Pagina 51 van 92
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 19:31
door Milco
Ik kan me niet voorstellen dat ze die CapaCity’s willen elektrificeren of vervangen door E-bussen. Vraag mij ook af waar de geledes rond Lelystad van pas komen. Hoewel… de 207 en 216 kunnen best druk zijn in de spitsuren weet ik uit het verleden.
Ik wacht het verder maar gewoon af.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 19:57
door Lijn 45
Ik dacht dat het plan oorspronkelijk was om de CapaCity's hybride te maken
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 20:15
door flipje
Lijn 45 schreef: ↑ma 11 dec 2023, 19:57
Ik dacht dat het plan oorspronkelijk was om de CapaCity's hybride te maken
Dat plan gaat niet door.
De Capacity's blijven komend jaar nog rijden.
De elektrische VDL's hebben capaciteit te weinig voor lijn 7/9. Het plan was (of is?) om ze (of een deel er van) in te zetten op lijn 71/141, dat zou dan einde voorjaar/begin zomer moeten gebeuren (als alle VDL's in ZAWA geleverd zijn) .
Vandaag heeft in iedergeval wel bewezen dat een 12 meter bus te klein is in de spits op deze lijnen..
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 21:24
door VIRM
Nou, niet echt onder de indruk van de prestaties van EVen Blijven STaan op het busstation van Zwolle vanmiddag. Bussen waarvan het onduidelijk is op welke halte ze stoppen, een uitgevallen bus en een vertraagde bus... Uiteindelijk bijna een halfuur moeten wachten. Overigens werd ik bij de wijziging van de dienstregeling toen Keolis de bussen nog reed zelfs aangesproken door een servicemedewerker. EBS heeft die kennelijk niet ingezet.
regenmaker schreef: ↑ma 11 dec 2023, 16:14
ovVeluwe schreef: ↑ma 11 dec 2023, 16:12
Vreselijk, EBS heeft nu ook "next stop" aan de omroep toegevoegd.. alsof we zo internationaal zijn in het oosten.
Is dat niet gewoon van die Citea's uit Twente een overblijfsel. In de BYD's namelijk niet.
Yup, viel mij vanmiddag ook al op. Vooral dat 'stop' klinkt echt heel plat.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 21:32
door CxxHNH
Wat een zooitje dan. Heeft EBS misschien iets te veel hooi op de vork genomen? Al zullen die build your nachtmerries niet altijd meewerken.
Zat in de reisinfo van Lelystad te kijken maar meerdere lijnen reden met behoorlijke vertraging of waren “offline”. Waar komen die BYD’s dan eigenlijk vandaan? (Ex Keolis?)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 21:36
door Jelle
Mij viel vanmiddag rond 12 uur op het busstation in Zwolle op dat de IJsselmondse lijnen uit de reisinformatie verdwenen waren, zowel op het vertrekscherm beneden als bij de halte van bijvoorbeeld lijn 71.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 21:51
door NintendoC
Rond Kampen reed alles en iedereen met vertraging vandaag. Geen één 215 is vanmorgen op tijd op station Kampen aangekomen. De chauffeur die om 6:31 vertrok vanaf station Kampen begon de route verkeerd om te rijden is halverwege weer teruggereden naar station. De 2e rit heeft een passagier hem de weg gewezen.
Lijn 143 reed ook continue verkeerd, dan weer via de parallelweg de Roggebotbrug over en dan wel weer goed.
Vanavond viel op dat de avondritten van lijn 11 goed gevuld waren. Chauffeur reed wel 3x de route verkeerd om.
Alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 22:26
door Milco
In elke nieuwe concessie gaan aan het begin zaken mis, dat heb ik onder andere gemerkt bij onder meer Qbuzz in DMG, Keolis in Almere en bij Keolis en Hermes in IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid. Alles en iedereen moet aan de nieuwe bussen en routes wennen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Komt vanzelf goed. Gewoon geduld hebben en begrip hebben voor de chauffeurs die hun uiterste best doen om de reiziger zo goed mogelijk te woord te staan en te vervoeren.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: ma 11 dec 2023, 23:25
door Fris44
CxxHNH schreef: ↑ma 11 dec 2023, 21:32
Wat een zooitje dan. Heeft EBS misschien iets te veel hooi op de vork genomen? Al zullen die build your nachtmerries niet altijd meewerken.
Zat in de reisinfo van Lelystad te kijken maar meerdere lijnen reden met behoorlijke vertraging of waren “offline”. Waar komen die BYD’s dan eigenlijk vandaan? (Ex Keolis?)
Correct, EBS was verplicht om ze over te nemen maar heeft ze eerst allemaal laten controleren voordat ze ingezet werden
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 08:01
door VIRM
Milco schreef: ↑ma 11 dec 2023, 22:26
In elke nieuwe concessie gaan aan het begin zaken mis, dat heb ik onder andere gemerkt bij onder meer Qbuzz in DMG, Keolis in Almere en bij Keolis en Hermes in IJssel-Vecht en Veluwe-Zuid. Alles en iedereen moet aan de nieuwe bussen en routes wennen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Komt vanzelf goed. Gewoon geduld hebben en begrip hebben voor de chauffeurs die hun uiterste best doen om de reiziger zo goed mogelijk te woord te staan en te vervoeren.
Oh, de chauffeurs doen over het algemeen echt wel hun best. Maar de reisinformatie rammelde weer eens behoorlijk, en dan sta je een halfuur op een tochtig stukje beton dat doorgaat voor het busstation. Ik ben benieuwd wat er allemaal mis is gegaan.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 14:15
door MichOV
Bij al de Citea's die ik in Harderwijk e.o. zag staat het Twents logo in het groot aan de zijkanten er nog op en is de bus nog volledig in het rood blijft dat zo? Lijkt mij een beetje tegen de bedoelingen in toch aangezien RRReis kleurstelling wit moet zijn toch?
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 14:27
door Meltrain
regenmaker schreef: ↑ma 11 dec 2023, 14:06
Nu de geledes en lange Citea's weg zijn uit Emmeloord is het staan geblazen richting Urk.
Het idee is natuurlijk dat reizigers naar Urk zo veel mogelijk gebruik maken van lijn 215.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 14:36
door Milco
Naar Kampen heb je dan in de spits wel tijdwinst ten opzichte van lijn 141 en 641.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 17:36
door regenmaker
Meltrain schreef: ↑di 12 dec 2023, 14:27
regenmaker schreef: ↑ma 11 dec 2023, 14:06
Nu de geledes en lange Citea's weg zijn uit Emmeloord is het staan geblazen richting Urk.
Het idee is natuurlijk dat reizigers naar Urk zo veel mogelijk gebruik maken van lijn 215.
Ja uit Kampen en niet vanuit Emmeloord.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 18:43
door Meltrain
Maar doordat de (spits)reizigers tussen Kampen en Urk nu niet meer via Emmeloord hoeven te reizen, zijn er automatisch minder reizigers tussen Emmeloord en Urk. De verwachting is dat 12m bussen daarvoor voldoende zijn.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 18:46
door Matt5154
Matt5154 schreef: ↑vr 08 dec 2023, 21:04
Citaro wagens 5147, 5151, 5152 en 5154 t/m 5158 zullen tijdelijk in Ijssel-Vecht rijden.
5154 was eventjes in IJssel-Vecht maar die is daarna weer terug naar Haaglanden. Als de inbouw ticketbox op de Citea's klaar zijn, gaan de overige Citaro's niet meteen terug naar Haaglanden, maar ze gaan tijdelijk naar Zaanstreek-Waterland (stalling Purmerend) omdat daar materieel tekort ontstaat.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 18:47
door NintendoC
Ja en die 215 is natuurlijk wel een absolute uitkomst voor Urkers. De 141 via Emmeloord naar Kampen is natuurlijk wel heel toeristisch. Denk wel dat EBS eerder moet gaan vertrekken uit Urk, tot nu toe weinig treinaansluitingen in de ochtend gehaald.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 18:57
door regenmaker
De 215 had de eerste dag in de middag al best wat passagiers.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 18:59
door flipje
Meltrain schreef: ↑di 12 dec 2023, 18:43
Maar doordat de (spits)reizigers tussen Kampen en Urk nu niet meer via Emmeloord hoeven te reizen, zijn er automatisch minder reizigers tussen Emmeloord en Urk. De verwachting is dat 12m bussen daarvoor voldoende zijn.
Niet elke reiziger uit Urk hoeft naar Kampen (Zwolle), een grote groep gaat naar de middelbare scholen/MBO instellingen in Emmeloord.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 19:08
door Hans
Daarnaast rijdt de 215 slechts enkele ritten in de ochtend- en de middagspits.
Dus daarbuiten is men nog steeds aangewezen op de 141.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 19:11
door regenmaker
Ik denk dat de 215 best potentie heeft om in de daluren te gaan rijden. Toen ik maandag de 215 had, waren er al reizigers die in middag in Nagele uitstapten.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 19:33
door regenmaker
Ik kwam er overigens achter dat de weg waaraan de halte Urk Michiel de Ruyterallee nog helemaal niet af is. Chauffeurs van de 218 moesten dus goed opletten.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 19:44
door Milco
Ik zie net trouwens dat lijn 207 in Lelystad eindigt bij halte Bataviahaven en dan leeg een halte terug rijdt naar Batavia Stad om daar de terugrit aan te vangen.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:29
door NintendoC
Weet iemand wat er met BYD 2413 aan de hand is? Volgens Busposities rijdt die al een halfjaar niet rond.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Geplaatst: di 12 dec 2023, 21:03
door Meltrain
flipje schreef: ↑di 12 dec 2023, 18:59
Meltrain schreef: ↑di 12 dec 2023, 18:43
Maar doordat de (spits)reizigers tussen Kampen en Urk nu niet meer via Emmeloord hoeven te reizen, zijn er automatisch minder reizigers tussen Emmeloord en Urk. De verwachting is dat 12m bussen daarvoor voldoende zijn.
Niet elke reiziger uit Urk hoeft naar Kampen (Zwolle), een grote groep gaat naar de middelbare scholen/MBO instellingen in Emmeloord.
Ja, dat snap ik. Maar zoals gezegd: er reizen nu (tijdens de spitsuren)
minder reizigers tussen Emmeloord en Urk, zodat er naar verwachting voldoende plek is in 12m bussen.