Pagina 6 van 17
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:36
door sneltram
In principe zou het echt een spitstrein moeten worden. Maar wie weet is er toch een verrassing.

Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:45
door Roeland
Naar mijn mening zou NS het ook niet kunnen maken, om in het definitieve drg-besluit zomaar een belangrijke treinserie op te heffen, terwijl dat in de eerdere adviesaanvraag niet eens was aangekondigd.
Mogelijk was de aangekondigde verspitsing van de
4600 een soort van blufpoker, om daarmee het opheffen in avond/weekend erdoor te krijgen? Zo van: als we dan achteraf aankondigen dat-ie tussen 9 en 16 uur toch nog wel rijdt, dan gaan Locov en de gemeente Almere wellicht schoorvoetend akkoord met het opheffen in avond/weekend?
Het was ook totaal inconsistent om in het vervoerplan enerzijds te roepen dat reizigers zich meer buiten de spits moeten spreiden, en vervolgens op één van de drukste forensenrelaties (Almere - Amsterdam) de bediening buiten de spits te minimaliseren?
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:45
door MetroRET
De
4600 zie ik elke dag tot 20:30 ingelegd tussen
Asd en
Almo, ook in het weekend (en dus ook buiten de spits).
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 11:46
door DDietzen
De
1500 met vertrek op de oneven hele uren uit Amsterdam naar Deventer staat in Hafas (of in elk geval de NSI-planner waar ik het opvraag) genoteerd als Nightjet

Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:06
door Meltrain
De
3200 en
5200 lijken (van maandag t/m donderdag) ook de hele dag te rijden en niet uitsluitend tijdens de spitsuren. Tevens gaat de
3200 stoppen op
Veenendaal-De Klomp.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:32
door Daniel
Dat kan nog niet kloppen, want daar zou juist de hele week dezelfde treinserie gaan stoppen zodat de busaansluitingen op vrijdag gelijk aan de rest van de week kunnen blijven.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:43
door MetroRET
Dingen kunnen altijd weer veranderen.
En waar is "daar", het heilige, ow zo belangrijke station tussen
Mrn en
Ed.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:50
door Daniel
"Daar" is op Veenendaal-De Klomp ja, waar juist op aandrang van de busvervoerders was gekozen met de hele week dezelfde stoppende serie (met hooguit een lichte afwijking van een enkele minuut i.v.m. de inpassing) zodat altijd aansluiting geboden kan worden. Dat staat ook zo in de reactie van NS op het Locov advies.
De busvervoerders hebben daarop juist in hun definitieve plannen geen afwijkende bediening op vrijdag opgenomen (wat op andere plekken juist aansluitingen zou slopen).
Overigens valt het richting Arnhem nog wel mee met 2 minuten verschil, de andere kant op scheelt het 5 minuten.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:56
door maurits-07
Zie ik het goed, dat de 3500 straks na 21:00 nogsteeds niet rijdt tussen Eindhoven en Utrecht? Dacht te hebben zien staan in de capaciteitsaanvraag dat deze juist wel weer het hele stuk ging rijden.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 12:59
door MetroRET
Daniel schreef: ↑vr 08 sep 2023, 12:50
"Daar" is op Veenendaal-De Klomp ja, waar juist op aandrang van de busvervoerders was gekozen met de hele week dezelfde stoppende serie (met hooguit een lichte afwijking van een enkele minuut i.v.m. de inpassing) zodat altijd aansluiting geboden kan worden. Dat staat ook zo in de reactie van NS op het Locov advies.
De busvervoerders hebben daarop juist in hun definitieve plannen geen afwijkende bediening op vrijdag opgenomen (wat op andere plekken juist aansluitingen zou slopen).
Overigens valt het richting Arnhem nog wel mee met 2 minuten verschil, de andere kant op scheelt het 5 minuten.
Wauw... je zou maar 5 hele minuten langer moeten wachten op je bus.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 14:40
door Hainje
Als ik de situatie rond De Klomp een beetje goed heb gevolgd, dan is het probleem vooral dat NS er een puinbak van maakt door elke week een andere serie op dat station te laten stoppen. Hierdoor heb je dan dus de ene week een overstap van 7 minuten en de andere week van 23 minuten op de bussen. Daar is voor Syntus natuurlijk niet tegenaan te plannen/wijzigen.
Het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat busvervoerders er bij NS op aandringen gewoon consistent te zijn met hun stoppatroon. Dat heeft niets te maken met dat het een in jouw ogen relatief onbelangrijk station is en dat reizigers incidenteel misschien een paar minuutjes langer moeten wachten op hun aansluiting. Die toon klinkt namelijk wel door in je berichten.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 15:41
door Daniel
MetroRET schreef: ↑vr 08 sep 2023, 12:59Wauw... je zou maar 5 hele minuten langer moeten wachten op je bus.
Ware het niet dat het 25 minuten zijn op maandag t/m donderdag, want er was in de reactie op het advies sprake van 5 dagen in de week een stop van de
3100. De
3200 stopt er juist 5 minuten later vanuit Arnhem, maar de overstaptijd bedraagt normaal 6 minuten. Dat haal je dus niet.
Andersom was het probleem kleiner geweest. Notabene zelf het ROCOV advies geschreven dat negatief was over een afwijkende vrijdagsdienst (toen was nog sprake van het patroon wat nu in hafas staat), juist omdat het dan maar 5 minuten scheelde bij een op de 3200 afgestemde busdienst. (Met de bus daarmee meeschuiven verdubbeld de overstappen in Amersfoort weer, dus dat schiet niet op)
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 16:16
door Bemined
Dit is sowieso nog niet de laatste versie want het wijzigingsblad van december met de zogenoemde late requests wordt pas in oktober afgesloten. Maar als de 3200 er nog in staat is het waarschijnlijk de conceptversie, want die was door de ns in de definitieve versie al teruggebracht tot 6 ritten in de ochtend 6 in de middag.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 20:10
door Meltrain
Hainje schreef: ↑vr 08 sep 2023, 14:40
Als ik de situatie rond De Klomp een beetje goed heb gevolgd, dan is het probleem vooral dat NS er een puinbak van maakt door elke week een andere serie op dat station te laten stoppen. Hierdoor heb je dan dus de ene week een overstap van 7 minuten en de andere week van 23 minuten op de bussen.
Verschillen per dag kan ik me nog iets bij voorstellen, maar per week?

Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 20:11
door Hainje
Niet
te letterlijk nemen.

Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: vr 08 sep 2023, 22:29
door henrivanderweijden
Bemined schreef: ↑vr 08 sep 2023, 16:16
Dit is sowieso nog niet de laatste versie want het wijzigingsblad van december met de zogenoemde late requests wordt pas in oktober afgesloten. Maar als de 3200 er nog in staat is het waarschijnlijk de conceptversie, want die was door de ns in de definitieve versie al teruggebracht tot 6 ritten in de ochtend 6 in de middag.
De 3200 is tussen
Ah eb
Shl ook de meest nutteloze serie die je kan bedenken en kost alleen een extra mcn. De max lengte nu is VIRM VI. Echter de treinen die ervoor of erna rijden rijden niet op maximale lengte, als je geluk hebt VIRM VI+IV maar meestal kleiner in de ochtendspits. 'smiddags rijdt de 3100 die na de 3200 rijdt meestal met een los stel. Dus waarom die 3200 moet rijden ....
Tussen
Shl en
Rtd heb ik geen idee over de bezetting en lengte vd treinen dus daar oordeel ik niet over.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: za 09 sep 2023, 01:18
door dennistd
Ik zie dat Keolis ook ritten toevoegt: de
7992 (
Es v 0.04u) gaat op zondag t/m donderdag ook rijden, maar dan tot
Hgl. En er komt van ma t/m vr een vroege trein naar Enschede: de 7907 (
Aml v 5.30u).
Op zaterdag is de
7913 (
Aml v 7.00u) nieuw. Ook rijdt de IC 's avonds een uur langer door (in beide richtingen één latere rit).
Daarnaast kun je op zondag vroeger met de IC uit
Es: de
1624 start hier ipv pas in
Dv.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: za 09 sep 2023, 05:25
door SuperGhost
henrivanderweijden schreef: ↑vr 08 sep 2023, 22:29
Bemined schreef: ↑vr 08 sep 2023, 16:16
Dit is sowieso nog niet de laatste versie want het wijzigingsblad van december met de zogenoemde late requests wordt pas in oktober afgesloten. Maar als de 3200 er nog in staat is het waarschijnlijk de conceptversie, want die was door de ns in de definitieve versie al teruggebracht tot 6 ritten in de ochtend 6 in de middag.
De 3200 is tussen
Ah eb
Shl ook de meest nutteloze serie die je kan bedenken en kost alleen een extra mcn. De max lengte nu is VIRM VI. Echter de treinen die ervoor of erna rijden rijden niet op maximale lengte, als je geluk hebt VIRM VI+IV maar meestal kleiner in de ochtendspits. 'smiddags rijdt de 3100 die na de 3200 rijdt meestal met een los stel. Dus waarom die 3200 moet rijden ....
Tussen
Shl en
Rtd heb ik geen idee over de bezetting en lengte vd treinen dus daar oordeel ik niet over.
Maar waar is momenteel wel de hele dag ETMET nodig dan? Ook op Eindhoven-Amsterdam kun je prima uit met een kwartiersdienst als je de treinen op lengte laat rijden. Hooguit 2 of 3 ritten per dag die dan echt een hoge bezettingsgraad hebben, maar dan kun je net zo goed voor die 2-3 ritten een voortrein laten rijden. (wellicht die voortrein juist Breda-Utrecht-Amsterdam laten rijden om de reizigers vanuit Breda en Tilburg juist uit de IC vanuit Eindhoven te houden)
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 17:13
door Bemined
Ook in hafas te vinden (als je weet waar je moet zoeken):
ICD 9520
Rtd 09:19 (splitsen vanaf de 900 vermoed ik)
Atw 10:01/10:03
Brusz 10:38
Startdatum staat vooralsnog op wijzigingsblad april, of het daadwerkelijk gaat rijden geen idee maar het pad is aangevraagd in ieder geval (in feite gebruikt men de Eurostar paden in de uren dat deze niet rijdt).
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 18:59
door cassie127
Betreft op werkdagen:
ICD 9520: 08:38
Asd - 10:38
Brusz
ICD 9536: 12:38
Asd - 14:38
Brusz
ICD 9556: 17:38
Asd - 19:38
Brusz
ICD 9564: 19:38
Asd - 21:38
Brusz
ICD 9511: 07:22
Brusz - 09:22
Asd
ICD 9531: 12:22
Brusz - 14:22
Asd
ICD 9543: 15:22
Brusz - 17:22
Asd
ICD 9563: 20:22
Brusz - 22:22
Asd
En in het weekend:
ICD 9516: 07:38
Asd - 09:38
Brusz
ICD 9528: 10:38
Asd - 12:38
Brusz
ICD 9540: 13:38
Asd - 15:38
Brusz
ICD 9564: 19:38
Asd - 21:38
Brusz
ICD 9511: 07:22
Brusz - 09:22
Asd
ICD 9523: 10:22
Brusz - 12:22
Asd
ICD 9551: 17:22
Brusz - 19:22
Asd
ICD 9559: 19:22
Brusz - 21:22
Asd
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 19:36
door CamilleKreemers
Waarom keren die treinen zo lang?
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 19:40
door ITF
Deze treinen zijn een voorproefje van de nieuwe snellere IC Brussel?
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 20:34
door en-es
Gaan ze er echt twee uur over doen? Lijkt me heel ambitieus.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 21:08
door Bemined
De ICD heeft een sneller pad tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en heeft kortere halteertijden.
Op basis van de bruto reistijd zou ICNG 13 minuten langer onderweg zijn dan een Thalys wat mij wel realistisch doet klinken.
Re: Dienstregeling 2024
Geplaatst: zo 10 sep 2023, 21:31
door cassie127
Terwijl de rijtijden tussen Brussel, Antwerpen en Rotterdam ook met een ICR stam gehaald kunnen worden (zie 9273 via treinposities)