Pagina 6 van 6
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: wo 11 jan 2017, 14:32
door Klaasje
Ik heb niet minimaal gepland. Bij Almere C kan je terug naar 2 minuten opvolging en tussen Almere C en Weesp kan een sprinter ook in 14 minuten dat stuk afleggen in plaats van 15.
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 18:00
door Hainje
Wellicht heb ik het over het hoofd gezien (in dit topic), maar hoe komen jullie aan de rijtijden? Pakken jullie de tijden die nu gebruikt worden in de huidige dienstregeling? Of hebben jullie daar een formule voor?
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 18:17
door CamilleKreemers
Ik pak ze vanaf Somda
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:03
door Wubbo
Ik gebruik gewoon de reisplanner.
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:18
door Yanaike
Meestal gebruik ik de NS-reisplanner, af en toe Somda voor doorkomsttijden (bijv Weesp waar de ICs niet stoppen) en heel soms maak ik beargumenteerde aannames zoals: "ik ga er vanuit dat in mijn plan de SPRs 1 minuut sneller rijden doordat er tegen 2030 sneller matrieel kan worden ingezet" of "vergelijkbaar traject tussen X en Y is ongeveer net zo lang in aantal kms, maar daar doen de treinen het traject 1 minuut sneller, dus dat moet hier ook kunnen".
Verder wat handige vuistregeltjes voor als je zelf een dienstregeling wilt bouwen:
- Een extra stop kost ongeveer 2 minuten
- Minimaal 2 minuten opvolgtijd tussen twee treinen over hetzelfde spoor, als het kan bij voorkeur 3.
- Inhaling kost ongeveer 4 minuten
- Keren kan in theorie in 4 minuten (alleen voor SPRs), maar minstens 5-6 minuten is beter.
- Splitsen kost 2 minuten, combineren kost 3 minuten.
-
Op de grote stations heb je minstens 1-2 minuten wachttijd nodig voor in- en uitstappen.
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:20
door Chrysa
Yanaike schreef:
-
Op de grote stations heb je minstens 1-2 minuten wachttijd nodig voor in- en uitstappen.
Ligt ook aan het soort trein denk ik.
ICM in de spits duurt meestal wat langer dan 2 minuten, terwijl het bij SLT veel sneller gaat omdat 90% van die trein uit deuren bestaat.
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:35
door Yanaike
Chrysa schreef:ICM in de spits duurt meestal wat langer dan 2 minuten, terwijl het bij SLT veel sneller gaat omdat 90% van die trein uit deuren bestaat.
Klopt! Soms moet je ook een klein beetje inschatten, of bijv. uitgaan van huidige stoptijden.
Nog een kleine aanvulling:
Ik heb overigens wel ooit in Excel een formule geprobeerd te maken om de reistijd tussen twee stations in te proberen te schatten! Maar dat wordt te veel gedoe om dat hier uit te leggen. Mocht jij (of iemand anders) daar interesse in hebben, kan die mij eventueel een berichtje sturen.
Re: PHS op SAAL/Gooilijn
Geplaatst: zo 15 jan 2017, 20:54
door Hainje
Yanaike schreef:Verder wat handige vuistregeltjes voor als je zelf een dienstregeling wilt bouwen:
Helder. Misschien ook plaatsen in het topic over het luchtfietsen, daar had Mikos ook wat vuistregeltjes geplaatst. Ik kan jou daar natuurlijk wel quoten, maar het is jouw tekst.
Yanaike schreef:Nog een kleine aanvulling:
Ik heb overigens wel ooit in Excel een formule geprobeerd te maken om de reistijd tussen twee stations in te proberen te schatten! Maar dat wordt te veel gedoe om dat hier uit te leggen. Mocht jij (of iemand anders) daar interesse in hebben, kan die mij eventueel een berichtje sturen.
Denk je dat iemand die gemiddeld een 3 voor wiskunde had, wijs kan uit die formule? :@