Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?
Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
I.v.m. het vervallen van lijn 51 op het traject ten zuiden van st.Zuid zullen veel reizigers anders moeten gaan reizen na 3 maart.
Het GVB biedt daarom in samenwerking met CXX het zogenaamde “Amstelveenlijnpakket” aan, met o.a. 2 gratis dagkaarten (probeerkaarten) welke geldig zijn bij GVB en CXX (AML), te gebruiken tot 31 december.
Ardan schreef:Kennen we de Franse metrokaart van pagina 508 nog? Ik zit de boel te verengelsen, klein stukje alvast (A)
Ik zou sowieso meer context aanhouden. Baan kan je inderdaad ook naar job vertalen, maar het woord heeft ook andere vertalingen die meer passend zijn. Orange Job >>> Orange Drive / Orange Driveway / Orange Way.
En het wordt natuurlijk creatiever als je voor échte vertalingen gaat in plaats van Nederlandse samenstellingen ontleden en 1 op 1 vertalen naar het Engels zoals Onderuit >>> Under Out. Onderuit >>> Flat On Your Ass / Slip / Topple kan net zo goed. Veen is trouwens peat.
Een letterlijke vertaling is altijd grappiger dan zoals het officieel vertaald zou worden. "Oranjebaan" zou "Orange Highway" worden en "Ouderkerkerlaan" zou "Old Church Avenue" worden. Voor -veen komt het woord "moor" (eigenlijk hoogveen) en "swamp" vaker voor in geografische namen in Groot-Brittanië dan 'peat'. En een ziekenhuis wordt in de Engelstalige wereld een "hospital" genoemd en geen 'sickhouse'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
IC140 schreef:Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?
Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
Het is dat ik op dit forum zit, anders had ik geen idee. Heb zelf ook ooit geprobeerd te googelen, maar vond werkelijk alleen maar spul over de Amsteltram, niks over de nieuwe route.
Vinny schreef:En een ziekenhuis wordt in de Engelstalige wereld een "hospital" genoemd en geen 'sickhouse'.
Meen je dat nou? ;)
IC140 schreef:Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?
Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw[ West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
Raar hè? Ik zat hetzelfde te denken. Nieuwe plattegronden heb ik ook niet kunnen vinden.
Metro 51 zal niet rijden in de weekenden van 23/24 maart, 30/31 maart, 6/7 april en 20/21 april i.v.m. de werkzaamheden aan metrostation Spaklerweg. Daarnaast zal metro 51 van 3 maart tot 22 april niet stoppen op Spaklerweg.
In de argumentatie is ook te lezen dat zolang de de Noord/Zuidlijn en de rest van het metronet verschillende beveiligingssystemen hebben, het keerspoor op station Zuid in feite onbruikbaar is.
Die laatste zin is vol raadsels. Over welke argumentatie gaat het? En welk keerspoor op station Zuid is onbruikbaar? Je zal niet het spoor bedoelen waar lijn 52 elke zes minuten op vertrekt, toch?
Ik denk dat hij op lijn 51 doelt, maar los van dat ik daar het nut niet van inzie, snap ik er verder ook weinig van. Een bronvermelding zou al helpen, denk ik.
Ik denk dat het gaat om de vraag waarom lijn 51 gelijk helemaal opgeheven wordt, maar ook dan is het niet logisch. Als het GVB lijn 51 per se (deels) had willen blijven rijden konden ze ook net als gisteren naar Gaasperplas rijden. Het voegt alleen weinig toe. Isolatorweg - Van der Madeweg heeft in het weekend genoeg capaciteit met alleen lijn 50 en Isolatorweg - Gaasperplas voegt geen directe verbindingen die ‘normaal’ door lijn 51 worden geboden.
Dat kan nooit kwaad, toch? Wees blij dat ze het bij die informatie gelaten hebben, en niet "met Pauselijke zegen", "ORT", "no animals were harmed during the making of this map", "gebruik van deze kaart is op eigen risico" of andere nuttige disclaimers zijn toegevoegd.
Alargule schreef:Een bronvermelding zou al helpen, denk ik.
De bron is volgens mij de website van de Vervoerregio. Je kunt daar doorklikken naar de vergaderkalender en kom je op de DB-vergadering van gisteren. Dan staan daar allerlei documenten. In één daarvan kun je lezen over lijn 51. Er staat dat het niet wenselijk is om te keren met lijn 51 op station Zuid, omdat 1) de hoogfrequente NZL doorkruist wordt en 2) de NZL een ander beveiligingssysteem heeft. Dat betekent niet dat het keerspoor onbruikbaar is. Het is alleen niet structureel bruikbaar. Het is echt een calamiteitenspoor. De reden dat lijn 51 niet rijdt naar bijvoorbeeld Gaasperplas, althans dat maak ik uit de documentatie op, is dat er in dezelfde weekenden ook op station Zuid gewerkt wordt, waardoor lijn 50 over één spoor moet (4x per uur is dan de max). Dus lijn 51 kan sowieso niet rijden en dan doen ze in die weekenden gelijk het werk bij Spaklerweg.
Met daarin ook een verduidelijking van Wievanks wat cryptische formulering:
[...] In besprekingen in het TBGN-afstemmingsoverleg is naar voren gekomen dat het niet opportuun was de werkzaamheden uit te voeren voor 3 maart. Reden hiervoor is dat dan de bestaande lijn 51 (Amstelveen – Centraal Station) gedurende 4 weekenden dan in zijn geheel niet had kunnen rijden tussen Amstelveen centrum en Centraal Station, omdat inkorten tot station Zuid niet mogelijk is. Dit had namelijk betekend dat dan de sporen van de Noord/Zuidlijn doorkruist moeten worden. Dit is zeer onwenselijk omdat de Noord/Zuidlijn en de overige metrolijnen momenteel gebruik maken van twee verschillende beveiligingssystemen. Aanvullend had het eerder starten met de werkzaamheden geleid tot het onmogelijk maken van de veelgebruikte bijsturingsmethode van inkorten van lijn 51 tot Spaklerweg. Gezien de storingsgevoeligheid van lijn 51 had dit in potentie tot meer hinder kunnen leiden dan nu is voorzien. [...]
Duidelijke uitleg. :pos:
Wel vind ik dat er pas relatief laat wordt gestart met de verbouwingen: ze hadden de werkzaamheden ook in de weekenden van 9/10 maart, 16/17 maart, 23/24 maart en 6/7 april kunnen uitvoeren. In dat geval was de overlast voor reizigers van/naar Spaklerweg korter geweest.
(Een alternatief was om pas na afloop van de werkzaamheden met langere metro's te gaan rijden op lijn 51.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Je gaat daarbij uit van de volgende aannames:
- dat er geen werkzaamheden verricht gaan worden tussen 3 maart en het eerste sluitingsweekeinde
- dat de perrons op Spaklerweg gedurende de werkzaamheden beschikbaar en intact blijven
- dat de werkzaamheden binnen de geplande netto bouwtijd voltooid worden
Sorry voor mijn cryptische omschrijving. Het was duidelijk te laat toen ik de stukken aan het doorlezen was, en 'even' hier wilde posten.
Gelukkig zijn jullie er al achter gekomen waar het vandaan kwam en wat ik bedoelde.
Op Wijnemenjemee is een artikel en een korte video geplaatst van de testritten van de eerste 15g tram in de fabriek in Zaragoza.
Het tweede en derde exemplaar zijn ook bijna klaar en aan de vierde is men begonnen. Dit voorjaar moet de eerste tram naar Amsterdam komen voor testritten.