Pagina 52 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 08:24
door TomSteyl
Dan zorgen ze er maar voor dat ze dat eerder gedaan hebben :Y
Ik denk dat er altijd wel iets voor te verzinnen is, maar alleen de wil moet er zijn en een autoriteit die eens gaat durven.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 08:31
door miron
Vanmorgen had ik 2 opties richting drachten de 14 en de extra spits op lijn 84 deze viel uit en de 14 reed met 16 vertragen zodat ik de overstap op de 320 niet kon redden dus dat is wel weer mooi geregeld normaal kon ik dan in deze situatie blijfen zitten in de 14 maarja dan maar een halfuur min telaat op school

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 08:55
door Zonnig
TomSteyl schreef: wo 18 dec 2024, 08:24 Dan zorgen ze er maar voor dat ze dat eerder gedaan hebben :Y
Ik denk dat er altijd wel iets voor te verzinnen is, maar alleen de wil moet er zijn en een autoriteit die eens gaat durven.
Het kan een proces van een paar weken zijn om het evenwichtig te doen voor alle vestigingen. Er zal dan een RA of notaris bij moeten zijn om alles in een proces verbaal vast te leggen. Ja ik weet het, het klinkt erg bureaucratisch omdat er anders meteen weer conflicten ontstaan.
Als je een inventarisatie goed wil uitvoeren heb je al gauw een aantal dagen nodig (en dan meten de werkzaamheden in die vestiging stil liggen).

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 09:01
door IIVQ
Jawel. Concessiehouderwissels zijn al veel vaker voorgekomen en het is prima mogelijk om in één weekend de overdracht te doen, mits de uitgaande en nieuwe vervoerder een beetje op goede voet met elkaar staan.

Uiteraard is het niet zo dat je pas op zaterdagochtend eens begint met inpakken, maar het is een proces waar maanden planning aan vooraf gaat. Maar zaken als de opkomstcomputer, koffieautomaat, maar ook alle boordapparatuur van bussen uit- en inbouwen (indien overname) gebeurt echt in één weekend.
Sterker nog: ik heb gehoord dat op zaterdag om 16:00 de laatste chauffeur zijn dienst begon en de KPN 5 minuten later het internet afsloot zodat een uur later de opkomstcomputer van de nieuwe vervoerder (en belangrijker: de communicatie met de bussen) werkte.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 09:39
door Michael
TomSteyl schreef: wo 18 dec 2024, 07:10 Zou het sowieso niet beter zijn dat de aanbestedende autoriteit, in dit geval de provincie, zowel de voertuigen als de onderkomens in eigendom heeft?
Dat is nou precies wat je ziet gebeuren in in ieder geval 2 provincies. De provincie Friesland neemt nu de stallingen in eigendom en de provincie Noord Brabant is dat ook aan het doen. Stalling Roosendaal en Breda worden gebouwd door de provincie en zijn dus ook eigendom van hun. En recent hebben ze stalling Uden ook gekocht van Arriva en is Arriva nu dus de huurder daarvan.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 09:43
door Zonnig
Dat kan werken als de nieuwe vervoerder geen bussen e.d. mee overneemt.
Gezien het elektrisch vervoer gaat dat toch wat anders worden vrees ik.

In de concessie ZHN werken de vervoerders, voor zo ver mij bekend, wel mee en in Fryslân niet.
Dat het in Fryslân zo loopt heeft een historie, waarover ik niet zal uitweiden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 12:10
door isadora
Nu maak je ons natuurlijk nieuwsgierig.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 21:22
door Vinny
Zal wat sentiment meespelen. De directeur van de Nederlandse tak van Arriva Anne Hettinga komt zelf ook uit Friesland. Overigens heb ik wel het idee dat het bedrijf zijn 'thuismarkt' wel is gaan versloffen. Veel verberingen waar Qbuzz mee komt had Arriva natuurlijk ook zelf kunnen bedenken. (A)

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 21:30
door Daniel
Vinny schreef: wo 18 dec 2024, 21:22 Overigens heb ik wel het idee dat het bedrijf zijn 'thuismarkt' wel is gaan versloffen.
Veelzeggend in dat opzicht is denk ik wel dat Arriva nu de twijfelachtige eer heeft om als enige vervoerder in Nederland zover ik weet z'n "thuismarkt" (als in de bussen rond het hoofdkantoor) twee keer te verliezen. Of eigenlijk zelfs drie keer, want ze verloren eerst NZWF aan Connexxion, toen ZOF aan Qbuzz, wonnen beide terug en verloren dit jaar weer de hele provincie aan Qbuzz.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 23:27
door omaylie
Waar (en wanneer) worden die ex-Syntus Utrecht busjes (1921-1924) eigenlijk ingezet?

En over de nieuwste 8-persoonsbussen (1925-1931), die lijken als volgt te zijn verdeeld:
  • 1925: flexBuzz en rustige lijnen
  • 1926: buurtbus 101
  • 1927: buurtbus 108
  • 1928: flexBuzz en rustige lijnen
  • 1929: geen signaal gezien, maar die lijkt op buurtbus 102 te worden ingezet (aangezien er bij de rest van de buurtbuslijnen wel een signaal is)
  • 1930: buurtbus 104
  • 1931: buurtbus 103

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 01:51
door CamilleKreemers
Daniel schreef: wo 18 dec 2024, 21:30
Vinny schreef: wo 18 dec 2024, 21:22 Overigens heb ik wel het idee dat het bedrijf zijn 'thuismarkt' wel is gaan versloffen.
Veelzeggend in dat opzicht is denk ik wel dat Arriva nu de twijfelachtige eer heeft om als enige vervoerder in Nederland zover ik weet z'n "thuismarkt" (als in de bussen rond het hoofdkantoor) twee keer te verliezen. Of eigenlijk zelfs drie keer, want ze verloren eerst NZWF aan Connexxion, toen ZOF aan Qbuzz, wonnen beide terug en verloren dit jaar weer de hele provincie aan Qbuzz.
En wat is de thuismarkt per vervoerder dan?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 06:19
door TomSteyl
Wat Arriva betreft is de oorspronkelijke thuismarkt Zuid-Limburg en een beetje later Groningen Stad. Alleen dat ze in Zuid-Limburg begonnen zijn, is op het hoofdkantoor al jaren niet meer bekend. Toen Arriva de concessie Limburg overnam van Veolia Transport presenteerden ze zich als Noord-Nederlands bedrijf, wat wrevel veroorzaakte bij die ploeg chauffeurs in het zuiden die aan de wieg stonden van Arriva.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 06:42
door Suus
Het is wel een beetje treurig dat het lot van het OV in ZHN en Friesland nu voor de tweede keer precies tegelijkertijd naar dezelfde nieuwe vervoerder wisselt en het ook allebei flinke opstartproblemen ervaart. Ik heb in recentere jaren toch wel soepelere concessieovergangen gezien.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 08:05
door DPDelft
Heeft er iemand een overzicht van de inzet van elektrisch materieel door Qbuzz in deze concessie?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 08:17
door Etienne
De VDL Citea SLFA180 zijn vernummerd naar 1301 - 1306 en rijden allemaal op Terschelling en Ameland.
Voor Vlieland zouden BYD's van Connexxion komen met de nummers 1075 - 1077.
Ook de 7029 - 7032 (ex GD) zijn naar de eilanden toegegaan.
Enige wat nog niet bekend is, zijn de nummers van de BYD's op Schiermonnikoog.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 10:03
door Lijn 45
Die zouden 1151-1156 moeten zijn.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 11:16
door DPDelft
Dank!

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 11:54
door isadora
Mijn eerste ervaringen met QBuzz zijn ronduit perfect.
Zowel de reis Heerenveen naar Groningen als de trip terug blijkt het incheckapparaat defect, en dus gratis reizen.
Wel in zo'n ouwe QLink-bus, maar mij hoor je niet meer klagen.

En en-passant ook nog goed nieuws van de hematologe.

Fijne feestdagen allemaal.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 12:56
door san1999der1
Klopt de 15m qliners zijn gedeelte nu voor Friesland die we op drukkere tijden gebruiken

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 13:02
door isadora
Trouwens, de terugreis was in een gloednieuwe Iveco, alles lijkt nog niet te werken geen lijnfilm (heet dat geloof ik), en dus ja die checkapparaten.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 13:47
door omaylie
Hebben we überhaupt nog wat gezien van de BYDs op Vlieland en Schiermonnikoog? En zijn ze al vergeeld?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 14:06
door leeuwardenbus
Ik denk dat ze nog wel wat kunnen aanpassen aan Lijn 5 om die met een klein busje langs een grote school aan de Julianalaan te sturen _O-

Afbeelding

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 16:28
door Stadsbus
omaylie schreef: do 19 dec 2024, 13:47 Hebben we überhaupt nog wat gezien van de BYDs op Vlieland en Schiermonnikoog? En zijn ze al vergeeld?
Op de webcams zijn ze te zien. Alles nog in de oorspronkelijke Arriva/Connexxion kleuren.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: do 19 dec 2024, 22:52
door san1999der1
leeuwardenbus schreef: do 19 dec 2024, 14:06 Ik denk dat ze nog wel wat kunnen aanpassen aan Lijn 5 om die met een klein busje langs een grote school aan de Julianalaan te sturen _O-

Afbeelding
Meestal stapt hier niet veel in in een keer in meeste tijden daarom gebeurd dit kleinere bussen erop af en toe en ivm de omloop waar de bus op rijdt

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 08:23
door isadora
Kun je dat nog even een keer voor mij vertalen?