Pagina 53 van 113

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 20:49
door buschauffeurDH
Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:07
door Vrokky
Wat zijn MAT-ritten?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:11
door Dionysusnu
Een bus die leeg rijdt, meestal van/naar de stalling. Als ik het goed begrepen heb moet Qbuzz in het begin een aantal lijnen vanuit andere stallingen rijden dan gepland, wat extra MAT-ritten oplevert ten opzichte van de optimale situatie.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:16
door ThatPCDude
Matt5154 schreef: wo 11 dec 2024, 20:30 Er komen ze te zien aan de nummers 28 Ex IJsland Citea en 30 ex BVG Citea. 8130 en 8131 hebben echter R-net kleuren volgens Busposities.
In mijn Qbuzz tablet staat dat de 8130 en 8131 snelBuzz kleuren hebben. van de IJslandse bussen zijn dus 6 stuks R-NET en 21 stuks snelBuzz (en ik denk ook nog eentje streekBuzz dan, want streekBuzz heeft alles van 8151 t/m 8180).

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:20
door Zonnig
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Je krijgt van mij bijval!
Ze hebben teveel risico genomen met dit als resultaat.
Hoge boete's zijn zeker op z'n plaats.
Geen smoesjes meer van de vervoerders! Niet van Qbuzz, ook niet van EBS, ook niet van anderen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:21
door wolf
Lijn 45 schreef: wo 11 dec 2024, 18:36
Daniel schreef: wo 11 dec 2024, 18:01 De link in de tweet erboven bevat ook interessante info:
Qbuzz heeft maat­re­ge­len ge­no­men om de ge­vol­gen voor rei­zi­gers te ver­klei­nen en hen zo goed mo­ge­lijk op de plaats van be­stem­ming te bren­gen:

Qbuzz zet ver­schil­len­de bus­sen op ver­schil­len­de lij­nen in. De bus­sen van de pro­duct­for­mu­les R-net, snel­Buzz en streek­Buzz rij­den niet al­tijd op hun ei­gen lijn.
Qbuzz heeft de hulp in­ge­scha­keld van tou­ring­car­be­drij­ven. Dit be­te­kent ook dat niet alle bus­sen zijn voor­zien van reis­in­for­ma­tie­scher­men.
Krim­pen en Gou­da: een deel van de lij­nen wordt ge­re­den door bus­sen en chauf­feurs van Pouw ver­voer.
Alp­hen aan den Rijn: er wordt een aan­ge­pas­te dienst­re­ge­ling ge­re­den.
Duin- en Bol­len­streek, Noord­wijk-Lei­den-Schip­hol: ver­schil­len­de lij­nen wor­den uit­ge­voerd met tou­ring­car­bus­sen.
Bron: https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... acc84b7cb1
Pouw zou zijn diensten nog wel eens volledig met lijnbussen kunnen gaan rijden, ze hebben natuurlijk nog wat Citaro's en Integro's in hun eigen huisstijl die vziw niet structureel gebruikt worden. Daarnaast hebben ze nu een reserve in de Utrechtse concessies, ik weet alleen niet in hoeverre die er volgende week nog zal zijn. En als andere optie hebben ze nog BusiNext met een hoop lijnbussen.

De touringcars voor het westelijk deel van de concessie zijn vermoedelijk van Brouwer, Beuk en/of Jonker. Ze hebben elk een paar lijnbussen, maar ik denk niet genoeg om alle diensten mee te rijden.
ThatPCDude schreef: wo 11 dec 2024, 18:12 Er gaan ook bussen komen die er niet uit zien als Qbuzz bussen maar wel voorzien zijn van boordcomputers e.d. Wat dit zou zijn geen idee. Er staan wel nog een kleine 100 Ambassadors in verschillende lots bij Womy, misschien die wel 😂
Ik denk dat dat de Noorse hybride Volvo's zijn. Op de foto's die ik daarvan heb gezien zijn ze nog Noors geel, maar hebben ze wel NL chipkaartlezers.


Heb er niks van gehoord of gezien bij ons ...... en die 3 setra lijnbusjes die we hebben rijden srandaard hotel pendels op schiphol.

Zal eens polshoogte nemen .......

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:25
door iamthedutchdude
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:52
door Matt5154
Wat zal dan straks rijden op de stad in Gouda? Die 9,9m Eways of ook tijdelijk materieel?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 21:54
door Meltrain
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:02
door Stan_Bronstring
iamthedutchdude schreef: wo 11 dec 2024, 21:25
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.

Helemaal eens! Hoewel Qbuzz niet alles goed heeft gedaan en een boete zeker terecht is, heeft de provincie zelf ook deels deze ellende veroorzaakt. Waarom blijven die OV-autoriteiten keer op keer eisen dat er vanaf het begin van de concessie grotendeels of 100% ZE moet worden gereden terwijl we nu al bij minstens drie concessies hebben kunnen constateren dat dat gewoonweg niet te doen is? Deels door het overbelaste stroomnet en deels omdat busfabrikanten ook overvraagd worden.

In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt. Aan de andere kant mogen we op zich niet heel erg klagen: toen EBS vorig jaar in zaanstreek-Waterland begon waren er nog 0 bussen gereed terwijl Qbuzz er nu van Iveco al wel 40 heeft en van Yutong al alle 50..

Ik ben heel benieuwd hoe de eerste weken gaan verlopen.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:03
door buschauffeurDH
Meltrain schreef: wo 11 dec 2024, 21:54
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.
Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?
Niet alle stallingen zijn er klaar voor zondag.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:05
door buschauffeurDH
Stan_Bronstring schreef: wo 11 dec 2024, 22:02
iamthedutchdude schreef: wo 11 dec 2024, 21:25
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Leuk verhaal (en wat mij betreft zijn boetes op hun plaats aangezien Qbuzz niet aan hun eigen bieding voldoet), maar dit is wel door de Provincie gecreëerd door de bijzondere eis dat een bieding met 100% ZE voldoende was om de concessieduur met 5 jaar te verlengen. Dus niet een langere concessieduur als de vervoerder iets realiseert, maar als deze iets durft te bieden wat niet te realiseren is en waarvan de Provincie al kon weten dat dit niet te realiseren was (want netcongestie). Daarmee vraag je er als Provincie wel een beetje om.

Helemaal eens! Hoewel Qbuzz niet alles goed heeft gedaan en een boete zeker terecht is, heeft de provincie zelf ook deels deze ellende veroorzaakt. Waarom blijven die OV-autoriteiten keer op keer eisen dat er vanaf het begin van de concessie grotendeels of 100% ZE moet worden gereden terwijl we nu al bij minstens drie concessies hebben kunnen constateren dat dat gewoonweg niet te doen is? Deels door het overbelaste stroomnet en deels omdat busfabrikanten ook overvraagd worden.

In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt. Aan de andere kant mogen we op zich niet heel erg klagen: toen EBS vorig jaar in zaanstreek-Waterland begon waren er nog 0 bussen gereed terwijl Qbuzz er nu van Iveco al wel 40 heeft en van Yutong al alle 50..

Ik ben heel benieuwd hoe de eerste weken gaan verlopen.

Het gaat er om dat de concessieduur nu 13 jaar is terwijl goedbeschouwd 8 jaar gegeven had moeten worden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:05
door Matt5154
Een voorbeeld daarvan is Stalling Gouda. Daar gaan ze eerst met diesel rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:07
door Daniel
Lijn 45 schreef: wo 11 dec 2024, 18:36 Pouw zou zijn diensten nog wel eens volledig met lijnbussen kunnen gaan rijden, ze hebben natuurlijk nog wat Citaro's en Integro's in hun eigen huisstijl die vziw niet structureel gebruikt worden. Daarnaast hebben ze nu een reserve in de Utrechtse concessies, ik weet alleen niet in hoeverre die er volgende week nog zal zijn.
Pouw heeft vanaf volgende week zo te zien minder werk voor Syntus (203 ingekort, ik zie niks waar ze dat op zouden kunnen compenseren), maar waarschijnlijk meer voor Qbuzz Utrecht (gezien de forse opschaling daar). Dus heel veel zullen ze ook wel niet over hebben tenzij ze bussen in Syntus-kleuren voor Qbuzz ZHN gaan inzetten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:08
door buschauffeurDH
Pouw gaat inderdaad rijden.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:09
door Lijn 45
In mijn optiek had Qbuzz de stads- en streekbussen niet beiden bij Iveco moeten bestellen omdat een fabrikant dan toch al vaak overvraagd wordt.
Ze hadden dit wel kunnen doen als ze Fryslân niet ook bij Iveco hadden besteld. Twee grote orders die tegelijk klaar moesten zijn was voor hen duidelijk te veel.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:18
door buschauffeurDH
Na de 16e komen er weer chauffeurs van Businext vrij die bij HTM voor lijn 60 waren ingehuurd. Wellicht kunnen die bij Qbuzz op de bus. Als ze bussen hebben dan hè.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:31
door Sleutelstad
ThatPCDude schreef: wo 11 dec 2024, 21:16
Matt5154 schreef: wo 11 dec 2024, 20:30 Er komen ze te zien aan de nummers 28 Ex IJsland Citea en 30 ex BVG Citea. 8130 en 8131 hebben echter R-net kleuren volgens Busposities.
In mijn Qbuzz tablet staat dat de 8130 en 8131 snelBuzz kleuren hebben. van de IJslandse bussen zijn dus 6 stuks R-NET en 21 stuks snelBuzz (en ik denk ook nog eentje streekBuzz dan, want streekBuzz heeft alles van 8151 t/m 8180).
Als ik het dan goed begrijp worden 27 Citea's in SnelBuzz en R-Net jasje ooit vervangen door 62 Yutongs. Dat is ook wel een flink verschil.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:36
door CamilleKreemers
Kan dat door verwachte groei op de Snelbuzzen zijn?

Daarnaast, zijn 27 snelbuzzen niet minder dan ze nu hebben? Ik geloof dat ze meer bussen dan 27 nodig zijn.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 22:46
door Lijn 45
Er zijn nu 21 Qliners, dus Qbuzz zet al meer bussen in dan Arriva nu. Al rijdt Arriva nu niet alle Qliner lijnen met de juiste bussen. :p

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 00:37
door CamilleKreemers
Als alle qliners met het juiste materieel rijden, hoeveel bussen zou je dan nodig zijn?

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 07:13
door Meltrain
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:03
Meltrain schreef: wo 11 dec 2024, 21:54
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.
Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?
Niet alle stallingen zijn er klaar voor zondag.
Op de stallingen die wel een stroomaansluiting hebben, zou je die elektrische bussen kunnen laden en dan heb je inderdaad meer MAT-ritten.
Maar aan de andere kant: is het de schuld van Qbuzz dat die stroomaansluiting er nog niet is? Arriva heeft straks in Roosendaal hetzelfde probleem, maar daar hoor ik je niet over.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 08:25
door Gartlin9
Ook de slome levering van bussen. En dat is dus niet alleen een punt met de elektrische iveco. In Friesland is het ook niet compleet en dat zijn diesels :X
Er zou in dit verhaal vast genoeg te verwijten zijn aan qbuzz hoor. Maar iveco had beloofd dat ze het konden. Dat blijkt dus niet

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 08:36
door Stan_Bronstring
Misschien een beetje off topic, maar volgens mij is er in Friesland nog wat meer haast aangezien alle dieselbussen voor 1 januari 2025 op kenteken moeten staan. Natuurlijk heel vervelend voor alle reizigers en chauffeurs in ZHN maar ik denk dat Qbuzz meer problemen heeft als ze na die datum nog nieuwe diesels op kenteken moeten zetten.

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Geplaatst: do 12 dec 2024, 09:08
door buschauffeurDH
Meltrain schreef: do 12 dec 2024, 07:13
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 22:03
Meltrain schreef: wo 11 dec 2024, 21:54
buschauffeurDH schreef: wo 11 dec 2024, 20:49 Met het risico weer voor anti-Qbuzz te worden uitgemaakt moet het me van het hart dat Qbuzz er werkelijk een zooitje van maakt met de instroom van elektrische bussen. De eis waaraan ze zouden voldoen wordt bij lange na niet gehaald en dat ligt niet alleen aan het failliet gaan van Van Hool. Verschillende stallingen waar laadfaciliteiten zouden moeten staan zijn nog helemaal niet klaar. Dat leidt bovendien inmiddels tot absurde situaties met lege MAT-ritten.
De Provincie overwoog al een boete. Die kan mij niet hoog genoeg zijn. Qbuzz heeft gewoon blufpoker gespeeld en de concessie binnengesleept.
Die MAT-ritten komen gewoon voor rekening van Qbuzz. Dus zonder het faillissement van Van Hool en de onverklaarbare vertraging van Iveco had Qbuzz gewoon aan de eis voldaan.
Natuurlijk niet. Stel je voor dat al die elektrische bussen op tijd binnen waren, waar zouden ze al die dingen op gaan laden?
Niet alle stallingen zijn er klaar voor zondag.
Op de stallingen die wel een stroomaansluiting hebben, zou je die elektrische bussen kunnen laden en dan heb je inderdaad meer MAT-ritten.
Maar aan de andere kant: is het de schuld van Qbuzz dat die stroomaansluiting er nog niet is? Arriva heeft straks in Roosendaal hetzelfde probleem, maar daar hoor ik je niet over.
Moet Qbuzz garanderen dat ze die stroomaansluitingen hebben terwijl dat helemaal niet zeker was? Puur blufpoker.
Sterker nog, ze hadden bij de gemeente Leiden niet eens de vergunningen voor de ombouw van het terrein op orde. Daar was de gemeente behoorlijk ontstemd over.