Pagina 496 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 18:16
door Hainje
Nope. Zie er geen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 19:04
door reisthijs
cassie127 schreef: ma 07 okt 2024, 17:07 Je kunt de treinen met een datum vanaf komende woensdag in de reisplanner terugvinden "NS International Internationale Sneltrein/Train rapide international"
Dat blijkt zo te zijn in de binnenlandse reisplanner als je een internationale reis richting België plant.

Richting Nederland kan je ze terugvinden als "SNCB Intercity richting Hazeldonk(Gr)"...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 20:17
door Bemined
Mijn 5148 werd vanmiddag vlak na Lombardijen ingehaald door Eurostar 9339, om vervolgens vlak voor Zuid diezelfde Eurostar weer in te halen want die mocht de tunnel nog niet in. Ik vermoed een rode golf na een goederentrein want toen de Eurostar bij Blaak opnieuw de sprinter inhaalde ging dat met normale snelheid dus er leek niets vlak voor te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 20:58
door Hainje
reisthijs schreef: ma 07 okt 2024, 19:04
cassie127 schreef: ma 07 okt 2024, 17:07 Je kunt de treinen met een datum vanaf komende woensdag in de reisplanner terugvinden "NS International Internationale Sneltrein/Train rapide international"
Dat blijkt zo te zijn in de binnenlandse reisplanner als je een internationale reis richting België plant.

Richting Nederland kan je ze terugvinden als "SNCB Intercity richting Hazeldonk(Gr)"...
Grappig dat de treinen er in de binnenlandse planner wel uitkomt, maar als ik dan klik op de link naar de internationale site (waar ik in eerste instantie een reis op probeerde te plannen) dan staat de rit er niet tussen.

Zullen wel hele rustige ritjes worden dan. :lol:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 07 okt 2024, 21:43
door Etienne
De 2865 zou vanaf Rotterdam volgens de planning met 10 bakken ICM gaan rijden, waarvan er 7 vanuit Utrecht kwamen. Op vertrektijd was het derde treinstel echter nog niet aangekoppeld en was inmiddels +10 toegekend. Precies toen om 17:23 het derde treinstel aangekoppeld werd, kwam tegelijkertijd de melding dat de trein opgeheven werd. (naar later bleek een 'dienstregelingwijziging')
Dat de daaropvolgende 665 dan met een losse DDZ6 reed, was ook niet echt bevorderlijk en bij Alexander was het toch best proppen in de trein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 08 okt 2024, 20:37
door IIVQ
reisthijs schreef: ma 07 okt 2024, 19:04
cassie127 schreef: ma 07 okt 2024, 17:07 Je kunt de treinen met een datum vanaf komende woensdag in de reisplanner terugvinden "NS International Internationale Sneltrein/Train rapide international"
Dat blijkt zo te zijn in de binnenlandse reisplanner als je een internationale reis richting België plant.

Richting Nederland kan je ze terugvinden als "SNCB Intercity richting Hazeldonk(Gr)"...
Ik vind deze trein juist niet in de NS reisplemper, maar wel in die van NS International. Voor a.s. vrijdag nog met "Testrit, speciaal kaartje verplicht".

Stel dat ik een kaartje koop tot Noorderkempen en verder ga met m'n Go-passStandard Multi en dan in deze trein stap die niet in Noorderkempen stopt, in principe mag dat toch (mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)?...

Ik moet toevallig vrijdag richting België, maar ik denk dat ik het niet uit ga proberen, ik vind 7:00 van huis weg te vroeg (3 dagen achter elkaar de wekker op of voor 6 uur is me echt 3 dagen teveel überhaupt een wekker aanhebben) en de volgende rit eigenlijk wat te laat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 08 okt 2024, 22:14
door JordiBrabant
Mag dat überhaupt wel, je ticket opsplitsen op een station waar de trein niet eens stopt? Hoe zat dat bijvoorbeeld ten tijde van de oude Benelux? Mocht dat toen met Essen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 08 okt 2024, 22:31
door verfmeer
IIVQ schreef: di 08 okt 2024, 20:37 Stel dat ik een kaartje koop tot Noorderkempen en verder ga met m'n Go[/station]-passStandard Multi en dan in deze trein stap die niet in Noorderkempen stopt, in principe mag dat toch (mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)?...
Het lijkt mij dat je een internationale reiziger bent als je reist met een internationaal ticket. In jouw geval ben je dat slechts tot Noorderkempen. Daarna gebruik je een nationaal ticket, ben je dus geen internationale reiziger meer en mag je niet meer mee op de trein. Tussen Noorderkempen en Brussel zal je dus officieel zonder ticket reizen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 00:29
door rvdborgt
JordiBrabant schreef: di 08 okt 2024, 22:14 Mag dat überhaupt wel, je ticket opsplitsen op een station waar de trein niet eens stopt? Hoe zat dat bijvoorbeeld ten tijde van de oude Benelux? Mocht dat toen met Essen?
Ja dat mag, al meer dan 20 jaar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 00:38
door rvdborgt
verfmeer schreef: di 08 okt 2024, 22:31
IIVQ schreef: di 08 okt 2024, 20:37 Stel dat ik een kaartje koop tot Noorderkempen en verder ga met m'n Go[/station]-passStandard Multi en dan in deze trein stap die niet in Noorderkempen stopt, in principe mag dat toch (mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)?...
Het lijkt mij dat je een internationale reiziger bent als je reist met een internationaal ticket. In jouw geval ben je dat slechts tot Noorderkempen. Daarna gebruik je een nationaal ticket, ben je dus geen internationale reiziger meer en mag je niet meer mee op de trein. Tussen Noorderkempen en Brussel zal je dus officieel zonder ticket reizen.
NSI houdt het voorlopig op "Testrit, speciaal kaartje verplicht." en "Voor deze dienstregeling zijn geen tickets beschikbaar.". NMBS Internationaal vermeldt de trein niet, waarschijnlijk omdat die alleen treinen/verbindingen laten zien waarvoor ze online een kaartje kunnen verkopen.
Verder lijkt me dat alleen de gepubliceerde voorwaarden van toepassing zijn en voorlopig kom ik niet verder dan wat NSI in zijn boekingsmodule zegt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 05:59
door cassie127
Als je een kaartje voor de reguliere IC Brussel koopt (zowel earlybird als Flex) kun je een uitnodiging krijgen. Binnenlandse vervoersbewijzen van NMBS zijn straks niet geldig op de IC Snel/EuroCity Direct.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 08:29
door IIVQ
verfmeer schreef: di 08 okt 2024, 22:31
IIVQ schreef: di 08 okt 2024, 20:37 Stel dat ik een kaartje koop tot Noorderkempen en verder ga met m'n Go[/station]-passStandard Multi en dan in deze trein stap die niet in Noorderkempen stopt, in principe mag dat toch (mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)?...
Het lijkt mij dat je een internationale reiziger bent als je reist met een internationaal ticket. In jouw geval ben je dat slechts tot Noorderkempen. Daarna gebruik je een nationaal ticket, ben je dus geen internationale reiziger meer en mag je niet meer mee op de trein. Tussen Noorderkempen en Brussel zal je dus officieel zonder ticket reizen.
Twee aansluitende tickets kunnen als één contract gezien worden. Daar heb ik een uitspraak van de Oostenrijkse toezichthouder over (en die is Europabreed geldig). Vergelijk het met iemand met een dal vrij die een kaartje Breda-Brussel koopt. Je internationale ticket Breda-Brussel zorgt ervoor dat je op Shl-Rtd geen toeslag hoeft te betalen.

rvdborgt schreef: wo 09 okt 2024, 00:29
JordiBrabant schreef: di 08 okt 2024, 22:14 Mag dat überhaupt wel, je ticket opsplitsen op een station waar de trein niet eens stopt? Hoe zat dat bijvoorbeeld ten tijde van de oude Benelux? Mocht dat toen met Essen?
Ja dat mag, al meer dan 20 jaar.
Heb je daar ergens een regel of uitspraak van? (ik geloof je wel, maar de hc misschien niet)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 08:39
door JothamvW
Je hoeft inderdaad geen ICd-toeslag te betalen op een kaartje Breda-Brussel, net als dat je geen ICE-toeslag hoeft te betalen op een kaartje Arnhem Centraal-Köln Hbf. Het zit er standaard bij voor een internationaal ticket, maar het is geen vrijbrief om met diezelfde trein op een ander kaartje zonder toeslag te reizen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 08:40
door en-es
Ik zou zeggen probeer het en kijk wat de conducteur zegt. En claim de eventuele boete dan bij NMBS.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 09:36
door MaartenD
IIVQ schreef: di 08 okt 2024, 20:37
reisthijs schreef: ma 07 okt 2024, 19:04
cassie127 schreef: ma 07 okt 2024, 17:07 Je kunt de treinen met een datum vanaf komende woensdag in de reisplanner terugvinden "NS International Internationale Sneltrein/Train rapide international"
Dat blijkt zo te zijn in de binnenlandse reisplanner als je een internationale reis richting België plant.

Richting Nederland kan je ze terugvinden als "SNCB Intercity richting Hazeldonk(Gr)"...
Ik vind deze trein juist niet in de NS reisplemper, maar wel in die van NS International. Voor a.s. vrijdag nog met "Testrit, speciaal kaartje verplicht".

Stel dat ik een kaartje koop tot Noorderkempen en verder ga met m'n Go-passStandard Multi en dan in deze trein stap die niet in Noorderkempen stopt, in principe mag dat toch (mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)?...
Nee, je schrijft het zelf "speciaal kaartje verplicht". Heb je dat kaartje niet, dan mag je niet met deze trein mee. Dat is hetzelfde alsof er een NJ of Thalys langs het perron staat en jij stapt met je OV-Chipkaart in. Dat mag niet, dan heb je geen geldig vervoersbewijs.
Of je gepakt wordt ligt er natuurlijk aan of er gecontroleerd wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 10:04
door rvdborgt
IIVQ schreef: wo 09 okt 2024, 08:29 Twee aansluitende tickets kunnen als één contract gezien worden. Daar heb ik een uitspraak van de Oostenrijkse toezichthouder over (en die is Europabreed geldig). Vergelijk het met iemand met een dal vrij die een kaartje Breda-Brussel koopt. Je internationale ticket Breda-Brussel zorgt ervoor dat je op Shl-Rtd geen toeslag hoeft te betalen.
De bijzondere voorwaarden van de meeste tickets van de NMBS vermelden expliciet dat 2 aansluitende tickets als 1 doorgaand ticket worden gezien.
IIVQ schreef: wo 09 okt 2024, 08:29
rvdborgt schreef: wo 09 okt 2024, 00:29
JordiBrabant schreef: di 08 okt 2024, 22:14 Mag dat überhaupt wel, je ticket opsplitsen op een station waar de trein niet eens stopt? Hoe zat dat bijvoorbeeld ten tijde van de oude Benelux? Mocht dat toen met Essen?
Ja dat mag, al meer dan 20 jaar.
Heb je daar ergens een regel of uitspraak van? (ik geloof je wel, maar de hc misschien niet)
Het staat niet meer in de algemene voorwaarden maar in de bijzondere vervoersvoorwaarden van iedere kaartsoort:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... -transport
Onderaan de specifieke pagina voor een bepaalde kaartsoort is er een link naar een PDF, bv. "Meer info over het Standard Ticket". Dat zijn de bijzondere voorwaarden. Onderaan in die PDF is er altijd een kopje "MAG IK 2 OPEENVOLGENDE VERVOERBEWIJZEN GEBRUIKEN?" en daar staat dan bv.:
NMBS schreef:Ja. Je kunt een ander vervoerbewijs gebruiken vóór of na je ticket. Indien een ander vervoerbewijs gebruikt wordt vóór
of na je STANDARD TICKET, dan worden beiden beschouwd als één enkel vervoerbewijs en zijn de voordelen van de
alternatieve reisweg* van toepassing. Toon steeds je twee vervoerbewijzen bij controle in de trein.
Hieruit kun je impliciet afleiden dat de trein niet hoeft te stoppen op het station waar de twee vervoerbewijzen op elkaar aansluiten. Ze gelden samen immers als één enkel vervoerbewijs. Er staat verder niet bij dat er een beperking is aan de vervoerbewijzen die je in aansluiting mag gebruiken. De internationale voorwaarden van de NMBS of NS hebben bij mijn weten nooit een verbod gekend op het gebruik van aansluitende tickets en daarin is dan ook niks te vinden over dat onderwerp.

Maar dit verandert natuurlijk niks aan de melding van NS dat je een 'speciaal kaartje' nodig hebt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 11:35
door cassie127
Maar (Binnelandse) NMBS tickets zijn op de IC Snel/Eurocity Direct over het gehele traject niet geldig. Op de IC Klassiek (EuroCity) die stopt in Noorderkempen zijn deze wel geldig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 11:58
door rvdborgt
Dat is wel te verwachten, maar de voorwaarden voor de EC Direct zijn nog niet gepubliceerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:27
door IIVQ
MaartenD schreef: wo 09 okt 2024, 09:36 Nee, je schrijft het zelf "speciaal kaartje verplicht". Heb je dat kaartje niet, dan mag je niet met deze trein mee. Dat is hetzelfde alsof er een NJ of Thalys langs het perron staat en jij stapt met je OV-Chipkaart in. Dat mag niet, dan heb je geen geldig vervoersbewijs.
Of je gepakt wordt ligt er natuurlijk aan of er gecontroleerd wordt.
Daarom zette ik er expliciet bij:
IIVQ schreef: di 08 okt 2024, 20:37(mits inderdaad opengesteld voor alle internationale reizigers)
Inmiddels is de trein wel zichtbaar op de nationale NS-reisplanner. Dwz, op de app op mijn telefoon, niet op de computer. Dan staat er geen beperkingen bij, alleen "NS international internationale sneltrein/train rapide international. Op 9292 staat "Fietsreservering verplicht, reservation requited, supplement Schiphol-Rotterdam". Ik had al eerder last van dat de NS-app niet alle specifieke meldingen voor een trein weergaf (in dat geval de IC Berlijn).

rvdborgt schreef: wo 09 okt 2024, 10:04 De bijzondere voorwaarden van de meeste tickets van de NMBS vermelden expliciet dat 2 aansluitende tickets als 1 doorgaand ticket worden gezien.

Het staat niet meer in de algemene voorwaarden maar in de bijzondere vervoersvoorwaarden van iedere kaartsoort:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... -transport
Dank je! Duidelijk!
rvdborgt schreef: wo 09 okt 2024, 10:04Maar dit verandert natuurlijk niks aan de melding van NS dat je een 'speciaal kaartje' nodig hebt.
Een bericht van Jultar wees erop dat je vanaf vandaag ook met een "gewoon" internationaal ticket in deze trein zou mogen.

Ik ben benieuwd naar die voorwaarden voor de EC direct. Als daar geen specifieke voorwaarden voor zijn die de algemene voorwaarden overrulen, dan gelden die algemene voorwaarden.
cassie127 schreef: wo 09 okt 2024, 11:35 Maar (Binnelandse) NMBS tickets zijn op de IC Snel/Eurocity Direct over het gehele traject niet geldig. Op de IC Klassiek (EuroCity) die stopt in Noorderkempen zijn deze wel geldig.
Zoals Rian en ik hierboven betogen: Als je een (internationaal) ticket Asdz-Noorderkempen en een ticket Noorderkempen-Brussel-Zuid hebt, moet dat gezien worden als één contract - en dus een internationaal ticket.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 09 okt 2024, 20:31
door cassie127
Nee, want NMBS tickets en binnenlandse reizen in België zijn uitgesloten op het traject van de Eurocity Direct (aldus laatste communicatie). Je mag in de Eurostar ook niet vanaf Noorderkempen met je Youth Multi reizen richting Brussel. Praat ik overigens over de periode vanaf 15 december. Tussen Luik en Brussel mag je ook niet met je NMBS ticket gebruikmaken van de ICE.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 10 okt 2024, 23:34
door tjoektjoek
Op station Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Arnhem Centraal sluit de StationsHuiskamer per 1 januari 2025. Hier zijn inmiddels veel andere horecavoorzieningen waar reizigers warm kunnen wachten.
Op Rotterdam Centraal zou de ruimte gebruikt kunnen worden voor de uitbreiding van de Eurostar-terminal. Zo kan op die plek de paspoort- en bagagecontrole komen en daarna lopen ze over een afgeschermd gedeelte naar de huidige terminal die dan volledig gebruikt kan worden als wachtruimte.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 07:06
door JothamvW
De Starbucks te Ah is "veel andere horecavoorzieningen" ja? Bovendien denk ik niet dat die groot genoeg is en op reizigers zit te wachten die anderhalf uur te vroeg zijn voor een Nightjet met een half uur vertraging.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 07:31
door Wubbo
Volgens de site van NS is de StationsHuiskamer in Arnhem open tot 17 uur. Als je er dan al bent voor de Nightjet ben je wel erg vroeg.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 07:41
door Daniel
Desondanks, ik zie de andere horecagelegenheden waar reizigers warm kunnen wachten ook niet zo. In Arnhem heb je bv. een Broodzaak met slechts een paar stoelen (en die is in de middag al dicht) en een Burger King waar je feitelijk in de stationshal zelf zit.

Zelfs op Rotterdam Centraal is er maar beperkte mogelijkheid ergens warm binnen te zitten. Een significant aantal plekken vind je op beide stations hooguit bij de Döner Company.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 08:05
door Suus
Op Rotterdam Centraal heb je net buiten het station Lebkov, met ruime zitgelegenheid. In de zomer zelfs met terras.