Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Het lijkt me verder niet zo productief om de snelste verbinding langzamer of onaantrekkelijker te maken om zo infrastructuurkosten uit te sparen.
In de huidige rijtijd zitten ook de kruisingen in Alphen en Bodegraven verdisconteerd. Zou je dubbelspoor hebben (hetzij over het hele traject of op strategische punten zoals bij Zoeterwoude) dan ben je die bij Bodegraven mogelijk kwijt, en dan heb ik het nog niet over de toegenomen betrouwbaarheid.
Verder is het ook het standaard ProRail-verhaal dat liever helemaal geen overwegen meer ziet.
In de huidige rijtijd zitten ook de kruisingen in Alphen en Bodegraven verdisconteerd. Zou je dubbelspoor hebben (hetzij over het hele traject of op strategische punten zoals bij Zoeterwoude) dan ben je die bij Bodegraven mogelijk kwijt, en dan heb ik het nog niet over de toegenomen betrouwbaarheid.
Verder is het ook het standaard ProRail-verhaal dat liever helemaal geen overwegen meer ziet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Dat moet dus zsm. dubbelspoor worden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Klopt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
En dan hebben we het ook nog eens over VIRM, iets wat op de zwakke ondergrond voorbij Woerden volgens mij niet mogelijk is.
Ik heb geen onderschrift
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Lijkt mij dan ook een perfecte lijn voor de sprinters met luxer interieur die NS nu aan het tenderen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
De stations Alphen, Bodegraven en Woerden hebben de gelukkige omstandigheid, dat ze ca. 7 minuten rijden van elkaar vandaan liggen. Dat betekent dat je er op enkelspoor prima kwartiersdienst kunt rijden (en die is ook goed haalbaar met het huidige inhaalspoor bij Zoeterwoude). Gelet op de slappe bodem moet je dat met relatief licht materieel doen, bij voorkeur sprinters.
Tussen Leiden en Alphen bestaat de breed gedragen wens voor een nieuw station Hazerswoude. Dit is in gewoon mogelijk bij de huidige spoor-layout. Wel zit je met een paar drukke spoorwegovergangen (Zoeterwoude en Alphen-west); ProRail-beleid is, dat er daar één van zou moeten verdwijnen, als er significant meer treinen gaan rijden.
Volgens mij is de ideale toekomstige treindienst op Leiden - Utrecht:
overdag 4x/uur een sneltrein die ook in Alphen, Bodegraven en Woerden stopt. En die ook 2x/uur in Hazerswoude en Lammenschans stopt.
Waarbij in de rustige uren van avond/weekend de twee snelste treinen worden uitgedund (dat komt dan neer op een sprinter die op Utrecht-Woerden non-stop rijdt).
Tussen Leiden en Alphen bestaat de breed gedragen wens voor een nieuw station Hazerswoude. Dit is in gewoon mogelijk bij de huidige spoor-layout. Wel zit je met een paar drukke spoorwegovergangen (Zoeterwoude en Alphen-west); ProRail-beleid is, dat er daar één van zou moeten verdwijnen, als er significant meer treinen gaan rijden.
Volgens mij is de ideale toekomstige treindienst op Leiden - Utrecht:
overdag 4x/uur een sneltrein die ook in Alphen, Bodegraven en Woerden stopt. En die ook 2x/uur in Hazerswoude en Lammenschans stopt.
Waarbij in de rustige uren van avond/weekend de twee snelste treinen worden uitgedund (dat komt dan neer op een sprinter die op Utrecht-Woerden non-stop rijdt).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Welk probleem zou je daarmee oplossen (als NS daadwerkelijk luxere sprinters zou bestellen)? De capaciteit wordt daar niet beter van, eerder minder. Een luxer interieur heeft vaak minder zitplaatsen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Luxere sprinters lijken mij eerder een 'oplossing' voor relatief korte IC-trajecten, zoals Amsterdam - Almere en Den Haag/Rotterdam naar Utrecht. En voor langere Sprintertrajecten waar je misschien wat minder capaciteit nodig hebt, zoals Zwolle - Groningen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Omdat de reizigers nu mopperen dat ze van intercity-trein naar SLT zijn gedowngrade, waarbij ze bijvoorbeeld klaptafels en wifi zijn verloren.reisthijs schreef:Welk probleem zou je daarmee oplossen (als NS daadwerkelijk luxere sprinters zou bestellen)? De capaciteit wordt daar niet beter van, eerder minder. Een luxer interieur heeft vaak minder zitplaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
En als ze een luxe Sprintertrein krijgen, kunnen ze mopperen over te weinig zitplaatsen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Een luxer interieur houdt niet meteen minder zitplaatsen in toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Als je het hebt over een luxer interieur dan denk ik in de eerste plaats aan comfortabelere stoelen: minder rechtop, minder hard, meer beenruimte. Dat kost ruimte.
Dat kan je wellicht compenseren met minder deuren, kleinere balkons, minder klapstoelen enzo, maar wat is het verschil dan nog met een intercity? Dan kan je net zo goed ICNG inzetten.
Dat kan je wellicht compenseren met minder deuren, kleinere balkons, minder klapstoelen enzo, maar wat is het verschil dan nog met een intercity? Dan kan je net zo goed ICNG inzetten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Gewicht, accelleratiesnelheid, lengte — dat soort dingen bedoel je? Treinen die vaak stoppen hoeven niet per definitie oncomfortabele felverlichte lege hokken te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- ThatPCDude
- Berichten: 515
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
<sarcasmemodus>reisthijs schreef: ↑wo 08 nov 2023, 17:58 Als je het hebt over een luxer interieur dan denk ik in de eerste plaats aan comfortabelere stoelen: minder rechtop, minder hard, meer beenruimte. Dat kost ruimte.
Dat kan je wellicht compenseren met minder deuren, kleinere balkons, minder klapstoelen enzo, maar wat is het verschil dan nog met een intercity? Dan kan je net zo goed ICNG inzetten.
Dat was toch ook het hele doel van het flow concept? Om zo al het materieel overal in te kunnen zetten zonder dat men denkt dat het sprintermat of intercitymat is
</sarcasmemodus>
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
Zitten daar nog grote verschillen in? ICNG is ongeveer even zwaar als SLT en heeft een grote accelleratiesnelheid.
Lengte, oké, maar daar zit 'm net de kneep: een intercity biedt per meter minder zitplaatsen dan een sprinter (ik vergelijk ICNG weer met SLT). Je hebt dus een langere trein nodig voor hetzelfde aantal zitplaatsen.
Terug naar Leiden-Alphen: om langere treinen in te kunnen zetten moeten de perrons verlengd worden. Wie gaat dat betalen?
Dat klopt. Er zijn ook intercity's die vaak stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht
De belastingbetaler!Terug naar Leiden-Alphen: om langere treinen in te kunnen zetten moeten de perrons verlengd worden. Wie gaat dat betalen?
Wat win ik?
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: iamthedutchdude en 66 gasten