Ontwikkelingen reisinformatie
-
- Donateur
Re: Ontwikkelingen reisinformatie
En wat worden die toeristen dan geacht in Engeland te doen? En daarom zijn er toch ook die plaatjes bij? Ik twijfel er niet aan dat de bedoelingen goed zijn, maar het komt allemaal zo knullig over. In een wereld vol vertaalapps lijken me dit soort overwegingen echt overbodig. Bovendien: “treinstel” is ook een aangeleerd woord. Een kind op de crèche dat nooit met de trein heeft gereisd zal echt geen idee hebben wat dat is.
Juist door de dingen niet precies te benoemen (en te doen alsof mensen simpel zijn) krijg je onduidelijkheid en verwarring.
Juist door de dingen niet precies te benoemen (en te doen alsof mensen simpel zijn) krijg je onduidelijkheid en verwarring.
-
Tja, blijkbaar wijst onderzoek toch anders uit.
Ik heb zelf ook commentaar geleverd over het woordgebruik in het Engels (ik had hetzelfde idee dat het beter zou zijn om gewoon de gebruikelijke termen uit Engeland te gebruiken), maar dit is nu eenmaal hoe het is.
Ik heb zelf ook commentaar geleverd over het woordgebruik in het Engels (ik had hetzelfde idee dat het beter zou zijn om gewoon de gebruikelijke termen uit Engeland te gebruiken), maar dit is nu eenmaal hoe het is.
-
Precies en alle vertaal apps zetten "treinstel" om in "train set" en andersom. Zelfs het gerenommeerde Prisma woordenboek geeft bij "treinstel" "train set" aan.umbusko schreef: ↑wo 11 sep 2024, 20:54 En wat worden die toeristen dan geacht in Engeland te doen? En daarom zijn er toch ook die plaatjes bij? Ik twijfel er niet aan dat de bedoelingen goed zijn, maar het komt allemaal zo knullig over. In een wereld vol vertaalapps lijken me dit soort overwegingen echt overbodig. Bovendien: “treinstel” is ook een aangeleerd woord. Een kind op de crèche dat nooit met de trein heeft gereisd zal echt geen idee hebben wat dat is.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
- Donateur
Dat vind ik dan ook prima, al moet het dan inderdaad wel 'train set' zijn (en niet 'trainset' zoals het er nu staat). Alleen ging het in dit geval niet om een treinstel, maar om een deel van de rijtuigen. In dat geval moet je er mijns inziens 'rijtuigen' en 'carriages' van maken.
-
Volgens Wiktionary en de Cambridge English Dictionary is een train set (met spatie) specifiek verwijzend naar een speelgoedtrein en is trainset zonder spatie verwijzend naar een loc + rijtuigen of een multiple unit.
De reisinfo kan overigens geen onderscheid maken tussen een treinstam en een treinstel, dus wordt in beide gevallen de algemene benaming gebruikt, ook al is die technisch gezien onjuist.
De reisinfo kan overigens geen onderscheid maken tussen een treinstam en een treinstel, dus wordt in beide gevallen de algemene benaming gebruikt, ook al is die technisch gezien onjuist.
- Vinny
Sowieso heb je toch een plaatsreservering? Waar een specifiek rijtuig heen gaat is dus niet nodig om te weten. Je moet gewoon instappen waar je rijtuig en zit-, lig- of slaapplaats is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Donateur
Oh, in dat geval heb ik niks gezegd.

Als er geen onderscheid gemaakt kan worden, lijkt me een generiek “rear part” (achterste deel) trouwens beter. Dat is dan al zeker simpele taal.

- Z2N
- Donateur
Niet in het geval van NJ 403/402, daar zitten gewone IC-rijtuigen in die zonder reservering gebruikt mogen worden.
- Vinny
Wow oke dat is nieuw voor me. Nou moet ik wel zeggen dat ik de nachttrein naar Zürich voor het laatst in 2012 heb genomen. Toen gingen volgens mij alle rijtuigen daar nog heen.
Vorige week op station Hengelo zag ik dit:
https://ibb.co/D12Fyvb
Dat begreep niet iedereen. Ik moest een aantal reizigers uitleggen dat de trein naar Enschede er al heel snel zou zijn. Bij reguliere treinen wordt vanaf 10 minuten teruggeteld.
Vorige week op station Hengelo zag ik dit:
https://ibb.co/D12Fyvb
Dat begreep niet iedereen. Ik moest een aantal reizigers uitleggen dat de trein naar Enschede er al heel snel zou zijn. Bij reguliere treinen wordt vanaf 10 minuten teruggeteld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Vorige zondag 8 september zag ik dit te Schiphol:Suus schreef: ↑ma 05 aug 2024, 17:32 Vanochtend zag ik op Rotterdam Centraal dat de Eurostar naar Parijs van vlak voor 7 uur met twee stellen zou rijden. Echter, in plaats van de 16 rijtuigen en 4 motorwagens allemaal op het scherm te frotten, toonde de twee schermen slechts 2/3e van de trein, met het scherm aan de kant van de Willemsspoortunnel waar de achterkant ontbrak en de scherm aan de kant van Schiedam waar de voorkant ontbrak.
Helaas had ik niet de mogelijkheid foto’s te maken.

Dit voor een dubbele
Opvallend:
* Ik had nog nooit eerder gezien dat één stel in "omgekeerde rijtuigvolgorde" (dus 8 naast 18, 1 en 11 buiten) zou zijn
* De buitenste bakken (de twee "locomotieven" en bak 1 en 11) werden niet weergegeven, maar naast bak 2 en 12 was het "vervaagd". Naar mijn idee zou bak 1 en 11 er wel op gekund hebben in de breedte, als je de (middelste) locomotieven iets smaller zou maken.
* Ik had de bakposities nog nooit in de "preview" (trein staat in de blauwe, onderste regel) gezien. Ik heb niet opgelet of hier alternerend ook baknummers werden weergegeven.
* Dit perronscherm staat bij bakbord N, redelijk achteraan dus. Hier wordt echter het "midden" van de trein getoond, anders dan wat Suus beschrijft. Volgende keer op Shl zal ik eens helemaal achteraan (oostelijk) kijken wat er daar op de perronschermen staat.
Ik zat in bak 2, en ik geloof niet dat ik ooit zo westelijk op Shl ingestapt ben of uberhaupt op het perron geweest ben. Dit was trouwens mijn Eurostar met 37 minuten vervroeging.
Los hiervan zag ik laatst op amsterdam Amsterdam een halaanwijzer die een trein die pas over 55 minuten zou vertrekken op de onderste regel zette, met het hele "volgende trein"-vlak geheel blanco (dus gelijk aan dit voorbeeld in Schiphol). Verschil is wel dat in Amsterdam wel duidelijk was welk spoor de trein gaat vertrekken. Hoe lang van te voren verschuift een trein van onder ("volgende trein") naar boven ("eerste trein")?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Het hele idee zal natuurlijk zijn dat ze met een standaard breedte aan icoontjes werkt. Overigens toonde men in het verleden de locomotieven in het midden nog niet. Zolang je er met de letterbordjes rekening mee houdt kan je die natuurlijk ook gewoon helemaal weglaten in de weergave.
Dat wordt toch al zeker wel een jaar zo gedaan voor internationale treinen.* Ik had de bakposities nog nooit in de "preview" (trein staat in de blauwe, onderste regel) gezien. Ik heb niet opgelet of hier alternerend ook baknummers werden weergegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
-
Voor mij een nieuwe verstoringsreden: "Rijdt niet inzet veiligheidsmedewerkers" (sic), gezien bij de uitgevallen 1170 Ehv-Rtd vandaag. Is dat een nieuwe naam van een bestaande verstoringsreden of is dit echt een nieuwe (of zeer zeldzame) categorie?
Volgens Rijden de Treinen is 'ie slechts één keer eerder gebruikt, op 5 september 2024 bij een verstoring rondom Tilburg. Toen ook al met gebrekkige zinsbouw, overigens.
Volgens Rijden de Treinen is 'ie slechts één keer eerder gebruikt, op 5 september 2024 bij een verstoring rondom Tilburg. Toen ook al met gebrekkige zinsbouw, overigens.
-
Ik heb "vanwege inzet veiligheidsdiensten/brandweer/politie" wel vaker gezien.
-
VIRM 8738 als 3920 heeft op de trein informatie- beeldschermen een nieuwe lay-out gekregen. Ziet er netjes uit 

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Het ziet er mooi uit, maar ik vind dat er qua informatie nog best veel potentie onbenut is gelaten.
Voor een aankomst worden nog maar 2 overstapmogelijkheden getoont. De eindbestemming hoeft wat mij betreft op dat moment niet zo groot weergegeven te worden, waardoor je er wel 4 zou kunnen tonen.
Kom je bijna aan op een station zonder overstapmogelijkheden en sta je stil op een station dan staat alleen dat station genoemd* (met respectievelijk aankomst en vertrektijd). Op dat moment hadden natuurlijk ook de komende stations getoont kunnen worden.
* Edit: ik zie net dat als je stilstaat met nog maar 1 station resterend dit wel wordt gedaan.
Voor een aankomst worden nog maar 2 overstapmogelijkheden getoont. De eindbestemming hoeft wat mij betreft op dat moment niet zo groot weergegeven te worden, waardoor je er wel 4 zou kunnen tonen.
Kom je bijna aan op een station zonder overstapmogelijkheden en sta je stil op een station dan staat alleen dat station genoemd* (met respectievelijk aankomst en vertrektijd). Op dat moment hadden natuurlijk ook de komende stations getoont kunnen worden.
* Edit: ik zie net dat als je stilstaat met nog maar 1 station resterend dit wel wordt gedaan.
-
Ik vind het er wat rommelig uitzien.
Als je net in de trein stapt, zie je dit. Overzicht van alle stations. Prima. Al is de volgorde Eindstation-volgende-tussenliggende niet echt duidelijk. En de "via" verdwijnt als je verder scrollt.
Ook vind ik de huidige tijd niet heel duidelijk dat het de huidige tijd en niet de aankomsttijd naar Vlissingen is. En ik mis (dat hoeft niet zo groot) het treinnummer.

Als de trein eenmaal rijdt, zie je dit. Ze hadden beter de tijd van het eerstvolgende station ook links (of van alle opvolgende stations ook rechts) kunnen zetten. Het aankomstperron hoeft van mij in dit scherm niet zo.

Vlak voor je aankomt. Ik neem aan dat dit scherm de overstapmogelijkheden moet geven, maar die worden niet getoond. Hier zou het aankomstperron m.i. wél nuttig zijn, zeker als je dat voor de overstappers ook doet en met een symbooltje ((rol)trap of lift) aangeeft of het een crossplatformoverstap is of niet.
Metro/tram/bus erbij zou leuk zijn, al os dat op een station als Utrecht Centraal natuurlijk niet te doen.

Er was ook nog een scherm met snelheid en buiten- en binnentemp, maar de temperaturen werden niet getoond.
=====
Eerste keer dat ik personeelswerving in OVinfo langs zie komen.

Als je net in de trein stapt, zie je dit. Overzicht van alle stations. Prima. Al is de volgorde Eindstation-volgende-tussenliggende niet echt duidelijk. En de "via" verdwijnt als je verder scrollt.
Ook vind ik de huidige tijd niet heel duidelijk dat het de huidige tijd en niet de aankomsttijd naar Vlissingen is. En ik mis (dat hoeft niet zo groot) het treinnummer.

Als de trein eenmaal rijdt, zie je dit. Ze hadden beter de tijd van het eerstvolgende station ook links (of van alle opvolgende stations ook rechts) kunnen zetten. Het aankomstperron hoeft van mij in dit scherm niet zo.

Vlak voor je aankomt. Ik neem aan dat dit scherm de overstapmogelijkheden moet geven, maar die worden niet getoond. Hier zou het aankomstperron m.i. wél nuttig zijn, zeker als je dat voor de overstappers ook doet en met een symbooltje ((rol)trap of lift) aangeeft of het een crossplatformoverstap is of niet.
Metro/tram/bus erbij zou leuk zijn, al os dat op een station als Utrecht Centraal natuurlijk niet te doen.

Er was ook nog een scherm met snelheid en buiten- en binnentemp, maar de temperaturen werden niet getoond.
=====
Eerste keer dat ik personeelswerving in OVinfo langs zie komen.

-
Zoals in een ander draadje al aangegeven: De Kerst-TBP's zijn terrug, nu met sneeuw die veel subtieler is dan voorgaande jaren én een rendier die de trein trekt.

Op Arnhem werd onze2900 trein naar Nijmegen weet ik veel wat voor serie niet getrokken maar stond het gewone terugkeerpijlje er.
Een internationale trein werd wel gerendierd, maar niet op de eerste maar de volgende. Ik ben benieuwd of bij getrokken treinen het rendier voor of in plaats van de locomotief komt.

Een trein naar Tiel had helemaal geen rijtuigen noch rendier in beeld.
De SNG 2326 heeft ook de nieuwe reisinformatie.

Op Arnhem werd onze
Een internationale trein werd wel gerendierd, maar niet op de eerste maar de volgende. Ik ben benieuwd of bij getrokken treinen het rendier voor of in plaats van de locomotief komt.

Laatst gewijzigd door IIVQ op do 26 dec 2024, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Arnhem, 2900, dat klopt niet helemaal.
-
-
Leuk gedaan om het pijltje te vervangen door een rendier. Was misschien nog leuker geweest als ze het scherm in de donkere modus hebben kunnen zetten. Dan zie je de sneeuw nog duidelijker. Trouwens hebben Duitsland en Zwitserland de kleuren omgedraaid, is het niet een idee om dat hier ook te doen?IIVQ schreef: ↑wo 25 dec 2024, 14:44 Zoals in een ander draadje al aangegeven: De Kerst-TBP's zijn terrug, nu met sneeuw die veel subtieler is dan voorgaande jaren én een rendier die de trein trekt.
Op Arnhem werd onze2900trein naar Nijmegen weet ik veel wat voor serie niet getrokken maar stond het gewone terugkeerpijlje er.
-
Ja dat zou in mijn optiek ook fijner zijn, het omdraaien van de kleuren. Of een dag en een nachtmodus waarbij de kleuren wisselend worden ingesteld naar gelang tijdstip.
-
Ondanks dat veel mensen (ik niet) witte tekst op zwarte achtergrond mooier vinden, is zwarte tekst op witte achtergrond echt beter leesbaar, zeker voor memsen met slechter zicht.
-
Het viel me onlangs op dat het Brusselse Zuidstation niet langer als "Brussel-Zuid/Midi" wordt aangeduid op de perronborden, maar gewoon als "Brussel-Zuid".
Ik geloof dat in het verleden Midi werd toegevoegd om verwarring te voorkomen. In Vlaanderen werd dit nooit gedaan, en mag daar om de taalwetgeving ook niet.
Wellicht is dit aangepast vanwege dat in OBIS in de ICNGB de Vlaamse conventie gevolgd moet worden (Brussel-Zuid), omdat de trein daar rijdt? Speculatie van mijn zijde.
Ik geloof dat in het verleden Midi werd toegevoegd om verwarring te voorkomen. In Vlaanderen werd dit nooit gedaan, en mag daar om de taalwetgeving ook niet.
Wellicht is dit aangepast vanwege dat in OBIS in de ICNGB de Vlaamse conventie gevolgd moet worden (Brussel-Zuid), omdat de trein daar rijdt? Speculatie van mijn zijde.
- Suus
- Contacteer:
Het is met ingang van 15 december aangepast inderdaad, maar het is mij ook opgevallen dat ICNG-B in de Nederlandse taal wel Brussel-Zuid Midi gebruikt (de Duitse komma tussen Zuid en Midi is al iets van anderhalf jaar geleden verdwenen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.