Pagina 51 van 56
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: do 12 dec 2024, 09:23
door MaartenD
Is in Duitsland de overwegenjihad ook al aangekomen. Dan maak je zulke lijnen inderdaad gewoon onmogelijk.
Ik zat de route van Bocholt naar Borken even te bekijken, maar daar heb je ook zonder die jihad nog wel uitdagingen.
Dit is het tracé (even verderop ligt het prachtige station).
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: do 12 dec 2024, 15:07
door dennistd
ICE11 schreef: ↑wo 11 dec 2024, 20:22
Uit een onderzoek in opdracht van de NWL is gebleken dat het reactiveren van de spoorlijn Bocholt-Borken niet haalbaar is. Alleen voor een reactivering van Borken naar Coesfeld (en dan een doorgaande trein van Borken naar Münster) is de kosten-baten-analyse positief:
https://madeinbocholt.de/unwirtschaftli ... re-absage/
Als het gaat om een snelle verbinding Borken-Münster zou ik eerder de lijn Hervest=Dorsten - Haltern am See heraanleggen en een verbindingsboogje net voor Hervest-Dorsten (net ten zuiden van de brug over de lijn Dorsten-Coesfeld) aanleggen. Coesfeld-Münster is 44 minuten voor slechts 41km en ook het 'nieuwe' stuk Borken-Coesfeld ziet er niet uit als een snelle lijn.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 15 dec 2024, 10:44
door ICE11
VIAS rijdt vanaf december 2026 tot december 2030 de RE3 en RE41 (met de huidige Eurobahn-stellen):
https://www.vrr.de/de/aktuelles/newsroo ... tz-emscher
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 15 dec 2024, 20:55
door MaartenD
Ik gok dat de "vakere dubbeltractie" komt van stellen die van de RE13 komen? (die dan als het goed is met FLIRT-XL meerspanningsstellen rijdt).
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 15 dec 2024, 21:52
door ICE11
Klopt. En "na 2030" dan nieuwe treinstellen uit de "RRX-B-vloot", welke nog aanbesteed moet worden.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 15 dec 2024, 21:56
door MetroRET
RRX-B-vloot ?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: ma 16 dec 2024, 10:24
door ICE11
"RRX-B-vloot" staat voor de aanbesteding van na 2030 te leveren treinstellen voor de "nevenlijnen" in NRW, dus de huidige RE2/3/7/9/42 en RB48 welke offside de RRX-hoofdassen rijden.
http://www.zughalt.de/2024/06/rrx-flott ... rt-werden/
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: vr 27 dec 2024, 19:30
door ICE11
Vanaf 2. januari zal TRI drie ritten op de RE7 tussen Köln en Krefeld (21:35 Krefeld-22:22/37 Köln Deutz-23:24/35 Krefeld-0:18 Köln Deutz) in de avond overnemen, welke bij NX vanwege personeelsgebrek vervallen. Materieel is afkomstig uit de RB37 Krefeld-Neuss welke in de avond niet meer rijdt.
Naar verluidt worden ook ritten op RE3 en RE6 door TRI overgenomen.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 08:03
door ICE11
Vooruitzicht op hinder door werkzaamheden in NRW dit jaar:
https://www.aachener-zeitung.de/region- ... 45637.html
In het kort, het wordt weer lekker.....:
- 28.02 tot 25.04. en 05.09. tot 31.10.25 werken/stremming tussen Essen en Dortmund
- Twee weken in April (paasvakantie), acht weken in de zomer en twee weken in de herfst stremming Oberhausen-Emmerich
- Tussen Juni en Augustus hinder tussen Bielefeld en Hannover, daarvan een week volledig gestremd
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: za 18 jan 2025, 17:44
door regenmaker
De RE5 rijdt dit weekend alleen tussen Oberhausen Hbf en Bonn Hbf met extra stops tussen Köln Hbf en Bonn Hbf. Dus niet naar Wesel en Koblenz Hbf waarbij er een lange kering in Bonn is. Krijgen ze het vanochtend voor elkaar nog 45 minuten vertraging op te lopen. Is gewoon gedoemd die RE5.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 19 jan 2025, 10:38
door Nitein-Repart
De RE5 is echt zo'n verschrikkelijk wanproduct (net als al die andere treindiensten van NationalExpress) dat ik echt ga proberen om reizen via Koblenz te vermijden (tenzij IC/ICE). Tussen Düsseldorf en Köln kun je nog met de S6 die wel 20 minuten langzamer is dan de RE1/RE5, maar wel een stuk betrouwbaarder en rustiger is. Tussen Köln en Koblenz is het altijd bal, alsmede Tussen Koblenz en Mainz/Wiesbaden.
Hoop echt dat medio juni Köln-Trier weer zonder treinvervangend vervoer wordt aangeboden, zodat de Moezel- en Saarregio te bereiken is zonder via Koblenz te moeten.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 19 jan 2025, 10:42
door Suus
In 2023 reed de RE5 een tijd via Neuss zonder stop op Köln Hbf, dat was echt een geweldig tijdperk

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 19 jan 2025, 11:35
door waldo79
Tussen Köln en Koblenz is het altijd bal, alsmede Tussen Koblenz en Mainz/Wiesbaden.
Op het zuidelijkste deel komt National Express niet. Maar aan het materieel kan het niet liggen. Die Siemens HC dubbeldekkers vind ik best fijne treinen. De RB26 is daarentegen ook geen geweldige trein. Puilt uit, zeker voor de meeste stations op de linker oever is het de enige doorgaande verbinding en niet zo geweldig mat.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: do 23 jan 2025, 16:13
door Chrysa
Richting Trier ga ik gewoon via België en Luxemburg, veel prettiger.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: do 23 jan 2025, 18:19
door cassie127
En als we het Deutschlandticket even buiten beschouwing laten ook vaak een stuk goedkoper (al is dat ook afhankelijk van hoeveel je je Deutschlandticket gebruikt)
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: do 23 jan 2025, 22:05
door gpvos
T/m 21 februari rijden er dagelijks 5 RE11's over de noordboog naar Düsseldorf Flughafen Terminal, en weer terug. Maar in precies dezelfde periode rijdt er niets over de zuidboog, dus die allebei in een keer doen gaat nog steeds niet. Wel kan je natuurlijk de bungelbaan nemen van/naar station Düsseldorf Flughafen aan het hoofdspoor.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 09:39
door Nitein-Repart
Chrysa schreef: ↑do 23 jan 2025, 16:13
Richting Trier ga ik gewoon via België en Luxemburg, veel prettiger.
Ligt ook puur aan waar je woont, vanuit Noord-Brabant/Zuid-Holland naar Trier is via Luxemburg (en Brussel) sneller, maar als je in Gelderland woont is via Köln sneller, ook omdat je daarmee de Maaslijn vermijdt.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: zo 02 feb 2025, 11:27
door waldo79
Gelderland is groot, je maakt er nogal een veralgemening van. Vanuit Geldermalsen zou ik bijvoorbeeld ook kiezen voor een route over België.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: ma 10 feb 2025, 18:04
door ICE11
Nadat de aanbesteding voor elektrische treinstellen voor de RB20 al enkele weken geleden is gestopt, heeft
Go.Rheinland nu ook de procedure voor de aanbesteding van een nieuwe vervoerder voor de RB20 vanaf 12/2027 ingetrokken.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: ma 10 feb 2025, 18:53
door waldo79
En wat nu?
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: ma 10 feb 2025, 21:28
door Z2N
Wachten totdat Duitsland weer leert hoe ze dingen moeten maken. De RB20/Euregiobahn heeft voorlopig toch niets aan een elektrische treindienst, omdat DB InfraGo de elektrificatie niet voor 2035 afgerond krijgt (
WDR).
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: ma 10 feb 2025, 22:09
door Suus
De niet-geëlektrificeerde infrastructuur waarop de Euregiobahn rijdt is niet van DB InfraGo, maar van
EVS Euregio Verkehrsschienennetz.
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 21:28
door ICE11
Go Rheinland heeft de aangepaste aanbesteding voor het net rondom Düren (RB21 naar Linnich, RB23 naar Heimbach, RB28 naar Euskirchen) aangekondigd:
- Looptijd 13.12.2026 tot 12.12.2037 met optie tot verlenging van 3x 1 jaar, dus tot 12.2040
- Dieseltreinstellen zijn toegelaten
https://ted.europa.eu/de/notice/-/detail/162148-2025
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 21:30
door MetroRET
Naar Heimbach is toch ook een RB21?
Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen
Geplaatst: za 15 mar 2025, 21:58
door ArrivaBas
In de huidige situatie wel. Het nummer RB23 is echter recent vrij gekomen doordat de lijn Euskirchen - Bad Münstereifel na heropening onder de S23 naar Bonn gaat vallen en kan dus mooi voor de lijn naar Heimbach hergebruikt worden.