Pagina 53 van 75
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:29
door The Greyhound
Persbericht gemeente Gorinchem:
Vanaf juli 2017 rijdt Arriva op de lijnen 1 tot en met 4 in Gorinchem met een elektrische bus. In Gorinchem gaat het type VDL Citea LLE rijden. Deze moderne, lichtgewicht bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller. De gemeente is erg blij met de komst van deze bussen. Wethouder Verkeer en Vervoer Hans Freije: “Ik ben er trots op dat we in Gorinchem met deze bussen gaan rijden. Elektrisch vervoer is zeer belangrijk voor de leefbaarheid van onze stad en draagt bovendien bij aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. Hoe schoner het vervoer, hoe gezonder de lucht, hoe aantrekkelijker de leefomgeving. Daarom moedig ik van harte alle vormen van elektrisch vervoer aan zoals e-bikes en elektrische auto’s.”
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:32
door Chrysa
Is dat niet een beetje groot voor een plaats als Gorinchem?
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:38
door CamilleKreemers
Er is ook een Citea LLE 99 Electric variant (van 9,9 m lang). Ik vermoed dat die bus gebruikt gaat worden. VDL heeft niet staan hoeveel zitplekken er in de bus zitten op hun site.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:52
door nvdw
Jep, die wordt het. Twee stuks.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:59
door The Greyhound
nvdw schreef:Jep, die wordt het. Twee stuks.
en 4 voor Dordrecht
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:32
door OmniLezer
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:43
door BrengMe
Wat een leuk busje.
Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:45
door Suus
Dit ziet er beduidend beter uit dan de Irisbusjes, de inrichting daarvan vind ik erg onprettig, teveel zitjes achteruit bijvoorbeeld.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:46
door BrengMe
Wel opvallend dat er nog oude cico's in die bussen zitten. Arriva heeft toch ook al nieuwere in gebruik?
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:52
door Chrysa
Is dit dat busje waar ze het ook over hadden in het Lelystad-topic? Ziet er niet bijzonder uit, maar vergeleken met die irisbusjes is het wel een stuk beter inderdaad. Ik snap dat voorste stoeltje nooit, nou zit ik met mijn 180cm ver boven het gemiddelde, dan nog is het erg krap.
BrengMe schreef:Wel opvallend dat er nog oude cico's in die bussen zitten. Arriva heeft toch ook al nieuwere in gebruik?
Cico is dat chipkaart-ding toch? Dan wel.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 20:59
door nvdw
Gorinchem krijgt twee van deze Citea LLE 99's, Dordrecht krijgt drie VDL MidCity's (basis Mercedes Sprinter). Voor Gorinchem geldt in elk geval alleen nog inzet in de spitsuren, daarbuiten rijden de reguliere Irisbusjes. Voor Dordrecht zal dat waarschijnlijk niet anders zijn.
Persbericht Provincie Zuid-Holland schreef:In juli 2017 elektrische Arriva-bussen in Dordrecht en Gorinchem
Vervoerder Arriva gaat vanaf juli 2017 elektrische bussen inzetten in Dordrecht en Gorinchem. Het gaat om 5 elektrische bussen die worden ingezet op lijn 10 in Dordrecht en op de lijnen 1 t/m 4 in Gorinchem. De nieuwe bussen worden geproduceerd bij VDL Bus & Coach. Deze moderne, lichtgewicht bussen kennen geen uitstoot van uitlaatgassen en zijn bovendien stiller.
Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland is enthousiast over de komst van de innovatieve bussen. “Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn en zet daarom in op innovatie en verduurzaming. Zeker in de smalle straten in de stadscentra bieden deze bussen hun meerwaarde, maar ook daarbuiten dragen deze bussen volop bij aan de onze doelstelling van betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar vervoer. Ik feliciteer wethouders verkeer en vervoer Hans Freije van Gorinchem en Rik van der Linden van Dordrecht dan ook met de komst van de prachtige nieuwe bussen van Arriva.”
Anne Hettinga, bestuursvoorzitter Arriva Nederland: “Als organisatie doen wij steeds meer op het gebied van duurzaamheid en schonere bussen. We staan aan de vooravond van een uitdagende transitie binnen het OV. De afgelopen jaren hebben we diverse ervaringen opgedaan met elektrisch vervoer en ik ben er trots op dat we nu ook in Dordrecht en Gorinchem de volgende stap kunnen maken naar elektrisch vervoer. Dit is mede te danken aan de goede samenwerking met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Gorinchem.”
Type bussen
In Dordrecht gaat het type VDL MidCity rijden, dit zijn stille en lichte, kleine bussen. Geschikt voor 15 personen. Ideaal voor de oude binnenstad. In Gorinchem gaat Arriva 2 VDL Citea LLE bussen inzetten. De bussen worden gedurende de daluren en in de nacht opgeladen op de Arriva-vestiging. Hiervoor worden nog voorzieningen gerealiseerd.
Ontwikkeling elektrisch vervoer binnen Arriva
Arriva heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met elektrisch vervoer op Schiermonnikoog en in ’s-Hertogenbosch. Inmiddels rijden er 13 elektrische Arriva-bussen in Nederland. Eind dit jaar komen daar nog eens 30 elektrische bussen bij die ingezet gaan worden op de stadsdiensten Venlo en Maastricht en op de Waddeneilanden Ameland, Vlieland en Terschelling.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:00
door Suus
Arriva heeft waarschijnlijk nog ergens een depot met overbodige cico's die ze gewoon hergebruiken. Doen meer vervoerders.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:18
door dylanwild94
Chrysa schreef:Is dit dat busje waar ze het ook over hadden in het Lelystad-topic? Ziet er niet bijzonder uit, maar vergeleken met die irisbusjes is het wel een stuk beter inderdaad. Ik snap dat voorste stoeltje nooit, nou zit ik met mijn 180cm ver boven het gemiddelde, dan nog is het erg krap.
Ik heb inderdaad vernomen dat dit busje in lelijkstad heeft gereden of rijdt.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 21:58
door Daniel
Daniel schreef:Lijn 2 Station - Dubbeldam
Lijn 11/12 Dordrecht - Zwijndrecht Nederhoven
Volgens de dienstregeling van lijn 2 wordt er een extra rit naar Zwijndrecht toegevoegd in het weekend, één uur na de huidige laatste rit op lijn 11. In de dienstregeling van lijn 11 is de betreffende rit echter nergens terug te vinden.
Inmiddels gevonden waar het foutje zit: er staat een verkeerde voetnoot in de dienstregeling. De extra rit in het weekend rijdt wel degelijk, maar doet dat als lijn 12.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 22:15
door bartjemestrom
Zou dat met die cico niets te maken hebben met de rest van de bussen in dat gebied? Allen hetzelfde?
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: do 10 nov 2016, 22:49
door Hainje
Chrysa schreef:Cico is dat chipkaart-ding toch? Dan wel.
C.I.C.
O =
Check
In
Check
Out

.
bartjemestrom schreef:Zou dat met die cico niets te maken hebben met de rest van de bussen in dat gebied? Allen hetzelfde?
Denk eerder:
Suus schreef:Arriva heeft waarschijnlijk nog ergens een depot met overbodige cico's die ze gewoon hergebruiken. Doen meer vervoerders.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 01:44
door DrechtBlub
ArrivaBas schreef:Ik moet helaas wel meegaan in Camilles vraag, want ik zie geen noemenswaardige verkortingen van rijtijden in lijn 5. De vertragingen zijn bij het Halmaheiraplein ook nooit meer als +5 met enkele uitzonderingen daargelaten. Bedoel je niet een andere lijn, want het lijkt me onlogisch dat lijnen dusdanige rijtijdveranderingen tussen dagdelen ondergaan? :?
ArrivaBas schreef:Ik moet helaas wel meegaan in Camilles vraag, want ik zie geen noemenswaardige verkortingen van rijtijden in lijn 5. De vertragingen zijn bij het Halmaheiraplein ook nooit meer als +5 met enkele uitzonderingen daargelaten. Bedoel je niet een andere lijn, want het lijkt me onlogisch dat lijnen dusdanige rijtijdveranderingen tussen dagdelen ondergaan? :?
Op zondag heeft lijn 5 ruim 10 minuten minder dan op ma-zat, dat word vaak gewoon niet gered op zondag. Tussen 12.00 en 16.00 richting het station en tussen 14.00 en 18.00 richting de wijken rijd lijn 5 op zondag al snel 5-15 minuten te laat. Hier word ook veel over geklaagd blijkbaar, bij de arriva store:
"We hebben er weer eentje die over vertraging op 5 op zondag klaagt" en ook op (volgens mij was het klacht.nl) staan geregeld klachten erover, ik heb ook zelf al geregeld 10-15 minuten moeten wachten. Vooral als je vanaf een halte zonder elektrisch vertrektijdenbord staat denk je dat die gewoon is uitgevallen. Ik gebruik 5 regelmatig op zondag en moet regelmatig staan en ik heb regelmatig met vertraging van 10 minuten of meer te maken jammer genoeg.
Op zondag heeft lijn 5 5 minuten minder en dat stapelt vooral van stadspolders - Centrum al snel erg op aangezien de tijd op slangenburg van 7 naar 5 ook niet erg ruim is en 7 die altijd al wat vertragingsgevoelig is ook al snel te laat is. Dan heb je ook nog het probleem dat de bus tegenwoordig ook vaak vertraging oploopt op de Krispijnseweg, het lijkt wel of de bus daar met de stoplichten geen prioriteit meer heeft.
Conclusie: Meer reizigers op Zondag vanwege op Zondag op zijn van stadscentrum (en de daarvan groeiende bekendheid) (Vergelijkbaar met weekdag ritten), Krappere rijtijden en keringen en (mogelijk) vaker vertragingen op de krispijnseweg waardoor lijn 5 geregeld fikse vertraging veroorzaakt op zondagen.
Bekend probleem inmiddels bij arriva, arriva wil gewoon geen extra bus op 5/7 laten rijden op Zondag want dat kost centjes.
De standaard voor hoelang mensen mogen staan weet ik niet.
Midcity's voor lijn 10? dat word wel erg krap, er zijn toch altijd wel een redelijk aantal ritten met meer dan 15 passagiers iedere dag...
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 08:16
door Stefan
Dat van die rijtijden op lijn 5 en 7 kan ik inderdaad bevestigen als chauffeur, het is op de koopzondagen erg druk en met praktijken als 6 haltes in 3 minuten in Sterrenburg, is het gewoon vragen om problemen. :')
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 08:31
door OmniLezer
Voor mijn part mogen ze al die CiCo's op een brandstapel gooien. Die dingen zijn misschien intelligent(de nieuwe), maar ze zijn tergent traag. Ik denk zelfs dat ze zo traag zijn dat de CiCo's van de RET de instaptijd verminderen. Dat denk ik bijna niet eens. Ik ben daar bijna zeker van. Dat hele depot mag van mij gestolen of verbrand worden(de medewerkers en beheerders niet).
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 08:48
door Stefan
We hebben een aantal bussen met alleen maar nieuwe lezers (naast de Qliners), maar dat levert juist meer vertraging op.. omdat ze juist weer té snel zijn voor de ouderen... :') Checken ze in en gelijk weer uit...
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 08:49
door Geert
OmniLezer schreef:Dat hele depot mag van mij gestolen of verbrand worden(de medewerkers en beheerders niet).
Bedankt voor die laatste toelichting

Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 08:54
door Chrysa
Stefan schreef:We hebben een aantal bussen met alleen maar nieuwe lezers (naast de Qliners), maar dat levert juist meer vertraging op.. omdat ze juist weer té snel zijn voor de ouderen... :') Checken ze in en gelijk weer uit...
Daar moet toch minimaal een minuut tussen zitten?
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 09:12
door Stefan
Ja, zou wel moeten... maar ik kan niet echt een logica vinden, de ene keer gebeurd het wel, de andere keer niet.
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 10:23
door busfanNL
Is deze wagen voor DAV of voor Limburg want ik zie oude chiplazers. Wel een erg mooie bus dit. Hoelang zal het duren voor deze op de streekdienst beland?
Re: Concessie DAV-gebied
Geplaatst: vr 11 nov 2016, 10:28
door Hainje
chiplezers*