Pagina 53 van 58
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 07 apr 2025, 22:25
door omaylie
BuschauffeurTroy schreef: ↑ma 07 apr 2025, 22:04
omaylie schreef:Je hebt zeg maar twee soorten MidCity's: degenen die eerst zijn afgekeurd door CXX en degenen die van aandrijving zijn gewisseld. Met dat laatste bedoel ik de CXX 7667-7674, deze bussen waren eerst als 1950-1957 genummerd en, nu komt het, reden eerst op diesel. 2-3 jaar later zijn ze, nadat de serie die eigenlijk voor Noord-Holland Noord bedoeld waren was afgekeurd, dus van aandrijving gewisseld (diesel --> elektriciteit).
Over de afgekeurde MidCity's: veertien daarvan zijn vlak na de afkeuring alsnog gaan rijden in andere delen van Noord-Holland. Zes daarvan reden in de Zaanstreek, de andere acht gingen tijdelijk naar Haarlem-IJmond zodat de diesel-MidCity's in e-MidCity's veranderd konden worden. Toen dat was afgerond, gingen de acht tijdelijke MidCity's uit dienst. Later gingen van die afgekeurde serie acht naar EBS, waarbij ze zo'n beetje alles hadden veranderd (niet alleen het uiterlijk, maar ook de bestemmingsdisplays en het hele interieur, zodat niets nog herinnerde dat dit ooit een CXX bus was). Een van de zes e-MidCity's die in de Zaanstreek reden, verhuisde naar Zeeland. De andere vijf belandden alsnog in Noord-Holland Noord (de 7577 ging eerst nog een tijdje in Haarlem-IJmond rijden voor deze naar NHN ging).
Dank voor de info! Echt waar, waren dat eerst diesels?! Dan hebben ze zeker een hele metamorfose gehad.
De 7667-7674 waren zeker de diesels. En qua metamorfose valt het eigenlijk nog wel mee, het voornaamste verschil zit 'm in de voor en achterkant. De diesels hebben de Mercedes-Benz logo, bij de ombouw naar elektrische auto's werden de Mercedes-Benz logo's vervangen door VDL logo's.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: di 08 apr 2025, 00:33
door BuschauffeurTroy
omaylie schreef:BuschauffeurTroy schreef: ↑ma 07 apr 2025, 22:04
omaylie schreef:Je hebt zeg maar twee soorten MidCity's: degenen die eerst zijn afgekeurd door CXX en degenen die van aandrijving zijn gewisseld. Met dat laatste bedoel ik de CXX 7667-7674, deze bussen waren eerst als 1950-1957 genummerd en, nu komt het, reden eerst op diesel. 2-3 jaar later zijn ze, nadat de serie die eigenlijk voor Noord-Holland Noord bedoeld waren was afgekeurd, dus van aandrijving gewisseld (diesel --> elektriciteit).
Over de afgekeurde MidCity's: veertien daarvan zijn vlak na de afkeuring alsnog gaan rijden in andere delen van Noord-Holland. Zes daarvan reden in de Zaanstreek, de andere acht gingen tijdelijk naar Haarlem-IJmond zodat de diesel-MidCity's in e-MidCity's veranderd konden worden. Toen dat was afgerond, gingen de acht tijdelijke MidCity's uit dienst. Later gingen van die afgekeurde serie acht naar EBS, waarbij ze zo'n beetje alles hadden veranderd (niet alleen het uiterlijk, maar ook de bestemmingsdisplays en het hele interieur, zodat niets nog herinnerde dat dit ooit een CXX bus was). Een van de zes e-MidCity's die in de Zaanstreek reden, verhuisde naar Zeeland. De andere vijf belandden alsnog in Noord-Holland Noord (de 7577 ging eerst nog een tijdje in Haarlem-IJmond rijden voor deze naar NHN ging).
Dank voor de info! Echt waar, waren dat eerst diesels?! Dan hebben ze zeker een hele metamorfose gehad.
De 7667-7674 waren zeker de diesels. En qua metamorfose valt het eigenlijk nog wel mee, het voornaamste verschil zit 'm in de voor en achterkant. De diesels hebben de Mercedes-Benz logo, bij de ombouw naar elektrische auto's werden de Mercedes-Benz logo's vervangen door VDL logo's.
Aaaah vandaar dat uitgekraste Mercedes logo op t stuur. Vond dat al gek haha.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: di 08 apr 2025, 15:13
door BuschauffeurTroy
Mooi artikel, had even de tijd om het volledig te lezen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: do 10 apr 2025, 23:52
door Dionysusnu
In de rapportage wordt gesproken over "4 bussen die VDL aan EBS in bruikleen geeft", en dat die tot september vertraagd zijn. Weet iemand over welke bussen dat gaat? In een eerdere brief stond dat er voor de zomer 4 13,5m bussen bij zouden komen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 07:01
door omaylie
Dat zouden dus die 4 Citea's LE-135 worden. Maar zoals ik het het heb gelezen mogen ze die niet eens houden (dus die bussen moeten ze teruggeven aan VDL als EBS haar zaken weer op orde heeft). Klinkt een beetje raar dit, vier extra bussen in dienst nemen zolang er problemen zijn en teruggeven zodra er geen noemenswaardige problemen meer zijn (dus weg reserves). Of ze hebben niet de juiste woorden gebruikt, kan ook natuurlijk.

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 08:42
door BuschauffeurTroy
Heel vreemd, dit zouden 4 “gratis” bussen zijn als goedmakertje voor alle problemen die de VDL’s hebben veroorzaakt.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 08:44
door Milco
Misschien inderdaad een extraatje vanuit VDL? Dat geldt ook voor BYD 2099 van Connexxion, al is die tot nu toe nog altijd blijven rijden.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 10:00
door Michael
Dat die 4 extra bussen tot september vertraagd zou wellicht kunnen komen omdat de levering van de 157 bussen voor West Brabant daar nog voor zit.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 20:42
door BuschauffeurTroy
Het gerucht gaat dat ze alle resterende BYD bussen hierheen willen halen. (K7U) Ook willen ze die weer inzetten op de 67. Of dit ook gaat gebeuren is nog de vraag. Dat zou de betrouwbaarheid van de 67 wel sterk verbeteren.
Dan hoop ik dat de Citea’s voor Brabant minder kinderziektes hebben dan die serie waar wij mee rijden.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 20:58
door omaylie
Dan heb ik goed nieuws: alle Brabantse nieuwe generatie Citea's hebben daadwerkelijk minder kinderziektes. En dan heb ik het over alle nieuwe Citea's over de gehele provincie Noord-Brabant. Dus niet alleen die in Tilburg, maar ook die in Zuidoost-Brabant (waar ze ook nog steeds wachten op 6 Citea's LE-122). Als er al problemen zijn, dan zouden ze allang op dit forum hebben geklaagd.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 21:07
door Dionysusnu
Ja, want zo werkt het natuurlijk absoluut
Maar dan bij deze: Helaas heb ik gehoord dat de Citea's in ZOB in betrouwbaarheid tegenvallen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 21:15
door Michael
Van een Tilburgse chauffeur begreep ik dat ze er in Tilburg in ieder geval heel tevreden mee zijn.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 22:22
door BuschauffeurTroy
Dat is mooi om te horen. In ZaWa gaat het beter, toch blijven er vervelende storingen aanwezig.
Sinds vandaag rijdt de 2412 weer!
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 09:27
door Gartlin9
Het product wordt ouder en bekender voor de bouwer dus als er fouten/problemen worden ontdekt dan kan vdl die voor de verdere productie veranderen.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 12:09
door marcelloch
Dionysusnu schreef: ↑do 10 apr 2025, 23:52
In de rapportage wordt gesproken over "4 bussen die VDL aan EBS in bruikleen geeft", en dat die tot september vertraagd zijn. Weet iemand over welke bussen dat gaat? In een eerdere brief stond dat er voor de zomer 4 13,5m bussen bij zouden komen.
Huh? eerder schreef men nog (of jij dat was weet ik niet meer) dat die BYD's veels te zwaar zijn voor inzet op de 67, met name het stuk tussen Purmerend en Wormerveer, langs de dijk. 67 opknippen in tweeën kan dan natuurlijk

Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 12:47
door BuschauffeurTroy
marcelloch schreef:Dionysusnu schreef: ↑do 10 apr 2025, 23:52
In de rapportage wordt gesproken over "4 bussen die VDL aan EBS in bruikleen geeft", en dat die tot september vertraagd zijn. Weet iemand over welke bussen dat gaat? In een eerdere brief stond dat er voor de zomer 4 13,5m bussen bij zouden komen.
Huh? eerder schreef men nog (of jij dat was weet ik niet meer) dat die BYD's veels te zwaar zijn voor inzet op de 67, met name het stuk tussen Purmerend en Wormerveer, langs de dijk. 67 opknippen in tweeën kan dan natuurlijk

De vuilniswagen mag wel over de brug in Neck. Mogelijk wordt de lijn wel opgeknipt, maar het grootste knelpunt is die boom. 2413 is na dat incident lang uit dienst geweest. Een “normale” bus op die lijn is naar mijn mening stukken beter.
De provincie heeft ook grootste plannen voor de Splitsing, met een onderdoorgang voor lijnbussen, scheiden van busverkeer met regulier verkeer, 2 haltes na het kruispunt en bij Broek in Waterland een tunnel.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 13:17
door marcelloch
over die boom weet ik niet... evenmin het incident wat je noemt...
Ja ze waren 2 jaarof wat terug al begonnen bij het schouw met opbrengen van zand he voor stabiliseren... maar toen bleek inene dat er verkeerde berekeningen waren gemaakt mbt de grondwaterstand... dus alles kon weer opnieuw naar de tekentafel..
Die tunnel in BiW... ben benieuwd of dat ook weer een fiasco wordt... we zullen zien.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 13:35
door BuschauffeurTroy
marcelloch schreef:over die boom weet ik niet... evenmin het incident wat je noemt...
Ja ze waren 2 jaarof wat terug al begonnen bij het schouw met opbrengen van zand he voor stabiliseren... maar toen bleek inene dat er verkeerde berekeningen waren gemaakt mbt de grondwaterstand... dus alles kon weer opnieuw naar de tekentafel..
Die tunnel in BiW... ben benieuwd of dat ook weer een fiasco wordt... we zullen zien.
Tijd terug had BYD 2413 daar een scheve boom geraakt. De linkerkant (deur kant) was compleet verbrijzeld. Daardoor heeft die bus lang aan de kant gestaan. Nu is de bus weer helemaal hersteld. Tevens is dat de 1e M.net BYD.
Had laatst de status bekeken, schijnt dat ze niet weten waar het geld vandaan moet komen voor de tunnel. (Dat gaat flink geld kosten) Het plan staat nog wel.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 13:52
door marcelloch
als geld het probleem is, dan kan je vast rekenen: die tunnel zal nog wel héél lang op zich laten wachten... eerst maar eens zien of die onderdoorgang bij het Schouw er nu daadwerkelijk gaat komen...
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 21:13
door EWilsonAdam
Kapvergunning aanvragen voor de boom?
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 21:26
door BuschauffeurTroy
marcelloch schreef:als geld het probleem is, dan kan je vast rekenen: die tunnel zal nog wel héél lang op zich laten wachten... eerst maar eens zien of die onderdoorgang bij het Schouw er nu daadwerkelijk gaat komen...
Ze kunnen beter het verkeer scheiden en 2 busbanen aanleggen. Een tunnel heeft ook onderhoud nodig, (kijk maar naar de ijtunnel).
Maar inderdaad, eerst de splitsing aanpakken.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 21:29
door BuschauffeurTroy
EWilsonAdam schreef:Kapvergunning aanvragen voor de boom?
Dat zal dan vanuit EBS moeten komen. Of de gemeente moet zo gul willen zijn om dat probleem aan te pakken.
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 08:22
door marcelloch
als de bewuste boom een monumentaal karakter heeft... reken er maar niet op dat die boom omgehaald wordt!
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 10:49
door vissertw
BuschauffeurTroy schreef: ↑zo 13 apr 2025, 21:29
EWilsonAdam schreef:Kapvergunning aanvragen voor de boom?
Dat zal dan vanuit EBS moeten komen. Of de gemeente moet zo gul willen zijn om dat probleem aan te pakken.
Ik heb in het begin van mijn tijd bij het GVB nog met de blauwe wagens bij het GVB gereden, onder andere over de Haarlemmerdijk.
Met mooi weer hadden veel winkeliers markiezen uithangen, dat was ook een uitdaging om ze niet te raken!
Re: Concessie Zaanstreek-Waterland (2024-2033)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 12:34
door BuschauffeurTroy
2410 staat aan de kant met een gebarsten voorruit. Het zal wel even duren voordat die bus weer in dienst komt.
Gelukkig worden de schades wel minder. Het nieuwe dienstenpakket lijkt best goed te werken. Al is soms chaos op Tramplein of Edam niet uit te sluiten.