Pagina 53 van 65

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 08:28
door ThatPCDude
"Meestal stapt hier niet veel in één keer in. Daarom gebeurt het nog wel eens dat er kleinere bussen op [de 5] komen door de omlopen."


Al wordt de 5 toch standaard met die Atlassen gereden?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 21 dec 2024, 14:46
door Zeelandman
Er rijdt een heuliez gx437 op Terschelling bevat stel: 7412

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: za 21 dec 2024, 17:00
door Jonkervoort
ThatPCDude schreef: vr 20 dec 2024, 08:28 "Meestal stapt hier niet veel in één keer in. Daarom gebeurt het nog wel eens dat er kleinere bussen op [de 5] komen door de omlopen."


Al wordt de 5 toch standaard met die Atlassen gereden?
Dat is toch eigenlijk onbegrijpelijk aangezien lijn 1/5 de enige is die dat scholencluster nog bedient? Voorheen had je puur voor die scholen een aparte lijn (9/615)...

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 01:06
door AMG
Lijn 5 gaat tussen Leeuwarden en Wergea onder de Wâldwei door, maar dat viaduct is te laag voor standaardbussen. Vandaar wordt er met kleiner materieel gereden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 12:54
door dmotion
AMG schreef: zo 22 dec 2024, 01:06 Lijn 5 gaat tussen Leeuwarden en Wergea onder de Wâldwei door, maar dat viaduct is te laag voor standaardbussen. Vandaar wordt er met kleiner materieel gereden.
Arriva ging met lijn 22 onder dat zelfde viaduct door met 12 meter VDL's. Zoveel hoger zijn die Iveco's toch niet?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 13:18
door Fris44
De Iveco's ogen mij hoger, en volgens wat ik kan vinden op het internet zijn ze ook net wat hoger dan de VDL's (3,14 meter tegen 3,07 meter). Voor het viaduct staat een bord van 3,1 meter.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 13:38
door Durashift
4 cm. speling zit er misschien wel in.. als het asfalt vlak is eronder ( een bobbeltje kan een stuiten veroorzaken die de speling..pijnlijk teniet kan doen natuurlijk).

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 14:50
door ov'tje
Hoger dan 3.15 meter moet je bij dat viaduct niet willen zijn. Voor de verdubbeling van de N31 was er iets meer marge

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: zo 22 dec 2024, 21:40
door Kampeerder
De gele Iveco's zijn 3,21 meter hoog. Viaduct is 3,10.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 03:36
door BerkhofVDL
Is er ook bekend wat er met de Friese busvloot van Arriva gaat gebeuren, zullen we deze bussen nog in Nederland zien rondrijden of Zullen de meesten geëxporteerd worden ?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 03:39
door Stadsbus
Enkele tegeltjesbussen (Euro 6) gaan naar Twente ter vervanging van de oude Amba's. Mogelijk gebeurd het zelfde met de Achterhoek.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 09:46
door Zonnig
Kampeerder schreef: zo 22 dec 2024, 21:40 De gele Iveco's zijn 3,21 meter hoog. Viaduct is 3,10.
Wel erg slordig dat Qbuzz daar niet heeft gekeken.
Lijkt mij dat je de routes checkt voordat je een offerte uitbrengt.
Je moet toch weten welke bussen je wel / niet kan gebruiken.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 09:52
door Milco
Niet + niet = wel ;)

Ze hebben er zeker wel rekening mee gehouden. Waarom denk je anders dat er midibussen op lijn 5 rijden?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 10:00
door Zonnig
En de midibussen bieden bij het aan en uitgaan van de scholen onvoldoende capaciteit!!
Zie foto (eerder geplaatst door een mede forumlid).

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 10:05
door Lijn 45
Ik neem aan dat de Citaro's ook op de 5 kunnen rijden. Of zijn die ook te hoog?

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 10:06
door Milco
De grootste drukte lijkt mij dan juist te zitten tussen de school (Julianalaan) en het station. De vraag is dan: moet je de hele route met groot materieel rijden voor zo'n kort druk traject of kun je beter af met versterkingsritten op het genoemd traject? Ik denk dat het geen kwaad kan, als meerdere ritten structureel druk zijn, een grote bus voor de midibus uit te sturen tussen de genoemde haltes. Dan kan lijn 5 naar Warten gewoon met een midibus uitgevoerd worden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 13:09
door AMG
Lijn 4 is ook nog een alternatief voor scholieren, al is het iets verder lopen van/naar de halte.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 15:06
door Jonkervoort
Milco schreef: ma 23 dec 2024, 10:06 De grootste drukte lijkt mij dan juist te zitten tussen de school (Julianalaan) en het station. De vraag is dan: moet je de hele route met groot materieel rijden voor zo'n kort druk traject of kun je beter af met versterkingsritten op het genoemd traject? Ik denk dat het geen kwaad kan, als meerdere ritten structureel druk zijn, een grote bus voor de midibus uit te sturen tussen de genoemde haltes. Dan kan lijn 5 naar Warten gewoon met een midibus uitgevoerd worden.
Aangezien lijn 5 precies in één omloop gereden wordt, vraag ik me af of zo'n versterkingsbus efficiënter is dan de hele lijn met een grote bus rijden.

En ja, technisch gezien heeft men er rekening mee gehouden door een midibus in te zetten, maar met een beetje gezond verstand was toch wel te voorzien geweest dat dat problemen op ging leveren.

Voor het moment is er denk ik nog een redelijk eenvoudige oplossing voorhanden: door via de Overijsselselaan en de Wâldwei naar Warten. Verder in de toekomst worden er echter ook woningen gebouwd langs de huidige route over de Wâldwei, verder van de haltes op de Overijsselselaan af. Dan zul je daar toch wel willen rijden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 21:48
door gkw1969
Intussen is Qbuzz hier al een week aan het rijden en ik merk dat het in Friesland een stuk beter gaat dan in ZHN. Ik hoor in ieder geval geen verhalen van meerdere bussen met hetzelfde kenteken en ook geen eindeloos geklaag over uitvallende bussen etc.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 23:41
door dmotion
gkw1969 schreef: ma 23 dec 2024, 21:48 Intussen is Qbuzz hier al een week aan het rijden en ik merk dat het in Friesland een stuk beter gaat dan in ZHN. Ik hoor in ieder geval geen verhalen van meerdere bussen met hetzelfde kenteken
Dat was volgens mij ook alleen het geval in ZHN ;)
gkw1969 schreef: ma 23 dec 2024, 21:48 en ook geen eindeloos geklaag over uitvallende bussen etc.
Het is nu vakantie, dus minder bussen nodig. Het gebrek aan bussen valt niet op. In 2025 zou de vloot compleet moeten zijn in FRL. Zou dan even opnieuw kijken en oordelen. ;) :pos:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 01:17
door omaylie
In ieder geval zijn alle lagevloer Crossway's (zowel die van 10.8 m als die van 13 m) compleet (nou ja compleet, ze hebben in ieder geval een kenteken). Er is nu alleen nog een tekort op de hogevloer Crossway's. En alle ex Arriva en ex Connexxion bussen moeten ook nog vergeeld worden.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 06:38
door zone2000
Gisteren kwamen weer een paar nieuwe gele Iveco's binnen op de stalling , zag een foto op Instagram van Qliner Iveco's die in Nederland waren aangekomen.

Een deel van het oude spul van Arriva is verkocht aan een handelaar en er gaat nog wat naar Kroatië

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:23
door Zonnig
dmotion schreef: ma 23 dec 2024, 23:41
gkw1969 schreef: ma 23 dec 2024, 21:48 Intussen is Qbuzz hier al een week aan het rijden en ik merk dat het in Friesland een stuk beter gaat dan in ZHN. Ik hoor in ieder geval geen verhalen van meerdere bussen met hetzelfde kenteken
Dat was volgens mij ook alleen het geval in ZHN ;)
gkw1969 schreef: ma 23 dec 2024, 21:48 en ook geen eindeloos geklaag over uitvallende bussen etc.
Het is nu vakantie, dus minder bussen nodig. Het gebrek aan bussen valt niet op. In 2025 zou de vloot compleet moeten zijn in FRL. Zou dan even opnieuw kijken en oordelen. ;) :pos:
Idd laten we kijken als in januari de scholen weer zijn begonnen.
De 1e week in zowel Frl las ZHN waren dramatisch (Frl misschien iet minder slecht maar toch).
Het vertrouwen in Qbuzz is afgenomen, ze kunnen duidelijk geen 2 concessies tegelijk implementeren.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:48
door zone2000
Van Hool failliet, rechtzaken in Fryslan. Onder normale omstandigheden had de vlag er wel anders bij gehangen.

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Geplaatst: di 24 dec 2024, 09:40
door Zonnig
En waarom konden ze zo goedkoop inschrijven .... omdat van Hool graag extra orders wilde en Qbuzz toehapte en vervolgens de deksel op de neus kreeg.