordt de pakkans verhoogd, waardoor zwartrijden wordt ontmoedigd. Dit is ten eerste al eerlijker voor de klant die wel een kaartje/abonnement heeft gekocht en daarnaast kunnen zwartrijders voor overlast zorgen. Door proberen het aantal zwartrijders te verminderen kan de overlast verminderd worden en dus de veiligheid vergroot worden.
Sowieso ben ik voor afschaffing van de AVG, aangezien de AVG voor een hoop bureaucratische rompslomp zorgt en het zeer weinig voordelen kent in mijn ogen. Als je door het koppelen van diverse registers criminelen kan opsporen verdient dat mijn voorkeur boven de privacy van burgers.
Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:10
door Suus
isadora schreef:AVG weet ik dan nog wel, iets met antivirus, en AP is een persbureau, maar DPIA?
Een Data protection impact assessment, en de Autoriteit Persoonsgegevens wil er een kunnen zien als je een zwarte lijst maakt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:11
door isadora
Dank je Suus. :pos:
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:36
door Frank93
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:45
door ICE11
Niet te geloven. In Zwitserland wordt de strijd tegen zwartrijders verscherpt en hier bij ons gaat men juist in tegengestelde richting doordat politici eisen dat zwartrijden niet langer een strafbare daad maar alleen nog een overtreding is...... :neg:
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 19:50
door unimproved
Nitein-Repart schreef:Door zo'n register wordt de pakkans verhoogd, waardoor zwartrijden wordt ontmoedigd. Dit is ten eerste al eerlijker voor de klant die wel een kaartje/abonnement heeft gekocht en daarnaast kunnen zwartrijders voor overlast zorgen. Door proberen het aantal zwartrijders te verminderen kan de overlast verminderd worden en dus de veiligheid vergroot worden.
Sowieso ben ik voor afschaffing van de AVG, aangezien de AVG voor een hoop bureaucratische rompslomp zorgt en het zeer weinig voordelen kent in mijn ogen. Als je door het koppelen van diverse registers criminelen kan opsporen verdient dat mijn voorkeur boven de privacy van burgers.
Dat register gaat niets uithalen behalve wat hogere straffen voor veelplegers (die boetes vaak toch niet (kunnen) betalen). Hoe zou je dat moeten handhaven? Je ID scannen en een irisscan in iedere bus?
Zwartrijden valt voor mij niet onder zware criminaliteit, en de mensen die doen hebben vaak weinig andere keuzes. Beter om het dan bij de oorzaak aan te pakken en bijvoorbeeld een gratis OV kaart voor lage inkomens in te voeren. Of het OV geheel gratis maken en financieren met heffingen op autogebruik.
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 20:48
door en-es
Zwartrijden gebeurt dus omdat mensen geen geld hebben voor een kaartje?
Re: Kort buitenlands nieuws
Geplaatst: do 07 nov 2019, 22:46
door dennistd
Over het algemeen rijden mensen volgens mij zwart omdat ze hun geld liever aan andere zaken uitgeven, niet omdat ze geen geld hebben.