Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
BuschauffeurTroy

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)

Bericht door BuschauffeurTroy »

Afbeelding
Vandaag word de dieseltank weggehaald. Het is definitief over met de inzet van diesels in Purmerend. De garage is nu “100% ZE”.
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
marcelloch

Bericht door marcelloch »

Het lijkt erop dat op moment van schrijven dan nu toch echt het doek gevallen is voor de dieselbussen in ZaWa. een aantal van hen rijden inmiddels in IJV wat er met de rest gaat gebeuren is mij onbekend.
omaylie

Bericht door omaylie »

Nou ja, er rijden in Zaanstreek-Waterland nog steeds 7 dieselbussen rond. Het zijn twee types dieselbussen: Volkswagen Crafter en MAN TGE.

EDIT: om met goed nieuws af te sluiten: de 4260 is zojuist in dienst gekomen, hiermee zijn alle 60 Citea's LE-122 in dienst.
marcelloch

ja oké, dat zijn idd de buurtbusjes die in ZaWa nog rondrijden ;) die worden voorlopig niet elektrisch ivm de rijbewijseisen voor het B rijbewijs, ik las dat ze wel voornemens zijn de eisen gelijk te trekken met de EU...
marcelloch

BuschauffeurTroy schreef: di 01 apr 2025, 12:38 Vandaag word de dieseltank weggehaald. Het is definitief over met de inzet van diesels in Purmerend. De garage is nu “100% ZE”.
Dat is idd een mijlpaal voor Purmerend, ik denk dat Zaandam eerdaags ook volgt, of werden er 'tankritten' vanuit Zd naar Pmr gereden?
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 04 apr 2025, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
BuschauffeurTroy

Is inderdaad een mijlpaal! Weet ik eigenlijk niet. Er worden wel bussen geruild, met de midcity’s bijvoorbeeld.
Toen bij ons de diesel op was, gingen ze gelijk naar Zaandam. Daar zal uiteindelijk hetzelfde gebeuren.

Nu is de dienstregeling echt aangewezen op de elektrische bussen.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 04 apr 2025, 08:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
marcelloch

al duurt het nog even voordat weer opgeschaald wordt naar de dienstregeling zoals is beloofd in de concessie ben ik bang.
voor jullie chauffeurs zal het een hele vooruitgang zijn qua comfort om met dat nieuwe spul te werken. nu nog proberen de boel heel te houden, hoorde dat er al weer een aantal schade hebben... jammer.
BuschauffeurTroy

marcelloch schreef:al duurt het nog even voordat weer opgeschaald wordt naar de dienstregeling zoals is beloofd in de concessie ben ik bang.
voor jullie chauffeurs zal het een hele vooruitgang zijn qua comfort om met dat nieuwe spul te werken. nu nog proberen de boel heel te houden, hoorde dat er al weer een aantal schade hebben... jammer.
Weet niet precies wat ze met de nieuwe concessie beloofd hebben, maar dat zal wel even duren. De Citea’s zijn zeker comfortabel. Het rijdt heerlijk en de cabine is ergonomisch goed.

Helaas zijn er nog steeds veel storingen. Ook zijn de slecht werkende ruitenwissers en kachels jammer. Qua bouw kwaliteit had ik toch wat beters verwacht, vooral van VDL. Het enige materieel wat tegenvalt zijn de midcity’s.

Dat klopt. Schijnt dat er 2 verkeerd zijn gereden met de omleiding van lijn 307 en daardoor in een woonwijk beland. Zo zonde.
marcelloch

mbt de nieuwe concessie:

de 305 waar ik gebruik van maak vanuit de Mbs: overdag 3xpu avond 2x en dat 7 dg pw... nou daar zijn ze heeel snel vanaf gestapt, de aanvang van de concessie uis uiterst rommelig verlopen vandaar dat men naa ong 3/4 jr is gaan afschalen met de dienstregeling :) Helaas noodzakelijk. maar beter afschalen dan reizigers in het ongewisse in de kou laten staan omdat bussen niet komen opdagen. maar goed, het chaffeurstekort en materieel is nu aardig op orde meen ik.

Dank voor je reactie.
BuschauffeurTroy

Afschalen was / is zeker noodzakelijk. Laatst waren er weer niet genoeg bussen. De 67 blijft een probleem. De accu’s zijn zeer onbetrouwbaar.

De 314 had eerst een 10 minuten frequentie, wat ook heel snel weer teruggedraaid was tot alleen in de spits. Het gaat de goede kant op, toch blijft het krap. De 2413 is nu helemaal compleet met M.net belettering. Hopelijk word hij snel ingezet en worden de overige BYD’s ook aangepast.

Lijkt erop dat 4260 toch weer rijdt, er waren laad problemen met die bus.
marcelloch

vraag blijft: is het voor jullie chauffeurs een fijne bus om mee te werken... zoals je wellicht gehoord hebt heeft de CXX stalling Amr alle BYD's uit de dienst gehaald: reden was dat geen enkele BYD technisch identiek was... daardoor waren bussen lang uit de roulatie bij problemen. waar de BYD's van CXX heen gegaan zijn is mij niet bekend.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De BYD's van CXX zijn grotendeels naar Qbuzz Fryslân en DMG gegaan.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
BuschauffeurTroy

marcelloch schreef:vraag blijft: is het voor jullie chauffeurs een fijne bus om mee te werken... zoals je wellicht gehoord hebt heeft de CXX stalling Amr alle BYD's uit de dienst gehaald: reden was dat geen enkele BYD technisch identiek was... daardoor waren bussen lang uit de roulatie bij problemen. waar de BYD's van CXX heen gegaan zijn is mij niet bekend.
Die serie K7U was de voorganger. Die waren echt slecht, ook voor passagiers. De serie die wij hebben valt best mee. Sommige collega’s vinden het niks en andere vinden hem prima.

Vind het zelf een prima busje, trekt snel op en stuurt licht. Het oogt wat goedkoop, maar het blijft BYD natuurlijk. Als ik mocht kiezen dan toch de BYD, de midcity is velen malen erger.
marcelloch

om nog even op het kleinere spul door te gaan:
afgelopen woensdag reisde ik weer eens met de buurtbus van Mbs naar Pmr. in vergelijking met zijn voorganger oogt deze versie gebouwd door VDL toch een stuk robuuster, degelijker en veel netter afgewerkt. de voorganger, de Kutsenits dat waren echt hokken... :) je ziet dat VDL het dan toch netter doet!
BuschauffeurTroy

marcelloch schreef:om nog even op het kleinere spul door te gaan:
afgelopen woensdag reisde ik weer eens met de buurtbus van Mbs naar Pmr. in vergelijking met zijn voorganger oogt deze versie gebouwd door VDL toch een stuk robuuster, degelijker en veel netter afgewerkt. de voorganger, de Kutsenits dat waren echt hokken... :) je ziet dat VDL het dan toch netter doet!
Ja daar ben ik het mee eens, de afwerking is netjes.
Alleen is het jammer dat alles zo licht mogelijk moest zijn voor de actieradius. Daardoor hangen wel eens plafond panelen los. (Citea)
ovVeluwe

Bericht door ovVeluwe »

marcelloch schreef: vr 04 apr 2025, 13:32 om nog even op het kleinere spul door te gaan:
Echter is deze niet door VDL omgebouwd, maar door Tribus. Maar verder klopt het wat je zegt dat de nieuwste MidCity busjes wel beter afgebouwd worden, zoals die in Utrecht.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

De 9101 heeft dinsdag een voorzichtige start gemaakt met een retour Purmerend naar Zaandam visa versa. Hopelijk is er een mogelijkheid betere accu’s te plaatsen.

Het klopt toch dat ze bij de gelede VDL op gegeven moment de accu’s ook hebben vervangen om een betrouwbaarder bus te krijgen?

https://busposities.nl/voertuig/ebs_vdl ... edenritten
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:De 9101 heeft dinsdag een voorzichtige start gemaakt met een retour Purmerend naar Zaandam visa versa. Hopelijk is er een mogelijkheid betere accu’s te plaatsen.

Het klopt toch dat ze bij de gelede VDL op gegeven moment de accu’s ook hebben vervangen om een betrouwbaarder bus te krijgen?

https://busposities.nl/voertuig/ebs_vdl ... edenritten
Er zijn zelfs al Citea’s met een nieuwe accu. Dat van de gelede weet ik niet.
Ik denk dat die mogelijkheid er wel is, of in ieder geval de oude batterijen vervangen. Waar die ingebouwd zijn in de midcity is mij niet bekend.
omaylie

Bericht door omaylie »

Volgens mij zijn er al enkele MidCity's (in ieder geval die van aandrijving zijn veranderd en degenen die na 5.5 jaar alsnog in Noord-Holland Noord zijn gaan rijden) die al nieuwe batterijen hebben. Dat zeg ik op basis van dat er met die MidCity's, in tegenstelling tot de MidCity's die naar ZaWa zijn gegaan, juist geen problemen zijn. Nou ja, ik heb van die kant geen problemen gehoord.
EWilsonAdam

Bericht door EWilsonAdam »

Een positieve artikel over EBS. Hopelijk wordt het alleen maar beter.

https://regiopurmerend.nl/2025/04/07/ve ... rituitval/
BuschauffeurTroy

omaylie schreef:Volgens mij zijn er al enkele MidCity's (in ieder geval die van aandrijving zijn veranderd en degenen die na 5.5 jaar alsnog in Noord-Holland Noord zijn gaan rijden) die al nieuwe batterijen hebben. Dat zeg ik op basis van dat er met die MidCity's, in tegenstelling tot de MidCity's die naar ZaWa zijn gegaan, juist geen problemen zijn. Nou ja, ik heb van die kant geen problemen gehoord.
Aha. Wat is er qua aandrijving veranderd? Die batterijen zijn natuurlijk een keer op. Wat ik vernomen heb is dat deze serie afgekeurd was door CXX. Wel fijn dat de serie die daar rijdt beter is, het kan dus wel.
omaylie

Bericht door omaylie »

Je hebt zeg maar twee soorten MidCity's: degenen die eerst zijn afgekeurd door CXX en degenen die van aandrijving zijn gewisseld. Met dat laatste bedoel ik de CXX 7667-7674, deze bussen waren eerst als 1950-1957 genummerd en, nu komt het, reden eerst op diesel. 2-3 jaar later zijn ze, nadat de serie die eigenlijk voor Noord-Holland Noord bedoeld waren was afgekeurd, dus van aandrijving gewisseld (diesel --> elektriciteit).

Over de afgekeurde MidCity's: veertien daarvan zijn vlak na de afkeuring alsnog gaan rijden in andere delen van Noord-Holland. Zes daarvan reden in de Zaanstreek, de andere acht gingen tijdelijk naar Haarlem-IJmond zodat de diesel-MidCity's in e-MidCity's veranderd konden worden. Toen dat was afgerond, gingen de acht tijdelijke MidCity's uit dienst. Later gingen van die afgekeurde serie acht naar EBS, waarbij ze zo'n beetje alles hadden veranderd (niet alleen het uiterlijk, maar ook de bestemmingsdisplays en het hele interieur, zodat niets nog herinnerde dat dit ooit een CXX bus was). Een van de zes e-MidCity's die in de Zaanstreek reden, verhuisde naar Zeeland. De andere vijf belandden alsnog in Noord-Holland Noord (de 7577 ging eerst nog een tijdje in Haarlem-IJmond rijden voor deze naar NHN ging).
BuschauffeurTroy

EWilsonAdam schreef:Een positieve artikel over EBS. Hopelijk wordt het alleen maar beter.

Dat is fijn. Er zitten zeker verbeteringen in het nieuwe dienst pakket.
BuschauffeurTroy

omaylie schreef:Je hebt zeg maar twee soorten MidCity's: degenen die eerst zijn afgekeurd door CXX en degenen die van aandrijving zijn gewisseld. Met dat laatste bedoel ik de CXX 7667-7674, deze bussen waren eerst als 1950-1957 genummerd en, nu komt het, reden eerst op diesel. 2-3 jaar later zijn ze, nadat de serie die eigenlijk voor Noord-Holland Noord bedoeld waren was afgekeurd, dus van aandrijving gewisseld (diesel --> elektriciteit).

Over de afgekeurde MidCity's: veertien daarvan zijn vlak na de afkeuring alsnog gaan rijden in andere delen van Noord-Holland. Zes daarvan reden in de Zaanstreek, de andere acht gingen tijdelijk naar Haarlem-IJmond zodat de diesel-MidCity's in e-MidCity's veranderd konden worden. Toen dat was afgerond, gingen de acht tijdelijke MidCity's uit dienst. Later gingen van die afgekeurde serie acht naar EBS, waarbij ze zo'n beetje alles hadden veranderd (niet alleen het uiterlijk, maar ook de bestemmingsdisplays en het hele interieur, zodat niets nog herinnerde dat dit ooit een CXX bus was). Een van de zes e-MidCity's die in de Zaanstreek reden, verhuisde naar Zeeland. De andere vijf belandden alsnog in Noord-Holland Noord (de 7577 ging eerst nog een tijdje in Haarlem-IJmond rijden voor deze naar NHN ging).
Dank voor de info! Echt waar, waren dat eerst diesels?! Dan hebben ze zeker een hele metamorfose gehad.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

EWilsonAdam schreef: ma 07 apr 2025, 20:49 Een positieve artikel over EBS. Hopelijk wordt het alleen maar beter.

Mooi artikel met een R-NET-bus op een niet-R-Net-lijn.
Gr BasG
Plaats reactie