Pagina 512 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 14:27
door Dionysusnu
Ik dacht dat het dit weekend vooralsnog om een test met reizigers ging, maar nog niet echt als omschakeling.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 14:35
door MetroRET
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 15:38
door Jultar
Werkelijke omschakeling kan nog niet tot de trein is ingekort tot Rotterdam Centraal, aangezien de I11 rijtuigen enkel op de zuidsectie van de HSL zijn toegelaten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 17:38
door Dionysusnu
Wij van MetroRET citeren MetroRET

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 17:43
door MetroRET
Nee, ik deel een bericht wat ik elders al had gedeeld.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 18:30
door Dionysusnu
Het wekte zo een beetje de indruk van een bronvermelding, terwijl het effectief hetzelfde bericht is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 06 dec 2024, 19:56
door Michael
Ik zag vandaag in Breda ook meerdere keren een stam I11 met aan beide kanten een loc. Het viel me op dat er ook een stuurstandrijtuig in zat. Is het net zoals bij ICR dat het stuurstandrijtuig niet kan communiceren met de loc waardoor er met I11 ook aan beide kanten een loc aanwezig is?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 10:47
door Jultar
Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 11:00
door IIVQ
Was het niet goedkoper om ERTMS-balises aan te leggen voor die paar kilometer Willemstunnel en Breda?
4335 vertrok net een volle minuut te vroeg uit dmnz, om 10:42:50-ish werd al gefloten en om 10:43 waren de deuren al dicht. Ook van energiezuinig rijden heeft deze mcn nooit gehoord, want na Gpda worden we langzaam ingehaald door een IC maar na de Muiderspoorbrug over het ARK zet 'ie een tandje bij en halen we de volledige IC weer in, terwijl we daarna moeten stoppen te
Wp en de IC lekker doorrolt.
Ook te
Wp rijden we weg om 10:58:52, 8 seconden voor de geplande vertrektijd. De deuren waren al dicht dus heb niet kunnen zien wanneer dat was.
- Edit: Terwijl ik dit bericht posste zag ik 11:00 . Ik heb beide tijden op de stationsklok gezien en ik vermoed dat deze klokken achterliepen. Ik heb dat doorgegeven aan de Hc die net langskwam. Er is ook iets mis met de OBIS, want hoewel die het goede treinnummer aangeeft koken we volgens dat ding aan om 11:21 op Poort, :25 op Muziekwijk en :48 op
Lls.
De Hc had dat al gezien.
De 9292-app is ook in de flip: de IC van
Asdz naar
Zl van 10:42 (in een reisadvies van
Dmnz naar
Gn) wordt in het reisadvies als één rechte streep weergegeven, die een half uur later volgt netjes het spoor.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 11:53
door Jultar
Het is wel iets gecompliceerder dan 'even een paar balises neerleggen'. Je mag dan voor die stukken ook de complete interlocking vervangen, en een overgang maken tussen het RBC van de HSL en van het conventionele spoor (daar is ook nog altijd geen oplossing voor, voor zover ik weet). En dan heb ik het nog niet gehad over specifieke beveiligingen in bijvoorbeeld de Willemsspoortunnel zelf.
Daarnaast zal mettertijd er uiteraard volledig ETCS komen bij zowel Breda als Rotterdam, maar dat zal nog wel een tiental jaren duren, zo niet langer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 12:27
door IIVQ
Volgens mij kan je met ETCS-Level 1 via actieve balises gewoon de toestand van de huidige beveiliging (interlocking) doorgeven. Alle machinisten rijden op de seinen, alleen de treinbeveiliging vindt bij Nederlandse treinen plaats via ATB en bij Belgische treinen via ETCS. Enige nadeel is dat bij een seinbeeldverbetering de Belgische trein tot aan het sein moet rijden om dit mee te krijgen. Dat kan dan evt met een euroloop voor het sein.
Geen RBS nodig, al kan dat natuurlijk wel want GSM-R is al wél heel goed uitgerold in Nederland.
Een complete nieuwe interlocking is aanbevolen (niet eens nodig) bij ETCS-L2.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 12:37
door Bemined
Op Kijfhoek heb je dat nu inderdaad, daar kun je zowel met ATB-EG als ETCS rijden. maar dat is niet iets wat je zomaar even aanlegt, zeker gezien de hoeveelheid rijwegen die je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen hebt. En eigenlijk moet je ook de omleidingsroute via Roosendaal geschikt maken voor dit materieel. Dus dat is niet realistisch, men heeft het al druk genoeg met de andere ERTMS projecten, dan zit men niet te wachten op nog een project dat ook nog eens volgens afwijkende ontwerpvoorschriften gemaakt moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 14:56
door Dionysusnu
De omleiding via Roosendaal wordt toch al gedaan, dan is het niet zo ver van
Rtz naar het begin bij Kijfhoek (waar is dat eigenlijk precies voor de reizigerssporen?)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 15:08
door Gydo
Jultar schreef: ↑za 07 dec 2024, 10:47
Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
De stuurstandrijtuigen I11 kunnen alleen met een Traxx van het type MS3 BR188 overweg, met de MS2 BR186 kunnen ze niet in trek/duw formatie rijden. Ze kunnen in België ook in Trek/duw formatie rijden met een HLE13 en 18 rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 15:17
door Bemined
Dionysusnu schreef: ↑za 07 dec 2024, 14:56
De omleiding via Roosendaal wordt toch al gedaan, dan is het niet zo ver van
Rtz naar het begin bij Kijfhoek (waar is dat eigenlijk precies voor de reizigerssporen?)
Er wordt ERTMS aangelegd vanaf waar nu seinen 1430/1432/1434/1436 staan op de vrije baan tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Maar tegen de tijd dat dat aangelegd is zijn we 5 jaar verder.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 16:13
door Jultar
Gydo schreef:Jultar schreef: ↑za 07 dec 2024, 10:47
Deze stuurstanden kunnen overweg met de Traxx, maar beschikken nog niet over ATB.
Er komen nieuwe Traxx-en voor 200 km/u (T17) en er wordt ETCS/ATB ingebouwd in de stuurstanden, dus over een paar jaar moet het spul in trek/duw gaan rijden met 200 km/u.
De stuurstandrijtuigen I11 kunnen alleen met een Traxx van het type MS3 BR188 overweg, met de MS2 BR186 kunnen ze niet in trek/duw formatie rijden. Ze kunnen in België ook in Trek/duw formatie rijden met een HLE13 en 18 rijden.
Waarom zouden ze wel met de BR188 en niet met de BR186 overweg kunnen? Beiden ondersteunen bij mijn weten dezelfde communicatiestandaarden.
Als ze niet overweg kunnen met de BR186, dan zouden ze volgens mij ook niet overweg moeten kunnen met de BR188.
Of bedoel je nu de nieuwe T17? Dat is geen standaard BR188 en is specifiek aangepast.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: za 07 dec 2024, 16:23
door ArrivaBas
Ze bedoelen de HLE17, dus de aangepaste versie van de BR188. Het is voor zover ik weet niet de bedoeling om tussentijds wel een standaardversie te leasen, temeer omdat de toelating van de Traxx MS3 in beide landen nog niet rond is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 08 dec 2024, 17:13
door Daniel
Ik zag net een VIRM op Rotterdam Centraal met "Amsterdam CS via Schiphol" op de koersdisplays, nieuwe optie voor de vele treinen via een omweg die we in 2025 krijgen? Of toch wat ouds (gezien er nog CS stond?)
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 08 dec 2024, 17:22
door Jultar
Dit is nieuw, de treinen met de laatste update van het reisinformatiesysteem tonen dit.
Edit: Geen idee overigens waarom er CS staat ipv C. Wellicht dat ergens iemand een oude stationslijst per ongeluk heeft ingelezen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 08 dec 2024, 18:38
door en-es
De IC van 16.59 uit Maastricht eindigde onverwacht in Den Bosch. Hier overgestapt op de IC van 18.38 naar Dordrecht via Utrecht, Schiphol en Rotterdam. En die vertrok ook met 14 minuten vertraging.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: zo 08 dec 2024, 21:31
door Michael
Vanochtend werd vanwege de defecte
1133 de
1130 en zeker nog 1 andere trein omgeleid via Dordrecht.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 09 dec 2024, 01:38
door RobertT
en-es schreef: ↑zo 08 dec 2024, 18:38
De IC van 16.59 uit Maastricht eindigde onverwacht in Den Bosch. Hier overgestapt op de IC van 18.38 naar Dordrecht via Utrecht, Schiphol en Rotterdam. En die vertrok ook met 14 minuten vertraging.
Defect spoor tussen
Ht en
Zbm
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 09 dec 2024, 08:00
door Meltrain
"Recht
Ut Craalent"
Kom op NS, die is wel erg makkelijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 09 dec 2024, 08:04
door Z2N
Ik las dus in eerste instantie het juiste antwoord, en zag toen pas dat er toch echt een anagram stond.
In het kader van het omhoog schroeven van de controlegraad kreeg ik net, 20 minuten na de controle door de HC, controle door een team van V&S in dezelfde trein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: ma 09 dec 2024, 08:26
door Etienne
Het was druk in Rotterdam Centraal rond perron 3/4. Bleek dat de
9212 met +35 reed.
Omgeleid via de Oude lijn?