Pagina 507 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 10:45
door IIVQ
Dat zag ik gisteravond om 20:17 op
Asb ook, maar de poortjes waren daar wel dicht en gingen vrolijk open toen ik mijn pas ervoor hield. Ik dacht dat dat met de wedstrijd van het Nederlands Elftal te maken had. Ik zie nu in OV-chipkaart.nl dat ik ook daadwerkelijk uitgecheckt ben.
De melding "verlaat direct het station" was op een gele achtergrond.
Ik heb die melding wel eerder gezien, maar dan met een rode achtergrond. Dan staan de poortjes wel open en kan je ook niet uitchecken. Ik heb dat 1x meegemaakt bij een verdacht pakketje en 1x omdat iemand de noodknop had ingedrukt (dat heeft tegenwoordig niet meer dat effect dat je niet uit kan checken), en een paar keer om geen duidelijke reden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 14:02
door John Hill
Reden dat ze gister openstonden was een storing in het camerasysteem. Vanwege de veiligheid hebben ze daarom alle poortjes opengezet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 17:55
door Suus
Op spoor 2 van Schiphol is van minstens één pilaar de grijze bekleding verdwenen, waardoor de heerlijke geel-blauwe tegeltjes van vroeger weer zichtbaar zijn

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 19:36
door trolly
daar is trolly blij mee
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 19:51
door Hainje
Hainje heeft echt geen idee waar Suus het over heeft
Dus binnenkort maar eens even langs Schiphol om te kijken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 19:54
door TffpaA
Ik denk deze (van Nico Spilt):

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 19:59
door Hainje
Wauw, dat station zag er vroeger echt veel mooier uit.
(Beetje Sovjet ook wel.)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 20:04
door trolly
Vroegûh was alles betûh jongûh

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 20:07
door en-es
Ik durf echt niet te zeggen dat station Schiphol vroeger mooier was.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 20:25
door Hainje
Was zo te zien in ieder geval lichter. Nu vind ik het zo'n donkere grot.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 20:33
door IIVQ
TffpaA schreef: ↑zo 17 nov 2024, 19:54
Ik denk deze (van Nico Spilt):
Ha, een foto van het toen nog 3-sporige Schiphol, van vóór mei 1994.
Is daarna 4- en later 6-sporig geworden. Heel vroeger had het kunst op de pilaren waarbij onder bepaalde hoeken als een trompe-l'oeil pijlen te zien waren:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Fi ... hiphol.jpg
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 21:05
door Suus
De foto op
deze pagina heeft de daadwerkelijke geel-blauwe tegeltjes op spoor 2 die nu deels zichtbaar zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 21:06
door TffpaA
Nice. En verbazingwekkend dat ze ze hebben laten zitten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 23:45
door trolly
Erafhalen is ook werk, en als het niet hoeft... Voordat die tegeltjes er zaten waren die pilaren overigens in die kleuren geschilderd met muurverf. Het patroon gaf wel een aardig effect, want de kleuren (geel, blauw, lichtblauw, oranje, rood) versprongen van zuil tot zuil, waardoor een soort perspectief van pijlvormen te zien was als je in de richting van het spoor keek.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 02:03
door trolly
En we hebben beeld:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 09:24
door IIVQ
De
2400 lijkt vandaag extra te stoppen te
Wp.
Edit: En ook om een andere tijd: om :26/:56 vanaf
Dvd ri
Lls.
EditEdit: In
11631 wordt thv kvda omgeroepen (Eerst in het Engels dat 'ie het zo in het Engels zal doen) dat als u naar Amsterdam Centraal had gewild, dit niet de juiste trein is, en u te
Hvs moet overstappen.
trolly schreef: ↑zo 17 nov 2024, 23:45Voordat die tegeltjes er zaten
Was je de draad kwijt?
IIVQ schreef: ↑zo 17 nov 2024, 20:33
Heel vroeger had het kunst op de pilaren waarbij onder bepaalde hoeken als een trompe-l'oeil pijlen te zien waren: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:HUA-170823-Gezicht_op_de_perrons_van_het_N.S.-station_Schiphol.jpg
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 09:44
door trolly
Ik had je post even over het hoofd gezien, kennelijk. Punt is, dat de tegeltjes exact hetzelfde patroon volgden (maar waarschijnlijk iets makkelijker graffitti-vrij te maken waren).
Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 10:00
door umbusko
Ik denk dat het vroegere station ook een stuk aangenamer oogt, omdat het plafond veel ruimtelijker is. Door dat raster en het licht krijg je een soort gevoel van openheid.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 10:06
door TffpaA
Het feit dat de foto op kabouterhoogte is gemaakt en ook nog eens over een open deel van het perron kijkt, zal ook wel meespelen in die 'ruimtelijke beleving'. Doe hetzelfde op de lange perrons achter de opgangen waar iedereen zich altijd op een kluitje verzamelt, en je krijgt vast dezelfde 'beleving'.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 10:16
door VIRM
Het viel mij afgelopen week op dat één van de roltrappen op station Bijlmer (perron richting Duivendrecht/Zuid) nog is voorzien van een blindegeleidelijn. Interessant, want volgens ProRail-logica mogen roltrappen niet worden 'aangelijnd' omdat ze in twee richtingen gebruikt moeten kunnen worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 10:37
door IIVQ
trolly schreef: ↑ma 18 nov 2024, 09:44
Ik had je post even over het hoofd gezien, kennelijk. Punt is, dat de tegeltjes exact hetzelfde patroon volgden (maar waarschijnlijk iets makkelijker graffitti-vrij te maken waren).
Geeft niet, maar had ik alleen niet verwacht. Normaal stoppen trolleys als ze de draad kwijt zijn
trolly schreef: ↑ma 18 nov 2024, 09:44Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?
De "blokkenlijn" op Schiphol bestaat uit metalen platen en is levensgevaarlijk, ik ben er wel eens over uitgegleden.
De zalmroze zijn volgens mij restanten van een voorloper van "u bent nu hier en de trein is zo lang"-meldingen in de perronaanwijzers: volgens mij was het perron in 4 kleurzones ingedeeld bij de Fyra/IC Direct, als ik me herinner groen, blauw, rozerood en nog een kleur.
hier is dat beter te zien. Ook waren er stickers/tegels met het rijtuignummer. Datzelfde was er ook voor Thalys.
Wat het nut van de gele lijn was weet ik niet. Er komen hier niet zoals op Lisse met 160 treinen langs. Alleen de Eurostar (blue) stopt hier niet.
TffpaA schreef: ↑ma 18 nov 2024, 10:06
Het feit dat de foto op kabouterhoogte is gemaakt en ook nog eens over een open deel van het perron kijkt, zal ook wel meespelen in die 'ruimtelijke beleving'. Doe hetzelfde op de lange perrons achter de opgangen waar iedereen zich altijd op een kluitje verzamelt, en je krijgt vast dezelfde 'beleving'.
Nee. Vroeger was het plafond boven de perrons veel hoger, en veel lichter van kleur, en van onder/zij aangelicht. Er is tegenwoordig denk ik wel een meter onder gehangen. Dat, in combinatie met het grijze, niet-aangelichte plafond boven de perrons en zwarte plafond boven de sporen zorgt voor een optisch flink kleinere ruimte dan ze al is.
Kijk ook maar eens naar metrostation Amsterdam Centraal Oostlijn, dat is sinds de verbouwingen in de jaren '10 door andere kleuren optisch ook veel kleiner geworden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 12:10
door DDietzen
IIVQ schreef: ↑ma 18 nov 2024, 10:37trolly schreef: ↑ma 18 nov 2024, 09:44Terugkijkend naar mijn foto valt mij overigens de overmatige belijning op. Een geleidestrook voor blinden snap ik, en een blokkenlijn, en omdat het Schiphol is en de gele verf in de aanbieding was snap ik die gele lijn ook nog wel, maar wat doen die zalmroze blokjes tegen de perronrand daar nou weer?
[...]Wat het nut van de gele lijn was weet ik niet. Er komen hier niet zoals op Lisse met 160 treinen langs. Alleen de Eurostar (blue) stopt hier niet.
Gokje: een extra (en extra opvallende) lijn op de perronrand voor alle Domme Toeristen (bijvoorbeeld uit treinschaarse landen zoals de VS) die niet snappen dat je niet op de rand van het perron moet wachten als een trein aankomt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 14:52
door IIVQ
Is de gele lijn over het hele perron/alle perrons of alleen op de smalle delen bij de roltrappen?
Het valt me nog mee dat ze ter plaatse nog niet van die "verboden hier te staan"-markering zoals op
Asd naast de trappen hebben.
Ik ben er trouwens wel voor om die pijlen op een of andere manier terug te brengen. Brengt toch wat vrolijkheid in het station.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 16:02
door trolly
Bovenaan is er wel een leuke animatie van een menneke dat een pijl voortduwt, met af en toe de tekst "more waiting space". Maar er kan vast nog wel wat bij op het perron
Oh, je bedoelt vast de tegeltjes. Gaat niet gebeuren, veuls te jaren '80. En ze zitten vol gaten van alles wat er tegenaangeschroefd zit, en bovendien heb je het sowieso maar over minder dan de helft van de pilaren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 20 nov 2024, 08:39
door Meltrain
Voor de tweede dag op rij kwam de
3727 te laat aan op Amsterdam Zuid, waardoor ik de overstap op metrolijn 51 miste.
Ten opzichte van gisteren was de lengte van de trein wel verdubbeld.
De metro die ik uiteindelijk had, was wel beide dagen een losse M7.