Pagina 490 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 14:57
door MetroRET
Appelpop?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 15:03
door T-hijs
Appelpop!

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 15:13
door Tom024
Er rijden tussen Tiel en Geldermalsen drie treinen per uur in een scheve dienstregeling, waarbij er één trein Tiel Passewaaij overslaat.

Ik meen me van eerdere jaren te herinneren dat men vier treinen per uur op Tl-Gdm probeerde te proppen, maar dat leidde alleen maar tot oplopende vertragingen en was niet uitvoerbaar. Lijkt me dit een beter plan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 16:52
door en-es
Vandaag een slagje Amersfoort Centraal-Utrecht Maliebaan gedaan met historisch materiaal. Heen uit Amersfoort om 13.06 en terug uit Utrecht om 16.10. Heen zat de trein propvol en kon ik met moeite een staanplaats vinden maar terug was het minder druk en kon ik zitten. De trein trok overal veel bekijks, uiteraard ook van veel treinfappers. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 17:08
door henrivanderweijden
De rit van 15.13 uur had staanplaatsen van voor tot achter. Wel apart om na 41 jaar weer eens in een mat 46 te zitten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 19:06
door Hainje
cassie127 schreef: zo 25 aug 2024, 18:28 En 14 en 15 september kun je weer met NS via Heerlen naar Maastricht (werkzaamheden Sittard-Maastricht). Maar dat staat dan weer niet op die pagina van treinposities.nl.
Zijn er tot en met het weekend van 5 oktober nog meer van dit soort mooie omleidingkies? Ik vraag dit voor een vriend. :Y
Ik zou kunnen kijken op de treinposities, maar ik word echt geen streep wijzer van die tabellen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 19:53
door MetroRET

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 20:12
door cassie127
Hainje schreef: za 14 sep 2024, 19:06
cassie127 schreef: zo 25 aug 2024, 18:28 En 14 en 15 september kun je weer met NS via Heerlen naar Maastricht (werkzaamheden Sittard-Maastricht). Maar dat staat dan weer niet op die pagina van treinposities.nl.
Zijn er tot en met het weekend van 5 oktober nog meer van dit soort mooie omleidingkies? Ik vraag dit voor een vriend. :Y
Ik zou kunnen kijken op de treinposities, maar ik word echt geen streep wijzer van die tabellen.
Over de heuvellandlijn de rest van het jaar niet meer zoals het er nu naaruit ziet.

Dit weekend rijden er ook directe treinen tussen Den Haag HS en Gouda (500/600 is omgeleid en stopt niet in Delft).

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 20:19
door Hainje
MetroRET schreef: za 14 sep 2024, 19:53 Wat is hier niet duidelijk aan?
https://treinposities.nl/treinseries/2900/2024-09-15
Ja die gaat nog wel, maar er waren van de week wel een stel andere waar ik echt niets van kon maken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 20:21
door Daniel
en-es schreef: za 14 sep 2024, 16:52 Vandaag een slagje Amersfoort Centraal-Utrecht Maliebaan gedaan met historisch materiaal. Heen uit Amersfoort om 13.06 en terug uit Utrecht om 16.10. Heen zat de trein propvol en kon ik met moeite een staanplaats vinden maar terug was het minder druk en kon ik zitten. De trein trok overal veel bekijks, uiteraard ook van veel treinfappers. ;)
16.10 had ook genoeg staanplaatsen in de Mat'54 anders, ik had nog net de laatste 1e klas stoel terwijl ik al bij de deur stond voor hij open was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 sep 2024, 22:55
door Meltrain
MetroRET schreef: za 14 sep 2024, 19:53 Wat is hier niet duidelijk aan?
https://treinposities.nl/treinseries/2900/2024-09-15
Op een telefoon is het onhandig dat de kolom met de stationsnamen niet vast blijft staan, zodat je steeds heen en qeer moet scrollen, tenzij je (bijvoorbeeld) onthoudt dat de vertrektijden vanaf Eindhoven op de 10e regel staan.
cassie127 schreef: za 14 sep 2024, 20:12 Dit weekend rijden er ook directe treinen tussen Den Haag HS en Gouda (500/600 is omgeleid en stopt niet in Delft).
Waarom stoppen die treinen eigenlijk niet in Delft?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 05:51
door henrivanderweijden
Waarom zou die wel in Delft moeten stoppen? Het is een omgeleide trein van Ut-Gd naar Rtd? Als je naar Dt wil dan kan je op Gv overstappen wat je anders in Rtd doet. De stop in Gv is om de trein in te passen in de drg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 17:24
door Meltrain
henrivanderweijden schreef: zo 15 sep 2024, 05:51 Waarom zou die wel in Delft moeten stoppen?
Zodat reizigers uit Delft een veel snellere verbinding met Utrecht hebben. Op de heenweg is de overstaptijd op Gv nu 12 minuten, dat is 0 minuten als de omgeleide IC wel in Delft stopt.
Gek genoeg is de overstaptijd op de terugweg maar 4 minuten. :s Wordt er soms een asymmetrische dienstregeling gereden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 17:40
door Daniel
Maar waarom zou je die snellere verbinding alleen bij werkzaamheden bieden. De normale overstap is bij mijn weten ook altijd een kwartier om in Delft te komen.
Meltrain schreef: zo 15 sep 2024, 17:24 Gek genoeg is de overstaptijd op de terugweg maar 4 minuten. :s Wordt er soms een asymmetrische dienstregeling gereden?
De dienstregeling is perfect symmetrisch, alleen zit er ergens een wachttijd in om de paden op de lijn Gouda - Den Haag en Den Haag - Rotterdam op elkaar aan te laten sluiten.
Vanuit Gouda zit die wachttijd op Den Haag HS want daar kunnen ze die trein 10 minuten kwijt op spoor 1 (en die moet direct binnenkomen om het enkelsporige verbindingsboogje vrij te maken voor de trein naar Utrecht). Richting Utrecht moet de trein op Den Haag HS het perron vrijmaken voor de achteropkomende IC naar Amsterdam. Echter doet die trein 6 minuten langer over de rit naar Gouda dan de trein in de tegenrichting. Dus die is ofwel een stukje langzamer ingelegd ofwel wordt ergens (bij Den Haag Ypenburg allicht) aan de kant gezet onderweg.

En dat niet stoppen in Delft dient dus ook nog eens om die IC naar Amsterdam voor te blijven, want anders had de stop op HS nog nieteens gepast.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 17:45
door Meltrain
Ik had die omgeleide trein gisteren richting Utrecht en het viel me toen inderdaad al op dat we tussen Ypenburg en Gouda wel erg langzaam reden. Dus dat verklaart het.
Maar had de trein richting Utrecht dan ook niet een paar minuten later kunnen vertrekken uit Gv? Dan was er precies een overstapmogelijkheid geweest vanuit de 5100.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 17:57
door MetroRET
En de genoemde 2200 wordt dus niet naar gelezen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 17:57
door Daniel
Meltrain schreef: zo 15 sep 2024, 17:45 Maar had de trein richting Utrecht dan ook niet een paar minuten later kunnen vertrekken uit Gv? Dan was er precies een overstapmogelijkheid geweest vanuit de 5100.
Nee, want de 5100 komt om .00/.30 pas aan en dan moet je al wel zo'n beetje weg zijn met de omgeleide IC want om .02/.32 wil de 2200 ook graag spoor 6 gebruiken en dat gaat wat lastig als er nog een IC naar Utrecht staat te wachten op overstappers.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 18:32
door Meltrain
Bedankt voor de verklaring.
MetroRET schreef: zo 15 sep 2024, 17:57 En de genoemde 2200 wordt dus niet naar gelezen?
Ik snap je vraag niet. :oops:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 18:52
door Milco
Daniel schrijft:
Richting Utrecht moet de trein op Den Haag HS het perron vrijmaken voor de achteropkomende IC naar Amsterdam.
Jij vraagt vervolgens:
Maar had de trein richting Utrecht dan ook niet een paar minuten later kunnen vertrekken uit Gv?
Waarop MetroRET zegt...:
En de genoemde 2200 wordt dus niet naar gelezen?
...omdat je dus een vraag stelt waarop Daniel al eerder vermeldde dat een later vertrek niet mogelijk is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 sep 2024, 20:33
door Etienne
In de voorste ICM4 van de 1843 was het vanmiddag een zwijnenstal; een plakkende vloer en veel etensresten op de vloer, in de mandjes en tafeltjes. :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 sep 2024, 08:34
door VIRM
Vanochtend stond de 9022 wel erg lang langs het perron in Zwolle. Hij vertrok met +6 of +7, om vervolgens na enkele tientallen meters weer abrupt tot stilstand te komen langs het perron. Na een half minuutje ofzo vertrok hij weer. Dit leverde mijn 722 +3 op.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 17 sep 2024, 08:00
door Meltrain
De 2416 rijdt met slechts een VIRM-IV, terwijl die trein normaliter minimaal 2x zo lang is.
Tot Leiden ging het opmerkelijk goed, maar nu is de trein echt overvol.
Misschien moet kabinet-Schoof ook maar een treincrisis uitroepen? :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 17 sep 2024, 08:12
door Anderzam
In de 2029, die met SLT rijdt. In al m'n vorige intercity's met Sprintermaterieel deed de omroep het niet; mijn verbazing was groot toen deze omroep wél het woord "intercity" kende :shock:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 17 sep 2024, 08:24
door Etienne
In Gouda stond de 11721 perron 3 te blokkeren; de dubbele DDZ6 was aldaar defect gegaan.
Alles richting Woerden moest daardoor met file langs perron 5.

Vanmiddag kwam ik om 17:11 op Rotterdam Centraal bij spoor 14 en daar stond de 563 nog aan het perron; opnieuw een DDZ4+DDZ6 die schijnbaar niet van hun plek wilden komen. Met +12 werd deze uiteindelijk opgeheven en reizigers werden verwezen naar de 2865, die gelukkigerwijs met een ICM10 reed. Deze kon echter niet alles meenemen en moest ook op Alexander reizigers achterlaten. Dat de daaropvolgende 4060 met slechts een losse SLT4 reed, was niet heel veel beter.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 18 sep 2024, 08:35
door Etienne
En vanochtend ging het nog een keer niet lekker te Gouda. 2812 met +15 en opgeheven in Gouda om aldaar op spoor 10 te keren als 2823. Dan de 512 met +6 (die gelukkig op Goverwelle nog de 4019 kon inhalen). Daar weer achteraan de 2012 met +15 en vervolgens de 4019 met +3 en vervolgens weer een IC en Sprinter naar Den Haag.