Overdag is het overal 2x per uur, op Tiel>Arnhem na, maar daar daar ben ik nog niet verder op ingegaan. Dat er op diverse plekken in avonduren en in weekenden 1x per uur wordt gereden is nu ook het geval.
Bij extreem lange sprinterdiensten is het inderdaad mogelijk om ze op te knippen, maar keringen kosten meer tijd dan doorrijden. Door soms lange stops in te plannen hoop ik de betrouwbaarheid te verhogen. Maar wellicht ben ik erin iets doorgeslagen en moet ik een aantal sprinterdiensten knippen.
Hieronder dan de sneltreinen. Alle stations waar wordt gestopt zijn in de verbindingen genoemd.
1). (Arnhem Centraal)>Elst>Tiel>Geldermalsen>Leerdam>Gorinchem>Sliedrecht>Dordrecht
Dit is een nieuwe sneltreinverbinding met als doel de reistijden te verkorten vanuit diverse plaatsen naar Dordrecht en in veel gevallen ook Rotterdam.
Steden van waaruit de reistijd met Dordrecht afneemt:
-Arnhem
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch
-Eindhoven
-Maastricht
Steden van waaruit de reistijd met Rotterdam Blaak afneemt:
-Arnhem
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch
-Eindhoven
-Maastricht
Steden van waaruit de reistijd met Rotterdam Centraal afneemt:
-Nijmegen
-'s-Hertogenbosch
Bovendien zorgt de sneltrein ervoor dat er bij storingen rondom Utrecht de extra reistijd fors afneemt. Het is namelijk bijna even snel. De stop in Leerdam is vanwege een kruising met tegenliggende stoptreinen. Verdubbeling is alleen nodig tussen Hardinxveld-Giessendam en Boven-Hardinxveld en op alle stations tussen Gorinchem en Dordrecht waar dat nog niet is gedaan. Het is helaas niet mogelijk om de hele route 2x per uur te doen, daar moet meer voor aangepast worden, al zou het wel mijn voorkeur genieten. Zeker Dordrecht-Geldermalsen v.v. zou goed zijn om dat 2x per uur te doen. Wat mij betreft mag deze verbinding wel door Arriva worden uitgevoerd, maar ik zou het niet met het huidige materieel willen doen. Elektrificatie tussen Tiel en Elst is natuurlijk wel noodzakelijk.
Gorinchem<->Dordrecht
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Gorinchem<->Elst
Doordeweeks 6.00-19.00 1x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 1x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 1x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 1x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 1x per uur
Zondag 8.00-16.00 1x per uur
Zondag 16.00-22.00 1x per uur
Zondag 22.00-1.00 1x per uur
Vervoerder: Arriva
2). Amersfoort>Hilversum>Naarden-Bussum>Weesp>Amsterdam Muiderpoort>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Hoorn>Hoorn Kersenboogerd>Hoogkarspel>Bovenkarspel-Grootebroek>Bovenkarspel Flora>Enkhuizen
Een sneltrein uit het verleden die weer in het leven geroepen wordt. Rijdt naar Enkhuizen in plaats van de intercity's uit Heerlen.
Op die manier behoudt Enkhuizen wel een snelle verbinding met Amsterdam Centraal.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
3). Maastricht>Sittard>Roermond>Venlo>Venray>Boxmeer>Nijmegen Heyendaal>Nijmegen
Sneltreinverbinding waarmee de reistijd vanaf de Maaslijn en het oosten van het land fors wordt verkort met Zuid-Limburg en delen van België
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: Arriva
4). Venlo>Blerick>Horst-Sevenum>Deurne>Helmond>Eindhoven>Tilburg>Tilburg Universiteit>Breda>Roosendaal>Bergen
Op Zoom>Goes>Middelburg>Vlissingen Souburg>Vlissingen
Ik heb ervoor gekozen om de Zeeuwse Lijn aan Brabant te koppelen. Redenen hiervoor zijn dat het aantal reizigers naar Brabant vanuit Zeeland volgens enkele forumgebruikers ongeveer 40% is en naar de Randstad 60%. Ik heb dan wel ervoor gekozen om deze sneltrein dan naar Eindhoven te sturen en niet richting de Brabantlijn en IJssellijn, dit is om ervoor te zorgen dat er vanuit elke Brabantse stad een rechtstreekse verbinding komt met Eindhoven. Er rijden met de komst van deze sneltreinen 6x uur rechtstreekse treinen tussen Breda en Eindhoven. Deze sneltrein stopt verder ook te Tilburg Universiteit om de Universiteit snelle verbindingen met Eindhoven en Breda te geven. Het station heeft er ook een aantal reizigers voor. Dit is echter wel in plaats van 2 extra sprinters. Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof zullen 2 sprinters per uur houden.
Een andere reden is dat het met deze oplossing eenvoudiger is om in het tijdpad van de intercity tussen Roosendaal en Rotterdam Centraal de Benelux in te plannen. Ik blijf van mening dat het onzinnig is om die via Breda te sturen, omdat je daarmee een pad nodig hebt op het toch al drukke traject tussen Prinsenbeek en Breda en omdat het behoorlijk omslachtig is om kop te maken. Mijn absolute voorkeur geniet om de Benelux gewoon over de HSL rechtstreeks naar Antwerpen te sturen, maar aangezien Thalys dat niet wil vind ik het dan nuttiger om het traject tussen Breda en Antwerpen te verbinden met een trein uit Tilburg, omdat die niet kop hoeft te maken en geen capaciteit gebruikt tussen Prinsenbeek en Breda. Tussen Breda en Rotterdam zullen er bovendien al 6x per uur een verbinding zijn. De Benelux zal in mijn ogen dan weer via Roosendaal en Dordrecht rijden om met name Roosendaal en Zeeland dichterbij België te brengen. Ik kies er wel voor om dat tussen Rotterdam en Roosendaal in het pad te doen van de intercity. Om die reden is het dan niet meer handig om die intercity aan Zeeland te koppelen. De aansluiting vanuit Zeeland naar de Randstad zal in Roosendaal vanuit deze sneltrein 6 minuten zijn.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
5). Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Oss>Wijchen>Nijmegen>Elst>Arnhem Centraal>Dieren>Zutphen>Deventer
Biedt een rechtstreekse verbinding tussen Gelderland en Eindhoven.
Op deze manier hoeft er niet meer overgestapt te worden in 's-Hertogenbosch. Ten opzichte van de intercity krijgt deze sneltrein extra stops te Wijchen en Elst. Met de komst van deze sneltrein wordt de spitssprinter tussen Oss en 's-Hertogenbosch geschrapt. Geen van die stations heeft zodanig veel reizigers dat 4 sprinters te verantwoorden zijn. De sneltrein biedt echter wel extra verbindingen met Oss zelf. Naast sprinter 4 rijdt er enkel in de spits nog een sprinter tussen Wijchen en Nijmegen. Met de stop in Arnhem Zuid van de stoptrein uit Tiel blijven er 4 sprinters per uur tussen Elst en Arnhem Centraal en daarnaast stopt de sneltrein nog in Elst die vanuit Nijmegen aansluiting biedt richting Tiel. Alleen Nijmegen Lent, Nijmegen Goffert en Nijmegen Dukenburg gaan er echt op achteruit, al blijven die laatste twee wel nog spitssprinters houden. Gezien de reizigersaantallen is meer ook niet nodig. Deze sneltrein zelf rijdt in de spits door naar Weert.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
6). Breda>Dordrecht>Rotterdam Lombardijen>Rotterdam Blaak>Rotterdam Centraal>Schiedam Centrum>Delft>Rijswijk>Den Haag HS>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Heemstede-Aerdenhout>Haarlem>Beverwijk>Uitgeest
Een sneltrein die Breda rechtstreekse verbindingen geeft met de belangrijkste Rotterdamse stations en ook met een groot deel van de rest van de Randstad. Bovendien zorgt het weer voor een rechtstreekse verbinding tussen de Randstad en Uitgeest waar kan worden overgestapt voor de rest van Noord-Holland. Bij grotere aanpassingen van de infrastructuur is het mogelijk om de sneltrein door te trekken naar Alkmaar.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
7). Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Veenendaal-De Klomp>Driebergen-Zeist>Utrecht Centraal>Woerden>Gouda>Zoetermeer>Den Haag Centraal
De oude sneltrein wordt weer opgepoetst. Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist behouden snelle verbindingen waarbij ook de intercity's de beide stations kunnen overslaan. Hierdoor is er echter geen nette ETMET mogelijk tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De intercity's zullen daar in een 10/20 verdeling rijden. Dat is echter niet aan te passen zonder dat er tussen Nijmegen en Arnhem Centraal een scheve verdeling ontstaat. Heeft ook een treindeel voor Rotterdam.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
8.) Heerlen>Sittard>Roermond>Weert>Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Geldermalsen>Culemborg>Houten>Utrecht Centraal>Woerden>Gouda>Rotterdam Alexander>Rotterdam Centraal
Deze sneltrein vervangt de spitssprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum en stopt in Culemborg en Houten. Station Culemborg moet worden uitgebreid naar 4 sporen. Deze sneltrein biedt met sneltrein 7 een kwartierdienst tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
9). Rotterdam Centraal>Schiedam Centrum>Delft>Rijswijk>Den Haag HS>Den Haag Centraal
Vormt tussen Rotterdam Centraal en Den Haag HS een kwartierdienst met sneltrein 6.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
10). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Hoofddorp>Schiphol Airport>Amsterdam Lelylaan>Amsterdam Sloterdijk>Amsterdam Centraal.
Een vroegere sneltrein met extra stops te Den Haag Laan van NOI en Hoofddorp. Vormt een kwartierdienst met sprinter 5 tussen Hoofddorp en Amsterdam Centraal.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
11). Alphen a/d Rijn>Gouda
Sneltrein die beide plaatsen non-stop verbindt.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Vervoerder: ?
12). Leiden Centraal>Leiden Lammenschans>Bodegraven>Woerden>Utrecht Centraal>Amersfoort>Amersfoort Schothorst>Nijkerk>Harderwijk>Zwolle>Meppel>Steenwijk>Heerenveen>Leeuwarden
Sneltrein uit Leiden die Leiden een rechtstreekse verbinding geeft met Amersfoort en verder. Deze sneltrein rijdt in Zwolle door naar Leeuwarden in plaats van de huidige intercity. Deze sneltrein stopt bovendien op de belangrijkste stations op de Veluwelijn om de sprinter te verlichten. Een stop te Utrecht Overvecht zou haalbaar en mogelijk ook wenselijk zijn als er een spoor 6 wordt aangelegd met perron. Voor nu heb ik een dergelijke stop eruit gelaten.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
13). Utrecht Centraal>Maarssen>Breukelen>Amsterdam Bijlmer ArenA>Duivendrecht>Amsterdam Amstel>Amsterdam Muiderpoort>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Uitgeest>Castricum>Heiloo>Alkmaar>Heerhugowaard>Schagen>Den Helder
Nieuwe sneltrein die met de komst van een sprinter niet stopt te Den Helder Zuid, Anna Paulowna en Alkmaar Noord. Deze sneltrein is gekoppeld in Utrecht Centraal aan de sprinter naar Rhenen om keringen te voorkomen. Voor Amsterdam Centraal en verder is overstappen in Alkmaar het snelst. De sneltrein biedt een kwartierdienst tussen Zaandam en Amsterdam Bijlmer ArenA met sprinter 9 en tussen Uitgeest en Alkmaar met sprinter 18. De vele stops voor deze sneltrein zijn omdat er veel stations zijn met een behoorlijk aantal reizigers. Toch is het niet ernstig, omdat er ook veel intercity's zijn die de route met minder stops afleggen. Voor het grote gedeelte zal 4 sporen tussen Zaandam en Uitgeest onvermijdelijk zijn. Ik kan mij voorstellen dat stoppen in Amsterdam Bijlmer ArenA overbodig kan zijn voor deze sneltrein aangezien er ook op Duivendrecht kan worden overgestapt voor Schiphol Airport en er ook rechtstreekse verbindingen zijn vanuit Utrecht naar Schiphol.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
14). Hoofddorp>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Duivendrecht>Weesp>Almere Centrum>Almere Buiten>Lelystad Centrum
Sneltrein in plaats van de huidige intercity naar Dordrecht die start in Hoofddorp en tussen Lelystad Centrum en Schiphol Airport alleen een extra stop te Weesp heeft.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
15). Zandvoort Aan Zee>Haarlem>Amsterdam Sloterdijk>Amsterdam Centraal>Amsterdam Muiderpoort>Weesp>Almere Centrum>Almere Buiten>Lelystad Centrum>Zwolle>Hoogeveen>Assen>Groningen
Nieuwe sneltrein die tevens stopt te Hoogeveen.
Op deze manier krijgt Hoogeveen diens snelle verbinding met Zwolle en Groningen terug alleen niet met een intercity, maar met een sneltrein. Er moet wel rond Amsterdam voor ongelijkvloerse kruisingen worden gezorgd om de sneltrein tussen Haarlem en Almere erin te kunnen krijgen. Tevens krijgt Amsterdam Centraal weer een snelle verbinding met Lelystad en verder, die zijn vervallen sinds er geen rechtstreekse intercity meer is tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum. Deze sneltrein stopt in tegenstelling tot de oude intercity wel te Amsterdam Muiderpoort en Almere Buiten
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: NS
16). Apeldoorn>Zutphen>Hengelo>Enschede
Nieuwe sneltrein die de reistijd verkort tussen Apeldoorn en Zutphen en tussen Zutphen en Twente en daarmee ook tussen Twente en Arnhem/Nijmegen.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Vervoerder: Keolis
Intercity's
De intercity's rijden allemaal onder NS
1). Maastricht>Roermond>Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Intercity stopt niet meer te Sittard, Weert en Castricum en verkort de reistijd op die manier.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
2). Eindhoven>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Bijlmer ArenA>Amsterdam Zuid>Schiphol Airport
Rijdt niet meer tussen Venlo en Eindhoven, waar de sneltrein uit Vlissingen dat gedeelte overneemt.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
3). Tilburg>'s-Hertogenbosch>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Met de komst van de sneltreinen vanuit Eindhoven naar Nijmegen en de sneltrein uit Heerlen rijden er 4 intercity's en 4 sneltreinen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Ik kies er daarom voor om de intercity's die ETMET tussen Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch compleet maken naar Tilburg te sturen. Daar ontstaat dan ook ETMET. Sneltrein 5 geeft in 's-Hertogenbosch aansluiting op deze intercity.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
4). Zwolle>Deventer>Arnhem Centraal>Nijmegen>Oss>'s-Hertogenbosch>Tilburg>Breda>Antwerpen
De intercity die Breda met Antwerpen verbindt. Met de sneltrein tussen Vlissingen en Venlo rijden er al 6 snelle treinen tussen Eindhoven en Tilburg en dat is voldoende. Bovendien is de verbinding tussen Breda en Roosendaal met sneltreinen en sprinters al verhoogd. Om die reden heb ik ervoor gekozen om deze intercity naar Antwerpen te sturen. De komst van de sneltrein tussen Deventer en Eindhoven zorgt er ook voor dat Zutphen en Dieren er niet op achteruit gaan. Deze intercity zal daar ook niet meer stoppen. Door niet te stoppen in Zutphen zal de sprinter bovendien meer gebruikt worden tussen Deventer en Zwolle. De stop in Oss maakt dat de spitssprinter niet nodig is en dat bespaard 2 omlopen.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
5). Dordrecht>Rotterdam Blaak>Rotterdam Centraal>Delft>Den Haag HS>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Haarlem>Amsterdam Centraal
Huidige intercity uit Vlissingen ingekort tot Dordrecht.
Op Dordrecht ontbreekt voor deze intercity echter de ruimte om te keren. Opties zijn om een keerspoor ten zuiden van Dordrecht aan te leggen of om te keren op Dordrecht Zuid.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
6). Roosendaal>Dordrecht>Rotterdam Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Amersfoort>Zwolle
Op momenten dat de Benelux rijdt, rijdt deze intercity niet tussen Rotterdam Centraal en Roosendaal.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
7). Rotterdam Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Hilversum>Almere Centrum
Stopt met de komst van de sneltreinen niet meer in Rotterdam Alexander en rijdt door naar Almere Centrum. Vanuit Utrecht naar Almere is er een verbinding nodig bij de aansluiting voorbij Overvecht.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
8.) Nijmegen>Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal>Amsterdam Bijlmer ArenA>Amsterdam Zuid>Schiphol Airport
Huidige intercity, maar dan zonder stop te Driebergen-Zeist. De bediening daarvan wordt overgenomen door de sneltrein naar Den Haag.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
9). Nijmegen>Arnhem Centraal>Ede-Wageningen>Utrecht Centraal>Amsterdam Amstel>Amsterdam Centraal>Amsterdam Sloterdijk>Zaandam>Alkmaar
Huidige intercity ingekort tot Alkmaar. Bediening naar Den Helder wordt overgenomen door de sneltrein omdat deze intercity met het toenemende treinverkeer over het hele traject minder betrouwbaar wordt. Dat is op het enkelsporige traject niet wenselijk. Verder verdwijnen de stops te Veenenaal-De Klomp, Castricum en Heiloo.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
10). Den Haag Centraal>Gouda>Utrecht Centraal>Amersfoort>Amersfoort Schothorst
Huidige intercity, maar dan altijd naar Amersfoort Schothorst in plaats van alternerend naar Enschede.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
11). Den Haag Centraal>Gouda>Utrecht Centraal
Ook deze intercity blijft hetzelfde
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
12). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Almere Centrum>Zwolle>Groningen
Huidige intercity's, maar met stop te Den Haag Laan van NOI om gelijk te rijden met de intercity's vanuit Den Haag HS. Verder stopt deze intercity niet meer te Lelystad Centrum en Assen. Een uitvoering dus van de gewenste versnelde intercity vanuit Groningen naar de Randstad. Met de sneltrein gaat Assen er echter niet op achteruit en Lelystad heeft ook dezelfde bediening.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
13). Leiden Centraal>Alphen a/d Rijn>Utrecht Centraal
Snelle intercity met enkel een stop te Alphen a/d Rijn. De huidige intercity is dus overgenomen door een sneltrein en met verdubbeling van Leiden Lammenschans ontstaat er ruimte om een intercity in te passen die de reistijd flink kan verkorten. Zeker als de baanvaksnelheid wordt verhoogd.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
14). Den Haag Centraal>Den Haag Laan van NOI>Leiden Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Almere Centrum
Versterking van intercity 12 tussen Den Haag en Almere.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
15). Schiphol Airport>Amsterdam Zuid>Hilversum>Amersfoort>Apeldoorn>Deventer>Almelo>Hengelo>Enschede
Huidige intercity, maar zonder stop te Duivendrecht.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
16). Amsterdam Centraal>Hilversum>Amersfoort>Apeldoorn>Deventer
Rijdt voortaan standaard door naar Deventer
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
17). Amsterdam Centraal>Almere Centrum
Hetzelfde als de huidige situatie
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
18). Amsterdam Centraal>Almere Centrum>Zwolle
Nieuwe intercity die Amsterdam Centraal een snelle verbinding geeft met Zwolle.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
19). Zwolle>Almelo>Hengelo>Enschede
De intercity van Keolis doorgetrokken naar Zwolle. Rijdt dagelijks.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Intercity Direct:
1). Breda>Rotterdam Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Centraal
Huidige intercity direct.
Doordeweeks 6.00-19.00 2x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 2x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 2x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 2x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 2x per uur
Zondag 8.00-16.00 2x per uur
Zondag 16.00-22.00 2x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
2). Rotterdam Centraal>Schiphol Airport>Amsterdam Centraal
Vormt ETMET met intercity direct 1.
Doordeweeks 6.00-19.00 4x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 4x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 4x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 4x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 4x per uur
Zondag 8.00-16.00 4x per uur
Zondag 16.00-22.00 4x per uur
Zondag 22.00-1.00 4x per uur
3). Eindhoven>Tilburg>Breda>Rotterdam Centraal>Delft>Den Haag HS>Den Haag Centraal
Huidige intercity, maar gaat voortaan 4x per uur rijden. Vormt ETMET met intercity direct 1.
Doordeweeks 6.00-19.00 4x per uur
Doordeweeks 19.00-1.00 4x per uur
Zaterdag 7.00-12.00 4x per uur
Zaterdag 12.00-18.00 4x per uur
Zaterdag 18.00-1.00 4x per uur
Zondag 8.00-16.00 4x per uur
Zondag 16.00-22.00 4x per uur
Zondag 22.00-1.00 2x per uur
Internationaal
Ik ga niet in op specifieke dienstuitvoering van de internationale treinen, wel nog even de overwegingen die ik heb. Zoals gezegd gaat de Benelux in mijn ogen volledig via de HSL naar België. Maar ik ga ervan uit dat dat niet lukt, de Benelux zou ik dan dus via Roosendaal sturen. De verbinding Breda naar Antwerpen wordt uitgevoerd met de intercity uit Zwolle. Daarnaast moet er een verbinding komen tussen Eindhoven en Düsseldorf. Wat mij betreft wordt dat uitgevoerd vanuit een intercity direct uit Den Haag en die rijdt dus bovenop de sprinters en sneltreinen tussen Eindhoven en Venlo en stopt daarbij ook in Helmond. Intercity's uit Keulen naar Amsterdam kunnen rijden in het pad van de sneltrein, waarbij de sneltrein iets later vertrekt, zoals nu gebeurd met de huidige intercity naar Den Helder op momenten dat de ICE rijdt.