Pagina 6 van 15
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 12:58
door cassie127
Het logo van Eurocity komt overigens wel erg in de buurt van dat van wat de Italianen recentelijk gepresenteerd hebben.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 13:43
door Natorious
De EuroCityDirect stopt toch ook in Duivendrecht?
TffpaA schreef: ↑di 26 nov 2024, 09:06
Ik vind het een complimentje waard dat de marketingafdeling van NS ook parkinsonpatiënten een kans biedt kaartmateriaal te maken

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 13:56
door Milco
Natorious schreef: ↑di 26 nov 2024, 13:43
De EuroCityDirect stopt toch ook in Duivendrecht?
Nee, voorlopig gaat de s9500 - in tegenstelling tot de
2400 - Duivendrecht overslaan. Schijnt vooralsnog tijdelijk te zijn omdat er mogelijk niet voldoende ICNG is en het met TRAXX+ICR niet inpasbaar is daar te stoppen of zo...
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 14:59
door Gydo
Zal 186+ICRmh dan nog regelmatig te zien zijn op de ECd 9500 serie?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 15:34
door Dionysusnu
Als terugvalscenario mogelijk wel; Het is (of was) nog onduidelijk of er genoeg ICNGs zijn om alle voorziene series daarmee te rijden. De terugval is dan dat de ICNG-Bs (33xx) binnenlands ingezet worden vanwege de 200km/h, en dan valt ICR in op de s9500. De 9500 is daarom ingelegd met maximaal 160km/h, en dat kost 1 á 2 minuten rijtijd op de HSL. Dat wordt dus gecompenseerd met het overslaan van
Dvd, want de tijden in
Rtd en
Alm liggen vast.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 15:40
door Bemined
3 van de 7 diensten in de 9500 zijn per december met TRAXX+ICR gepland, overige ICNGB rijdt in de
2400. Ik vermoed omdat de binnenlande machinisten geen materieelkennis hebben om TRAXX te mogen rijden in de
1800 en
2400 series, anders had de prestigetrein wel het nieuwste materieel gekregen lijkt mij.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 16:13
door ITF
Uit deze 2 berichten kan ik concluderen dat de ICNG-B volledig afgeleverd en in dienst is? En de binnenlandse serie nog niet compleet is?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 16:35
door Dionysusnu
Volgens mij niet. Ze zijn alleen harder nodig in de binnenlandse inzet dan de Belgische.
Edit: Zo te zien zijn er pas 8 van de 21 ingezet in de testtreinen tot nu toe.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 26 nov 2024, 17:39
door MetroRET
Bemined schreef: ↑di 26 nov 2024, 15:40
3 van de 7 diensten in de 9500 zijn per december met TRAXX+ICR gepland, overige ICNGB rijdt in de
2400. Ik vermoed omdat de binnenlande machinisten geen materieelkennis hebben om TRAXX te mogen rijden in de
1800 en
2400 series, anders had de prestigetrein wel het nieuwste materieel gekregen lijkt mij.
Dacht dat de s9500 8 omlopen nodig had?
Welke omlopen zullen met TRAXX gereden gaan worden?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: zo 15 dec 2024, 23:00
door tjoektjoek
https://bsky.app/profile/eliasvandeun.b ... dt757s3222
Wat mij opviel, is dat de ICNG ook het NMBS-logo heeft. Al is dat niet zo opvallend als het grote NS logo.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 03:49
door Jultar
Ooit was het plan om het NMBS logo net zo groot op de bakken te hebben staan als het grote NS logo (dus het grote logo dat 'in' de 'flow' staat. Grappig om te zien dat men het op één treinstel in hele kleine vorm toch nog terug heeft laten komen voor de perspresentatie.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 07:55
door VIRM
en-es schreef: ↑zo 24 nov 2024, 18:59
TomSteyl schreef: ↑zo 24 nov 2024, 18:05
Ik vraag me sinds die herintroductie wat af... wie controleert er eigenlijk of die nieuwe verbinding wel EC-waardig is? Is er een instantie die dat controleert?
In de eerste jaren na de invoering gebeurde dat wel dacht ik. Personeel in die treinen moesten bijvoorbeeld minstens twee talen spreken en speciale Eurocity naamplaatjes dragen met daarop naam en de talen die ze spraken.
De verR-Netificiering van de
Ec?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 08:02
door Suus
Jultar schreef:Ooit was het plan om het NMBS logo net zo groot op de bakken te hebben staan als het grote NS logo (dus het grote logo dat 'in' de 'flow' staat. Grappig om te zien dat men het op één treinstel in hele kleine vorm toch nog terug heeft laten komen voor de perspresentatie.
Alle stellen gaan die twee kleine logo’s krijgen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 12:51
door mave94
Wat mij opviel was dat het display op de voorkant van de trein in meerdere talen werd weergegeven. Afwisselend zag ik Brussel Zuid Midi, Brussel Zuid, Brussels South en zelfs Brüssel Süd. Is het Duits nu echt nodig?

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 12:58
door Suus
Waarschijnlijk om aan de Belgische taalwetgeving te voldoen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:12
door mave94
Daar ging ik ook vanuit. Toch best vreemd, aangezien de trein niet binnen België mag worden gebruikt. Zou je dit ook hebben met de displays op bijvoorbeeld de TGV en ICE naar Brussel?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:15
door umbusko
Brussel Zuid Midi? Dat zou dan toch Bruxelles-Midi moeten zijn?
En ja, voor je Engels mag weergeven moet je ook Duits weergeven. Althans, zo was het altijd voor de omroepen. Al vermoed ik dat alleen Nederlands en Frans ook oké is. Of moet je, als je alleen Nederlands en Frans doet, slechts één van de twee weergeven aan de hand van je geografische positie?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:23
door mave94
Ik heb het gecheckt op mijn foto's en er stond inderdaad "Brussel-Zuid Midi".
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:26
door rvdborgt
De taal of talen van de regio moeten worden gebruikt. Voor de EC/ECD zijn dat dus Nederlands in Vlaanderen en Nederlands en Frans in Brussel. Andere talen mogen worden gebruikt, maar voordat je een niet-nationale taal (zoals Engels) gebruikt, moeten eerst de nationale talen aan de beurt komen. Dus alleen NL/FR/EN kan niet. NL/FR/DE kan wel, en daarna mag je talen naar hartelust toevoegen (ES en IT heb ik in de Benelux ook al meermaals gehoord). In Vlaanderen kan alleen NL+FR niet. Als je daar meer dan alleen NL wilt gebruiken, dan moet je minimaal NL/FR/DE gebruiken, want je mag de ene nationale taal niet achterstellen bij de andere.
Tot zover wat ik van de regels begrijp. Waarschijnlijk is het nog ingewikkelder en heeft de NMBS ook nog interne regels/richtlijnen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:37
door DovaModaal
Matt schreef: ↑ma 16 dec 2024, 13:12
...Toch best vreemd, aangezien de trein niet binnen België mag worden gebruikt.
De trein rijdt door België, stopt in Antwerpen en Brussel (enkel toegankelijk voor trajecten van en naar Nederland), en de informatie is zichtbaar en bruikbaar voor de reizigers. Waarom zou een Belgische taalwet niet gelden op deze trein?
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 13:54
door cassie127
Volgens mij is die viertaligheid alleen van belang als je van/naar/via Brussels Airport Zaventem rijdt. Die treinen worden op de stations ook viertalig aangekondigd
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 14:02
door rvdborgt
De reden dat in Brussels Airport alles viertalig is, is omdat de luchthaven in Vlaanderen ligt. Om dus Engels te mogen gebruiken, moeten eerst de 3 nationale talen aan de beurt komen.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 14:21
door DovaModaal
Is de reden dat het daar viertalig is, niet omdat men net de luchthaven en de treinen ernaar goed wil aanduiden/aankondigen voor de vele internationale reizigers, dus in het Engels?
En inderdaad: Engels betekent meteen dat de nationale talen er ook alle drie volledig bij moeten.
Re: Eurocity Direct
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 20:00
door waldo79
Je mag er niet vanuit gaan dat gebruikers uit Nederland de Belgische taalwetgeving begrijpen @DovaModaal

Re: Eurocity Direct
Geplaatst: di 17 dec 2024, 09:16
door IIVQ
Vroeger (en wellicht nu nog, maar ik maak die reis niet vaak) was er een IC
Luik-Leuven-Brussel waar in
Luik alles alléén in het Frans, in Leuven alléén in het Nederlands en in Brussel alles tweetalig was: omroepen, maar ook de displays in de scherm met alle volgende bestemmingen.
Dus in
Luik ging de trein naar Bruxelles-Midi, en in Leuven naar Brussel-Zuid.