Pagina 6 van 12
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: wo 18 nov 2020, 16:00
door Bart
- Kappelen i.p.v. Kapellen
- Berlin Ostbf wordt niet meer aangedaan vanuit Nederland
- Winterswijk heeft een bolletje te veel
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: wo 18 nov 2020, 16:13
door bartjemestrom
RS14 tussen
Std en
Krd. Blijft RS15 naar mijn info
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: wo 18 nov 2020, 16:52
door umbusko
Die had ik al genoemd.
Meltrain schreef: ↑wo 18 nov 2020, 13:52
@umbusko: De
37000 rijdt tijdens de spitsuren 2x/uur en stopt dan
niet te Mantgum. Tijdens de doordeweekse daluren en op zaterdag rijdt deze 1x/uur en stopt dan
wel te Mantgum.
De
37100 rijdt 2x/uur tijdens de spitsuren en 1x/uur op alle andere momenten.
Algemeen: Ik had liever gezien dat Arriva in de lijnnummers van stoptreinen alleen een S had gebruikt, in plaats van RS. Het verschil tussen RS en RE is van een afstand namelijk nauwelijks zichtbaar, wat vooral onhandig is bij dezelfde getallen RS18 / RE18.
Door bij de stoptreinen de R weg te laten, is het van een afstand sneller duidelijk welk lijnnummer bedoeld wordt.
Ah ja, ik was te snel. In ieder geval klopt het niet.
Ik vind RS inderdaad ook niet zo handig. Het idee is dat RE staat voor RegioExpress (of RegioExpres?) en RS voor RegioSprinter. Iedereen die wel eens in Duitsland is geweest zal RE wel begrijpen, maar RS is nieuw. Het onhandige is ook dat die termen verder niet gebruikt worden; op de treinen op de Maaslijn staat aan de zijkant althans "Stoptrein RS11 Roermond" en niet "RegioSprinter RS11 Roermond" of "RegioSprinter 11 Roermond".
Op de TBP's, op de voorkant van de trein en op de schermen in de trein staat alleen RS11. Zo kan het ook niet echt inburgeren natuurlijk.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: wo 18 nov 2020, 17:06
door umbusko
Oh, als je hem downloadt kun je lagen aan- en uitzetten. Daar gaat nog wel meer mis, zo wordt de RS11 tussen Roermond en Venlo als je hem bundelt opeens RS1. De lijnnummers in het noorden verdwijnen dan volledig.

En als je hem bundelt kun je wel "Alleen Nederland" deselecteren, alleen doet hij het dan niet.
Ontbundel je hem en kijk je wel naar het buitenland, dan valt nog meer op. Bij de Thalys naar Disneyland staat bijvoorbeeld dan opeens de toevoeging "Vanaf april 2019".
Op de spoorkaart 2021.

En de abominatie dat NS geen tussenstations tussen Liège-Saint-Lambert en Hasselt erkent is ook mooi op de kaart doorgezet.

Station Emmerich-Elten staat op de kaart als Elten. Frankfurt Flughafen wordt "Frankfurt Flughafen Fernb.", daar mist toch echt die f. Alle namen zijn netjes in de buitenlandse taal gezet, behalve "Wenen". Ik vind dit echt jammer.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: wo 18 nov 2020, 19:58
door vries809
6000 en 6900 zijn in Utrecht C niet doorgetekend.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 15:53
door teun
Een (grotendeels) verbeterde versie staat inmiddels op de NS-website:
https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... tregeling/
Het noorden klopt nu volgens mij, in Winterswijk zit er sowieso nog wel dat bolletje extra.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 16:35
door SuperGhost
Dat is de winterse sneeuwbal uit die wijk

Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 16:48
door umbusko
Het noorden klopt inderdaad en de opmerking bij de Thalys over april 2019 is verwijderd. Maar alle andere mankementen zitten er volgens mij nog in.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 17:06
door TLP
umbusko schreef: ↑wo 18 nov 2020, 16:52
Ik vind RS inderdaad ook niet zo handig. Het idee is dat RE staat voor RegioExpress (of RegioExpres?) en RS voor RegioSprinter. Iedereen die wel eens in Duitsland is geweest zal RE wel begrijpen, maar RS is nieuw. Het onhandige is ook dat die termen verder niet gebruikt worden; op de treinen op de Maaslijn staat aan de zijkant althans "Stoptrein RS11 Roermond" en niet "RegioSprinter RS11 Roermond" of "RegioSprinter 11 Roermond".
Op de TBP's, op de voorkant van de trein en op de schermen in de trein staat alleen RS11. Zo kan het ook niet echt inburgeren natuurlijk.
RS is verder over de Duitse grens wel degelijk een bekende afkorting: enkele voorstadsnetten aldaar heten Regio-S-Bahn, bijvoorbeeld in
Bremen/Niedersachsen; de herkenbaarheid voor Duitsers is wat mij betreft ook het enige voordeel van deze aanduiding. Voor nationale treinseries zou een lijnnummer mijn inziens alleen werken als daarbij herkenbare afkortingen van treinsoorten gebruikt worden (IC, ICD, SPR, ST, S(N) etc.). Ook had ik het handig gevonden als regionale treinvervoerders consequent de treinsoorten Stoptrein en Sneltrein gebruiken (tegenover Sprinter en Intercity bij de NS), maar van dat principe is Keolis Blauwnet bij de start van Zwenzwoka van afgestapt.

Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 17:19
door SuperGhost
Waarom zou NS het alleenrecht op de termen intercity en sprinter moeten hebben? Het lijkt mij juist praktischer als alle vervoerders dezelfde termen zouden gebruiken. Dus alleen IC, S, SPR, waarbij wat mij betreft sneltrein dan gebruikt kan worden voor of zonetreinen (als op het deeltraject waar die als stopper rijdt er ook nog intercity's rijden) of voor intercity's die meer stops hebben dan andere intercity's op een (deel)traject (dus sneltrein is altijd een tussenvorm dan, nooit als snelste variant).
De uitzondering hierop zou ik alleen treinen met of een reserveringsverplichting of een toeslag een andere benaming geven (zoals ICD, ICE, Thalys, Eurostar), zodat je aan de naam al ziet dat er iets speciaals mee is en je daar dus niet zomaar in mag stappen.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 20:49
door Willem
Op afkortingen heerst geen alleenrecht.
Alleen moeten afkortingen voor reizigers begrijpelijk zijn. Het klakkeloos overnemen van in Duitsland wellicht bekende afkortingen als RE hoeft nog niet te betekenen dat Nederlandse reizigers bekend zijn met dat soort afkortingen.
Eigenlijk zou je, als je als spoorvervoerder al dat soort vanuit het buitenland overgewaaide afkortingen wil gebruiken, je een Nederlands equivalent moeten gebruiken. Aangezien tegenwoordig die taal alleen voor sukkels is (ontwikkelde mensen, aangezien zij neerkijken op de Nederlandse taal, gebruiken op zijn best een aan de Nederlandse grammatica aangepast Engels dialect; het Nederengels) moet je natuurlijk afkortingen die in Engeland of Duitsland gebruikt worden de Nederlandse reizigers opdringen.
Bij het gebruik van een correcte Nederlandstalige afkorting haken ze immers af..

Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 22:19
door SuperGhost
Ja, maar als je intercity gaat vertalen in het Nederlands (interstad) en gaat afkorten, dan levert dat nogal een dubieuze afkorting op....
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 22:32
door teun
Inter is anders ook niet bepaald een Nederlands woord.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 22:48
door en-es
Niks mis met Intercity. Een vertrouwde term die al tientallen jaren in gebruik is. Wat ik wel maf vind is sprinter, wat is mis met stoptrein?
In Duitsland zijn RB en RE nieuwe termen, voorheen was dat Naverkehrszug of N en Eilzug of E.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 23:12
door Ardan
Ik denk dat de termen sprinter en stoptrein puur op de associatie van het woord worden gebruikt/niet gebruikt.
Een sprinter klinkt snel. Een stoptrein klinkt als een suffig boemeltje.
Maar die zweverige en vergezochte ideeën heb ik bij meer dingen, zoals bijvoorbeeld de belijning van de VIRM, die loopt nu ineens langs de benedenverdieping in plaats van langs de bovenverdieping. Want nu is het een glimlach

Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 23:15
door Z2N
Was dat niet om de looproute aan te geven? De onderverdieping is gezelligheid, terwijl de bovenverdieping werken of zelfs rust is, dus de looproute dan logisch.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: do 19 nov 2020, 23:25
door SuperGhost
teun schreef: ↑do 19 nov 2020, 22:32
Inter is anders ook niet bepaald een Nederlands woord.
Het is dan ook een voortzetsel, dat gewoon binnen de Nederlandse taal zit.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: vr 20 nov 2020, 00:29
door umbusko
Willem schreef: ↑do 19 nov 2020, 20:49
Alleen moeten afkortingen voor reizigers begrijpelijk zijn. Het klakkeloos overnemen van in Duitsland wellicht bekende afkortingen als RE hoeft nog niet te betekenen dat Nederlandse reizigers bekend zijn met dat soort afkortingen.
Wat dan wel weer praktisch is, is dat een internationale trein Nederland <-> Duitsland dezelfde afkorting heeft aan beide kanten van de grens. Dus bij de lijnnummers in Limburg vind ik RE18 zo gek nog niet. In het noorden is dat dan weer mislukt met de
20100 die in Nederland RS6 heet en in Duitsland RB57.

Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: vr 20 nov 2020, 01:07
door Pim-AllianceB95
Z2N schreef: ↑do 19 nov 2020, 23:15
Was dat niet om de looproute aan te geven? De onderverdieping is gezelligheid, terwijl de bovenverdieping werken of zelfs rust is, dus de looproute dan logisch.
Het scheelt ook gewoon een paar treden (ook als de blauwe baan bovenlangs loopt

)
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: vr 20 nov 2020, 19:47
door Vinny
Ik zou het toejuichen als de spoorvervoerders in Nederland zouden afspreken om een eenduidige en simpele benaming te kiezen voor treinproducten. Wat mij betreft 'Sp' voor sprinter- en stoptreindiensten, en 'IC' voor sneltrein- en intercity diensten. Volgens mij snappen reizigers uit het buitenland dat ook vrij snel. Sluit redelijk aan bij wat internationaal gebruikelijk is immers. Afkortingen als 'RB', 'RE' en 'RS' vind ik veel minder geslaagd; het lijkt te veel op elkaar en je moet redelijk ingevoerd zijn in het systeem om te snappen wat ze er mee bedoelen.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: za 21 nov 2020, 04:02
door ZO6176
Maar dat geldt ook voor de bus. Gewoon sneldienst en niet Regioliner, brabantliner, hanzeliner of wat dan ook.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: za 21 nov 2020, 13:33
door SuperGhost
Gewoon op de vertrekstaten net zoals vroeger bij sneldiensten weer zo'n misvormde S voor het nummer zetten.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: za 21 nov 2020, 13:59
door Dennenboom
Je bedoelt die S met een vleugeltje die ontstond in de jaren zeventig? NS was toen wel eigenaar van meeste busmaatschappijen en kon standaardising ook afdwingen. Ook de logo's van CN, Zuidooster en FRAM waren vergelijkbaar.
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: zo 22 nov 2020, 10:15
door Staatslijn K
Het viel me op dat er ook spitstreinen gaan rijden tussen Venlo en Nijmegen. Weet iemand hoe wordt dit ingepast op het enkelspoor Blerick - Venray?
Re: Dienstregeling 2021
Geplaatst: zo 22 nov 2020, 10:20
door Ardan
Vliegende kruising in Meerlo-Tienray.