Pagina 505 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 08:28
door VIRM
Gistermiddag hoorde ik bij het binnenlopen van Den Haag Centraal Karin omroepen dat er een aanrijding was tussen Almere en Lelystad. Oeps, dan is de
761 niet heel handig (achteraf zag ik dat deze pas vanaf Lelystad reed). Toen ik mijn telefoon tevoorschijn toverde om de omreisreis via Utrecht te bekijken, werd ik al benaderd door een hele behulpzame HC.

De omreis was met de
11761 en de
661. Aankomst in Zwolle was met -4.
Vanochtend heeft NS de
722 voorzien van een veel te krappe solo DDZ6.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 10:25
door VIRM
En na Schiphol kreeg ik in diezelfde
722 te horen dat vanwege de opgelopen vertraging (+10) deze in Leiden zou worden opgeheven, en we op hetzelfde perron konden overstappen naar Den Haag. Dat werd een overstap van 4b naar de vertraagde
2135 op 9b.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 11:29
door Jultar
Suus schreef:Ik daal de trap af bij Rotterdam Blaak en hoor al een zoemend geluid uit de tunnel komen. Terwijl ik de tweede trap afdaal begint Karin over een defecte trein tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid. Het zoemende geluid bleek de noodventilatie te zijn, en aangezien er een ICD uit Breda voorbij kwam over spoor 2 denk ik dat de defecte trein op spoor 1 staat tussen Rotterdam Blaak en Rotterdam Centraal.
Stond weer eens een goederentrein die de helling niet meer opkwam.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 11:35
door Meltrain
Is de trein dan te zwaar of is het vermogen van de locomotief lager dan mag worden verwacht?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 12:25
door ThatPCDude
Ik zit nu in trei stel 9595 op IC
2336 die voorzien is van een nieuwe OBIS versie oid? Ziet er iig strak uit! Vertraging tot op de minuut nauwkeurig, aankomstspoor standaard op het scherm en wat meer wit dan blauw

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 15:44
door MaartenD
Meltrain schreef: ↑di 05 nov 2024, 11:35
Is de trein dan te zwaar of is het vermogen van de locomotief lager dan mag worden verwacht?
Kan allebei zijn natuurlijk. Een storing waardoor een tractiemotor is uitgevallen, maar misschien ook op
G-regime ingereden en om de een of andere reden toch tot stilstand gekomen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 15:49
door VIRM
De
757 vertrok net met een lichte vertraging uit Den Haag Centraal, omdat de binnenkomende trein te laat arriveerde. Is NS weer aan het pingpongen met de keringen van de
700 en
1800 in Den Haag?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 05 nov 2024, 19:00
door Dionysusnu
Daniel schreef: ↑ma 04 nov 2024, 17:53
Volgens Voorbeterov in dit één van de storingen bij Delft...
Zojuist bereikte ons het bericht dat de problemen tussen Rotterdam en Den Haag mede zijn veroorzaakt doordat een vernieuwd spoor op station Delft Campus te dichtbij langs het perron is gelegd. Daardoor kunnen de treinen op dat spoor Delft Campus niet passeren.
Vandaag deze
update van ProRail:
De laatste storing op het traject is in de nacht van 4 op 5 november opgelost. Alle treinen rijden sinds deze ochtend weer tussen Den Haag HS en Rotterdam. Bij één van de sporen op Delft Campus moet nog enig herstelwerk uitgevoerd worden, daarom kunnen hier heel beperkt treinen overheen rijden met een snelheid van maximaal 20 km/u.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 07 nov 2024, 21:14
door IIVQ
Mijn trein
4023 bestond uit 4 bakjes SLT vanmorgen, waar die normaal staanplaatsen heeft vanaf Nieuwerkerk of Capelle met 10 bakken. Dat was dus erg gezellig, ik had moeite er te
Rtn uit te komen.
Ik zat vanmiddag in een
kleurtjestreinICNG tussen
Rtd en
Shl, en een keer of 3 hoorde en voelde ik een heel harde knal, alsof we ergens overheen reden. Gebeurt dat vaker?
Ik ben trouwens niet gecontroleerd, jammer, want ik ben benieuwd wat een HC er van gezegd zou hebben dat ik op mijn privé-OVC ingecheckt ben en op de zakelijke NSdruktekaart mijn ICD-toeslag had staan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 07:40
door en-es
De sprinter van 7.08 uit Baarn richting Amsterdam stond vlak voor Weesp stil. Vervolgens besloot de machinist met een behoorlijke snelheid Weesp over te slaan. Wel is er gestopt in Diemen.
Op Amsterdam Centraal overgestapt op de ICD van 7.55 richting Rotterdam die met 8 minuten vertraging vertrok en ook behoorlijk vol zat. Ik had dus net zo goed in de Sprinter kunnen blijven zitten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 10:04
door Meltrain
Hoezo? Die Sprinter rijdt toch niet over de HSL naar Rotterdam?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 10:06
door Milco
De sprinter rijdt wel naar Schiphol, net als de IC direct

Overigens rijdt de
5800 vandaag en komend weekend vanaf Hoofddorp verder als intercity naar Leiden en Den Haag in het pad van de
700 en
1800.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 17:23
door IIVQ
De
1600 rijdt vandaag avat-nm (via
Amf,
Hvs,
Asb). Vlak na
Wp wordt er omgeroepen dat we zo in
Asb aankomen (waarop een aantal mensen opstaan) en dat je de metro kan gebruiken om naar RAI en Zuid te komen. Geen woord over
Dvd, waar de 1600 normaal wel stopt.
Op Asb spoor 8 zaten de poortjes dicht, je moest dus wel uitchecken. Bij de metro stond een NS-incheckpaaltje maar geen van de metroppoortjes was open, dus ben ik maar achter iemand aan gelopen.
Te
Dvd aan de Straatwegkant zijn alle poortjes verwijderd t.b.v. de aanleg van een lift, dus je moet op het perron uitchecken (of in als je je reis begint), bij wat normaal de overcheckpaaltjes zijn.
Op de perrons was daar géén informatie over, beneden 2 kleine A3-tjes van NS aan de bouwhekken, maar geen info van GVB.
Het is dat ik een pas van de baas heb, maar anders betaal je met deze constructie wel extra op een reis
Hvs-
Dvd via
Asb, volgens de NS-Reisplanner zelfs €8,90 ipv €5,90.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:00
door JothamvW
Het advies om onnodige extra kosten te voorkomen zal wel zijn om via
Asd(m) te reizen als je naar
Dvd moet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 19:41
door Bemined
De NS meld zelf dat de NS vervoersbewijzen geldig zijn op de metro tussen Bijlmer en Lelylaan dus daar hoor je gewoon naar binnen te kunnen. En aangezien men de tussenstops op Duivendrecht,
Rai en Zuid ook opgenomen heeft in de reisplanner zou je daar ook in en uit moeten kunnen stappen met een NS vervoersbewijs, ondanks dat er nog wel beperkt treinverkeer is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:14
door MetroRET
De
3700 is overigens wel al de gehele dag geschrapt tussen
Asdz en
Asb, maar enige vorm van verstoring blijft uit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:38
door Dionysusnu
Als opheffingsreden simpelweg "werkzaamheden". Wellicht een planningsfoutje met wat zo te zien enkelspoor is
Dvd/
Asb-
Asdz? De geplande tijden lijken nogal krap met de
4300.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:42
door MdJ
Een "bijkomende wisselstoring" aldus ns.nl.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 22:43
door Bemined
Eigenlijk bijzonder dat de
4300 wel op Amsterdam Zuid mag keren aangezien dat vrije baan betreft. Nu is het wel dubbel-enkelspoor en er staat een automatisch sein vlak voor het perron dus het tegensein zal wel direct uit de stand stop komen zodra je langs het perron staat (zie
deze video, zodra de sprinter op spoor 4/VX binnenrijdt springt het sein richting
Rai weer op veilig, even later valt het sein weer af omdat er een nieuwe rijweg in tegengestelde richting ingesteld wordt), maar toch niet iets wat men vaak zal doen. Geen idee of ARI hier wel mee overweg kan eigenlijk, iemand een idee? Bij een vertraagd vertrek van de kerende trein wil je niet dat ARI een tweede trein stuurt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 23:14
door Selivio
Keren op de vrije baan gebeurt echt veel vaker dan je denkt, alleen is dat meestal uit het zicht van de gemiddelde reiziger. Vandaag ook nog gezien in
Ht van een setje FLIRT's die kop stonden te maken maken op spoor 601 (spoor ri
Nm), en gisteren daar nog een losse lok zien keren op het spoor ri Vga (spoor CH). Daarbij, uiteraard zal ARI geen treinen naar bezet spoor sturen, aangezien dat een handeling is die een treindienstleider zelf moet doen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 23:20
door Bemined
Er is wel een verschil in keren direct achter de inrijder en keren helemaal aan het einde van de vrije baan. In dit geval zitten er nog meerdere blokken met automatische seinen tussen dus kan je een deadlock situatie krijgen als er onbedoeld een tweede trein gestuurd wordt voor de eerste trein gekeerd is. Dat is niet onveilig maar wel onhandig.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 23:26
door Dionysusnu
Even terzijde: Is 601 wel vrije baan? Sporenplan laat het als bediend zien, en dat is op zich logisch gezien de overloopwissels voorbij de bocht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 09 nov 2024, 00:37
door cassie127
Asdz is een halte op de vrije baan,
Rai is wel een station met bediende seinen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 09 nov 2024, 06:43
door IIVQ
JothamvW schreef: ↑vr 08 nov 2024, 19:00
Het advies om onnodige extra kosten te voorkomen zal wel zijn om via
Asd(m) te reizen als je naar
Dvd moet.
Vandaag waren er wel NS-poppetjes bij de metro en één poortje open op
Asdz, maar niet bij spoor 8. Ik had geen tijd om ze ernaar te vragen.
Als je via
Asdm reist heb je overigens hetzelfde probleem: Uit- en incheck, dus een via-reis, dus duurder uit. Als je via
Asd reist ben je 32mn langer onderweg dan de niet-werkzaamheden-ic en 13mn langer dan een sprinter.
Overigens rijdt er ook een IC
2000 "Binnendoor"
Asd-
Dvd-
Asb-
Gd-
Gvc. Die
2014 had ik kunnen nemen vandaag ware het niet dat die +9 had en dus waarschijnlijk achter mijn
4023 zou blijven hangen tot iig Woerden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 09 nov 2024, 08:58
door sneltram
De 4300 en 3700 zouden allebei keren op
Asdz. Dat vereist inderdaad wat oplettendheid om geen deadlock te krijgen, maar het kan an sich wel. Probleem is alleen dat er bij
Asb een wissel stuk is, dus de 3700 kan wel naar
Asdz, maar zou niet terug kunnen zonder tot
Mas links te rijden. Daarom keert de 3700 nu op spoor 7 van
Asb.