Pagina 6 van 26
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:45
door PHS
Op basis van het persbericht van de NS heb ik geprobeerd een lijst samen te stellen van wat er per dienstregeling 2023 gaat veranderen ten opzichte van dienstregeling 2022. Uiteraard zal de precieze uitwerking anders zijn; het lijstje is slechts bedoeld om een globaal beeld te geven van hoe dienstregeling 2023 eruit zou kunnen komen te zien.
De volgende (delen van) treinseries vervallen volledig:
900 vervalt tussen Rotterdam C en Breda
3200
5200
De volgende (delen van) treinseries worden spitstreinen die alléén maandag-donderdag rijden:
800 tussen Alkmaar en Amsterdam C
900 tussen Amsterdam C en Rotterdam C (Rotterdam C - Breda vervalt)
2000
2400 tussen Rotterdam C en Dordrecht en tussen Duivendrecht en Lelystad C
2100
2800
3300 tussen Hoofddorp en Den Haag Centraal
3900 tussen Eindhoven C en Sittard
5700
6300 tussen Den Haag C en Leiden C
6600 tussen Nijmegen en Arnhem C
6800
7400
7600 tussen Wijchen en Nijmegen
8900 tussen Woerden en Utrecht C
Op vrijdag en in het weekend rijdt de
2900 in plaats van de
800. De
3900 rijdt dan niet tussen Enkhuizen en Sittard.
Wat er gaat gebeuren met de huidige spitsseries en spitsverlengingen is gissen omdat de NS er niets over zegt, maar ik gok dat een groot deel komt te vervallen.
Aanvullingen en correcties zijn welkom

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 18:13
door Daniel
15800 zal wel naar Vathorst blijven rijden, die zit heel ongelukkig qua kering op Amersfoort Centraal. (Kruist zichzelf daar)
De
15600 is dan eerder een kandidaat om te vervallen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 18:19
door Commendatore
Betekent dit nu ook dat je alleen met de Benelux nog over de HSL van/naar Breda komt? (Ik heb die treinseries niet zo in m'n hoofd zitten.)
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 18:25
door Jultar
De 900 vervalt alleen tussen Rotterdam en Breda (dus houdt je daar de 1100 en de 9200 over).
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 18:27
door Hainje
Ik heb al zo'n schijthekel aan de overstap van
6600 op de
1100.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:00
door Meltrain
PHS schreef: ↑di 23 aug 2022, 17:45
Op basis van het persbericht van de NS heb ik geprobeerd een lijst samen te stellen van wat er per dienstregeling 2023 gaat veranderen ten opzichte van dienstregeling 2022. Uiteraard zal de precieze uitwerking anders zijn; het lijstje is slechts bedoeld om een globaal beeld te geven van hoe dienstregeling 2023 eruit zou kunnen komen te zien.
De volgende treinseries vervallen volledig:
900
3200
5200
De volgende (delen van) treinseries worden spitstreinen die alléén maandag-donderdag rijden:
800 tussen Alkmaar en Amsterdam C
2000
2400 tussen Rotterdam C en Dordrecht en tussen Duivendrecht en Lelystad C
2100
2800
3900 tussen Eindhoven C en Sittard
4600 tussen Leiden C en Amsterdam C
5700
6300 tussen Den Haag C en Leiden C
6600 tussen Nijmegen en Arnhem C
6800
7400
7600 tussen Wijchen en Nijmegen
8900 tussen Woerden en Utrecht C
15800 tussen Amersfoort C en Amersfoort Vathorst
Op vrijdag en in het weekend rijdt de
2900 in plaats van de
800. De
3900 rijdt dan niet tussen Enkhuizen en Sittard.
Wat er gaat gebeuren met de huidige spitsseries en spitsverlengingen is gissen omdat de NS er niets over zegt, maar ik gok dat een groot deel komt te vervallen.
Aanvullingen en correcties zijn welkom
De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
Ik hoop dat NS dan ook wel langere treinen inzet, want ook vandaag waren alle treinen waar ik mee reisde weer goed gevuld.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:22
door MetroRET
Dennenboom schreef: ↑di 23 aug 2022, 17:02
Snap alleen niet waarom er voor vrijdag een ander scenario uit de kast wordt getrokken. Geen ETMET en lagere frequenties dan op maandag t/m donderdag. Zo rustig is die dag toch niet?
Op vrijdag en zaterdag is er dubbele bemensing nodig op alle treinen na 22:00u.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:25
door Commendatore
Overvolle treinen zijn eigenlijk ook mijn grootste zorg. Met een lagere frequentie kan ik nog wel leven, met overmatige drukte niet, maar gezien de voorliefde van NS om op de meest ongeschikte plekken enkele ICM drietjes in te zetten, vrees ik daar dus wel voor.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:42
door PHS
Daniel schreef: ↑di 23 aug 2022, 18:13
15800 zal wel naar Vathorst blijven rijden, die zit heel ongelukkig qua kering op Amersfoort Centraal. (Kruist zichzelf daar)
De
15600 is dan eerder een kandidaat om te vervallen.
Of de NS laat de
15800 doorrijden naar Zwolle en kort de
5600 in tot Amersfoort Centraal, die daar kan keren in negen minuten.
Meltrain schreef: ↑di 23 aug 2022, 19:00
De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
In het persbericht staat het volgende:
In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity's en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.
Daarbij krijgt de vrijdagspits een dalbediening, zo valt uit het persbericht op te maken.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:47
door Daniel
PHS schreef: ↑di 23 aug 2022, 19:42Of de NS laat de
15800 doorrijden naar Zwolle en kort de
5600 in tot Amersfoort Centraal, die daar kan keren in negen minuten.
Er blijkt alleen nergens uit dat men de complete dienstregeling gaat omgooien.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:48
door MetroRET
En de
15800 wordt dan doorboord door de
500/
600.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 19:51
door IIVQ
Dat zou betekenen dat de 800 op vrijdag niet
Hdr-
Amr rijdt. Tussen
Amr en
Asd rijdt de 800 immers de hele dag (spits en dal, niet avond).
Een "probleem" daarvan is dat ik begrepen heb dat er in de ochtendspits wel een paar treinen uit
Hdr moeten komen, omdat
Amr te weinig opstelcapaciteit heeft om de 800 bij te starten. Maar een Mcn is natuurlijk minder personeel dan mcn +2x Hc.
Wel begrijp ik dat per 5 sept de 800
Asd-
Amr niet meer rijdt in het weekend. Ik verwacht haast dat dat in 2023 gehandhaafd blijft.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 20:01
door CamilleKreemers
Misschien wordt de 500/600 wel ingekort en de 15800 gaat ook stopped in Harderwijk.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 20:07
door Hainje
CamilleKreemers schreef: ↑di 23 aug 2022, 20:01
Misschien wordt de 500/600 wel ingekort en de 15800 gaat ook stopped in Harderwijk.
Dat lijkt me heel sterk.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 20:13
door Daniel
Eigenlijk wijzen de meeste aanpassingen erop dat vooral de series die nu al vaak vervallen er compleet uit gehaald worden, maar het geen complete revisie van de dienstregeling is.
Op zich ook wel logisch, want dan kan je als de situatie verbetert ook makkelijker weer terug en hoef je niet op een nieuw dienstregelingsjaar te wachten.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 20:19
door Bemined
Een complete revisie van de dienstregeling kost ook iets meer tijd, het basisuurpatroon wordt bijvoorbeeld al in februari afgesloten.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 21:00
door Meltrain
PHS schreef: ↑di 23 aug 2022, 19:42
Meltrain schreef: ↑di 23 aug 2022, 19:00
De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
In het persbericht staat het volgende:
In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity's en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.
Daarbij krijgt de vrijdagspits een dalbediening, zo valt uit het persbericht op te maken.
Ja, maar jouw uitwerking van (onder andere) de
2400 en
4600 is heel anders.
(Of ik snap je gewoon verkeerd.)
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 21:11
door TLP
De
2400 verdicht de
700/
2200 op het hele traject en de
4600 verdicht de
3300/
5800 tussen
Asd en
Ledn tot 4x/uur. Een soortgelijk principe geldt voor de overige door PHS genoemde series. Dus als de aankondiging om van 4x/uur naar 2x/uur te gaan klopt, dan is deze uitwerking de meest logische,
tenzij de treinseries zelf gewijzigd gaan worden.
Hoe dan ook lijkt deze aankondiging echter een grotere verschraling dan 10% op te leveren

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 21:14
door MetroRET
De
4600 is de basisdienst, de andere series eromheen zijn de aanvullingen.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 21:29
door Daniel
TLP schreef: ↑di 23 aug 2022, 21:11
Hoe dan ook lijkt deze aankondiging echter een grotere verschraling dan 10% op te leveren
Het stiekeme zit in dat het 10% t.o.v. dienstregeling 2019 is, terwijl er heel veel vervalt wat pas per dienstregeling 2020 geïntroduceerd is.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 22:29
door PHS
Ik las op Twitter dat het om een bezuiniging van 13-15% gaat t.o.v. dienstregeling 2022.
MetroRET schreef: ↑di 23 aug 2022, 21:14
De
4600 is de basisdienst, de andere series eromheen zijn de aanvullingen.
Goeie, ik heb de
4600 veranderd in de
3300 tussen Hoofddorp - Den Haag C. De
5800 zal vermoedelijk blijven doorrijden naar Hoofddorp (en aan de andere kant naar Amersfoort Vathorst, zoals Daniel terecht opmerkte).
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 22:37
door Meltrain
Ik snap alleen nog steeds niet hoe ik jouw bericht over de
2400 moet lezen.

Bedoel je dat hij tijdens de spitsuren tussen Dordrecht en Lelystad Centrum rijdt en buiten de spitsuren tussen Rotterdam Centraal en Duivendrecht?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 23:24
door Dennenboom
Het lijkt er op dat we in treinkilometers ongeveer 15 jaar terug in de tijd gaan. Als je zo met de concessie op het hoofdrailnet omgaat lijkt het me dat je wel wat uit te leggen hebt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 24 aug 2022, 07:09
door TffpaA
Zouden er met al die personeelstekorten, stakingen en inkrimpingen van de dienstregeling nou nog mensen zijn die denken "goh, die trein, eigenlijk best een goed alternatief voor de auto!"?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: wo 24 aug 2022, 07:47
door IIVQ
Ja hoor. Al die mensen die met een enorme brandstofprijs geconfronteerd worden.
Maar ik denk dat er vooral heel veel mensen denken: "Dat thuiswerken is zo gek nog niet"