Pagina 6 van 14
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 15 feb 2020, 01:27
door Jonkervoort
Het directe achterland lijkt met zon 5000 inwoners wel vrij beperkt inderdaad, maar Abcoude heeft nog geen 8000 inwoners, dus dat verschil is niet enorm. En als je de 126 en 130 samenvoegt en inkort tot één HOV-lijn Mijdrecht - Wilnis - Vinkeveen - station Loenen a/d Vecht, speel je genoeg DRU vrij om die met een flinke frequentie te laten rijden, zodat je altijd een snelle overstap hebt. (Of je doet echt dapper en je legt een tram aan op dat traject) Daarmee heeft het station in mijn ogen meer potentie dan Abcoude.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 19 feb 2020, 11:51
door gkw1969
Ik denk dat er nog een station moet komen in Zwolle Zuid, langs de Ijssellijn. Dit rechtvaardigt sneller een stoptreinverbinding tussen Zwolle en Deventer en creëert mogelijk een subsidiemogelijkheid om het spoor sneller te verdubbelen.
Door een stoptreinserie toe te voegen kan de IC doen waar hij voor bedoeld is: de grote groepen mensen die rechtstreeks van Deventer naar Zwolle en terug willen sneller vervoeren zonder stops in Olst en Wijhe en bij vertraging van de ene trein ook vertraging van de andere.
Ik wil nog niet zo ver gaan om op Deventer Platvoet een station te plaatsen aangezien men dan de buslijnen 2 en 3 aan gaat passen waardoor de bediening van de, met name, concentratie ouderen die er wonen in het gedrang komt.
Niet elk station is een verbetering voor de bereikbaarheid van wijken, wanneer men de aanvullende buslijnen gaat schrappen. Gelukkig is het wel zo dat het verbod van een parallelle buslijn met een treinlijn bij heel veel opdrachtgevers van de baan is en zeker met de MaaS en tariefintegratie kun je een veel beter netwerk neerzetten van regelmatig OV.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 19 feb 2020, 14:48
door reisthijs
Jonkervoort schreef:En als je de 126 en 130 samenvoegt en inkort tot één HOV-lijn Mijdrecht - Wilnis - Vinkeveen - station Loenen a/d Vecht, speel je genoeg DRU vrij om die met een flinke frequentie te laten rijden, zodat je altijd een snelle overstap hebt.
Voorwaarde is wel dat de aansluitende treinen ook in een behoorlijke frequentie rijden. Daarom rijden de bussen nu naar Breukelen, daar is er een vrij goede verbinding met Utrecht.
Wil je die overstap naar een ander station verplaatsen dan moeten de treinen die nu in Breukelen keren daar wel naar doorrijden. Een bus die aansluit op een trein die in de daluren 0x/uur rijdt, lijkt me niet zo'n goed idee.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 10:10
door Western Soldier
De sprinter Rhenen - Utrecht Centraal - Breukelen - Amsterdam Centraal - Uitgeest rijdt de hele doordeweekse dag door. Alleen in de avonduren en in het weekend rijdt die sprinter niet. Daarnaast heb je ook nog de sprinter Rotterdam Centraal - Woerden - Breukelen - Amsterdam Centraal - Uitgeest die altijd rijdt en in Breukelen een goede aansluiting biedt op de sprinter naar Veenendaal Centrum, die overigens überhaupt alleen in de spits rijdt. Dus doordeweeks overdag en wat mij betreft spits maakt het voor Utrecht Centraal echt niet uit of je in Breukelen of in Loenen a/d Vecht overstapt. Enige is wel dat je korter in de bus moet zitten naar Loenen a/d Vecht dan naar Breukelen, want als je langer bezig bent naar Loenen a/d Vecht dan naar Breukelen kan je beter Breukelen houden. Mijn topografie van plaatsjes aldaar is echter onvoldoende om dat te bepalen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 11:47
door Jef400
Reageer dan niet als je niet de moeite neemt op de kaart te kijken.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 13:11
door Jef400
Overigens ligt Loenen ook weer noordelijker dan Breukelen dus daar verlies je weer tijd op.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 16:16
door Daniel
Hoezo? De bus vanuit Vinkeveen moet nu immers zo ongeveer bij Loenen rechtsaf slaan om een stuk naar het zuiden richting Breukelen te rijden.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 16:25
door Western Soldier
Ik reageerde met name op het feit dat gesteld wordt dat Loenen aan Vecht geen sprinters naar Utrecht heeft in de daluren en dat is niet juist en dat de kerende treinen alleen in de spits rijden en dat daarbuiten sowieso alleen de sprinter rijdt die doorrijdt naar Amsterdam en verder. Nu heb ik ook de kaart bekeken nu ik daar tijd en mogelijkheid voor heb. Maps kan ik op mijn telefoon niet raadplegen namelijk. Nu ik dat ook heb bekeken zou het korter zijn naar een eventueel aan te leggen station dan naar Breukelen, zeker ook voor reizigers richting Amsterdam is het een zekere toevoeging, aangezien die reizigers nu omreizen naar Breukelen of moeten bussen helemaal tot Amsterdam Bijlmer ArenA. Naar Amsterdam hebben zowel Loenen a/d Vecht als Breukelen 4 sprinters en naar Utrecht Centraal heeft Breukelen er in de spits 4 rechtstreeks en Loenen a/d Vecht heeft 2 rechtstreeks en 2 met overstap. In de daluren doordeweeks overdag hebben beide stations 2 rechtstreekse sprinters.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 18:48
door reisthijs
De avonduren en het weekend zijn ook daluren. Ook dan wil je een goede verbinding kunnen bieden. En niet nóg een extra overstap toevoegen.
Samengevat, ter vergelijking het aantal rechtstreekse sprinters naar Utrecht vanaf:
Breukelen:
4x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
2x/uur 's avonds en in het weekend
Loenen:
2x/uur in de spits
2x/uur in de daluren overdag
0x/uur 's avonds en in het weekend.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 21:17
door Western Soldier
Daarentegen is Loenen a/d Vecht wel dichterbij en zit je dus korter in de bus en levert het richting Amsterdam wel veel op. De winst richting Amsterdam is in elk geval groter dan het verlies richting Utrecht.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: do 20 feb 2020, 21:43
door Jef400
Daniel schreef:Hoezo? De bus vanuit Vinkeveen moet nu immers zo ongeveer bij Loenen rechtsaf slaan om een stuk naar het zuiden richting Breukelen te rijden.
Dat is ook weer waar. Al vraag ik me af hoe groot dat verschil zal zijn.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: vr 21 feb 2020, 23:08
door SuperGhost
Ik denk dat je ri. Utrecht ongeveer dezelfde reistijd zal hebben, maar dat je ri. Amsterdam juist sneller af kan zijn.
Doordat je dan ook niet een aparte buslijn naar Amsterdam en een aparte buslijn naar Breukelen hoef te hebben, kun je wel (aanzienlijk) kunt bezuinigen op het busaanbod met gelijkblijvende frequenties. Nadeel zit hem vooral in de sprinterreizigers die dan 2 minuten langer onderweg zullen zijn. Dat zal denk ik ook de dealbreaker zijn, want NS zal dat niet vinden opwegen tegen de voordelen denk ik.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 22 feb 2020, 09:16
door Western Soldier
Op dit moment kunnen die 2 minuten waarschijnlijk geen kwaad. De sprinters uit Rhenen staan als er geen ICE is sowieso al lang stil op Amsterdam Bijlmer ArenA. De andere sprinters staan langer op Breukelen stil, dus er is ruimte zonder dat het echt langer gaat duren.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 22 feb 2020, 11:33
door Wubbo
Qua inpassing is de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] problematischer dan de [serie=Sprinter|2020|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie]. Die [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] kan die 2 minuten extra eigenlijk niet hebben.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 22 feb 2020, 11:57
door Western Soldier
Die 2 minuten kunnen toch van de wachttijd in Breukelen af? Zie ik wat over het hoofd?
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: za 22 feb 2020, 17:44
door Wubbo
Die is er maar 1 kant op, en sowieso kun je daar geen 2 minuten afhalen maar maar ongeveer 1,5 (want je hebt ook nog tijd nodig om in Breukelen mensen in- en uit te laten stappen).
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: ma 24 feb 2020, 15:10
door sirvinniei
Met snel (accelererend) materieel zou 1,5 minuut toch genoeg kunnen zijn?
Ben benieuwd wat er verder met dit onderzoek gedaan wordt
https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... n201_2.pdf
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: ma 24 feb 2020, 19:50
door Z2N
Aangezien de baanvaksnelheid daar 140 is ga je die twee minuten toch echt wel nodig hebben.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: di 10 mar 2020, 20:27
door cassie127
Naar mijn mening gaat het eens tijd worden voor een station Zwolle Campus thv de Windesheim Campus. Die ligt een kwartier lopen van het station, maar zorgt in de ochtendspits wel voor grote massa's voetgangers, klachten van bewoners langs de route en onveilige situaties.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 13:07
door gkw1969
Op zich niks mis mee, maar waar wil je die plaatsen?
Op RGS? De gewone spoorlijnen liggen allemaal ten noorden van RGS en dan is het nog altijd een minimaal een kwartier lopen.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 13:13
door SuperGhost
Een halte aan de spoorlijnen van/naar Lelystad en Amersfoort lijkt me, waar dan de sprinters Zwolle-Utrecht en Zwolle-Amsterdam stoppen?
Je kunt gewoon een loopbrug over of tunnel onder de reinigingssporen bouwen natuurlijk
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 13:31
door Z2N
Ik vraag me af of dat het waard is. De wandeltocht van zo'n nieuw station naar de gebouwen van Windestein zou zo'n vijf minuten zijn, een reistijdwinst van 10 minuten. Tegelijkertijd verleng je de reistijd voor de reizigers naar station Zwolle met twee minuten, en ik vraag mij serieus af of zo'n kleine reistijdwinst het wel waard is.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 14:13
door cassie127
Theoretisch gezien ben je binnen 5 minuten in de gebouern vanaf daar, vooral als je in D, S, T, X of Z moet zijn. En de sprinter Zwolle - Enschede zou ook daar kunnen keren in plaats van op station Zwolle zelf.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 14:19
door trolly
Z2N schreef:Ik vraag me af of dat het waard is. De wandeltocht van zo'n nieuw station naar de gebouwen van Windestein zou zo'n vijf minuten zijn, een reistijdwinst van 10 minuten. Tegelijkertijd verleng je de reistijd voor de reizigers naar station Zwolle met twee minuten, en ik vraag mij serieus af of zo'n kleine reistijdwinst het wel waard is.
Nee dus, want:
- Station Zwolle ligt al op loopafstand
- Het nieuwe station wordt minder goed bediend
- Het nieuwe station trekt geen nieuwe reizigers
Sympathiek idee, maar kansloos.
Re: Waar moet zo snel mogelijk een nieuw station komen?
Geplaatst: wo 11 mar 2020, 14:46
door AppleMoose
cassie127 schreef:Naar mijn mening gaat het eens tijd worden voor een station Zwolle Campus thv de Windesheim Campus. Die ligt een kwartier lopen van het station, maar zorgt in de ochtendspits wel voor grote massa's voetgangers, klachten van bewoners langs de route en onveilige situaties.
Je kunt beter de onveilige loop- en fietsroute aanpassen in plaats van een nieuw station bouwen. Goedkoper en beter voor iedereen. Met een nieuw station op de lijn naar Lelystad, bedien je alleen studenten uit die richting. Studenten uit de richting Deventer, Raalte, Emmen en Meppel hebben niks aan dat station en moeten het dus blijven doen met die onveilige route en de buurt blijft met overlast zitten.