Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Anderzam

Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Anderzam »

Op Koningsnacht rijdt Syntus een extra nachtlijn N95 helemaal naar Schoonhoven: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/nieu ... -je-thuis!
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
ovforens

Bericht door ovforens »

Sinds vandaag rijden enkele geelgrijze gestickerde Setra's op de 610-Pouwomlopen van Qbuzz U-OV. Hopelijk is hiermee het bussentekort op deze omlopen voorbij.

https://busposities.nl/ritinfo/qbuzz/20 ... /u004/6084

Zo was omloop 910926 de afgelopen maanden enorm onbetrouwbaar en reed de extra rit op lijn 90 bijna nooit.(25x sinds januari, terwijl er al ongeveer 75 werkdagen zijn verstreken)

https://busposities.nl/rithistorie/qbuzz_1002_u090
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Omlopen van Pouw Vervoer zijn per definitie onbetrouwbaar, dat waren ze al toen die Setra's nog bij Syntus reden en ze daar meer diensten hadden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Maar om nou te zeggen dat lijn 4 een praktische lijn is voor die Setra's; hetzelfde geldt voor de 2724 die vanochtend op lijn 29 heeft gereden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Ach, Syntus rijdt al jarenlang met Setra’s op stadslijnen, dus heel nieuw is het niet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Ik zag vanmiddag dat de 2654 aan de buitenkant nog zijn Syntusnummer heeft staan. Lekker verwarrend. :p
Talbot
Contacteer:

Bericht door Talbot »

Niwa ter Els schreef: vr 18 apr 2025, 21:17
Je kunt vanaf Doorn Centrum met de bus richting Driebergen/Utrecht, daar gaat het om. Dat het met overstap is moet je er niet bij zeggen. Te veel info is alleen maar verwarrend.
Klopt, dat had ik inmiddels ook begrepen, maar “deze halte is vervallen” komt op mij over als “hier stopt helemaal geen bus”. Vandaar mijn vraag.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ow geweldig, we hebben er weer een gebied bij waar het op feestdagen fout gaat met meerdere concessies... Hermes rijdt op Bevrijdingsdag als op een doordeweekse dag, Syntus als op zaterdag (die laatste lijkt me logisch gezien het dit jaar een officiële vrije dag is zoals eens in de 5 jaar).
Nou hebben de reizigers er niet echt last van denk ik, want lijn 83 rijdt die dag daardoor deels een 10-minutendienst :mrgreen:

(De treinen rijden daarentegen ook als op zaterdag, dus het zijn wel alleen de Syntus-ritten die daar op aansluiten)
Schapekop in de Keistad

IIVQ

Bericht door IIVQ »

Officiële vrije dag? Volgens de CAO OV niet hoor, ik, kantoorpersoneel, werk gewoon.
Het is een officiële feestdag. Of dat dan ook een vrije dag is wordt per sector in de CAO (of niet-collectieve arbeidsovereenkomst) besloten.

Sinds wanneer rijdt Hermes in de concessie Utrecht?
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ze rijden ritten op lijnen die gezamenlijk worden gereden door de concessiehouder van de concessie Provincie Utrecht.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Dan ben ik benieuwd welke lijnen je bedoelt!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

83 (van provincie Utrecht) en 85 (van provincie Gelderland) worden gezamenlijk door Syntus Utrecht en Hermes Veluwe Zuid gereden
Schapekop in de Keistad

IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ah, ok! Die had ik even niet in 't snotje!
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: di 22 apr 2025, 20:43 Bevrijdingsdag ... die laatste lijkt me logisch gezien het dit jaar een officiële vrije dag is zoals eens in de 5 jaar
Niet voor iedereen. en voor sommigen jaarlijks. https://www.fnv.nl/werk-inkomen/vakanti ... 0Nederland.
Gr BasG
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: di 22 apr 2025, 20:43 Ow geweldig, we hebben er weer een gebied bij waar het op feestdagen fout gaat met meerdere concessies... Hermes rijdt op Bevrijdingsdag als op een doordeweekse dag, Syntus als op zaterdag (die laatste lijkt me logisch gezien het dit jaar een officiële vrije dag is zoals eens in de 5 jaar).
Nou hebben de reizigers er niet echt last van denk ik, want lijn 83 rijdt die dag daardoor deels een 10-minutendienst :mrgreen:

(De treinen rijden daarentegen ook als op zaterdag, dus het zijn wel alleen de Syntus-ritten die daar op aansluiten)
Als ik de NS reisplanner moet geloven rijden de treinen als op vrijdag? Tenminste als ik naar Ut-Ah kijk.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Da's hetzelfde toch: de 3100 stopt zowel vrijdag als zaterdag op De Klomp.
Schapekop in de Keistad

henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Overdag klopt dat. De vrijdagdienst start alleen eerder, zowel de opstart als de overgang van 3000 naar 3100 stop.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

https://www.ad.nl/utrecht/opnieuw-rijdt ... 0BS-r-S9mw

Wie had het nou laatst over de twijfelachtige rijvaardigheid van Lynk&Co-bestuurders? (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: di 22 apr 2025, 21:44 Officiële vrije dag? Volgens de CAO OV niet hoor, ik, kantoorpersoneel, werk gewoon.
Het is een officiële feestdag. Of dat dan ook een vrije dag is wordt per sector in de CAO (of niet-collectieve arbeidsovereenkomst) besloten.

(..)
Krijg je dit jaar dan wel dubbel betaald omdat het een lustrum jaar is?

Ik had deze discussie ook met een collega vandaag. Volgens onze chef staat 5 mei vrij bij een lustrumjaar niet in onze CAO. Lol, wij hebben geen CAO (maar de transport & logistiek CAO wordt wel gevolgd, zegt men..) maar naar mijn weten is het dadelijk werken op 5 mei tegen het tarief dat ook op de paasdagen gold. Dus 200%.

(..)Voor de meeste bedrijven is 5 mei alleen een betaalde vrije dag in lustrumjaren, dus elke 5 jaar. Dat is zo afgesproken in de meeste cao’s. Voor het laatst was 5 mei dus een vrije dag in 2020 en is het opnieuw op maandag 5 mei 2025.

Bevrijdingsdag is een vrije dag op:

maandag 5 mei 2025

zondag 5 mei 2030

zaterdag 5 mei 2035
(..)

Bevrijdingsdag is een van de 11 officiële feestdagen in Nederland. Van deze 11 zijn er 9 religieuze feestdagen en 2 nationale feestdagen. Bevrijdingsdag op 5 mei en Koningsdag op 27 april zijn de nationale feestdagen. (..)
https://www.mkbservicedesk.nl/personeel ... ag-of-niet
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

ArrivaBas schreef: wo 23 apr 2025, 21:13Wie had het nou laatst over de twijfelachtige rijvaardigheid van Lynk&Co-bestuurders? (A)
Ik, want het zijn kneuzen. Allemaal!
Feed the childrens
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik ken de CAO transport & logistiek niet (en heb geen zin hem uit te pluizen), maar volgens de CAO OV is het géén vrije dag, dus geen recht op toeslag, en voor rijdend personeel geen theoretische compensatiedag.
In de CAO 2014-15 stond nog
artikel 3.19 schreef:Feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Hemelvaarsdag, 2e Pinksterdag, beide Kerstdagen, Koningsdag en de dagen waarop krachtens aanwijzing van de overheid extra vrijaf met behoudvan(sic!) loon mag worden gegeven.
(het grappige is dat er een spatie mist tussen behoud en van, die er nog wel stond in de CAO 2013, er is dus in de tussentijd met de tekst gerommeld).

In de CAO 2016-17 en later:
artikel 3.19 schreef:Feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Hemelvaarsdag, 2e Pinksterdag, beide Kerstdagen en Koningsdag. In het kader van deze CAO is 5 mei geen feestdag.
In 2020 is dat om redenen niemand zo opgevallen, omdat we toen allemaal bevrijdingsdag via Zoom vierden. Ik vind het nogal een verschraling, ik heb meer met bevrijdingsdag dan met de Dag ter verering van de God van de Meubelboulevard(2e Pinksterdag).
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

IIVQ schreef: di 22 apr 2025, 21:44 Officiële vrije dag? Volgens de CAO OV niet hoor, ik, kantoorpersoneel, werk gewoon.
Opmerkelijk trouwens, in mijn CAO staat 'ie expliciet buiten het rijtje feestdagen...
Artikel 12.1 schreef:Onder feestdagen wordt in dit artikel en in de overige artikelen van deze overeenkomst
verstaan, de algemeen erkende feestdagen, te weten: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag,
Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste en tweede Kerstdag, alsmede de dag
waarop Koningsdag wordt gevierd. In verband met de herdenking van de bevrijding van
Nederland geldt 5 mei eens in de vijf jaar (lustrumjaren) als een doorbetaalde vrije dag.
nvdw schreef: wo 23 apr 2025, 21:39
ArrivaBas schreef: wo 23 apr 2025, 21:13Wie had het nou laatst over de twijfelachtige rijvaardigheid van Lynk&Co-bestuurders? (A)
Over kneuzen gesproken, hoe krijg je het voor elkaar een Setra recht voor je neus over het hoofd te zien ;)
Schapekop in de Keistad

nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Een Suzuki Wagon R rijden, dan lukt je dat.
Feed the childrens
dennistd

Bericht door dennistd »

IIVQ schreef: wo 23 apr 2025, 21:49 Ik ken de CAO transport & logistiek niet (en heb geen zin hem uit te pluizen), maar volgens de CAO OV is het géén vrije dag, dus geen recht op toeslag, en voor rijdend personeel geen theoretische compensatiedag.
In de CAO 2014-15 stond nog
artikel 3.19 schreef:Feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Hemelvaarsdag, 2e Pinksterdag, beide Kerstdagen, Koningsdag en de dagen waarop krachtens aanwijzing van de overheid extra vrijaf met behoudvan(sic!) loon mag worden gegeven.
(het grappige is dat er een spatie mist tussen behoud en van, die er nog wel stond in de CAO 2013, er is dus in de tussentijd met de tekst gerommeld).

In de CAO 2016-17 en later:
artikel 3.19 schreef:Feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Hemelvaarsdag, 2e Pinksterdag, beide Kerstdagen en Koningsdag. In het kader van deze CAO is 5 mei geen feestdag.
In 2020 is dat om redenen niemand zo opgevallen, omdat we toen allemaal bevrijdingsdag via Zoom vierden. Ik vind het nogal een verschraling, ik heb meer met bevrijdingsdag dan met de Dag ter verering van de God van de Meubelboulevard(2e Pinksterdag).
Opvallend genoeg is het in de CAO Multimodaal wel een betaalde feestdag
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Daniel schreef: wo 23 apr 2025, 22:17
Opmerkelijk trouwens, in mijn CAO staat 'ie expliciet buiten het rijtje feestdagen...
Artikel 12.1 schreef:Onder feestdagen wordt in dit artikel en in de overige artikelen van deze overeenkomst
verstaan, de algemeen erkende feestdagen, te weten: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag,
Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste en tweede Kerstdag, alsmede de dag
waarop Koningsdag wordt gevierd. In verband met de herdenking van de bevrijding van
Nederland geldt 5 mei eens in de vijf jaar (lustrumjaren) als een doorbetaalde vrije dag.
nvdw schreef: wo 23 apr 2025, 21:39
Over kneuzen gesproken, hoe krijg je het voor elkaar een Setra recht voor je neus over het hoofd te zien ;)
Er stond een trailer geparkeerd waardoor de bus op de linker weghelft reed. Dit is ook op de fotos’s in de Gooi en Eemlander te zien. Ik vrees dat dat dit verkeerstechnisch de fout van de bestuurder van de bus is. Ik hoop dat “de kneus” snel hersteld.

https://www.gooieneemlander.nl/regio/go ... NMLpxXKZDw
Gr BasG
Plaats reactie