Pagina 6 van 7

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 19:42
door Bemined
JothamvW schreef: ma 02 jun 2025, 19:11Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt.
Voor jou misschien niet, maar voor anderen wel. De 3100 bied vanuit Utrecht juist de overstap op de 7600 richting Zutphen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:41
door Gamma
JothamvW schreef: ma 02 jun 2025, 19:11 Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...
1) Voor de reizigers tussen Schiphol, Utrecht, Ede-Wageningen, Arnhem en Nijmegen is dit een welkome kwartierdienst.
2) Voor reizigers tussen Nijmegen/Arnhem - Schiphol een rechtstreekse verbinding
3) Aansluitingen in Arnhem (bijvoorbeeld tussen 3100 en 7600)
4) Aansluitingen in Utrecht Centraal
4) Aansluitingen in Nijmegen (3100 en 32200)

Oftewel: je post is onzin.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: ma 02 jun 2025, 20:46
door Thriller
Oeps, haha. Ik bedoelde natuurlijk ten zuiden van Eindhoven.

En inderdaad, de problemen ontstaan buiten de tienminutendiensten, maar wel dóór de tienminutendiensten. Voor die tijd was het allemaal behoorlijk robuust.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 07:34
door Nitein-Repart
JothamvW schreef: ma 02 jun 2025, 19:11 Om nog maar te zwijgen over busdienstregelingen. Heel leuk dat de 3100 nu weer rijdt in het weekend maar op zondag biedt die geen voor mij relevante aansluitingen in Arnhem die de 3000 niet biedt. Sta je uiteindelijk bijna een half uur te wachten op de 7600...
De 3100 is doorgaans wel een stuk rustiger als de 3000, zeker in het weekend. Als ik naar Utrecht moet vanuit de Achterhoek dan pak ik meestal de 3100, omdat deze gewoon een stuk minder druk zeker. Zeker als er nog een fiets mee moet is de overstap tussen de 30900 en de 3000 eigenlijk gewoon te krap. Dan maar een kleine 20 minuten wachten in Arnhem.

En van en naar Zutphen sluit de 7600 juist aan op de 3100 en niet op de 3000. Alleen van en naar Elst sluit de 7600 aan op de 3000.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 08:02
door JothamvW
En laat ik nu net in een deel van Arnhem wonen waarbij 7600+fiets ongeveer net zo snel was als de 331.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 10:29
door waldo79
Alleen de dienstregeling wordt ontworpen op de groep die in aantallen het meeste baat heeft.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 12:43
door Thriller
Dat heb ik altijd een hele rare gedachte gevonden. Het is veel logischer te optimaliseren naar reistijd. Dus bij een keuze iemand 30 minuten laten wachten 6 keer zwaarder tellen dan iemand die 5 minuten wint. Sterker nog, 30 minuten extra wachten zou qua beleving nog weleens zwaarder kunnen wegen dan 5 minuten reistijdwinst. Maar op die manier wordt duidelijk niet gedacht, inderdaad.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 13:12
door waldo79
Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 13:16
door Cora
Vind t nog steeds raar dat er geen directe intercity Rotterdam - Groningen is voorzien... -0-

Hoeveel mensen ik uit de 500/600 welniet in de 2000 zie stappen elke keer :')

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 15:32
door verfmeer
Komt die volgend jaar niet terug als de intercity direct wordt doorgetrokken?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 15:49
door VIRM
Als er genoeg ICNG is.
Maar zijn dat reizigers vanuit Amersfoort, of nog verder?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 15:59
door Thriller
waldo79 schreef: di 03 jun 2025, 13:12 Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.
Staat daar een argumentatie in waarom de methode die ik beschreef niet beter is?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:00
door Cora
verfmeer schreef: di 03 jun 2025, 15:32 Komt die volgend jaar niet terug als de intercity direct wordt doorgetrokken?
Mag het hopen ja. Maar die overstap in Gouda zou eigenlijk niet moeten bestaan... Waarom de 500 naar Den Haag sturen en reizigers uit Rotterdam een overstap opzadelen.
Maar zijn dat reizigers vanuit Amersfoort, of nog verder?
Vanuit Rotterdam moet je voor alles voorbij Utrecht nu overstappen in Gouda qua de Noord Oost. In plaats daarvan rijdt er nu een intercity Rotterdam-Utrecht in dat slot. De overstap in Gouda is er gewoon een die niet zou mogen bestaan :6

Even een voorbeeldje, In DRGL2024 ging ik van Rotterdam naar Harderwijk op familiebezoek die op vakantie waren. Dat was 1 overstap in Amersfoort. Nu in DRGL2025 en wat NS voorstelt voor 2026 zou ik voor die verbinding een extra keer moeten overstappen -0-

En reizigers Rotterdam->Amersfoort (je zou het argument ICD kunnen maken maar wie betaalt er meer om langer onderweg te zijn?) en verder mogen ook overstappen omdat de 700 nog niet naar Rotterdam rijdt. Ik hoop echt dat er gauw voldoende ICNG instroomt om de 700 in ieder geval naar Rotterdam door te trekken. En ik vind ook dat in ieder geval de 500 of 600 nog naar Rotterdam had gestuurd moeten worden ipv Den Haag Centraal. Heb echt een broertje dood eraan (tezamen met nog wel meer reizigers) om over te moeten stappen als ik de lange reis van Rotterdam naar Groningen maak om naar mijn beste vriend te reizen. Ik kan mijn hoofd er ook niet om wikkelen wie bedacht heeft dat Rotterdam-Groningen met overstap mocht :') (echt leuk met 2 koffers joh :evil: )

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:09
door Treintje1989
Zover ik weet gaat de 700 pas in 2027 doorrijden van Gn naar Rtd over de HSL ma-vr 7.00-19.00 uur, op de overige tijden tot Shl. Althans dat is nu het plan maar eerst zien dan geloven.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:56
door Wubbo
Thriller schreef: di 03 jun 2025, 15:59
waldo79 schreef: di 03 jun 2025, 13:12 Ik zou de onderbouwingen van de reacties die NS geeft op verzoeken van de Locov over de dienstregeling eens goed lezen. Dan zie je de dilemma's waar vervoerders voor staan. Er zullen altijd reizigers gedupeerd raken door keuzes. Het is nu eenmaal openbaar vervoer en geen privé vervoer.
Staat daar een argumentatie in waarom de methode die ik beschreef niet beter is?
In die argumentatie gaat het altijd over reizigersaantallen en reistijdminuten, dus de extra (of verminderde) reistijd wordt ook meegewogen. Blijft staan dat elke wijziging in vertrek- en aankomsttijden en lijnvoering altijd ook reizigers zal benadelen.
Cora schreef: di 03 jun 2025, 16:00 Even een voorbeeldje, In DRGL2024 ging ik van Rotterdam naar Harderwijk op familiebezoek die op vakantie waren. Dat was 1 overstap in Amersfoort. Nu in DRGL2025 en wat NS voorstelt voor 2026 zou ik voor die verbinding een extra keer moeten overstappen -0-
Dit is nog steeds 1 overstap, maar nu op Utrecht Centraal. De reistijd is exact hetzelfde.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: di 03 jun 2025, 19:13
door ITF
Cora schreef: di 03 jun 2025, 16:00
verfmeer schreef: di 03 jun 2025, 15:32 Komt die volgend jaar niet terug als de intercity direct wordt doorgetrokken?
[...]
En reizigers Rotterdam->Amersfoort (je zou het argument ICD kunnen maken maar wie betaalt er meer om langer onderweg te zijn?) en verder mogen ook overstappen omdat de 700 nog niet naar Rotterdam rijdt. Ik hoop echt dat er gauw voldoende ICNG instroomt om de 700 in ieder geval naar Rotterdam door te trekken. En ik vind ook dat in ieder geval de 500 of 600 nog naar Rotterdam had gestuurd moeten worden ipv Den Haag Centraal. Heb echt een broertje dood eraan (tezamen met nog wel meer reizigers) om over te moeten stappen als ik de lange reis van Rotterdam naar Groningen maak om naar mijn beste vriend te reizen. Ik kan mijn hoofd er ook niet om wikkelen wie bedacht heeft dat Rotterdam-Groningen met overstap mocht :') (echt leuk met 2 koffers joh :evil: )
De 500 en 600 zijn verlegd naar Den Haag, zodat in theorie route vanuit Zwolle (en verder) naar Den Haag via Utrecht verloopt en naar Rotterdam via Schiphol. Helaas was het bij het ingaan van de dienstregeling 2025 niet mogelijk om de 700 en 800 door te trekken naar Rotterdam, vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en de krapte in het ICNG-wagenpark. En die problemen houden helaas ook nog even aan, waardoor de verlening van de 700 (en 800) pas in 2027 op de lijst staat.

Waarom de NS dan niet als nog tijdelijk de 500 en 600 naar Rotterdam laat rijden ipv Den Haag, daar kun je een mening over hebben.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 07:40
door Reiziger Delft
Dan zou Den Haag vervolgens klagen dat ze hun rechtstreekse treinen naar Groningen en Leeuwarden verliezen.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 08:16
door VIRM
Kan één van de treinseries tussen Rotterdam en Utrecht niet worden doorgetrokken naar Amersfoort?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 08:21
door Nitein-Repart
Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 09:26
door VIRM
Een antwoord: ETMET.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 10:37
door Suus
Er is voor gekozen om Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal als één doorgaande corridor met uniform materieel te exploiteren, en daar passen de 700 en 800 niet in, dus afgekapt op Hfdo.

Politiek is het belangrijk om de doorgaande treinen Zwolle - Den Haag te behouden, dus die treinen zijn afgebogen van Rotterdam naar Den Haag.

De flexibiliteit om het patroon grootschalig om te gooien op basis van last-minute inzichten was er niet, de dagrandtreinen Rotterdam - Enschede zijn door het Locov voor de poorten van de hel weggesleept.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 10:57
door Nitein-Repart
Wou de NS in de dagranden enkel de 2800 Rotterdam-Utrecht en de 1700 Utrecht-Enschede laten rijden, zonder de 2800 en de 1700 aan elkaar te koppelen in Utrecht, maar dat de NS onder druk van het Locov de 2800 Rotterdam-Utrecht en de 1700 Utrecht-Enschede te Utrecht toch aan elkaar gekoppeld heeft?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 11:13
door Gamma
Nee.

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 15:16
door Meltrain
Nitein-Repart schreef: wo 04 jun 2025, 08:21 Wellicht was het ook beter geweest dat de 700/800 door bleef rijden tussen Schiphol en Den Haag, in plaats van de 3100 totdat er genoeg ICNG geleverd is. Bovendien heeft Leiden nu ook de directe verbinding met Noord-Nederland verloren, terwijl er best wel vraag was naar een directe verbinding vanuit Leiden naar Noord Nederland, in ieder geval een directe verbinding Leiden-Groningen, de twee belangrijkste studentensteden van Nederland. Nu heeft Leiden een directe verbinding met Gelderland erbij gekregen, maar ik denk dat de relatie Leiden-Gelderland minder sterk is dan Leiden-Noord Nederland.
De 3100 rijdt met VIRM, waardoor de capaciteit tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Zuid verhoogd is. Dat is positief.
Een nadeel is dat de overstap in Leiden op/van de 2200/2300 nu vaak niet meer bestaat. :(
Suus schreef: wo 04 jun 2025, 10:37 Politiek is het belangrijk om de doorgaande treinen Zwolle - Den Haag te behouden, dus die treinen zijn afgebogen van Rotterdam naar Den Haag.
Waarom is dat belangrijk?

Re: Dienstregeling 2026

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 15:22
door VIRM
Gokje: ambtenaren en politici uit het noorden/oosten van het land.