Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
rvdborgt

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

Daniel schreef: wo 21 mei 2025, 12:44 Maargoed, ik heb nu de reservering voor Zürich - Verona geregeld dus zijn er drie opties:
- ca een half uur overstap in Verona en met RE en S naar Innsbruck
- ca een uur overstap op een Frecciarosso naar Bolzano en dan met regionale treinen naar Innsbruck
- ca anderhalf uur overstap op de Railjet naar Innsbruck met last minute reservering
Optie 4: zonder reservering met de Railjet reizen. Die is namelijk niet verplicht.
Optie 5: kijken voor welk maximaal deeltraject je een reservering kunt boeken.
Als Raileurope beweert dat je een reservering op het station moet kopen, dan betekent dat eigenlijk dat zij die niet verkopen om wat voor reden dan ook. Dat betekent niet per se dat je naar een loket moet. Raileurope verkoopt overigens geen reserveringen voor de RJ/EC Italië-Oostenrijk, of in het algemeen (nog) niet voor treinen met optionele reserveringen.
Ik krijg overigens wel een mogelijkheid tot reserveren te zien (RJ82 Verona-Innsbruck) en er zijn nog redelijk wat plaatsen vrij.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ah, vandaag wel inderdaad. Gisteravond lukte het niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Inmiddels is reserveren via de ÖBB alsnog gelukt (pastoeslag Brenner had ik al). Dus dank aan iedereen die bijgedragen heeft n.a.v. mijn vraag.

Wordt een mooi reisje zo, die anderhalf uur om m'n benen even te strekken in Verona zijn bij nader inzien ook wel prettig :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Matt

Bericht door Matt »

Afbeelding

Ik stond op station Den Haag HS de vertrekstaat te bekijken en daar viel mij de volgende treindiensten op. Ik vermoed dat dit het nachtnet is, maar kon het zo gauw niet terugvinden op Treinposities. Nu vraag ik mij af:
  • Wat is BSN voor type trein?
  • En waarom alleen op woensdag?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Snelbus :mrgreen:
MdJ

Bericht door MdJ »

Zal inderdaad de bus zijn, van woensdag op donderdag nacht ligt daar het stremmende onderhoudsrooster.
Bij twijfel: gebruik beton.
Jultar

Bericht door Jultar »

Dit zijn inderdaad de snelbussen (Bus SNel). Je hebt ook nog BST (Bus STop).

En nee, ik heb die afkortingen ook niet verzonnen :X
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Is simpelweg "BUS" niet duidelijker naar de reiziger toe?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Vroeger heette dat een NSB, NS Bus. Was toch een minder handige afkorting.
Matt

Bericht door Matt »

Bedankt voor de snelle antwoorden! Elke woensdagnacht vinden er dus onderhoudswerkzaamheden plaats?
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door webguy »

Wubbo schreef: vr 23 mei 2025, 14:36 Vroeger heette dat een NSB, NS Bus. Was toch een minder handige afkorting.
Als je in deze bus stapt nemen ze je je BSN af *O*
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Mensen hebben ook na de oorlog nog jaren gereisd van en naar Den Haag SS, dus waarom dan niet met de vervangende NSB mee... ;)
Feed the childrens
MdJ

Bericht door MdJ »

Matt schreef: vr 23 mei 2025, 14:50 Bedankt voor de snelle antwoorden! Elke woensdagnacht vinden er dus onderhoudswerkzaamheden plaats?
Meestal wel. Wegens evenementen, of wegens het vrij houden van omrijdroutes kan het zijn dat er busvervangende treinen kunnen rijden. Er hoeft maar ergens tussen Den Haag en Rotterdam gewerkt te worden en deze trein kan niet via Delft rijden.
Door 1 nacht preventief dit al te herplannen vindt het planbare onderhoudswerk juist in die nacht plaats.
Matt

Bericht door Matt »

Interessant, ik wist niet dat er ook periodieke buitendienststellingen waren.
MdJ

Bericht door MdJ »

Het onderhoudsrooster bestaat uit meerdere mogelijke buitendienststellingen waaromheen het treinverkeer al omheen is gepland zodat deze vrij snel afroepbaar zijn.

Snel dat wil zeggen: het past in de jaardienst (=geen treinaanpassingen) en veilig (vrijwel al het onderhoud past hierin, daar zijn de ontwerpen van veiligheid al voor gemaakt en kan ook een standaard alternatief voor worden verwerkt). Daarnaast past het in de landelijke samenhang waarbij het goederenvervoer op de drukke routes de reguliere of de standaard (acceptabele) omleidingsroute rijdt.

Een aantal van die locaties zie je in de dienstregeling van reizigerstreinen ook terug.
Matt

Bericht door Matt »

Ah ja, er zijn natuurlijk werkzaamheden die je ook prima periodiek in één nacht kan afronden. Zo heb ik ooit als landmeter metingen aan het spoor gedaan, waarbij we elke week hetzelfde stuk spoor maten. Ik kan mij voorstellen dat zoiets ook gebeurt bij die nieuwe tunnel van Delft.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Jultar schreef: vr 23 mei 2025, 14:15 Dit zijn inderdaad de snelbussen (Bus SNel). Je hebt ook nog BST (Bus STop).

En nee, ik heb die afkortingen ook niet verzonnen :X
Er is ook nog een BTA als ik het mij goed herinner, voor de taxibus. Heb die afkorting toevallig voorbij zien komen op het overstapscherm in een lijnbus vorige week.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Waarschijnlijk vandaag ook te zien tussen Rotterdam Alexander en Rotterdam Noord.
Bemined

Bericht door Bemined »

In de reisinformatie zijn de volgende variaties gedefinieerd:
BMI: Stopbus ipv trein
BST: Stopbus ipv trein
BUS: Stopbus ipv trein
DST: Stopbus ipv trein
MST: Stopbus ipv trein

BMS: Snelbus ipv trein
BSN: Snelbus ipv trein
BTS: Snelbus ipv trein
DSN: Snelbus ipv trein
MBS: Snelbus ipv trein
NSS: Snelbus ipv trein
OSB: Snelbus ipv trein

BBS: Belbus ipv trein
BTA: Taxibus ipv trein

MTR: Metro ipv trein
MTS: Metro ipv trein
NSM: Metro ipv trein
NST: Tram ipv trein
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zit mijn oude mail door te nemen, en ik zie 2 facturen van NS Fiets.
Volgens de facturen heb ik in maart van 13-3 t/m 27-3 en in april van 3-4 t/m 10-4 mijn fiets op de stalling in Amsterdam Bijlmer ArenA laten staan.

Ik parkeer daar (vrijwel) elke donderdag omdat ik naar een opleiding ga, en meestal haal ik hem dan 's middags weer op, maar als ik veel troep bij me heb of het slecht weer is haal ik de dag erna na mijn werk de fiets op, maar ik heb hem zeker geen 2 of 1 weken laten staan. Volgens mijn werk-reiskostenregistratie heb ik in maart tussendoor nog een aantal keer gefietst, en volgens mijn dagboek van de opleiding ben ik op zowel 13-3, 20-3 als 27-3 's morgens en 's middags met de fiets gegaan, evenals op 3 en 10 april.

Ik heb echter (anders dan documenten die ik zelf bijgehouden heb, mijn reiskostenregistratie voor mijn werk) bewijs dat ik de fiets echt geen 2 weken gestald heb, anders dan dat ik op 27-3 's morgens wel mooie foto's van de mist op het fietspad, maar daar staat mijn fiets niet op en in de fietsenstalling (daar stond toevallig een tandem) heb gemaakt.

De meneer van NS zag mijn in- en uitchecks, maar wilde mij niet restitueren, en raadde mij aan om voortaan foto's van in- en uitchecken te maken.

Het enige dat ik mij voor kan stellen is dat ik mij vergist heb in privé-kaart en NS-Businesscard, alleen als ik met de privé-kaart ingecheckt heb kan ik mijn fiets niet er uit halen met een NS-businesscard en vv, dat is me namelijk wel eens gebeurd.

Het gaat niet om mega-bedragen (€8,40 en €4,20), maar ik vind het toch vreemd. Hebben anderen dat wel eens meegemaakt, dat de NS fietsenstallingen verkeerde tijden registreerde?
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/KiHa_283_series

Weet iemand hoelang dit soort treinen in dienst blijven?:

Afbeelding

Afbeelding
-
en-es

Bericht door en-es »

Geen flauw idee, ik volg de Japanse spoorwegen niet zo erg. Je wilt naar Japan reizen om ze eens uit te proberen?
Hainje

Bericht door Hainje »

Die trein ziet eruit als een baby die voortkomt uit een Deense Neus en een Koploper. :Y
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De pagina van de aanverwante serie 261 heeft het dan ook over een samenwerking met de DSB :D

Aangezien van de serie 261 in 2022 nog stellen geleverd zijn ga ik er vanuit dat ze nog wel eventjes zullen meegaan ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef: vr 23 mei 2025, 16:07 Wegens evenementen, of wegens het vrij houden van omrijdroutes kan het zijn dat er busvervangende treinen kunnen rijden.
Die kende ik nog niet. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie