Pagina 523 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 19:54
door MetroRET
Waarom is er (volgens mij al vaker genoemd) geen optie om de 3000 *altijd* op Db en Klp te laten stoppen en de 3100 en 3200 non-stop Ed-Ut te laten rijden.

Gezien de 3000 dat op meerdere momenten doet, zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat het op de overige momenten ook probleemloos zou moeten kunnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 20:01
door Bemined
Op momenten dat de 3000 op zowel Klomp als Driebergen stopt wordt de halteertijd in Utrecht wel korter, in de spits heb je die langere stop wel nodig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 20:23
door Dionysusnu
Past het niet om de 3100 juist in Db te laten stoppen, en de 3000 op Klp? Dat komt de verdeling van treinen in Db ook nog eens ten goede, waar de 3000 nu vrij dicht bij de 7300 zit.
Op Klp krijg je dan tijden zo'n 6 of 7 minuten uit elkaar, en helemaal geen patroonwisseling meer. In het (super)dal, als de 3100 niet rijdt, kan je de 3000 op beiden laten stoppen, net als nu.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 22:13
door Bemined
Met de bestaande tijden zou de 3000 de 7300 dan in de weg rijden. Dus moet je of de 3000 eerder uit Arnhem laten vertrekken of de 7300 moet een langere stop krijgen in Veenendaal Centrum waardoor de verdeling in Driebergen net zo slecht blijft (of je moet de 7300 en 7400 weer omwisselen). En als de 3200 de snelle IC wordt zal deze ook later uit Arnhem weg moeten, anders is er bij aankomst in Utrecht geen perronspoor beschikbaar, maar dat geeft in Arnhem mogelijk weer een overkruisconflict met de 7500. Toch wel een puzzeltje dus vermoed ik, maar ik ben het er wel mee eens dat het logischer is de 3200 de snelle IC te maken omdat het patroon dan minder hoeft te wisselen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 17 jan 2025, 22:15
door Dionysusnu
De 3000 vertrekt in het huidige superdal ook al eerder uit Arnhem, dus dat lukt hopelijk wel.
Je hoeft de 3200 niet per sé te wijzigen, Klp mag ook eens geluk hebben met bediening ;). Maar in drgl 2024 was dat - toen de 3200 nog als snelle spits-IC reed - opgelost met een langere stop in Ede-Wageningen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 11:20
door sneltram
Dit is echt uitentreuren onderzocht. Ander stoppatronen in de 3000, 3100 of 3200 lopen allemaal stuk op onmogelijkheden qua inpassing, hetzij met sprinters, hetzij met aansluitingen, hetzij met halteertijden, hetzij met de ICE, enzovoorts.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 11:26
door Daniel
Mwoh, de reactie van NS over de onmogelijke aansluitingen op De Klomp was letterlijk "in 2021 lukte het toch ook". (Probleem was toen identiek, maar loste zich in razend tempo op doordat NS de 3200 schrapte)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 11:47
door sneltram
Met als gevolg dat de aansluiting in Ut tussen de 3100 en 3900 om zeep ging. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 13:53
door Daniel
...waar de volgende trein naar Amsterdam Amstel en Centraal welgeteld 9 minuten later ging. Dat is dus inderdaad een minder essentiele aansluiting.
De 3200 haalt trouwens in Utrecht ook maar net de aansluiting naar Amsterdam en kan dus best een versnelling gebruiken. Maar het basisprobleem is natuurlijk dat het 6/10/13 patroon uit Ede sowieso nooit lekker op een 10/10/10 patroon kan aansluiten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 13:56
door sneltram
Voor spreiding van reizigers is die 10-minutenverknoping wel belangrijk. Jouw persoonlijk belang voor een goede aansluiting in Klp moet je niet verwarren met het collectieve belang van het hele treinnetwerk. Wat niet wegneemt dat de situatie rond Klp lastig is en blijft. De oplossing met 6 sprinters waarvan 3 naar Vndc/Rhn en 3 naar Klp/Ed was zo slecht nog niet, maar ja: geld.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 14:14
door Gamma
Daniel schreef: za 18 jan 2025, 11:26 Mwoh, de reactie van NS over de onmogelijke aansluitingen op De Klomp was letterlijk "in 2021 lukte het toch ook". (Probleem was toen identiek, maar loste zich in razend tempo op doordat NS de 3200 schrapte)
Soms iets minder een gratuite opmerking zou helpen. Zoals aangegeven is er heel goed naar gekeken en is er geen goede oplossing met het oog op inpassingen, aansluitingen, etc.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 14:41
door Wubbo
Als die aansluitingen in Veenendaal-de Klomp zo belangrijk zijn zouden de busmaatschappijen natuurlijk ook gewoon elk kwartier een bus kunnen rijden. Goede aansluitingen gegarandeerd. Maar zo belangrijk is het kennelijk allemaal ook weer niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 15:46
door MetroRET
Schijnbaar zijn de "normale" treinnummers op, want vanochtend kwam er een ICE 1252 het land binnen opweg naar Asd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 15:50
door Bemined
In de nieuwe dienstregeling is er inderdaad één ICE die in een afwijkende reeks genummerd is als er via Venlo gereden wordt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 17:04
door Daniel
sneltram schreef: za 18 jan 2025, 13:56 Jouw persoonlijk belang voor een goede aansluiting in Klp moet je niet verwarren met het collectieve belang van het hele treinnetwerk.
Ik heb er persoonlijk 0 belang bij, als forens heeft NS mij al jaren geleden weggejaagd.
Wubbo schreef: za 18 jan 2025, 14:41 Als die aansluitingen in Veenendaal-de Klomp zo belangrijk zijn zouden de busmaatschappijen natuurlijk ook gewoon elk kwartier een bus kunnen rijden. Goede aansluitingen gegarandeerd. Maar zo belangrijk is het kennelijk allemaal ook weer niet.
Dus omdat NS de dienstregeling naar believen aanpast moeten de bussen twee keer zo vaak gaan rijden terwijl er geen personeel voor is en wat op basis van reizigersvraag niet strikt noodzakelijk is.
Ironisch genoeg zijn er trouwens in het verleden kwartiersdiensten geweest daar, maar die zijn nooit echt reizigers gaan trekken omdat er toen maar 2x/uur een aansluiting was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 17:09
door Wubbo
NS past de dienstregeling niet "naar believen" aan, maar kiest voor de grote stromen: de overstap 3100 - 2700 in Utrecht. Als de reizigers er niet zijn voor een kwartierdienst van de bussen zijn het kennelijk weinig reizigers die de overstap op De Klomp gebruiken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 17:25
door Philip
Een kwartierdienst heeft geen zin als je geen aansluiting hebt.

Op Ede-Wageningen werd daarom in een 27/3-frequentie (of iets vergelijkbaars) gereden richting Wageningen. Het paste niet in een halfuurdienst, maar bij de kwartierdienst wisselden overvolle en lege bussen elkaar perfect regelmatig af.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 18:16
door Daniel
Wubbo schreef: za 18 jan 2025, 17:09 NS past de dienstregeling niet "naar believen" aan
Mwoh, ze treuzelden dit jaar een eeuwigheid of ze wel of niet de 5e en 6e trein gingen rijden en stelden de busvervoerders voor een voldongen feit net voor de definitieve vervoerplannen er moesten liggen. In het concept waar de reizigersinspraak op zat konden ze nog niet eens melden waarop ze zouden gaan aansluiten.
maar kiest voor de grote stromen: de overstap 3100 - 2700 in Utrecht.
Als die vraag zo groot is, waarom rijdt de 3100 dan naar Schiphol en niet naar Amsterdam Centraal.
Als de reizigers er niet zijn voor een kwartierdienst van de bussen zijn het kennelijk weinig reizigers die de overstap op De Klomp gebruiken.
Het zijn alle reizigers uit vijf buslijnen (er stapt geen hond over tussen de bussen onderling en maar een enkeling heeft een bestemming nabij).
En "niet strikt noodzakelijk" doelt hier op dat niet de maximale capaciteit van de bus overschreden wordt. Maar op basis hoe vol die zit zou een kwartiersdienst niet overdreven zijn in de spits. Het gaat dus om behoorlijk wat reizigers, die zich echter wel weer verdelen over de twee richtingen natuurlijk.
Vanuit Veenendaal gaat dat deels via aansluitingen op Veenendaal Centrum, maar vanuit de vallei gaat dat niet.
Philip schreef: za 18 jan 2025, 17:25 Het paste niet in een halfuurdienst, maar bij de kwartierdienst wisselden overvolle en lege bussen elkaar perfect regelmatig af.
Precies dat had 80 ook in dienstregeling 2020. En toen kwam corona waardoor de hogere frequentie nooit reizigers heeft kunnen aantrekken.
sneltram schreef: za 18 jan 2025, 13:56 Voor spreiding van reizigers is die 10-minutenverknoping wel belangrijk.
De huidige dienstregeling helpt echter niet om de reizigers te spreiden, immers is er in Arnhem en Ede-Wageningen eerder een 11/13/6 interval dan een 10-minutendienst en liggen de frequenties van aankomend OV te laag om reizigers over de beschikbare treinen te spreiden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 18:44
door Bemined
Daniel schreef: za 18 jan 2025, 18:16
maar kiest voor de grote stromen: de overstap 3100 - 2700 in Utrecht.
Als die vraag zo groot is, waarom rijdt de 3100 dan naar Schiphol en niet naar Amsterdam Centraal.
Omdat de vraag 's-Hertogenbosch - Amsterdam misschien net zo groot is en men moest kiezen? Je zou eventueel beide takken van de corridor om en om kunnen alterneren in Utrecht (dus 3x per uur Ah - Asd, 3x Ah - Shl, 3x Ehv - Asd en 3x Ehv - Shl), maar dat maakt de materieelomloop wel erg ingewikkeld met 12 treinseries.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 20:32
door Dionysusnu
sneltram schreef: za 18 jan 2025, 11:20 Dit is echt uitentreuren onderzocht. Ander stoppatronen in de 3000, 3100 of 3200 lopen allemaal stuk op onmogelijkheden qua inpassing, hetzij met sprinters, hetzij met aansluitingen, hetzij met halteertijden, hetzij met de ICE, enzovoorts.
Ook in het weekend, en wat dan precies? Ik heb nog eens gedubbelcheckt, en ik zie geen van bovenstaande gebeuren als je de stoppatronen 3100 en 3000 op za-zo en eventueel ook vr omdraait, zoals in mijn voorstel boven dat bericht.

Op ma-do had ik de aansluiting 3100-3900 inderdaad niet gezien, daar zal ik nog eens op puzzelen. Misschien de 3000 en 3200 dan juist omwisselen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 21:45
door MarkSmit
Bemined schreef: za 18 jan 2025, 18:44 Omdat de vraag 's-Hertogenbosch - Amsterdam misschien net zo groot is en men moest kiezen? Je zou eventueel beide takken van de corridor om en om kunnen alterneren in Utrecht (dus 3x per uur Ah - Asd, 3x Ah - Shl, 3x Ehv - Asd en 3x Ehv - Shl), maar dat maakt de materieelomloop wel erg ingewikkeld met 12 treinseries.
Uiteindelijk is toch het idee van PHS om door te groeien naar 8x/u? Dan zou het wel makkelijk kunnen door 4x per richting te rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 18 jan 2025, 22:08
door Bemined
Niet zo zeer binnen PHS, maar de concessie voorziet tussen 2030 en 2033 inderdaad een doorgroei naar 8 intercity's op Ah - Ut en Ht - Ut. Dan verdwijnt de tienminutenoverstap in Utrecht ook want met zoveel treinen per uur past het niet meer om de treinen op elkaar te laten wachten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 11:45
door waldo79
Ik vraag me af of 8 keer per uur lekker samengaat met de sprinters die op die trajecten rijden. Ik vervloek nu vooral de 17/18 minuten overstappen in Geldermalsen van Ht naar Tl v.v. op de vrijdag tot en met zondag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 12:32
door Bemined
Er is wel een conceptdienstregeling gemaakt destijds, maar ik vermoed dat deze nog wel meermaals aangepast gaat worden, en dat 2030 ook nog wel naar achteren geschoven gaat worden. Dus heel veel valt er nog niet over te zeggen, behalve dat je 8x per uur in ieder geval niet moet gaan interpreteren als een strakke 7,5 minuut dienstregeling. Niet alleen omdat EZEEHMET niet lekker bekt, maar omdat dit gewoon niet gaat passen tussen de sprinters en goederentreinen. Voor Arnhem - Utrecht was het idee 4 snelle intecity's en 4 stoppende intercity's die dan een 3/12 interval zouden gaan vormen door het verschil in rijtijd. Vanaf Utrecht zou je dan na de verstrengeling met de treinen vanuit 's-Hertogenbosch een 6/9 interval krijgen richting zowel Amsterdam en Schiphol.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 15:04
door Wubbo
Daniel schreef: za 18 jan 2025, 18:16
Wubbo schreef: za 18 jan 2025, 17:09 NS past de dienstregeling niet "naar believen" aan
Mwoh, ze treuzelden dit jaar een eeuwigheid of ze wel of niet de 5e en 6e trein gingen rijden en stelden de busvervoerders voor een voldongen feit net voor de definitieve vervoerplannen er moesten liggen. In het concept waar de reizigersinspraak op zat konden ze nog niet eens melden waarop ze zouden gaan aansluiten.
Voor zover ik terug kan zien is er geen twijfel geweest over het wel/niet rijden van deze treinserie in 2025. Ze zijn onderdeel van de concessie en een belangrijk onderdeel van de dienstregelingsstructuur van dienstregeling 2025. Er is ook besluitvorming over het rijden van de 5e/6e Sprinter Den Haag - Rotterdam, die niet zinvol kan rijden in een kwartierstructuur IC's. Is allemaal al in de loop van 2023 besloten.

Bovendien: dat NS dit van plan is kan niet als een verrassing komen. Er was al sprake van in 2024. Was het geen 2025 geworden, dan wel 2026. En ik kan het vervolg ook wel uittekenen: in een van de komende jaren gaat de 3200 ook op vrijdag rijden, dan ook op zaterdag, en tot slot ook op zondag.
maar kiest voor de grote stromen: de overstap 3100 - 2700 in Utrecht.
Als die vraag zo groot is, waarom rijdt de 3100 dan naar Schiphol en niet naar Amsterdam Centraal.
Omdat beide stromen groot zijn. Idem voor de stromen uit 's-Hertogenbosch.
Als de reizigers er niet zijn voor een kwartierdienst van de bussen zijn het kennelijk weinig reizigers die de overstap op De Klomp gebruiken.
Het zijn alle reizigers uit vijf buslijnen (er stapt geen hond over tussen de bussen onderling en maar een enkeling heeft een bestemming nabij).
En "niet strikt noodzakelijk" doelt hier op dat niet de maximale capaciteit van de bus overschreden wordt. Maar op basis hoe vol die zit zou een kwartiersdienst niet overdreven zijn in de spits. Het gaat dus om behoorlijk wat reizigers, die zich echter wel weer verdelen over de twee richtingen natuurlijk.
Dan was dit het uitgelezen moment om weer eens met die kwartierdiensten te gaan experimenteren, gezien de reizigersspreiding vanuit de trein.