Pagina 6 van 136
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 27 sep 2018, 11:17
door regenmaker
[quote=""Concept PvE"]Stadslijnen in Apeldoorn, Lelystad en Zwolle behorend tot de
categorieën A en B: Zero-Emissievoertuigen;[/quote]
Het is dus niet dat de streekdienst verplicht ZE moet worden, die mag ook Euro VI worden. Alleen de stadsdienstlijnen zijn verplicht ZE (behalve de C-lijnen).
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 27 sep 2018, 13:01
door Roeland
En wat als je een stadslijn integreert in een streeklijn? Bijvoorbeeld dat lijn 29 in Zwolle via Berkum gaat rijden en delen van lijn 3 en lijn 8 overneemt? Valt die dan onder stadslijn of streeklijn?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 27 sep 2018, 15:27
door cassie127
Lijn 8 in Zwolle zal niet zo maar vervallen denk ik, dat is samen met lijnen 7 en 9 een van de drukte en volste buslijnen van de hele stad. Of alle scholen moeten gaan verhuizen, maar dat zal niet gebeuren
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 10:35
door Roeland
cassie127 schreef:Lijn 8 in Zwolle zal niet zo maar vervallen denk ik, dat is samen met lijnen 7 en 9 een van de drukte en volste buslijnen van de hele stad. Of alle scholen moeten gaan verhuizen, maar dat zal niet gebeuren
Zit lijn 8 in beide richtingen vol, of alleen 's ochtends van Station naar scholen, en 's middags andersom? Dan zie ik een mooie optimalisatie met de 29, die er vlak langs komt, en juist een omgekeerde spitspiek heeft.
En misschien wel hetzelfde met lijn 9 en 200-202 (halte Katerdijk/Blaloweg)?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 10:44
door cassie127
Deltion alleen met lijnen 200 en 202? _O-
Men heeft nu 8 net nieuwe 21 meter bussen... Die zijn er niet voor niets gekomen. Net zoals dat het Deltion niet voor niets in de middags spits iedere 3 tot 5 minuten een bus heeft
4×/uur Lijn 1
12×/uur Lijn 9
2×/uur Lijn 609
Het lijkt mij verder ook niet dat de complete route van lijn 200 en 202 geschikt zijn voor 21 meter bussen, daarnaast vervoer je dan lucht tussen het Deltion - Elburg/Apeldoorn terwijl je tussen Het station en het Deltion te maken hebt met Japanse metro praktijken
Lijn 8 heeft dat iets minder maar ook die stroom kan je zeker niet alleen met lijn 29 aan. Zeker als die lijn ook nog langs het Ziekenhuis moet.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 11:17
door Roeland
Da's dan duidelijk, dat Deltion teveel reizigers trekt om alleen met streeklijnen te bedienen.
Maar voor lijn 8, is dat nou eenrichtingsverkeer, of zit lijn 8 ook buiten de spits en in twee richtingen vol?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 28 sep 2018, 11:24
door marvinkok
Er komen nu al 3 extra (tweedehands) gelede bussen voor Zwolle om de druktes op te kunnen vangen naar het Deltion, dus ja, het is wel druk

Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 20:27
door flipje
Keolis/Syntus is druk bezig de nieuwe aanbesteding. Gisteren een gelede Syntus bus (met testrit op de display) achter lijn 71 van CXX aan zien rijden tussen Zwartsluis en Hasselt.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 21:09
door Abus
Op 30 oktober is er in Lelystad een raadsvergadering. Als punt 8 staat de reactie van Lelystad op het ontwerp-Programma van Eisen IJssel-Vecht geagendeerd. Lelystad vindt de minimumeisen voor de stadsdienst te laag. Uit de brief blijkt ook dat er op een aantal punten blijkbaar al afspraken met de provincie Flevoland zijn.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... 320afeef39
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... d9ff7f9017
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 21:54
door Abus
Even googlen en het blijkt dat de reactie van Lelystad op 16 oktober in het college van B&W vastgesteld is. De gemeenteraad kan daar 30 oktober wensen en bedenkingen op uiten.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 00:48
door Jonkervoort
Is mijn hele beeld van de werkelijkheid verkeerd of is dit gewoon een gevalletje alle wensen van iedereen in mekaar gepropt tot een megalomaan geheel? Ik bedoel, die lijn 10... en lijn 1 en 5 ook nog als HOV... Nouja, zal wel aan mij liggen. Volgens mij wordt de bediening van Lelystad zo in één klap verdubbeld iig.
Wel een beetje sneu trouwens dat het netwerk erop gericht is om vanuit een zo groot mogelijk deel van de stad het ziekenhuis bereikbaar te maken...
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 11:20
door Abus
Jonkervoort schreef:Is mijn hele beeld van de werkelijkheid verkeerd of is dit gewoon een gevalletje alle wensen van iedereen in mekaar gepropt tot een megalomaan geheel? Ik bedoel, die lijn 10... en lijn 1 en 5 ook nog als HOV... Nouja, zal wel aan mij liggen. Volgens mij wordt de bediening van Lelystad zo in één klap verdubbeld iig.
Wel een beetje sneu trouwens dat het netwerk erop gericht is om vanuit een zo groot mogelijk deel van de stad het ziekenhuis bereikbaar te maken...
Dat HOV snap ik wel, dat staat er vanwege de kwartierdiensten. Die lijnen rijden nu de hele dag een kwartierdienst; de eis voor HOV is zelfs alleen maar in de spitsen een kwartierdienst. Ik snap wel dat Lelystad die frequenties wil behouden. Lelystad-Haven, Lelycentre/Zuiderzeewijk en Batavia Stad hebben veel busreizigers. Het PvE kent geen andere lijncategorie met kwartierdiensten.
Die lijn 10 door Boswijk is er nu ook, dat is nu lijn 3, al rijdt die nu door naar Landerijen. In de brief zelf staat dat de eisen minder vervoer omvatten dan er nu is, zodat de vervoerder ook nog vrijheid heeft. Die lijn 10 zo los kan makkelijker met kleine busjes gereden worden, beetje al la servicebus. De Boswijk heeft nogal wat kronkelstraatjes. Inderdaad nogal wrang dat de bussen uit de woonwijken met veel ouderen allemaal op het ziekenhuis gericht zijn. Het past niet echt op deze website, maar ik hoop dat het ziekenhuis gered wordt. Anders mogen er wel extra bussen naar het ziekenhuis in Harderwijk gaan rijden.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 12:35
door gkw1969
Even wat duidelijkheid verschaffen.
De frequenties die in het programma van eisen staan vermeld zijn de MINIMALE frequenties.
Tevens staat er een voetnoot bij dat daar waar een lijn al een hogere frequentie heeft, deze intact blijft.
Dat houdt dus in dat de kwartierdiensten in de daluren gewoon mogen blijven staan. Het is niet verplicht deze af te schalen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 15:47
door Abus
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 17:11
door KL577
Uit bovengenoemde link, vat het mooi samen m.i.:
Een concessiehouder die opbrengst verantwoordelijk is, zal zich zo snel mogelijk willen ontdoen van dunne lijnen. In dit PvE ontbreken minimale voorschriften voor dunne lijnen.
Conclusie: Er zijn maar weinig lijnen voorgeschreven op weekenddagen. Wie op de Veluwe gaat wonen, moet de aanschaf van een auto
overwegen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: ma 29 okt 2018, 19:57
door wouter15
Grote zorgen over toekomstvastheid OV in concessie IJssel-Vecht:
https://www.ovpro.nl/bus/2018/10/29/pla ... ritiseerd/
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: ma 29 okt 2018, 21:15
door Etienne
Goh....dat had ik nou niet zien aankomen. :')
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:11
door Abus
In Zeewolde zijn door de gemeenteraad vragen gesteld over de concessie. Het antwoord van het college bevreemdt een beetje: handhaving van de huidige lijnen met opschalingsmogelijkheden als die zich voordoen.
Dat staat toch anders in het PvE: de buslijnen rond Zeewolde zijn allemaal als B-categorie benoemd. Dat betekent dat de route gewijzigd mag worden, en dat het ook niet meer verplicht is 's avonds en in het weekeinde te rijden. Mag natuurlijk wel, maar een beetje slimme vervoerder zet volgens mij zijn kaarten eerder in op Lelystad Airport dan op een dorp waar de meeste huizen twee auto's voor de deur hebben, en er alleen scholieren in de bus zitten.
https://www.lokaleomroepzeewolde.nl/pol ... or-college
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:16
door regenmaker
De reactie van de ROCOV's op het concept PvE.
PDF
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:19
door Suus
Had Abus vijf dagen geleden al geplaatst ;-)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:26
door regenmaker
Ik zie het ja. Het was me blijkbaar niet opgevallen. :)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:29
door Abus
Bij de gemeente Deventer kom ik ook raadsvragen tegen:
https://www.deventer.nl/besturen/bestuu ... cessie.pdf
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 16:35
door Abus
Van de gemeente Zwolle kom ik alleen een wat ouder stuk tegen over de Nota van Uitgangspunten, nog niet een reactie op het PvE. Opmerkelijk is dat Zwolle geen standpunt heeft over de indeling in A-, B- en C-lijnen. Mogelijke frequentieverlagingen vinden ze blijkbaar niet zo erg.
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... bf11925315
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 17:32
door Abus
Regenmaker heeft onder concessie IJsselmond een interessant bericht geplaatst, waarin staat dat de provincie Overijssel de concessie IJsselmond drie jaar in wil korten.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/301084/St ... eurgesteld
Dat maakt de concessie IJssel-Vecht nog wat problematischer. Volgens de oorspronkelijke opzet zou de vervoerder bussen aan kunnen schaffen om die de eerste twee jaar op de zuidelijke Veluwe te gebruiken, en die zouden dan vanaf december 2023 in IJsselmond ingezet kunnen worden. Die mogelijkheid vervalt nu waarschijnlijk. De vervoerder moet dus zorgen voor bussen voor de zuidelijke Veluwe die na twee jaar weer overbodig zijn. En dat moeten dan wel minimaal Euro VI bussen zijn.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2020-2030)
Geplaatst: wo 31 okt 2018, 18:29
door Abus