Pagina 53 van 173
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 24 okt 2021, 14:15
door sirvinniei
DDietzen schreef: ↑vr 22 okt 2021, 20:33
De columnist zal vast een toontje lager zingen zodra alle 2e klas-tickets tientallen procenten duurder moeten worden om het wegvallen van de 1e klas (en de bijbehorende hogere financiële bijdrages van de 1e klas-reizigers) te compenseren
Ligt eraan, als je daardoor minder treinen hoeft bij te kopen en kortere treinen kunt inzetten zou het wel eens goedkoper kunnen worden.
en-es schreef: ↑vr 22 okt 2021, 22:00
Die talloze tweede klasse reizigers die gewoon in de eerste klasse gaan zitten betalen ook niet bij.
Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 24 okt 2021, 14:17
door en-es
Dat laatste ben ik helemaal met je eens!
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 24 okt 2021, 14:48
door PHS
sirvinniei schreef:Als je een conducteur hebt die zijn werk doet betalen die reizigers wel in drie- of viervoud bij.
Eerlijk gezegd heb ik als eersteklasreiziger maar zelden meegemaakt dat een UvB werd uitgeschreven aan een reiziger met een tweedeklaskaartje die in de eerste klas zit, in mijn ervaring wordt de reiziger meestal naar de tweede klas gebonjourd, of mag de reiziger met een smoes blijven zitten ('mijn telefoon is bijna leeg, ik moet echt nu een stopcontact hebben om 'm op te laden!').
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 24 okt 2021, 15:20
door en-es
Ik heb ook nooit meegemaakt dat iemand een boete kreeg daarvoor. Ook niet in het buitenland trouwens.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: zo 24 okt 2021, 23:07
door RobertT
En dat is nou ook net het probleem:De doorgewinterde 2e klasreiziger weet dat dus ook en kan dan vaak ongestraft 1e klas reizen,want ik word toch alleen maar weggestuurd naar de 2e klas.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 26 okt 2021, 13:11
door PHS
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 29 okt 2021, 13:51
door PHS
De tarieven van de NS van volgend jaar zijn bekend. Het besluit van de NS is gepubliceerd door het LOCOV:
https://locov.nl/publicaties/2071420.as ... en-in-2022
Tarieven 2e klas stijgen met 1,8%, 1e klas met 3%.
Weekend vrij 1e klas wordt een heel stuk duurder, omdat tot nu toe een lagere factor (1,5) in het weekend gold dan doordeweeks (1,65). Komend jaar wordt de factor in het weekend gelijkgetrokken met doordeweeks.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 29 okt 2021, 14:59
door reisthijs
Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.
Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 29 okt 2021, 16:59
door jjasloot
NS Flex Weekend Vrij 1ste klas wordt €0,70 (€0,80 met dalkorting) duurder, zie
ns.nl/tarieven
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 29 okt 2021, 17:04
door PHS
reisthijs schreef: ↑vr 29 okt 2021, 14:59
Ik lees in de brief dat "reizen op rekening met NS Flex in het weekend" duurder wordt in de 1e klas. Dan gaat het over reizen met korting of tegen vol tarief: daarvoor betaal je nu in het weekend slechts 1,5 keer de prijs van 2e klas.
Dat geldt dus niet voor Weekend Vrij, de prijs van de toeslag voor 1e klas (€6) heeft niets met de genoemde factor te maken.
Dank voor deze verduidelijking, had het niet goed gelezen
Wat ik overigens niet begrijp, is waarom de NS weer afstapt van het afronden op hele euro's bij abonnementen, straks wordt er op tien cent afgerond.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: ma 08 nov 2021, 20:52
door Tom024
Gezien de hoeveelheid berichten over personeelstekort bij Prorail en het feit dat we dit nog wel vaker zullen gaan zien, die berichten maar even afgesplitst. viewtopic.php?f=32&t=16368&p=753663#p753663
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: vr 19 nov 2021, 15:52
door DDietzen
Even een schopje tegen deze post, want het gelinkte document is spoorloos verdwenen van het publieke internet en ik heb er ook al tijden niks meer over gehoord. Gaat deze perronverbreding nog door, en zo ja, op welke termijn? (En ging dat "alternatief 1b" ten koste van de perronlengte van spoor 4, of wordt dat ongemoeid gelaten?)
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: wo 08 dec 2021, 21:36
door PHS
Dit lijkt mij echt iets voor OVNL-forummers:
NS zoekt kandidaten voor eindejaarsquiz
Kandidaten worden tijdens de NS Weekly Eindejaarsquiz getest op hun kennis van het NS-nieuws uit 2021. Zo is er onder andere aandacht voor verbouwde stations, de nieuwe tienminutentrein, en de gevolgen van de pandemie voor NS betekent.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 14 dec 2021, 08:48
door PHS
Van
treinreiziger.nl deze ochtend:
Spoorbodem zorgt voor problemen: snelheidsbeperkingen voor nieuwe treinen dreigen
De bodem onder de sporen blijkt op tal van plekken niet geschikt om het toenemend aantal treinen op te vangen. Daardoor moeten sommige treinen langzamer gaan rijden en kunnen geplande extra treinen mogelijk niet doorgaan. Onderzoek moet uitwijzen hoe de problemen opgelost kunnen worden.
Zo is de vraag of de geplande 5e en 6e sprinter tussen Den Haag en Rotterdam door kunnen gaan en of de beoogde versnelling tussen Amsterdam en Utrecht gerealiseerd kan worden. Ook tussen Utrecht en Den Bosch lijkt het spoor geen meer treinen aan te kunnen door de staat van de ondergrond van het spoor.
[...]
De slappe ondergrond hindert ook de nieuwe nachttrein naar Praag, die in de loop van 2022 moet gaan rijden. Doordat de trein door een locomotief wordt getrokken, is de trein voor Nederlandse begrippen relatief zwaar.
Op verschillende plekken krijgt die daarom te maken met snelheidsbeperkingen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 14 dec 2021, 20:28
door ibodejoode
Ik weet niet wat er bij ProRail (en NS) aan deskundigheid zit, maar in mijn HTS tijd, 1965-70, werd er bij het vak wegen/spoorwegen al de nodige aandacht aan besteed. Daarnaast was bij de oplevering van 4 sporen Utrecht-Amsterdam (buitenste sporen geschikt voor 200 km/h) met proefrijden al geconstateerd dat het spoor golfde met hoge snelheid. Verder kennen we Zwolle-Kampen, zwabberende portalen; Sneek-Leeuwarden, 4 treinen p/u niet mogelijk, want enkelspoor dus v van 80 naar 100, toen pas bleek slappe grond (die lijn ligt er ruim 100 jaar); dubbeldekkers (VIRM) liever niet op Woerden-Leiden; perikelen met conducteurs om niet te controloren rond Woerden....en zo kan ik doorgaan. Met de aslast kan het volgens mij niet te maken hebben want die is al jaren nauwelijks verhoogd. Dus het verhaal van zwaardere treinen? Het enige zou kunnen zijn dat vroeger de snelheid 120 (125) was, nu 140 en dat er meer treinen per uur rijden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: di 14 dec 2021, 20:46
door waldo79
Maar er wordt al decennia 140 gereden? Al zijn de frequenties inderdaad fors verhoogd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 09:38
door PHS
NS schrapt vanaf maandag 20 december een deel van de spitstreinen voor onbepaalde tijd:
https://www.ns.nl/reisinformatie/calami ... spits.html
Het gaat volgens het nieuwsbericht om de volgende trajecten:
Minder Intercity’s in de spits:
Den Helder – Alkmaar
Amsterdam Centraal – Enkhuizen
Minder Sprinters in de spits:
Assen – Groningen
Veenendaal Centrum – Driebergen-Zeist
Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle
Utrecht Centraal – Houten Castellum
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 09:40
door Kalil Nieuw
Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 09:49
door Suus
De schoolsluiting ("vervroegde kerstvakantie") volgende week is pas dinsdagavond bekend worden, dat zal zeker gevolgen hebben op het aantal reizigers en ook op de beschikbaarheid van personeel volgende week. Dat ze geen einddatum communiceren is logisch door de onzekerheid over het voortduren van de maatregelen, maar dat zal toch tenminste tot en met 9 januari zijn, de vooralsnog nu voorziene einddatum van de kerstvakantie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 10:38
door ArrivaBas
Kalil Nieuw schreef: ↑do 16 dec 2021, 09:40
Nja, sinds afgelopen zondag zijn er meer treinen dan ooit gaan rijden en dan doen na een week die spitstreinen schrappen. Het was toch al duidelijk dat er verlaagde reizigersaantallen waren maar waarom hadden ze de dienstregeling toch veel meer opgeschaald?
Aan een nieuwe spoordienstregeling gaat meer dan een jaar voorbereiding vooraf. Behalve het uitwerken van de wensen van NS zelf en andere betrokken partijen moeten de vervoerders ook hun treinpaden aanvragen en toegewezen krijgen van ProRail. Daarom start de uitwerking van de wijzigingen voor elk dienstregelingjaar twee tot drie jaar van tevoren. In het geval van 2022 betekent dit dat de planners moesten uitgaan van pre-covid reizigerstellingen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 11:26
door Mikos
De series die volledig komen te vervallen voor onbepaalde tijd, zijn deze:
Spitstoevoegers
800 (Alkmaar-Den Helder v.v.)
4500
6200
7400
7700
8900 (Utrecht- Houten-Castellum v.v.)
21400 (Nachtnettrein Eindhoven-Rotterdam)
Losse ritten:
591 Zwolle-Groningen (vrijdagavond)
Op korte termijn wordt ook het vervroegen van de avonddienstregeling overwogen voor de volgende series, maar dat is dus nog niet definitief:
Avonduitsnijding na 18.30 uur
1000
1500 (Amersfoort-Deventer v.v.)
2000
2100
3100 (Nijmegen-Arnhem) (v.v.)
s3200
3900 (Amsterdam-Sittard v.v.)
5200
5700
6800
8900
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 11:32
door en-es
Dat worden weer volle treinen? Ik neem aan dat de reizigers van die spitstreinen een andere trein gaan opzoeken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 12:01
door Suus
Het is op werkdagen in treinen niet meer zo druk als vroeger. En zeker direct na de avondspits kan je sinds de sluitingstijd 17:00 is in sommige treinen langere tijd alleen in een coupé zitten. Het is een vervelende maar daarmee ook begrijpelijke stap.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 12:39
door Daniel
De s3200 eerder uitsnijden kan nogal vervelende gevolgen voor aansluitingen op overig OV hebben.
Re: Kort Nederlands nieuws
Geplaatst: do 16 dec 2021, 12:46
door PHS
Mikos schreef: ↑do 16 dec 2021, 11:26
Op korte termijn wordt ook het vervroegen van de avonddienstregeling overwogen voor de volgende series, maar dat is dus nog niet definitief:
Avonduitsnijding na 18.30 uur
[...]
3100 (Nijmegen-Arnhem) (v.v.)
s3200
Weet je zeker dat het om zowel de
3100 als de s3200 gaat? Beide 's avonds uitsnijden lijkt mij wel erg enthousiast van de NS, dan gaat Arnhem - Nijmegen van 6 IC p/u terug naar 2 IC p/u. Daarnaast sluit de
3600 nogal matig aan op de
32200.